Professione: Reporter (1975)

Alternatieve titel: The Passenger

Italië / Spanje / Frankrijk
Drama / Romantiek
119 minuten / 126 minuten (extended cut)

geregisseerd door Michelangelo Antonioni
met Jack Nicholson, Maria Schneider en Jenny Runacre

Een tv-reporter krijgt door het overlijden van een mede-hotelgast de kans om met diens identiteit een nieuw leven te beginnen. Hij komt er achter dat de dode man wapens leverde aan de derde wereld, en krijgt diens belagers achter zich aan plus zijn eigen echtgenote en chef.

avatar van Leo1954
ThomasVV, ik bedoel te zeggen dat deze film voor mij volkomen door het ijs zakte. Ik vond de film op bijna alle fronten zo slecht, het kostte me echt moeite de lange film uit te kijken. Maar dat wilde ik toch doen, zij het in twee keer. Je hoeft er maar een willekeurig aspect uit te halen (Dat deed ik o.a. met die toeristische rondtoer in Barcelona. ) en het is slecht en goedkoop en vol met effectbejag. Dat we dit pikten toentertijd, onvoorstelbaar. Met de dialogen als het absolute dieptepunt. Een duidelijk voorbeeld van hoe de meeste films zo enorm aan tijd onderhevig zijn en slechts een handvol films dat weten te overleven. Misschien moeten we wel een kleine 40 jaar wachten met het geven van commentaar op een film om de ware kracht te zien.

Ik begrijp nog altijd niet goed wat je bedoelde met "diepgravend" (in combinatie met "goedkoop effectbejag") , Leo...

avatar van Leo1954
Dat was cynisch bedoeld Thomas.

Dan snap ik het. Sorry, Leo. Ik vind deze film ook minder goed dan Antonioni's (oudere) Italiaanse films; die volgens mij in een andere context en voor een ander publiek gemaakt zijn. Maar afgezien daavan stoort de "condition historique" van een film mij blijkbaar minder dan jou. Ook bij andere kunstgenres vind ik dat aspect vaak zelfs een meerwaarde!

avatar van Leo1954
Feitelijk vind ik de snelle veroudering van het medium film waar ik echt van houd, een teken aan de wand. Er zijn uitzonderingen, zoals eerder gezegd, maar het is toch bijna altijd het geval. En dit is niet eens echt een oude film. Dit in tegenstelling tot bijna alle andere kunstvormen. Zou dat aan de oppervlakkigheid liggen, gevoeligheid voor modegrillen, aan de voortschrijdende techniek, aan de commerciële bedoelingen van een film? Ik heb er geen echt antwoord op.

Ik denk inderdaad dat het commerciële aspect bij de film vaak (veel) belangrijker is dan bij de "klassieke" kunstgenres, en dat daardoor veel kan verklaard worden. Maar anderzijds kan ook dat aspect - historisch - interessant zijn op zich!

avatar van Leo1954
Mijn nummer 1 van mijn top tien is uit 1972. "Overleeft" een film de tijd dan is het vaak ook heel goed. Of zelf een beeld van die tijd geeft. Maar het blijft m.i. bij uitzonderingen. Als het medium film me niet kon schelen, zou ik er vermoedelijk niet eens over nadenken. Maar ik ben gek op film, al mijn hele leven.

avatar van LPereboom
Een film waarin je ziet dat Jack Nicholson kan acteren, maar de film zelf vind ik eerder verwarrend, heel traag van opbouw vind en niet erg goed kan plaatsen, misschien nog eens herbekijken om wat meer te letten op nog andere dingen... Geef hem voorlopig een 6/10

avatar van mjk87
LPereboom schreef:
Een film waarin je ziet dat Jack Nicholson kan acteren,

Ik vind Nichsolon vooral iemand die een typetje kan neerzetten, heel goed zelfs en op een geloofwaardige en realistische manier. Niet per se iemand die écht kan acteren. Chinatown is allicht nog een beter voorbeeld van hem.

avatar van de grunt
mjk87 schreef:
Niet per se iemand die écht kan acteren.

Jack Nicholson is een groot acteur. Ik zou Five Easy Pieces een keer opzetten mkj87.

Én:
Carnal Knowledge (1971)
The Pledge (2001)
Reds (1981)

avatar van mjk87
Ik schrijf ze op m'n lijstje.

avatar van LPereboom
mjk87 schreef:

Ja daar heb je eigenlijk gelijk in... Chinatown speelt hij heel goed! Maar kvind hem toch een goed acteur door de typetjes dan die hij aankan...

de grunt schreef:

Én:
Carnal Knowledge (1971)
The Pledge (2001)
Reds (1981)

Èn About Schmidt (2002)...

avatar van de grunt
ThomasVV schreef:
Èn About Schmidt (2002)...
Daar vind ik hem juist wel een 'typetje' doen.

de grunt schreef:
Daar vind ik hem juist wel een 'typetje' doen.

Misschien wel, maar voor mij is degene die zo goed een 'typetje' kan 'doen' dezelfde als een groot acteur!

avatar van HarmJanStegenga
Antonioni heeft als regisseur met 'Zabriskie Point' bijzonder veel krediet opgebouwd bij mij. Een bijzondere film en een waar meesterwerk. Uiteraard wordt je als kijker dan al snel getriggerd om meer films van een regisseur te zien natuurlijk. 'Professione: Reporter' leek me de juiste keus te zijn gisteravond.

Het zal ongetwijfeld in m'n nadeel zijn geweest dat ik erg moe was, want deze film had ik beter kunnen zien in fittere omstandigheden. Toch wist de film me lang te boeien, beginnend bij het bloedhete begin in de woestijn. Weinig dialoog en een langzaam tempo zorgen hier niet voor een saaie film.

Naar het einde toe - en dat is doodzonde - begon de vermoeidheid me wel wat op te breken. Alleen om het laatste lange shot ga ik het laatste deel snel herzien. En dan niet na zo'n vermoeiende dag.

avatar van BlueJudaskiss
Ontzettend saaie film waarbij ik me suf verveeld heb, maar het zou zomaar eens kunnen dat ik dit over een tijdje een tweede kans ga geven. Ik ben ook een paar keer heel kort in slaap gevallen - verkeerd ingeschat dat ik dit makkelijk kon gaan kijken op een lome zaterdagochtend met ontbijt op bed. Maria Schneider was in die Nederlandse film met Monique van der Ven al vreselijk, hier is ze even erg. Geen idee waarom deze vrouw zo beroemd is geworden of uberhaupt een sekssymbool want er zit geen kraak of smaak aan. Nicholson is leuk als altijd, en ik ben erg benieuwd naar het audio-commentaar.

Voorlopig 2,5*