7 Men from Now (1956)

Alternatieve titel: Seven Men from Now

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, Gail Russell en Lee Marvin

Ben Stride, een voormalig sheriff uit Silver Springs, die wordt geplaagd door het verlies van zijn vrouw tijdens een overval op een depot van Wells Fargo, jaagt op de zeven mannen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw. Onderweg helpt hij een koppel dat westwaards van Kansas City naar California reist, en wordt gedwongen ook nog twee andere outlaws, waarvan Ben ooit één naar de gevangenis heeft gestuurd, onder ogen te zien.

avatar van Dogie_Hogan
DVDreview met stills: Franstalig.

Filmposter: zeldzaam.

avatar van Dogie_Hogan
Een geweldige, solide Western met wel een erg laag aantal MM-stemmen!
Inmiddels 3 keer gezien en ik vind "7 Men from Now" steeds beter. Past in 't rijtje van die andere Westernpareltjes als "Yellow Sky", "The Last Wagon" en "Forty Guns".

Uitstekende regie van Butticher met een zeer sterke cast, met Lee Marvin en de veelste jong overleden Gail Russell als uitschieters. Het verhaal is ook erg goed, alles past in elkaar; deze full-colour breedbeeld Western behoort in de collectie van iedere Western-liefhebber thuis, zeker weten!
Enig minpunt is de wat gedateerde tietelsong, die ook nog een spoiler bevat. (niet naar luisteren, maar gewoon ff de aftiteling lezen), maar daarover vertellen de filmrestaurateurs veel in de extra's op de DVD.

Van 4* na herzien 4,5*.

NB
De gerestaureerde "7 Men from Now" is in R-1 en R-2 op DVD verkrijbaar.

avatar van Co Jackso
Wederom een sterke western van Boetticher. Hij lijkt mij een inspiratiebron voor de westerns van Peckinpah. Deze film moet het vooral hebben van zijn, met name voor een western uit deze periode, goede verhaal. De acteurs doen hun ding uitstekend en ook staat de camera af en toe op de goede plek. Het is geen meesterwerk, maar de film doet opzich weinig fout.

avatar van Jan met de pet
Goede western........aanzien meer dan waard.....: 3.5

Puike western!
Scott zoals ik hem nog niet eerder zag (hoe ouder hoe beter blijkbaar), maar Lee Marvin "takes the cake".
Van mij mag Hollywood weer terug in de tijd en nog een aantal van dit soort films afleveren.
Dikke 4*

avatar van The One Ring
Co Jackso schreef:
de film doet opzich weinig fout.

Dat is ook het grootste compliment dat ik deze film kan geven: hij praktisch foutloos. Toegegeven, ik had liever iemand anders dan de uitstralingloze Randolph Scott in de hoofdrol gezien, maar zelfs hij stoort niet echt. Verder maakt de film geen serieuze misstap. Het verhaal is fris genoeg om te boeien en bovenal goed verteld en de landschappen zijn erg mooi en sfeervol gefilmd. Er zitten een paar elementen in die zelfs opvallend goed zijn, zoals de geweldige Lee Marvin en de sène waarin Randolph Scott onder de huifkar ligt, terwijl mevrouw Greer boven hem in de kar ligt. Erg leuk gedaan. Toch is de algehele indruk niet heel erg groot. Het is denk ik toch meer vakmanschap dan meesterschap allemaal. Niet dat daar iets mis mee is, maar aanezien Boetticher toch bekend staat als een van de grote, klassieke westernmeesters, in het rijtje van John Ford en Anthony Mann, verwacht ik net iets meer. Dit hangt ergens tussen de 3* en de 3,5* in.

avatar van trebremmit
Sterk begin van de film met een zeer goede Marvin, helaas viel het tweede gedeelte wat tegen, te voorspelbaar en niet echt boeiend meer.

avatar van Dogie_Hogan
Met Comanche Station vind ik deze Western echt een absolute Budd Boetticher topper.
Nadeel van eigenlijk alle Boetticher-Westerns vind ik de -te- korte speelduur: meestal rond de 75 minuten. Net iets langer dan een aflevering van een tv-serie.

Van alle acteurs die regelmatig in westerns speelden vind ik persoonlijk toch Randolph Scott een van de mindere acteurs.
Altijd dat hals doekje vaak de goede cowboy en nee zijn acteer talent kan me persoonlijk niet bekoren terwijl de goede man heel erg veel westerns heeft gemaakt, en vele awards heeft gewonnen voor zijn western repotaire.
Ik zie liever John Wayne , Richard Widmark, Robert Mitchum , James Stewart, Burt Lancester Charlton Heston, James Cagney, Henry Fonda en Kirk Douglas maar dan moeten ze wel in de serieuze westerns spelen.

stinissen schreef:
Mee eens; Randolph Scott behoort met Glenn Ford en John Wayne tot het houterige type acteurs en is ook mijn minst fav Western-acteur (begrijp die awards daarom ook niet); los daarvan vind ik deze Western overall/als zodanig een IMDB 9/10.
Eén van de weinige Westerns, dat de 'wooden' Scott iets van passie laat zien trouwens.
Daarnaast zijn de R. Scott-Westerns doorgaands zo kort (rond de 75 minuten), dat voor 2-dimensionale rollen eigenlijk amper ruimte is en veel van zijn vertolkingen (evenals J. Wayne) erg op elkaar lijken.

