• 8.223.229 stemmen

7 Men from Now (1956)

Western / Actie | 78 minuten

Genre: Western / Actie

Alternatieve titel: Seven Men from Now

Geregisseerd door: Budd Boetticher

Met onder meer: Randolph Scott, Gail Russell en Lee Marvin

Over 7 Men from Now

Ben Stride, een voormalig sheriff uit Silver Springs, die wordt geplaagd door het verlies van zijn vrouw tijdens een overval op een depot van Wells Fargo, jaagt op de zeven mannen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw. Onderweg helpt hij een koppel dat westwaards van Kansas City naar California reist, en wordt gedwongen ook nog twee andere outlaws, waarvan Ben ooit één naar de gevangenis heeft gestuurd, onder ogen te zien.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van trebremmit

trebremmit

Brix schreef:

Héél merkwaardig dat "7 Men From Now" ontbreekt in de Budd Boetticher western DVD Box "Five Tall Tales", want het is m.i. de beste die Boetticher samen met Scott maakte.

Deze is van Warner Bros en die in de box zitten zijn van Columbia, ik denk dat het daarmee te maken heeft.

Verder wordt het natuurlijk wel tijd dat deze eens op blu-ray uit komt!

avatar van Brix

Brix

trebremmit

Ach ja, natuurlijk, dat zal het zijn.

Dank voor de input.

Met een blu-ray versie zou ik ook erg blij zijn, inderdaad.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1982 berichten

Deze uitstekende western gisteravond na vele jaren herzien en heb mij prima vermaakt met deze classic.

avatar van klara

klara

Een klassieker lijkt de film mij voorzeker. Het was volgens mij ook de eerste western die definitief

bij mij de aandacht trok voor Randolph Scott als western acteur. Droog, houterig en weinig expressief,

maar beschouw ik hem inmiddels, steevast beheerst en cool en zonder uitgesproken rollen, juist

daarom als een van de meest authentieke acteurs in het genre. Het type acteur waar je op den duur

ook aangenaam vertrouwd mee raakt.

avatar van clubsport

clubsport

Sluit mij bij bovengenoemden aan , een fijne western met een heerlijk stoicijnse Scott en een lekkere valse rol goed ingevuld door Lee Marvin .

Het verhaal is verder ook prima verzorgd vrij simpel maar doeltreffend .

scorsese

Goeie film waarin een koppel dat westwaarts trekt hulp krijgt van een voormalige sheriff. Een simpel, maar goed genoeg verhaal met zelfs een plotwending. De personages komen goed uit de verf, wat ten goede komt voor de onderlinge verhoudingen. Mooie plaatjes van het landschap en een goeie rol van Lee Marvin als de bad guy. Simpelweg een solide western met geen grammetje vet.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Geproduced door Batjac Productions van medestichter John Wayne was het eerst de bedoeling dat Wayne de hoofdrol zou spelen. En dat zie ik wel volledig in de rol die uiteindelijk Randolph Scott mocht spelen. De cast wordt verder aangevuld met enkele booswichten waarvan Lee Marvin eruit springt. Heerlijk acteur met een kop die voor geen cent te betrouwen is. Ook een fijn weerzien met Gail Russell. In kleur ziet er ze even goed uit als in de b&w movies wat niet iedereen gegeven is. En acteren kan ze ook.

De verhaallijn kent een prima spanningsopbouw. Het heeft eigenlijk nog veel weg van een whodunit waarbij beetje bij beetje informatie vrijkomt met betrekking tot paard en kar. De kijker mag eerst zelf een eindje gissen samen met Scott. De manier waarop Walter Reed aan zijn einde komt, is wel een beetje stupide, m.n. de naïviteit waaraan het personage zich overgeeft.

Deze film bevat eerder spaarzame actie en focust vooral op de onderlinge relaties van de protagonisten tegen de achtergrond van dorre wijdse landschappen. Prima in beeld gebracht door Budd Boetlicher en co. Een shot dat bijvoorbeeld bijblijft is het afscheid van Scott van de huifkar waarbij je hem op de achtergrond in de boog van de huifkar ziet verdwijnen terwijl Reed en Gail voorwaarts gaan met paard en kar. Ten laatste vind ik de score van de Poolse jood Henry Vars erg smaakvol, niet te veel en niet te weinig.