Tchao Pantin (1983)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Berri
met Richard Anconina, Ahmed Ben Ismaël en Coluche

Een door de dood van zijn aan drugs verslaafde zoon verbitterde ex-politieman (Coluche) leidt een uitzichtloos bestaan als een goedkope, rum verslaafde, sullige pompbediende. Op een nacht maakt hij kennis met een jonge, kleine gauwdief, die met het trafficen van drugs een behoorlijke bijverdienste heeft. Tussen deze twee ontstaat een bijzondere band en als de jongen geliquideerd wordt veert Coluche krachtig op en neemt hevig wraak.

De veel te jong gestorven komiek Coluche heeft met zijn a-typische rol in deze film een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Het is een indrukwekkend actiedrama over bijzondere vriendschappen. De dialogen en het fraaie camerawerk tillen deze film naar een hoog niveau. Een mooie bijrol ook van Agnès Soral (Un Moment d’Égarement).

In het eerste gedeelte is er veel aandacht voor de karaktertekening van twee totaal verschillende mensen (verbluffend goed vertolkt door Coluche en Richard Anconina) die toch tot een innige vriendschap komen.
In het tweede gedeelte overheerst de harde actie, wordt heel wat verklaard en is er de opmerkelijke vertolking van Agnès Soral.
Het geheel is een knappe, boeiende film, goed opgebouwd, ook mysterieus omtrent het hoofdpersonage, niet zonder emotie en m.i. één van de betere werken van Claude Berri (momenteel erg in trek bij Arte).

avatar van 93.9
Zeker een knappe film. Prachtige rauwe jaren 80 Parijse stadsbeelden.
Zelden worden er nog goede goede actiefilms gemaakt in Frankrijk. Vaak zijn het dan kopieën van Amerikaanse blockbusters. Hier zie je nog een authentieke Franse style.
Met dank aan TV5Monde die dit toch maar weer kosteloos en met ondertiteling op tv brengt.