Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 119 minuten / 126 minuten (extended cut)
Alternatieve titels: The Passenger / Profession: Reporter
Oorsprong:
Italië / Spanje / Frankrijk
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: Jack Nicholson, Maria Schneider en Jenny Runacre
IMDb beoordeling: 7,5 (25.923)
Gesproken taal: Engels, Frans, Duits en Spaans
Releasedatum: 13 maart 2008
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Professione: Reporter
"I used to be somebody else...but I traded him in."
Een tv-reporter krijgt door het overlijden van een mede-hotelgast de kans om met diens identiteit een nieuw leven te beginnen. Hij komt er achter dat de dode man wapens leverde aan de derde wereld, en krijgt diens belagers achter zich aan plus zijn eigen echtgenote en chef.
Externe links
Acteurs en actrices
David Locke
Girl
Rachel
Knight
Stephen
Achebe
Hotel Keeper (onvermeld)
Witch Doctor (onvermeld)
German Stranger (onvermeld)
Murderer (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Briljante Rol van Nicholson in dit Meesterwerkje van Antonioni
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Heel goede film dit. Deze zag ik gister nadat ik The Seventh Seal had gekeken. The Passenger is toevallig een film met een vergelijkbaar thema, een man in een identiteitscrisis die zich afvraagt wie hij eigenlijk is. Deze film greep me veel meer aan dan The Seventh Seal. De eenzaamheid en de vragen over identiteit, prachtig gespeeld door Jack Nicholson. Hij is ook heel mooi gefilmd, met veel lange shots, die ook echt iets bijdragen aan de sfeer en het thema van de film. 4* voorlopig.
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
Wat een saaie, trage film. Slap verhaal, dat aan alle kanten rammelt. Als je echt op zoek bent naar een film over een man met een identiteitscrisis, kijk dan Five Easy Pieces, of van mijn part About Schmidt en laat dit prul links liggen. Oh ja, de dame die Nicholson vergezelt in de film acteert bijzonder slecht. Waste of time, je zou er een identiteitscrisis van krijgen.
1,5*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
ach kappeuter, ga schaatsen..
Jammer dat je er niks aan vond.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wellicht vind ik de herziening vrij traag.
kappeuter (crew films)
-
- 72630 berichten
- 5779 stemmen
ach kappeuter, ga schaatsen..
Nou, klinkt me niet onaangenaam in de oren. Ik kan wel wat verkoeling gebruiken!
Jammer dat je er niks aan vond.
Vind ik ook. Toch is het interessant om films te kijken die je niet liggen. Dan kun je je beoordelingssysteem weer wat beter afstellen.
Wat ik nog niet gezegd had over deze film is dat ik 'm erg gedateerd vind.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat ik nog niet gezegd had over deze film is dat ik 'm erg gedateerd vind.
Dat weerhoudt me wellicht ook ervan, om de films van Michelangelo Antonioni te herzien. Ik vrees dat ze wel eens lelijk kunnen tegenvallen.
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Dat weerhoudt me wellicht ook ervan, om de films van Michelangelo Antonioni te herzien. Ik vrees dat ze wel eens lelijk kunnen tegenvallen.
Dat heb ik in ieder geval wel.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Een van de beste/mooiste Roadmovies die ik ooit heb gezien. (misschien wel de beste; na Pierrot Le Fou natuurlijk ) Naast L’Avventura de beste van Michelangelo Antonioni.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Waarom zegt de vrouw van Locke dat ze hem (Locke) nooit heeft gekend, wanneer ze hem levenloos op het bed ziet liggen En pleegt hij zelfmoord of wordt ie toch vermoord door de Afrikaanse geheime dienst
Dr.Strangelove
-
- 332 berichten
- 3845 stemmen
Mooie film, man vlucht voor z'n eigen leven door het leven van iemand anders aan te nemen maar komt erachter zoals hij zelf al aan het begin van de film zegt dat het binnenste van jezelf niet zal veranderen. Je eigen leven zal je altijd blijven achter volgen.
jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Waarom zegt de vrouw van Locke dat ze hem (Locke) nooit heeft gekend, wanneer ze hem levenloos op het bed ziet liggen En pleegt hij zelfmoord of wordt ie toch vermoord door de Afrikaanse geheime dienst
Ze heeft hem nooit 'gekend'. Nooit zijn ware aard doorgrond. Een fraaie dubbelzinnigheid, vind ik.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Nou herziening deed mijn ogen weer meer open wapperen, wat blijft Michelangelo Antonioni een buitengewoon apart regisseur. Die heerlijke lange shots van hem, dat het-in-de-huid-kruipen-gevoel van wat bij Nicholson gebeurde. Werelds Briljant! Nicholson die hier echt imponeert. Het hele verhaal zit ook zo gelaagd in elkaar.
