Flic Story (1975)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jacques Deray
met Alain Delon, Jean-Louis Trintignant en Renato Salvatori

1947. De meedogenloze moordenaar Emile Buisson (Jean-Louis Trintignant) ontsnapt uit een psychiatrische instelling en is vastberaden een spoor van dood en verderf achter te laten. Inspecteur Borniche (Alain Delon) wordt op de zaak gezet. Het blijkt niet eenvoudig om Buisson gevangen te nemen; hij is de politie steeds te slim af. Bovendien wordt iedereen die Borniche van nuttige informatie voorziet vroeg of laat omgebracht... Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Emile Buisson.

avatar van boerenpummel
Eindelijk ook beschikbaar met Engelse ondertiteling (Alain Delon box).
Geen meesterwerk, wel een heerlijke film voor de liefhebber van de Franse misdaadfilm. Delon (als flic) en Trintignant als meedogenloze gangster spelen een kat en muisspel, wat enigszins te vergelijken is met Heat.
Er zijn aardige bijrollen van vooral Crauchet en Salvatori. Ook Bond-girl Claudine Auger (Thunderball) speelt mee, als de vriendin van Delon.

avatar van brucecampbell
Spannende misdaadfilm met een altijd uitstekende Delon!
Dat Delon op het einde van de film recht in de camera kijkt vond ik vrij verrassend.

avatar van PaulieWalnuts
Goede film, maar kan niet tippen aan films van Melville (daar wil dit natuurlijk wel op lijken volgens mij). Delon acteerde goed, en het verhaal was spannend en erg boeiend. De film was voorbij voordat je het doorhad. Ook een mooi jaren '40 sfeertje, met die oude auto's e.d. Ook de themesong was echt geweldig. Die politiebaas was daarentegen erg overdreven, evenals die zogenaamd 'onwetende' collega's ("altijd als we een boef bijna hebben haken we af, waarom is dat baas?"). Ik vond die acteur die Buisson speelde ronduit een sukkel.

avatar van Quentin
Tegenvaller, ben normaal erg gecharmeert van Delon maar het plot was zo traag als stroop. Technisch ook maar erg gemiddeld, de geschoten beelden zijn behoorlijk flets.

3* voor de prima cast, Trintignant niet te vergeten.

Giga-tegenvaller. Ben gaan spoelen op een gegeven moment.

avatar van Humphrey
Prima vertolkingen van Alain Delon en Jean-Louis Trintignant. Heerlijke film. 4*.

magnifique
Spannende Franse misdaadfilm, zo zie ik ze graag. Voor de liefhebber inderdaad!

Herzien. Blijf het maar heel matig vinden.

avatar van 93.9
Zeker geen slechte film.
Heb wel beter Flics met Delon gezien.
Hielp ook niet mee dat ik de Internationale versie op vhs zag....
Oftewel Delon die Engels sprak.

Jacques Deray - die bij mij mijn weten nooit een uitschieter bracht - zit in de jaren 70 volop in zijn Alain Delon periode.
"Flic Story" is daar een voorbeeld van en meteen wel één van zijn betere werken.
Eigenaardig dat de titel wordt doorgeschoven naar de rol die Delon speelt, niettegenstaande hier toch het verhaal wordt gebracht van een Franse topgangster die werkelijk heeft bestaan en die in 1956 werd onthoofd.
Maar goed, de eerste helft van de film wekt het scenario voldoende aandacht en wordt alles vlot verwerkt, maar nadien stuikt de film wat in, met cliché's als commissarissen die zich opwinden, rechercheurs die van hun taak ontzet worden enz...
Het slot houdt dan wel nog enkele geslaagde scènes in.
Delon en ook een aantal Franse halfgoden in de film zijn goed. Meer dan verrassend goed is Trintignant als de koele, bijna psychopatische killer.

avatar van Lakte
Deze Alain Delon film stond al een tijdje op mn lijstje en hem hem eindelijk kunnen zien met Nederlandse ondertitels op een oude VHS band, helaas wel erg slecht gedubbd in het Engels.

Was best wel verrast door deze film vond hem erg goed! Weer een sterke rol van Delon met de nodige actie erin.

Mooi stukje vond ik dat Delon uit een raam sprong naar een dak, van het dak afviel zo met zn rug op het zand.