Pursued (1947)

Thriller / Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met Robert Mitchum, Teresa Wright en Judith Anderson

Jeb heeft altijd het gevoel gehad dat hij door zijn pleeggezin niet werd geaccepteerd, behalve door zijn stiefzusje. Voordat hij de oorlog ingaat, verklaart hij haar zijn liefde en vraagt hij of ze op hem wil wachten.

avatar van Dogie_Hogan
Aardig aantal screenshots: link.

avatar van The One Ring
Screenshots? Ik wil een DVD hiervan!

The One Ring schreef:
Screenshots? Ik wil een DVD hiervan!
'Beter half ei, dan lege dop' ... is alleen VHS van (helaas).

avatar van trebremmit
Deze is inmiddels wel op dvd te krijgen, regio 1. Lijkt me wel een interessante film, ik las ergens dat er ook film noir elementen inzitten.

trebremmit schreef:
Eerder een psy-Western.

HIER het goedkoopst gezien ($ 11,18/€ 8,57 inkl. porto). Volgens mij geen subs.

avatar van trebremmit
Niet echt een hoge betrouwbaarheid die crispmovies.

Geen subs inderdaad,wel geremasterd.

avatar van madmax1
Deze heb vanmorgen vroeg afgekeken,en is niet makkelijk er een bericht van te geven ,zonder spoiwers; een hele andere western, somber een broeierrige sfeer, over een man die als kind ergens een trauma heeft, eigenlijk een family vete, dan wordt er voor het eerts ? met flachback gefilmd, een prachtich verhaal waarin ook nog een stukje de amerikaanse oorlog tegen mexico voorbij komt, ook die heks van de film Rebacca laat zich weer gelden en hoe, dit alles gefilmd in een schitterende omgeving, zwart wit als een prentje super kwaliteit.

Blu-ray release: 21 aug. 2012,

avatar van LuukRamaker
Pursued moet het hebben van twee dingen: de onwetendheid van de kijker en de geweldige acteerprestatie van Robert Mitchum. Daarnaast valt het af en toe wat tegen. De film zakt af en toe wat in en weet niet de gehele tijd te boeien. Wat echter wel hielp om de kijker van het begin tot het einde aan de buis gekluisterd te houden, was de onbekende achtergrond van Jeb (Mitchum). Hij heeft traumatische herinneringen aan zijn jeugd, maar kan zich niet alles precies meer voor de geest halen. Hij komt meer en meer in aanraking met zijn jeugd en hij herinnert zich steeds beter wat zich er in die tijd heeft afgespeeld.

De film begint bij zijn jeugd. Hij verteld over zijn jonge jaren na zijn 'adoptie' en het wordt duidelijk hoe hij die heeft ervaren. Deze vertelling loopt als een leidraad door de film en wordt bijgestaan door beelden. Hij blijkt voor de nodige problemen te hebben gezorgd en niet altijd even leuke dingen te hebben meegemaakt, maar er wordt zowel voor hemzelf als voor de kijker niet duidelijk wat er in zijn jeugd is voorgevallen en wat er voor de ontstane, ongemakkelijke situatie gezorgd heeft. Alleen de moeder des huizes blijkt weet te hebben van de gebeurtenissen uit Jebs jeugd, die ongewild een grote invloed hebben gehad op zijn verdere leven.

Die spanning en onwetendheid zorgt er voor dat alles op zijn plaats valt bij het lang verwachte einde. Het wordt duidelijk waarom hem het leven zuur wordt gemaakt, waarom zijn 'moeder' af en toe wat eigenaardig reageert op zijn vragen en bovenal komen herinneringen in hem op die vroegere gebeurtenissen uit zijn jeugd verklaren. Of hij vervolgens nog lang en gelukkig leefde is niet bekend.

Ik heb in de loop van de jaren heel wat films met Teresa Wright gezien, maar deze kende ik niet. Het is een knap psychologisch / romantisch drama rondom een oude familievete, verpakt als western. Raoul Walsh, niet direct mijn favoriete regisseur, weet de spanning deze keer goed op te bouwen door de crux van het verhaal lang verborgen te houden. Lange tijd dacht ik dat Judith Anderson eindelijk de kans kreeg om nu eens niet een feeks, maar een liefdevolle, zorgzame moeder te spelen, maar dat werd tegen het einde alsnog gecorrigeerd. Wright, Mitchum en Anderson zetten prima rollen neer, die ervoor zorgen dat de film boven de middelmaat uitstijgt.
De titel “Pursued” is trouwens een aardig gevonden (fonetische) woordspeling.

avatar van mr rumson
Vanmiddag deze western eens gekeken en wel de Blu - Ray versie van Olive films.
Deze versie ziet er heel goed uit .
De film kent een mooi verhaal wat gepaard gaat met flashbacks.
Om zo beetje bij beetje meer te weten te komen over wat er gebeurd is in het ouderlijke huis van Mitchum.
De film kent niet veel actie scenes zo zien we een knokpartij tussen Mitchum en zijn stiefbroer.
En nog wat gunfights .
Maar dat je een goede western ook kunt maken zonder dat er veel in geschoten word blijkt hier wel uit.
De acteurs en actrices doen het prima en met een goed verhaal wat tot het einde toe blijft boeien .
Maken dit alles tot een degelijke western .

avatar van clubsport
Soms meer een zwaar familie drama dan een western , maar goed uitgewerkt en mysterieus tot aan het einde .
Mitchum speelt goed en hij lijkt wel geknipt voor dit soort neerslachtige rollen .