Ik vrees dat ik nog een herziening nodig heb, want ik heb een hoop gemist.
Die 4.5* staat als een huis.
Nu snel maar eens alle films van Antonioni op DVD te zien bemachtingen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat ik nog niet gezegd had over deze film is dat ik 'm erg gedateerd vind.
Absoluut niet. Ik raakte in Bergman, Kurosawa, Cassavetes en Tarkovsky sferen.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Behalve mooi, het zuiden van Spanje levert echt oogstrelende beelden op, vond ik de film met name erg verwarrend.
Niet door de snelheid maar stomweg omdat bij niet altijd het kwartje viel. Niet in de stemming voor cryptische beelden, laat maar zeggen. (Zo had ik op het eind niet eens door, dat 'Robertson' dood was...). Dat las ik hier pas.
Tot de herziening een 3,5*-je
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Die opmerking van FK zit al een jaar in mijn hoofd en ik kon er maar niet opkomen bij welke film ik die post gelezen had.
Memorabel.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
De lange shot op het einde (dood van Nicholson) lijkt me toch iets memorabeler
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Uiteraard ! Fantastisch shot in de wereld van de filmgeschiedenis. Zit overigens nog een heel verhaal aan vast hoe die camera door dat raam heeft gekunnen. Dus technisch gezien ook erg goed.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
Heb het me al dikwijls afgevraagd, maar kom er niet echt uit ??
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Letterlijk gezien is de camera toch niet door het raam hoeven gaan. Het was gewoon een lens met een enorme zoomcapaciteit die destijds werd toegepast, met als resultaat één der langste zooms in de filmgeschiedenis.
Badalamenti
-
- 23124 berichten
- 3447 stemmen
Er is toch niet geknipt in die scene dacht ik ?
Camera staat nadien toch buiten en draait terug naar het raam.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Ik heb de scene even opnieuw bekeken en kan nu enkel antwoorden met opengevallen mond. Bij aanvang zoomt men heel de tijd enkel in, maar hoe ze de rest hebben klaargespeeld...geen flauw idee.
Dan maar eens dringend naar het audiocommentaar luisteren bij een volgende kijkbeurt.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
ze hebben 't raam als decor stuk gebouwd, volgens mij is letterlijk 't hele decor opgetild. En dat gebeurd precies op 't moment dat 't raam net niet meer zichtbaar is in de lens.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Letterlijk gezien is de camera toch niet door het raam hoeven gaan. Het was gewoon een lens met een enorme zoomcapaciteit die destijds werd toegepast, met als resultaat één der langste zooms in de filmgeschiedenis.
Nope, zit veel ingewikkelder in elkaar.
Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
Nope, zit veel ingewikkelder in elkaar.
Ongetwijfeld.
Toch vraag ik me het volgende af, naar aanleiding van je kleine theorie: wanneer het raam niet meer zichtbaar is voor de lens, moet deze bij het optillen toch even terug zichtbaar worden, vanwege de horizontale delen van het raam.
En dus nog steeds krabbend in de haren...
Axel Kouderdijk
-
- 62 berichten
- 1474 stemmen
Jack Nicholson legt 't in het audiocommentaar allemaal (op z'n eigen gortdroge, ultrarelaxte wijze) uit.
Het gebouwtje in kwestie is speciaal voor de film gemaakt, dus men heeft er wel voor gezorgd dat men er alles mee kan wat noodzakelijk is voor het script...
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
Weinig dialoog, weinig close-ups en ultrastrak gefilmd. Het enige uitbundige in The Passenger komt van Gaudi's architectuur.
In deze stijl past ook het kale verhaal, maar dat was me net wat te gezapig. Het leven van Nicholson zou opwindend moeten worden maar deze ontwikkeling maakt de film niet. Het blijft kleurloos en vrijwel zonder spanning. Mooiste scene zit voor mij nogal aan het eind, wanneer Nicholson het verhaal vertelt van de blinde die weer kan zien. En dat verbluffende shot door het hekwerk natuurlijk. 3,5*
Het laatste nieuws
Oscarwinnaar Louis Gossett Jr. (87), die historische prestatie neerzette, overleden
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Bekijk ook
Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Festen
Drama, 1998
815 reacties
Ordet
Drama, 1955
78 reacties
Paris, Texas
Roadmovie / Drama, 1984
290 reacties
La Notte
Drama, 1961
75 reacties
Gerelateerde tags
hoteljournalistidentiteiteuropapassportwar correspondenttruckverslaggeverwoestijnguiderepublic of chad
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.