The Professionals (1966)

Western / Actie

geregisseerd door Richard Brooks
met Burt Lancaster, Lee Marvin en Robert Ryan

Het is 1917, ten tijde van de Mexicaanse Revolutie. Maria, de aantrekkelijke jonge vrouw van de Texaanse rechter Joe Grant, zou zijn ontvoerd door de Mexicaanse rebellenkapitein Jesus Raza. Grant wil Maria tot elke prijs uit de handen van haar kidnappers redden en doet daarvoor beroep op vier huurlingen. Dit viertal bestaat uit de cynische explosievenexpert Fardan, de ex-revolutionair Dolworth, de paardenspecialist Ehrengard en de door de wol geverfde spoorzoeker Jake. Ze pakken de zaken professioneel aan: wat ze niet kunnen neerschieten, blazen ze wel op, en er wordt niet op een kogel of een staaf dynamiet minder gekeken.

avatar van Pacino88
Dogie_Hogan schreef:
Dan kom ik wat deze film betreft toch eerder uit bij Claudia Cardinale!

God, toen ik gisteren weer een still in het westerntopic zag, allememachies. Vooral het feit dat ze haar extra strakke shirtjes lieten dragen kan ik waarderen.

Dogie_Hogan schreef:
Dan kom ik wat deze film betreft toch eerder uit bij Claudia Cardinale!

Och ja, dat ben ik voor 200% met je eens. Laten we zeggen dat Woody Strode de fraaiste beenderstructuur heeft en Claudia Cardinale de fraaiste behuizing daarvan... Cardinale in deze tijd is inderdaad de mooiste vrouw die ik ken, zonder enig voorbehoud.

Roger Thornhill schreef:

Ai, keuze is moeilijk: in die tijd was er ook ene Raquel Welch (zie ook Western 'Hannie Caulder' - 1971).

PS
In Western topic op MM-forum loopt momenteel een 'C C special' trouwens (pagina 120). Enjoy!

avatar van Roger Thornhill
Jaja, Raquel Welch, toevallig net ook weer gezien in het felrealistische Fantastic voyage… Maar ja, als ik dan óók nog aan CC's verschijning in Once upon a time in the West denk – nee, ik sta stijf in mijn mening.
        Net ook een blik op bovengenoemde pagina op het Western-topic geworpen, en je begrijpt zeker wel dat ik dat meteen aan Mijn Updates heb toegevoegd. Minder als leveraar van bijdrages dan als lezer (en genieter), want hoewel ik de afgelopen jaren een steeds groter liefhebber van het genre ben geworden heb ik absoluut niet de expertise of de kennis die veel gebruikers op dat forum tentoon spreiden. Maar wees overtuigd van mijn enthousiasme!

avatar van Dogie_Hogan
Herzien. De Blu-ray ditmaal.
Tav inbreng en inzet Robert Ryan, doorgaans toch garant voor top-performances, geeft Maria Gomez ('Chiquita') in de extra's op de Blu-ray aan, dat hij ten tijde van het draaien van deze film ziek was.

Tav van Ryan's rol als de paardenkenner Ehrenhard valt mij nu een inconsistentie op: wanneer Raza de achtervolging inzet om Marie Grant terug te halen, besluit hij meteen een aantal reservepaarden mee te nemen, niet alleen voor Marie. Ehrenhard zou, juist als paardenkenner -en met meer voorbereidingstijd dan Raza- naast een paard voor Marie, ook een aantal reservepaarden klaar moeten hebben staan voor hun vlucht van Raza's kamp! Immers, op wapengebied was het gezelschap wel gigantisch georganiseerd.
Maar ja, waren er reservepaarden, dan zou de confrontatie tussen Dolworth en Raza uitgebleven zijn. Dan zou de voorsprong gebleven zijn.
Dolworth kon na uitschakelen van Raza met diens (reserve) paarden zijn kamerdaden vervolgens echter snel weer inhalen. Het 'fenomeen' reservepaarden is dus wel bekend.
Kortom, een inconsistentie t.b.v. plot en filmduur.

Blijf daarom voor deze onderhoudende Western bij een IMDb 7,5/10.
Het beeld van de Blu-ray is trouwens prachtig!

