• 8.296.724 stemmen

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 28 juni 2007

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot César et Rosalie

Rosalie is gescheiden, heeft een dochter en twee mannen die gek op haar zijn. David is Rosalies vlam van vóór haar huwelijk en begint langzaamaan weer al haar aandacht op te eisen. Bij haar huidige minnaar César veroorzaakt dit jaloerse uitbarstingen, die er toe leiden dat Rosalie verder van hem verwijderd raakt en dichter tot David wordt gebracht. Maar dan komt César met een oplossing, waarmee alle partijen tevreden zouden moeten zijn.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Olaf K.

Olaf K.

De Italiaanse cinema leverde tot in de jaren 70 de interessantere films op, de Franse de meest natuurlijke. Fellini/Antonioni versus Truffaut/Malle. Laten we het zo samenvatten. César et Rosalie is een heerlijke karakterstudie van een stel, Yves Montand en Romy Schneider, dat op de proef wordt gesteld door de komst van Romy’s ex-geliefde (Sami Frey). Montand wordt steeds radelozer maar blijft een goedzak. Schneider is een ijskonijn maar slechts aan de buitenkant. En Frey probeert het beste van de situatie te maken. Doet hier en daar denken aan het ménage à trois-ijkpunt Jules et Jim, maar is alledaagser, warmer. Sautets drama blijft tot op het laatste moment Invoelbaar, gelaagd, is nergens hoogdravend en heeft een stel uitstekende acteurs. Later zou hij nog het prachtige Un coeur en hiver maken. Verder zag ik niks van hem. Valt nog wel wat te ontdekken dus.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Leuke film met mooie rollen van Schneider en Montand die naar het einde toe wat minder wordt. Op een gegeven moment gaat het meer om Cesar et David en doet Rosalie alleen nog de afwas.

Neemt niet weg dat Montand geweldig een wat naieve rijkaard speelt die zich eigenlijk niet thuisvoelt in de hogere sociale klasse en die zich dan weer van zijn zachte en dan weer van zijn gewelddadige kant laat kennen (al vond ik de scene met het mes wat te ver gaan) en Romy Schneider is op haar charmantst en zeer geloofwaardig als de vrouw waar iedereen voor valt.

Ook met een piepjonge Isabelle Huppert.

avatar van Movsin

Movsin

Het is een schitterende Yves Montand, ondertussen reeds 20 jaar geleden overleden, die deze film op een hoger niveau tilt.

Natuurlijk is er ook Sautet's knappe manier van filmen en vooral alsdan vernieuwend camerawerk die reeds leidde naar pareltjes als "Les Choses de la Vie" en "Max et les Ferrailleurs".

Een veelzijdige Romy Schneider is een plezier voor het oog en ook Sami Frey stelt niet teleur in deze meer luchtige dan dramatische film.

avatar van johnboer

johnboer

Ja, een pareltje om naar te kijken. En een mooie aanwinst voor mijn

verzameling oudere Franse films. Aanrader. Een 4,5

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Yves Montand is inderdaad geweldig, maar voor de rest vond ik de psychologische uitwerking erg oppervlakkig, en het verhaal soms langdradig. Op het einde krijg je bovendien de indruk dat de regisseur het zelf beu was en er vanaf wou: het plot (tot vlak voor de laatste scène) wordt plots in één adem afgedaan door een verteller.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Erg mooie personagefilm, met een sublieme rol van Romy Schneider, die de film echt naar een hoger niveau tilt. Want César et Rosalie draait vooral om de karaktertekening; de personages zijn psychologisch complex en blijven daardoor de gehele speelduur interessant. Ze ontwikkelen zich, in een zoektocht naar zichzelf en naar hun verhouding tot de ander. Juist deze onafgerondheid is uitermate boeiend, met name ook omdat er daarnaast voldoende wordt uitgelegd om een kader te vormen waarin schijnbaar grillige handelingen invoelbaar worden (David "draagt niet" en laat Rosalie daardoor niet volledig tot haar recht komen, César "draagt" teveel met hetzelfde resultaat, simpel gezegd). Eén van de fraaiste scenes vond ik die op het strand, waar César komt aangereden terwijl Rosalie en David aan zee zitten. Die scéne is zo geladen met spanning, voor alle personages (en ook voor de kijker, zelfs geweld is in het begin een optie), en dat transformeert tot een nieuwe verstandhouding. Erg mooi. De vormgeving van César et Rosalie is op een bedaarde manier fraai (kleurgebruik, close-ups), het acteerwerk zoals gezegd zeer sterk. De laatste 20 minuten zijn wat aan de rommelige kant. Opvallend genoeg bedient Sautet zich van een gebruikelijk procedé uit de 19-eeuwse roman om aan het einde een samenvatting te geven van het verdere lot van de personages. Maar hij doorbreekt dat in extremis toch weer, om de al eerder genoemde onafgerondheid definitief te laten winnen van de door het lot getekende, vastgelegde personage uit de meeste van dat soort romans. Rosalie is vrij en maakt haar eigen keuzes, ook als het beeld al stil blijft staan.

