No Name on the Bullet (1959)

Western

geregisseerd door Jack Arnold
met Audie Murphy, Charles Drake en Joan Evans

De huurmoordenaar John Gant arriveert in het klein stadje Lordsburg. Niemand heeft een idee wie zijn volgende slachtoffer is en wie hem heeft ingehuurd. Vele, vooral prominente inwoners van Lordsburg hebben wel iets op hun kerfstok, waardoor bijna iedereen denkt, dat de professionele moordenaar op zoek is naar hen.

Nu ben ik geen fan van Audie Murphy, maar met deze film heb ik mij wel vermaakt.
Murphy in een rol met een donker kantje is weer eens wat anders. Al is het met zijn baby-face wat lastig om een gevaarlijke man uit te beelden, toch doet hij het niet slecht.
Al met al is dit een film die redelijk te noemen is.

avatar van Brix
Audie Murphy is een van mijn favoriete western acteurs.
Zijn 'baby face'is bedriegelijk.
Achter zijn jongensachtige uiterlijk gaat een echte 'tough guy' schuil.
Hij was de meest gedecoreerde Amerikaanse soldaat uit de tweede wereldoorlog.
Dat wetende twijfel je geen moment aan zijn capaciteiten als western held.
Wellicht was hij de koelbloedigste van alle western sterren ooit.

Dit is een van zijn vele goede westerns.
Een slechte heb ik overigens nog nooit van hem gezien...

avatar van Dogie_Hogan
Voor de liefhebbers: de poster.

Dogie_Hogan schreef:
Voor de liefhebbers: de poster.

Mooi!
Die kende ik nog niet.

Hartelijk dank Dogie

Redelijke western van cult regisseur Jack Arnold.

avatar van trebremmit
Prachtig hoe de spanning opgebouwd wordt en Audy Murphy speelt geweldig, wat een ijskoude bad guy zet hij hier neer.
Alleen door de vele bijrollen en hun wat onduidelijke motieven kwam het soms wat warrig over.

Murphy schijnt in het echt ook een donkere kant te hebben gehad, kwam waarschijnlijk door de tweede wereldoorlog.
Leuke trailer met uitleg

Leuk clipje trebremmit

avatar van Roger Thornhill
Zéker een leuk clipje.

B-western met soms de allure van een A-produktie. Fraaie variatie op het guilty town-motief, denk aan Bad day at Black Rock, High noon, At gunpoint en 3:10 to Yuma. Murphy is wel een beetje een babyface, maar mede daardoor erg sterk (cf. Alan Ladd in Shane – ook onwaarschijnlijk maar eveneens uitstekend) en bovendien mooi moreel dubbelzinnig tot en met het einde: een huurmoordenaar die sympathiek is èn ongestraft blijft. Dat is natuurlijk omdat hij de rotte plekken in het stadje blootlegt, en op het einde krijgt hij in zekere zin toch wel zijn trekken thuis omdat daar wordt gesuggereerd dat door zijn kapotte arm nu zijn carrière voorbij is. Maar ik ben blij dat hij in leven heeft mogen blijven.

Voor €1,99 aangeschaft en met heel veel plezier bekeken. Prachtige fotografie ook, dat konden ze toch wel erg goed in de jaren 50.

avatar van mr rumson
Tjonge hier wist Audie Murphy mij toch nog te verrassen in positieve zin .
De vorige westerns die ik van hem had gezien was ik niet zo kapot van Murphy .
Maar hier beviel hij mij zeer goed in .
En de verrassingen waren nog niet op want westerns die zich in de stad afspelen zijn nou niet bepaald mijn favoriet binnen het genre .
Maar deze spannende western wist mij van het begin tot het eind te boeien .
Tja, en van films als deze kan ik alleen maar zeggen:" wat is de western toch een fantastisch genre."

avatar van trebremmit
Koch komt met een blu-ray release in januari 2017.

lezertje
Prima western met Audie Murphy (Het jonge broertje van James Stewart) en een van zijn sterkste rollen, die ik tot nu toe van hem gezien heb. Murphy speelt de ondoorgrondelijke beroepsmoordenaar John Gant met een altijd aanwezig klein satanisch glimlachje om de lippen. Regisseur Jack Arnold weet de reden van Gants bezoek aan het stadje Lordsburg lang geheim te bewaren en daarin zit de grote kracht van deze film. Ook als kijker wil je graag weten wie Gant uiteindelijk moet vermoorden en vooral waarom. Dat deze laatste vraag niet helemaal wordt beantwoord doet eigenlijk niet ter zake. De aanwijzingen die je krijgt kan je interpreteren zoals je zelf wilt.

de grunt
WOW!
Een wereld van verschil!
Gerechtigheid

Goeie film waarin de komst van een huurmoordenaar de gemoederen van een klein plaatsje goed bezig houden. Een vrij typische western waarbij de reactie van de bewoners en de relatie tussen de huurmoordenaar en de dokter goed zijn uitgewerkt. Audie Murphy lijkt in eerste instantie een verkeerde castingkeuze, maar schijn bedriegt.