PS
Er is soms sprake van een remake, maar top bezetting als deze Western heeft, lijkt me nu bijna onmogelijk. Mijn voorstel:
Henry Rico Fardan (Marvin) - Bruce Willis
Bill Dolworth (Lancaster) - George Clooney
Jake Sharp (Strode) - Samuel L. Jackson
Hans Ehrengard (Ryan) - Kevin Costner
Jesus Raza (Palance) - Benicio Del Toro
Maria Grant (C. C.) - Catherine Zeta Jones
Joe Grant (Bellamy) - Michael Douglas

avatar van Roger Thornhill
Aardige cast! Ik betwijfel of Samuel L. Jackson zich in zo'n dienende rol zou schikken (hoewel, if the money's good, als hij ook op komt dagen in die hele Iron man/Avengers/Thor-franchise...), en als Joe Grant zou Sam Shepard ook zeer geschikt zijn (maar dan mis je natuurlijk weer de pikante Douglas/Zeta-Jones-connectie). Alleen zie ik de acteerstijlen van Willis en Clooney nog niet helemaal samengaan, maar wie weet. Okee, als jíj het zo regelt garandeer ík dat ik kom kijken.

avatar van mr rumson
Hans Ehrengard (Ryan) - Kevin Costner
Jesus Raza (Palance) - Benicio Del Toro
Maria Grant (C. C.) - Catherine Zeta Jones
Joe Grant (Bellamy) - Michael Douglas

Dat is een mooi lijstje namen Dogie
Voor Raza zou deze ook nog kunnen Javier Bardem
Van Willis ben ik zelf niet zo kapot van .
Maar Jackson ,Costner , Clooney ,Zeta Jones dat zou ik zelf niet beter bedacht hebben
Voor mij mag de remake zo komen .

avatar van Brix
Liever geen remake s.v.p.
Waarom ook?

De cast van de originele film is niet te evenaren.
Woody Strode alleen al....

avatar van Dogie_Hogan
@Brix. Die vraag kunnen we ons ook stellen bij de remakes van bijv. True-Grit en 3:10 to Yuma.
Had van mij ook niet gehoeven.
Zie liever de nog niet verfilmde Western-boeken van Zane Grey en Louis L'Amour.
Of sommige low-budget B-Westerns 'oppoetsen' via remake naar een (higher budget) A-Western.
En top-acteurs als in de jaren 50 en 60 hebben we ook niet meer.

Helemaal eens Dogie.

Idem hier.

avatar van mr rumson
Voor mij hoeven die remakes ook niet zo nodig .
Al waren True-Grit en 3:10 to Yuma best aardige westerns .
Er zijn de laatste jaren veel slechtere westerns gemaakt en dat waren geen remakes .
Maar van sommige films moet je gewoon afblijven .
En daar is The wild Bunch er een van ,waarschijnlijk komt daar een remake van met Will Smith

mr rumson schreef:

avatar van Beertje45
mr rumson schreef:
Voor mij hoeven die remakes ook niet zo nodig .
Al waren True-Grit en 3:10 to Yuma best aardige westerns .
Maar van sommige films moet je gewoon afblijven .

avatar van Boneka
Van de week weer eens herzien. Nog steeds een sterke western al was de verrassing er voor mij wel een beetje af. Het is zeker niet de beste western, maar wel bovengemiddeld. Karakters hadden wat mij betreft wat beter uitgediept mogen worden. Voor de rest een prima western!

avatar van Roger Thornhill
"Amigo, we've been had! " Zojuist de Blu-ray binnengekregen en bekeken: prachtig, echt prachtig. (Hetgeen vooral opvalt wanneer je vervolgens nog even de DVD opzet: hoewel ik daarmee tot nu toe heel tevreden was ziet alles daarop er opeens zó grof en hoekig uit. . .) En ook leuk om te bemerken dat op Blu-ray de oorspronkelijke lengte hersteld is, dus niet meer de circa 4% tijdsverlies door het verschil in aantal beeldjes per seconde (1:57:29 om 1:52:40), dat een Blu-ray dat herstelt wist ik nog niet. Kortom, een geweldige film wordt nu nóg fraaier op een groots medium. (Alleen dat poepende paard is nog niet gefikst. . .)

Zo!
Die gaat vanmiddag dan hier ook maar de Blu-ray speler in.
Dank voor het enthousiamerende duwtje R T

avatar van Brix
Gezien, en inderdaad: schitterend!
De Blu-ray is echt een meerwaarde.
Ook nog heel interessante extra's, die ook inderdaad nog iets toevoegen.

