• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.310 stemmen

L'Ultima Notte di Amore (2023)

Thriller / Drama | 124 minuten

Releasedatum: 10 augustus 2023

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot L'Ultima Notte di Amore

Inspecteur Franco Amore wordt op de vooravond van zijn pensioen opgeroepen om de dood van zijn beste vriend Dino tijdens een diamantenroof te onderzoeken. Franco blijkt een aandeel te hebben in de overval. Gesteund door zijn vrouw Viviana poogt hij deze nacht te overleven.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 21 september 2023 in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Lekkere film voor een avondje uit, genieten!

avatar van salwel

salwel

Vond de film iets te langdradig en teveel afwijken van "de hoofdlijn" Moest wat denken aan een spaghetti western in tegenwoordige tijd. Waarom? Geen idee. Wel een verademing na indiana jones, oppenheimer, m.i. e.a.

Prima film, zeker voor de liefhebber van het Italiaanse genre. Ook het eind, wat tijdens het kijken een beetje onlogisch leek, vond ik na enig nadenken, toch best aannemelijk.

avatar van mrklm

mrklm

Viviane Amore [Linda Caridi] heeft familie en vrienden uitgenodigd voor een verrassingsfeest voor haar echtgenoot Franco [Pierfrancesco Favino], die morgen na 35 trouwe dienst bij de politie met vervroegd pensioen gaat. Ernesto [Martin Francisco Montero Baez], het zoontje van collega Dino [Antonio Gerardi], ziet Franco terugkeren van een rondje joggen. Franco stopt om te praten met iemand in een auto die na een kort gesprek gehaast wegrijdt. Franco komt binnen, ondergaat de verrassing en barst na een paar minuten in tranen uit. Een geslaagd afscheidsfeestje, zou je denken. Wat volgt is een terugblik op de 10 dagen die hieraan vooraf zijn gegaan en die alles wat we hebben gezien in een heel ander daglicht plaatsen. Een verrassend en intelligent scenario met een rol die Favino op het lijf geschreven is. Een serieuze nagelbijter met een einde dat ik in ieder geval niet zag aankomen.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Sterke thriller met goed geschoten beelden in Milaan. Laatste camera shot is subliem.

avatar van HK Senator

HK Senator

Sterk staaltje Italiaanse cinema. Ik zou het graag een moderne Giallo noemen. Soundtrack en kleurgebruik deden me regelmatig aan het jaren zeventig werk van Dario Argento denken.

avatar van Lakte

Lakte

Geweldige moderne poliziottesschi! Dikke aanrader!

Van mij mogen ze wel weer meer van dit soort films gaan maken.

avatar van joolstein

joolstein

Degelijke Italiaanse misdaadthriller, die nooit meer werd dan dat! Want helaas wordt het in de steek gelaten door een script vol voorspelbaarheid. De goede openingstitel met een vleugje Hitchcock en een Goblin-achtige muziek was aardig hoopvol maar als dan vervolgens de film Inspecteur Franco Amore een eervolle carrière geef maar hem vanaf het begin louche klusjes laat doen, raak elke waarschijnlijk en veel van de spanning zoek. Jammer want het acteerwerk van de charismatische Pierfrancesco Favino en Linda Caridi was helemaal niet slecht!

avatar van Seam

Seam

• 1953 stemmen

Eens met eigenlijk iedereen hierboven. Heel degelijk en vooral liefhebbers van het subgenre zullen er voldoende van genieten. Mooi geschoten, goed acteerwerk en een fijne balans tussen spanning en drama. Ook de soundtrack was erg fijn en inderdaad denk dankzij de klavecimbel (en het geadem) denken aan Goblin (wat een goede oude tijd). Script en verhaal zijn niet heel bijzonder, maar toch wel met genoeg voldoening op het einde. Een zwakke 3.5 ster.

Ook een kleine aanrader voor de mensen die nog niet zo bekend zijn met Poliziotteschi. Voor m'n gevoel is het alweer een tijd geleden dat er eentje gemaakt is en de oudere films in het genre zijn op sommige gebieden beter, maar ook wel wat (logischerwijs) ouderwetser en stijver.