• 10.595 nieuwsartikelen

Met onder meer: Yves Montand, Michel Albertini en Roland Amstutz

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 12 juni 1980

Plot I... comme Icare

Nadat de pas gekozen president van een fictieve staat wordt vermoord, weigert één van de leden van de onderzoekscommissie het eindrapport te ondertekenen. Hij eist dat het onderzoek opnieuw wordt uitgevoerd. Tijdens het onderzoek krijgt hij grote twijfels over de 'eenzame schutter'-theorie die de commissie er door wilde drukken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Knap Kos, dat je dat plaatje gevonden hebt.

Yves Montand in een van zijn beste rollen ooit, en een meesterwerk van Henri Verneuil.

Lijkt me ook een erg goede film. Gebaseerd op de Kennedy-moord.

avatar van FisherKing

FisherKing

Ja lang geleden gezien, maar wil hem graag herzien.

avatar van pinky

pinky

• 1999 stemmen

Ook lang geleden gezien, te lang geleden om er nog een serieuze sterrenwaardering aan te geven. Maar maakte wel behoorlijk indruk en ik schat 'm toch makkelijk op een ster of 4.

avatar van lykathea

lykathea

Erg geïnteresseerd in deze film

avatar van kathmandu

kathmandu

Het ware verhaal achter de Kennedy-moord dat de Amerikanen niet willen toegeven.

BBarbie

Koel, afstandelijk verslag van een minutieus onderzoek naar de ware toedracht van de moord op een president. Het verhaal is onmiskenbaar geïnspireerd door de moord op Kennedy. Zelfs de naam van de hoofdverdachte (Daslow) is een anagram van Oswald!

Yves Montand is meesterlijk als toonbeeld van de kille, niet te corrumperen magistraat. Daarin ligt meteen ook de zwakte van de film, die elke vorm van emotie ontbeert en daardoor de kijker redelijk op afstand houdt.

avatar van thunderball

thunderball

Deze afgelopen vrijdag zitten kijken.

Hij viel mij wat tegen. Had er meer van verwacht.

Op zich is de film zeker interessant, maar het feit dat men het allemaal fictief laat zijn -het is duidelijk gebaseerd op de Kennedy moord, maar het lijkt zich nu eerder in Frankrijk af te spelen, hoewel ook dat nergens echt wordt genoemd- en je als kijker ook niet echt duidelijk wordt of het merendeel verzonnen is en uit het hoofd van de scenario schrijvers komt, of dat het werkelijk zo is gebeurd, maakt het allemaal wat onduidelijk en minder urgent.

Verder vond ik de film ook niet voor de volle honderd procent boeiend. Zo wordt er bv veelte lang stil gestaan bij een experiment wat Montand bij woont, over hoe ver iemand wil gaan in naam van de wetenschap om een voor hem onbekend iemand te straffen bij ieder fout antwoord wat wordt gegeven.

De acteerprestaties zijn goed, Montand zet een zeer sterke rol neer en ook de andere acteurs spelen zeer naturel en overtuigend.

De score is van Morricone en het moet mij toch van het hart dat er wel schandalig weinig gebruik van wordt gemaakt. In een film van twee uur hoor je misschien maar alles bij elkaar zo'n twintig minuten (in vaak ingekorte en plots afgebroken fragmenten) van deze geweldige score, die op cd alleen al de veertig minuten haalt.

Film eindigde vrij abrupt en mij achterlatend met een aardige kater.

Misschien over een tijdje nog eens een herkansing, maar de teleurstelling is nu te groot hier een voldoende aan te kunnen geven.

Een vijf, ofwel 2,5 ster.

avatar van Biosguru

Biosguru

thunderball schreef:

Zo wordt er bv veelte lang stil gestaan bij een experiment wat Montand bij woont, over hoe ver iemand wil gaan in naam van de wetenschap om een voor hem onbekend iemand te straffen bij ieder fout antwoord wat wordt gegeven. Op zich interessante materie, maar dit duurde ongeveer een kwartier en was ten opzichte van de rest van het verhaal niet belangrijk genoeg om zoveel van de filmtijd te rechtvaardigen.

Het maakt duidelijk dat een brute daad opgedeeld in kleinere stukje's minder bruut lijkt. Als niemand het in zijn geheel overziet / de verantwoordelijkheid draagt. Het heeft dus zeer zeker wel met de film en zijn thema te maken.