Wat een sterke cast en prachtige opnames heeft de film toch.
De uitspraak van een van de geïnterviewden in de extra's kan ik alleen maar onderstrepen: "Noem mij één hedendaagse acteur die een van de hoofdacteurs uit deze film kan evenaren...die bestaan gewoon niet meer!"
Ik weet niet hoe vaak ik The Professionals inmiddels gezien heb, en toch blijft hij nog steeds boeien.

Die sonore baritonstem van Marvin

De film is gebaseerd op een roman van schrijver Frank O'Rourke, die ook "The Bravados" op zijn naam heeft staan.

avatar van Roger Thornhill
Nog een grappige link met een andere populaire sixties-westernklassieker is dat de geitehoeder hier wordt gespeeld door Jorge Martínez de Hoyos, tevens één van de boeren die in The magnificent seven op zoek gaan naar de titelhelden. En ik vind het ook elke keer weer verrassend wat een overtuigende naarling hier wordt neergezet door Ralph Bellamy (mij vooral bekend als een lichte second lead).

(Overigens, die extra's zijn inderdaad prima, maar helaas dezelfde als op de DVD, dat is dan wel weer jammer.)

avatar van Brix
Van die extra's zou er lijkt mij ook niet (nog) meer te maken zijn geweest.
Er zijn bijna geen overlevenden meer van de cast.

Een gelijkenis zie ik ook tussen een scène uit The Treasure of the Sierra Madre, en die met de Mexicaanse bandieten die Burt Lancaster gevangen nemen

Dan heb ik het nog niet gehad over de muziek, die met het schetterende koperwerk ook sterk doet denken aan die van The Magnificent Seven.
Maar daarin staat deze film niet alleen, want heel wat westernseries en films werden voorzien van scores die daarop leken.

Ik heb inmiddels overigens het originele boek van Frank O'Rourke besteld (in een Nederlandse vertaling zelfs)
Benieuwd in hoeverre de film daarvan afwijkt.

avatar van Spetie
Leuke western, die een iets te zwak script en een niet al te sterk eerste uur, om echt tot de toppers in het genre te kunnen behoren.

De tweede helft is een stukje beter en vermakelijker. Op papier ziet het er in ieder geval allemaal erg goed uit. Een erg fijne cast, waarvan Burt Lancaster en Lee Marvin hier toch wel de uitblinkers zijn. Marvin valt altijd al op met die karakteristieke kop van hem, maar Lancaster is echt de uitblinker hier en speelt fantastisch. De rol van Robert Ryan sneeuwt hierbij wel flink onder. Het is ook altijd leuk om Claudia Cardinale te zien, al doet ze hier niet veel meer dan mooi zitten te zijn, want ook haar rolletje stelt niet heel veel voor.

Gelukkig zit er aardig wat vaart in en een hoop actiescènes en shootouts, die dankzij de fijne locaties alleen al de moeite van het kijken waard zijn. Het spektakel zorgt er gelukkig ook voor dat van verveling nooit sprake kan zijn. Best leuk en ook verre van slecht, maar het is echt zo’n film waarvan ik stiekem gehoopt had, dat die nog net wat beter zou zijn, maar dat zat er niet in.

Grappig!

avatar van Brix
Voor wie het zou interesseren:
Het originele boek, van schrijver Frank O'Rourke, dat als basis voor de film diende, is getiteld : " A Mule for the Marquesa".

Ook in een Nederlandse vertaling verschenen als: "Losprijs voor een Marquesa". (Boekenkring-Baarn)

Het einde van het verhaal wijkt overigens af van dat in de film.

avatar van Roger Thornhill
Ja, ik had al naar het origineel gezocht op Boekwinkeltjes.nl bij Frank O'Rourke, maar helaas...

avatar van Brix
Hé, daar heb ik onlangs wel zelf een (Nederlands) exemplaar gevonden.
Maar je bedoelde natuurlijk de Engelstalige versie.

avatar van Roger Thornhill
Klopt, en die (Engelstalige dus) staat er niet. Wel nog die vertaling, tenzij ze hun administratie niet hebben bijgewerkt en dat het exemplaar is dat jij daar op de kop hebt getikt.

avatar van Brix
Nee, dat is een ander exemplaar.
Zoek anders ook eens onder de filmtitel, ze hebben de latere uitgaven namelijk omgedoopt.
Er staat er een op Ebay.

avatar van Roger Thornhill
Ja, dat van die omdoping las ik ook. Ik ga nog eens verder kijken, in ieder geval dank voor de tip Brix!