The Professionals (1966)

Western / Actie

geregisseerd door Richard Brooks
met Burt Lancaster, Lee Marvin en Robert Ryan

Het is 1917, ten tijde van de Mexicaanse Revolutie. Maria, de aantrekkelijke jonge vrouw van de Texaanse rechter Joe Grant, zou zijn ontvoerd door de Mexicaanse rebellenkapitein Jesus Raza. Grant wil Maria tot elke prijs uit de handen van haar kidnappers redden en doet daarvoor beroep op vier huurlingen. Dit viertal bestaat uit de cynische explosievenexpert Fardan, de ex-revolutionair Dolworth, de paardenspecialist Ehrengard en de door de wol geverfde spoorzoeker Jake. Ze pakken de zaken professioneel aan: wat ze niet kunnen neerschieten, blazen ze wel op, en er wordt niet op een kogel of een staaf dynamiet minder gekeken.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Hele prima western waarin Claudia Cardinale ontvoerd is door Mexicaan Jack Palance en onze 4 professionals de taak hebben haar weer terug te ontvoeren naar de VS.
Behoorlijke topcast met Lee Marvin als aanvoerder van de professionals.
Wat mij betreft had Palance dan nog wat meer dialoog mogen hebben en had Lancaster iets minder de lolbroek uit mogen hangen.

avatar van mr rumson
Dit keer heb ik de film herzien op Blu- Ray
Op de dvd zag de film er al goed uit maar de film op Blu-Ray die doet daar nog een schepje boven op.
Wat is die Blu- Ray versie van een goede kwaliteit zeg elke groef in de canyon's zie je zo scherp is dat beeld.
Nu was dit al een van mijn favoriete westerns en heb hem dan ook al verschillende keren gezien .
Maar ook nu was het weer genieten wat vooral ook te danken was aan het prachtige beeld.
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met de positieve reacties hier.
Als je een film al minimaal 5 keer hebt gezien en hij gaat je nog steeds niet vervelen maar juist weer weet te verrassen in positieve zin dankzij de geweldige Blu-Ray uitvoering .
Dan kan ik niet anders dan deze met een halfje te verhogen .

Goeie film over een groep mannen die een opdracht aanneemt om een ontvoerde vrouw te bevrijden. Een prima ouderwetse western met genoeg mooie plaatjes van het woeste, Mexicaanse landschap. Een goed opgebouwd verhaal met genoeg actie en een fijne casting. Onderhoudend genoeg voor een ruime 3.5 sterren.

Een vakkundig gemaakte western met vier helden op een gevaarlijke missie. Het verhaal, waarin vier vrijbuiters, in opdracht van de steenrijke echtgenoot, z'n jonge echtgenote uit de handen van Mexicaanse bandieten moesten bevrijden. Het geheel speelde zich af in het Texaans-Mexicaanse grensgebied in het jaar 1917. Het gebeuren zelf was niet bepaald geloofwaardig, maar de actiescènes waren mooi en sterk en de personages, verschillend van karakter, kregen de nodige diepgang. De professionele cast acteerde goed; Claudia Cardinale had slechts een bijrol.

avatar van woeler82
Een mooie western die je de laatste tijd weinig zit, Burt Lancaster en Lee Marvin zie ik niet vaak in western
De andere 2 helden waren ook goed , niks mis mee
Een goede voldoende en opnieuw kijken in de toekomst wel waard

avatar van Biosguru
Dogie_Hogan schreef:

Er is soms sprake van een remake, maar top bezetting als deze Western heeft, lijkt me nu bijna onmogelijk. Mijn voorstel:
Hans Ehrengard (Ryan) - Kevin Costner

Tom Hardy? Komt meer in de buurt.

Fraaie western, uitzonderlijk fijn cinemascope beeld en compositie.

avatar van thunderball
Vanavond de Engelse blu ray (incl. Ned. ondertitels) bekeken. Wow! Erg mooie versie, weer genoten!