Zeer sterk is Gail Russell; ik begrijp niet, dat deze prachtige vrouw altijd zo onzeker was over haar performances, dat ze met overdadig alcoholgebruik haar leven enorm bekort heeft...

avatar van Brix
Zaterdag 31 juli op TV. BBC2, 15:05

avatar van 606
Leuke old time western film met mooie beelden.
Goede sfeer en acteurs die goed in hun rol zitten.
Verhaal is prima.

3,5 ster

avatar van simonvinkie
Eerste was ik eigenlijk van plan om Robert Aldrich´s Apache te bekijken, maar uiteindelijk werd het toch maar Seven Men from Now, de tweede film die ik zie van Budd Boetticher. En dat was zeker geen verkeerde keus, een erg sterke film is dit!

Een aantal gebruiker vinden het een minpunt, maar ik vind de korte speelduur wel prettig eigenlijk. De film verveelt daardoor absoluut geen moment. Verder is het verhaal zeker goed genoeg en worden we getrakteerd op een paar erg mooie landschappen. Zeker in het begin, de intro met de regenscene was erg sfeervol! Randolph Scott vind ik ook een uitstekend westernacteur, die ik persoonlijk zelfs wat liever zie spelen dan John Wayne. Maar verder dus absoluut een uitstekende film. Budd Boetticher is mij een regisseur doe absoluut tussen John Ford, Anthonty Mann en John Sturges mag worden geplaatst. Heerlijk filmpje dit. 3,5*

avatar van madmax1
Nog niet zolang geleden herzien, en ondanks de korte speeltijd, vind ik persoonlijk dit de beste western van Randolph -Scott
Prima verhaal, en perfecte tegenspelers ,gefilmd in een schitterende omgeving.
Strakke sfeervolle western.

avatar van Roger Thornhill
En laten we ook die geweldige scène in de huifkar in de regen niet vergeten, wanneer Lee Marvin eens even lekker op z'n praatstoel gaat zitten. De DVD (DVD-hoes) is voorbeeldig uitgegeven, zowel wat beeldkwaliteit als wat extra's betreft.

avatar van Justinw
De eerste van de reeks western met Randolph Scott. Die in Seven Men from Now Bob Stride speelt een ex-sherrif die op zoek is naar de moordenaars van zijn vrouw. Stride zou oorspronkelijk door John Wayne gespeeld worden, maar Wayne was te druk met The Searchers. Daarom wees Wayne Scott aan.

Deze Seven Men from Now vind ik beter dan Decision at Sundown en Westbound, de andere 2 van de 7e films durende samenwerking tussen Scott, Boetticher en producer Brown.

Deze is vooral beter doordat er naast Scott nog iemand een goede bijdrage levert. Namelijk Lee Marvin. Die maakt het toch dat deze film net even wat boven de andere uitsteekt. Voor de rest typische rol voor Scott. Peckinpah en ook Leone lijken toch wel erg geinspireerd door deze films. Vooral de stoïcijnse hoofdrollen van latere films lijken hier hun oorsprong te vinden.

Maar wellicht heeft dat te maken met de tijd waarin ie is gemaakt.
Toch eens leuk om zo'n gouden oudje eens te bekijken.

avatar van trebremmit
Deze na twee jaar weer eens gekeken, en het blijft een sterke western met een aantal hele sterke scenes,vooral het begin in de regen en de huifkar scene waarin Scott onder de wagen ligt.
Van traagheid had ik geen last, vond hem zelfs opvallend vlot. Lee marvin is geweldig en de dvd heeft een aantal leuke extra's.

Tarkus schreef:
Een wat oudere en zeer korte western, die wel goed in elkaar zit, maar nogal traag is. Maar wellicht heeft dat te maken met de tijd waarin ie is gemaakt.
Van traagheid niets gemerkt, integendeel. Speelduur is zelfs vrij kort (zoals bij de meeste Boetticher films).

avatar van LuukRamaker
Het begin van Seven Men from Now is het sterkst. Wanneer Ben Stride de eerste twee van de zeven ombrengt is de toon meteen gezet. Daarna weet je dat het even zal duren voor de volgende er aan moet geloven en lijkt het erop dat de film wat zal stilvallen, maar als Lee Marvin zijn intrede doet stijgt het niveau alsnog. Vanaf dat moment kon de film alleen nog maar inzakken.

Dat de film dan vervolgens ook wat inzakt is jammer. Toch houdt Marvin voortdurend de aandacht op zich gevestigd en draagt hij de film. Wat een geniaal acteur is hij toch eigenlijk en wát een uitstraling heeft die man. Randolph Scott zal nooit mijn favoriete acteur worden, maar speelt hier toch ook wel erg sterk. Dit is pas de tweede western die ik van hem zie, maar er zullen er hierna nog vele volgen.