BBarbie

Deze psychologische studie is al sinds jaar en dag mijn favoriete film van Claude Sautet, een specialist in het maken van rechttoe, rechtaan films over de goede en zwakke kanten van én de tegenstellingen tussen mensen. Boeiend de wijze waarop de karakterverschillen tussen de drie protagonisten worden benadrukt; op een rustige manier in weerwil van het feit dat emoties zo af en toe het kookpunt bereiken. De slotscènes zijn in een woord prachtig.

Met een Yves Montand op z’n best én een ingetogen, maar uiterst charmante Romy Schneider heeft Sautet natuurlijk de ideale acteurs voor dit romantisch drama. In al zijn eenvoud een enerverende en erg bijzondere film.

avatar van Tanita

Tanita

Ik kan het alleen maar eens zijn met ErCee en BBarbie. Een uitermate fascinerende karakterstudie waarbij de nadruk komt te liggen op de werkelijke waardes in het menselijke leven. Geen geld, ambitie, werk of kunstenaarschap doet er toe als de passie voor de een of ander de voorkeur heeft.

De film wordt eigenlijk geheel gedragen door het 'bravoure' karakter van Yves Montand, die hier wel zijn allerbeste en meest gelaagde prestatie neerzet. Daarnaast zijn zowel Romy Schneider als Sami Frey emotioneel een stuk rustiger. Die laatste vind ik overigens het enige minpuntje in de film.

Bij elke kijkbeurt vallen er weer nieuwe dingen op, en dat is bijzonder, maar ook wel een kenmerk van der meeste films van Sautet die lijken mee te groeien in het leven zelf. Deze keer lag de nadruk op de berusting van beide mannen, nadat Rosalie uit hun leven is verdwenen. Geen andere vrouwen meer, dan maar wat flierefluiten. Totdat ja... en dat is pas werkelijk een open einde... 4.5*

Overigens wel apart om te lezen dat Vittorio Gassman, Catherine Deneuve en Gérard Depardieu op nominatie stonden voor de casting. Dat had volgens mij wel een andere film opgeleverd.

avatar van Metalfist

Metalfist

Eerste kennismaking met Claude Sautet

Hoewel ik me al geruime tijd heb voorgenomen om eens meer van Romy Schneider te gaan zien, was César et Rosalie een film die ik altijd wat links liet liggen. Stom eigenlijk (zo'n DVD kost namelijk wel geld), maar qua plot leek me dit altijd zo'n afkooksel te zijn van François Truffauts Jules et Jim, één van mijn favoriete films van de regisseur. Uiteindelijk gisteren toch eens voor gaan zitten en hem halverwege even op pauze gezet om me voor het hoofd te slaan dat ik dit niet sneller een kans heb gegeven..

Want wat een heerlijk broeierige film is! Het uitgangspunt oogt inderdaad wat hetzelfde als de Truffaut, al is een driehoeksverhouding sowieso wel een vaker voorkomend thema in de (Franse) cinema, maar Claude Sautet doet er geheel zijn eigen ding mee. Wat volgt is een interessante karakterschets die weliswaar af en toe eens uit de bocht vliegt, César die Rosalie bedreigt met een mes, maar over de gehele lijn blijft boeien. Zo'n scène op het strand waar David en Rosalie vol spanning naar een aankomende César staren.. Zelden zo'n geweldig onderhuidse spanning geweten in een film. Eeuwig zonde dan ook dat Sautet naar het einde toe de film wat lijkt af te rafelen. Een ietwat makke voice-over die een aantal plotlijnen verder verteld en natuurlijk de komst van Rosalie. Hoewel het op zich nog voor een erg mooi beeld zorgt (de gelaatsuitdrukkingen van David en César spreken boekdelen), vind het op zich een knieval die niet nodig is of toch op zijn minst iets beter had uitgewerkt mogen worden.