Volgens mij heb je het hele experiment niet begrepen...

avatar van thunderball

thunderball

Tuurlijk wel, alleen in verhouding met de rest van de film duurt het gewoon te lang. Tweede keer dat ik de film zag vond ik het trouwens wel mee vallen, maar toen waren mijn verwachtingen natuurlijk ook anders dan de eerste keer dat ik de film zag.

Ik zeg ook nergens dat het niks met de rest van de film te maken heeft, dat maak jij er nu zelf van. Ik zeg alleen dat het te veel tijd in beslag neemt. Het had ook wat beknopter gekund.

Het gaat er overigens meer over dat iemand, die absoluut op kijkt tegen een gezagsdrager, of in dit geval een wetenschapper, iets klakkeloos opvolgt wat hem wordt op gedragen, terwijl hij dit onder normale omstandigheden uit zich zelf waarschijnlijk nooit zou doen. Hoe ver gaat hij hier in mee? Hoe lang onttrekt hij zich er van eigen verantwoording te nemen? Pas wanneer er tussen de wetenschappers zelf onenigheid lijkt te ontstaan, gaat hij twijfelen en/of stopt hij.

avatar van Biosguru

Biosguru

Beste Thunderball,

Ik was mischien wat te scherp, maar de discussie tussen de wetenschapper en de rechter nadat ze het experiment zagen past zeker goed in de film. Het hele experiment had inderdaad wel korter mogen zijn. Maar de geleidelijk onthulling waar het experiment eigenlijk overgaat is wel mooi gedaan. Het zal smaak zijn of het goed zijn plek in de film heeft. Ik vindt een experiment over autoriteit prima in een seventies paranoia/ presidentmoord/ thriller passen. Het had ook nog nut om aan te tonen dat de eenzame schutter helemaal niet gek was, zoals in het eerste rapport beweerd werd

avatar van Movsin

Movsin

Zonder twijfel één van de allerbeste films van Verneuil, zeker in dit genre.

Een film die zoals zovele een onderzoek inhoudt naar aanleiding van een moord of aanslag, maar hierin absoluut uitblinkt omwille van de preciese toelichting van de vele aspecten die hiermee gepaard kunnen gaan. Er is niet alleen de eerder technische benadering (de kogelhulzen, de fotos, de ondervragingen...) maar ook de psychologische benadering van het fenomeen "dader" die zeer keurig, interessant en boeiend is uitgewerkt en al komen er heel wat personages in voor, het intrige blijft klaar en duidelijk.

Yves Montand, een betreurde (van 1991 al) Franse topacteur die heel dikwijls te vinden was in films waar corruptie, politiek, staats- en andere machtsbelangen en repressie terug te vinden waren, is uitmuntend in zijn rol maar dat was al bij voorbaat verzekerd.

Zalige thriller.

avatar van Lakte

Lakte

Hele goede film van Henri Verneuil! En wat Quentin mij al vertelde misschien wel de allerbeste film van Verneuil! Aloewel ik Le Clan Des Siciliens ook heel erg goed vond! Maar die is meer voor het vermaak en laat verder geen boodschap achter, deze film laat echt een politieke booschap achter en is duidelijk geinspireerd door de moord op Kennedy. Peur Sur La Ville ligt vel ver beneden het niveau van deze film en Le Clan Des Siciliens.

De film is ook erg mooi gedraaid, mooie kleuren en is erg mooi gerestaureerd.

Het was ook mijn eerste kennismaking met de acteur Yves Montand die ik erg goed vond! Goede uitstraling, hoop ik de toekomst meer films van hem te zien.

avatar van Brix

Brix

• 19233 berichten

Sterke politieke thriller.

De film ziet er bovendien prachtig uit.

De hoofdrol is Montand op het lijf geschreven.

Zonder twijfel een topper in het oeuvre van regisseur Verneuil.

Met dank aan de sympathieke mede-MM gebruiker die het mij mogelijk maakte deze film eindelijk te kunnen zien.

avatar van wihu61

wihu61

Sterke film, Montand zie ik altijd graag spelen. Experiment had van mij ook wat compacter gemogen, voor de rest perfect.