Met de titel van de film is het verhaal eigenlijk vanaf het begin duidelijk. Je weet dat de hoofdpersoon aan het turven gaat en niet ophoudt voor ie bij de zeven is. Toch worden de omstandigheden er in het verloop van de film niet makkelijker op en blijkt er het een en ander anders in elkaar te steken dan het in eerste instantie leek. Mede doordat Stride (Scott) niet weet wie er zoal bij de zeven hoort is het af en toe wat moeilijk te volgen, maar alles valt uiteindelijk wel op zijn plaats.

avatar van mr rumson
Deze western weer eens gezien en de film begint mij steeds beter te bevallen .
Randolph Scott is nou niet bepaald een acteur die ik graag zie .
Maar daar staat tegen over dat Lee Marvin wel een van mijn favoriete acteurs is .
En het is dan ook Marvin die deze western net even wat extra's mee weet te geven .
Ook straalt de film een lekker western sfeertje uit .
Zo sta je s 'nachts in een hevige regenbui tot je enkels in de modder om vervolgens de volgende dag weer in de brandende zon door de prairie te rijden .Dit alles levert veel mooie plaatjes op .
Maar ook het verhaal steekt goed in elkaar met hier en daar een verrassing die het verhaal weer net iets anders maken dan dat je verwacht had .
Kortom een degelijke western film van Budd Boetticher

avatar van Roger Thornhill
Ben het weer eens van a tot z met u eens, mr rumson.

avatar van Brix
Eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de positieve commentaren op deze film, behalve dan dat ik waarschijnlijk de grootste Randolph Scott fan op deze website ben
Voor mij staat hij in de top van de westernacteurs bij de eersten.
Ik hou van beide Randolph Scott " versies", de vroegere luchthartige en de veel hardere westerner die hij in de latere films vertolkte.
Zijn westerns kan ik keer op keer met hernieuwd plezier bekijken.
Dit is ongetwijfeld een van zijn beste.

Ik kan mij dan ook helemaal vinden in de beoordeling van simonvinkie (al is die al jaren geleden geplaatst)

The End

avatar van mr rumson
Roger Thornhill schreef:
Ben het weer eens van a tot z met u eens, mr rumson.

Leuk om te lezen dat je het met mij eens bent Roger Thornhill
En dat terwijl ik helemaal niet zo goed ben in die reviews schrijven .
Ik heb altijd wat moeite met wat er in mijn hoofd zit om op papier te zetten .
En wat nog erger is zijn de punten geven al had ik daar met deze film niet zoveel moeite mee .
De vier sterren zijn dik verdient voor deze fraaie western .
Neem nu bv: de western The Tall T dat eind gevecht en van deze film .
Richard Boone krijgt daar de kans om weg te rijden op zijn paard zonder dat het zijn leven kost.
Maar daar aan tegen draait hij om. Om vol in de loop van het geweer van Randolph Scott te lopen .
Dat terwijl hij ook van zijn paard kon afstappen en Scott had kunnen verassen vanaf de rotsen .
Als je dan naar deze film kijkt daar is het eind gevecht veel realistischer.
Hierin zien we Scott half verscholen onder de rotsen wachtend op zijn prooi
Het zijn dan wel kleine dingen maar nu ik de film meer keer gezien heb vallen ze meer op .

avatar van Roger Thornhill
Graag gedaan, mr rumson, het is gemeend.
        Het geven van een waardering in sterren doe ik zelf altijd vrij vlot, meer op gevoel dan op beredenering. Het op papier zetten wat er in mijn hoofd zit daarentegen vind ik ook niet altijd even eenvoudig, maar het is wel zo dat de pen (of liever gezegd het toetsenbord) me ook helpt om mijn mening te vormen, mijn argumenten te ordenen en mijn gedachten scherp te krijgen; vaak moet ik mezelf dwingen om zo'n bericht te schrijven om mijn gevoelens voor een film helder te krijgen, anders blijf ik maar in een soort vormeloze losse-ideeën-wolk zweven.
        Dat van die kleine dingen herken ik ook heel sterk: na vele malen kijken zijn het de specifieke details die er dan uitspringen en die vaak ook de waardering van een film bepalen. Sommige details "kloppen niet" en blijven je storen, andere momenten kan ik niet vaak genoeg zien en blijven perfect. Een mooi voorbeeld van het laatste geval is het begin van Shane, wanneer Van Heflin staat te praten met een paar mannen van de veehouder, en als het een beetje dreigend wordt komt Alan Ladd nonchalant om de hoek leunen. Meteen zijn de mannen op hun hoede, want er is iets aan Ladd dat niet helemaal in de haak is, met die gast is het oppassen geblazen - en filmtechnisch "staat" het personage van Ladd meteen. Prachtig gedaan, en elke keer dat ik dat moment zie krijg ik weer de koude rillingen, hoe vaak ik het ook heb bekeken. (Hetzelfde geldt trouwens voor de ijskoude shoot-out op het einde.) Die kleine dingen (als je althans zúlke details bedoelt) gaan inderdaad steeds meer opvallen, en die "kleuren" voor mij een film soms (vaak) meer dan de plot.