Erg aangenaam verrast door Yves Montand trouwens. Ken de man al wat langer via komedies zoals La Folie des Grandeurs met Louis de Funès of Let's Make Love met Marilyn Monroe, maar dit is wel een compleet andere rol en bovendien één die hem waanzinnig goed afgaat. Montand heeft zijn uiterlijk misschien niet mee, maar maakt het meer dan goed in het charme departement. Het is dan ook niet vreemd dat Romy Schneider voor hem valt, maar dat kan van de omgekeerde richting ook gezegd worden. Schneider blijft zo'n actrice met een dierlijk magnetisme en overtuigt over de gehele lijn als Rosalie. Even lijkt het erop dat Sami Frey, de derde persoon in de driehoeksverhouding, het gaat moeten afleggen tegenover Montand en Schneider maar hij weet zich ook nog erg goed staande te houden. Leuk trouwens om een jonge Isabelle Huppert nog in een klein bijrolletje te spotten.

Tof! Naar het schijnt niet het beste wat Claude Sautet heeft geregisseerd, Les Choses de la Vie wordt gemiddeld nog hoger gewaardeerd, maar dit smaakt in ieder geval naar meer. Een sobere film, maar wel één die een indruk achter laat. In de eerste plaats vanwege de cast, het trio waar het allemaal om draait is geweldig goed op elkaar ingespeeld, maar ook op narratief vlak boeiend. Jammer van een aantal schoonheidsfoutjes, maar kom.

Dikke 4*

avatar van Brix

Brix

Vandaag te zien op ARTE TV > 20:15 uur

avatar van AnyaH

AnyaH

Bijzondere dramafilm over een ménage à trois. Wat leuk die trouwstoet met oude auto's en wat waren César en David een wegpiraten! En wat werd er destijds veel gerookt, tijdens het pokeren was de lucht blauw! Mooi om Romy Schneider in een andere rol dan Sissy te zien. Triest om te beseffen dat die vrouw zo'n droevig leven heeft gehad....... Iets geks waar ik altijd op let: de mannen kunnen geen dubbele Windsor strikken! De jaloezie bij César begon snel vorm te krijgen: controledrang, achterdocht, leugens, agressie, bedreiging, vernieling enz. Ooit heb ik een boek gelezen over een ménage à trois. Deze film en dat boek hebben overeenkomsten: combi huidige relatie en jeugdliefde, één van de twee mannen zoekt de andere op en doet het voorstel. Een lastige situatie omdat ze dan over trots en arrogantie moeten heenstappen. Wil de relatie slagen, moeten ook de mannen goed kunnen opschieten. Vroeger dacht ik nogal rechtlijnig, maar ouder en wijzer geworden, ben ik ervan overtuigd dat een mens van meer dan één kan houden. De film eindigt beetje met open einde met prachtige melodramatische muziek......

avatar van klara

klara

Met Montand en Schneider ben je eigenlijk al binnen, en ik vond ze beiden hier dan ook weer

voortreffelijk acteren. Het personage van Montand dat schril afsteekt bij die van Sami Frey,

want twee totaal verschillende persoonlijkheden, al delen beiden wel een hoogmoedige arrogantie.

Maar Montand stukken opvliegender, en Frey geraffineerder en ingetogener. De rol van Montand is

ook lichtelijk komisch, wispelturig met een groeiende achterdocht, en die uit evenwicht middels

infantiele manipulaties en later zijn aanvallen van razernij, zijn opponent juist in de kaart speelt.

Schneider acteert ook weer ijzersterk, zachtmoedig en verfijnd en oprecht toegenegen, maar ook

als een onafhankelijke, sterke vrouw. Een beetje jammer dat ongeveer in het laatste kwartier

ik de film toch een beetje vond wegzakken. Kwam bij mij toch een beetje uitgerekt over.