Met Dogie_Hogan ben ik van mening dat het niet mee zal vallen om heden ten dage nog zo’n topcast bij elkaar te brengen voor een western. Van het lijstje dat hij opsomt voor een eventuele remake, ben ik in ieder geval niet erg onder de indruk (George Clooney ???).
Hoe dan ook, gezien de kwalitatief sterke bezetting valt de film toch wel wat tegen. Het is meer fun om al die sterren van toen bij elkaar te zien, dan dat het spannend is. Ik heb me niettemin best vermaakt, maar een topwestern vind ik dit zeker niet.

avatar van Zuster Stein
Film komt pas na 2/3 tot leven (als Claudia Cardinale vertelt hoe het echt zit, raar trouwens dat twee van de vier 'profs', die de Rebel Zapa persoonlijk kenden, niets van haar wisten). De muziek vond ik erg irritant, maar misschien ben ik wel erg verwend geraakt door Ennio Moriccone). Lee Marvin heeft er wel een handje van om bestudeerde poses aan te nemen.

avatar van Arapaho85
Commando Kaaiman of the A-team in een western. Zo omschrijf je deze film het best.
Maar het is wel een goede film.

Claudia Cardinale heeft niet veel tekst, maar knap is ze zeker.

avatar van goliathje
Past in 't rijtje van de klassieke westerns. Niet helemaal in de top, maar een degelijke film met top-acteurs, goede plot en camerawerk. (En Claudia)

Vermakelijke avonturenfilm die naast stevige, kundig in beeld gebrachte gevechtsscènes - en het steekt op geen dode - regelmatig laat filosoferen over liefde en over wat een aanvaardbaar, eventueel edelmoedig doel is die de middelen van de handeling heiligt. Best inhoudelijk stukje van de film dat staat tegenover enkele flauwe passages wanneer Dolworth Chiquita neerknalt en ze stervende toch nog van dichtbij de trekker van haar revolver overhaalt tegen de keel van Dolworth, gaf het ding alleen maar een klik, waarop Chiquita zegt "'t is vandaag mijn pechdag"...Wees gerust, met een kus, zand er over...
Eigenlijk maar goed dat de humor het luchtig maakt, dit product dat beslist gediend wordt door een mooie collectie van Hollywoodsterren die allen reeds in het western- en andere actiegenres hun strepen hebben verdiend.
Richard Brooks heeft m.i. nooit een echte topfilm gemaakt, op "Elmer Gantry" na misschien, en doet dat nu ook niet, maar zorgt hier toch - niet vergeten met een historische achtergrond in het verhaal - voor een paar uur ongedwongen ontspanning.

avatar van Filmkriebel
Vermakelijk maar ook nergens verrassend. Met Marvin en Lancaster in de hoofdrol weet je dat het goed zal zitten; het is een explosieve en avontuurlijke tex mex western waarin een rechter vier huurlingen betaalt om zijn vrouw uit de klauwen van een Mexicaanse bandiet te halen. Er zitten een aantal grootse actiescènes tussen zoals die Mexicanen die de trein achtervolgen. Voor mij persoonlijk kwam het allemaal te vertrouwd over om er een hoger cijfer aan te geven. Die Mexicanen zijn echt achterhaalde karikaturen, inclusief Mexicaanse kermismuziek. Voor schietpartijen, viriele vriendschappen en rondborstige vrouwelijke objecten zit je echter wel goed.

avatar van filmkul
Aardige western. Hij verhaal is niet helemaal waterdicht, maar wordt wel goed uitgewerkt door Brooks. De film wordt rustig opgebouwd en al snel volgt de actie. De actiescenes zien er goed uit en worden fraai in beeld gebracht. Grootste pluspunt zijn de acteurs. De chemie is prima. De aankleding is ok, hoewel wel iets te braafjes. Had best wat ruiger gemogen. Geen Wild Bunch of Once Upon...maar prima niveau. 3.5