• 10.590 nieuwsartikelen
  • 161.803 films
  • 10.108 series
  • 29.671 seizoenen
  • 613.412 acteurs
  • 192.960 gebruikers
  • 8.967.647 stemmen
Avatar
 
banner banner

César et Rosalie (1972)

Drama / Romantiek | 107 minuten
3,61 151 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 107 minuten

Alternatieve titel: César and Rosalie

Oorsprong: Frankrijk / Italië / West-Duitsland

Geregisseerd door: Claude Sautet

Met onder meer: Yves Montand, Romy Schneider en Sami Frey

IMDb beoordeling: 7,3 (3.813)

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 28 juni 2007

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot César et Rosalie

Rosalie is gescheiden, heeft een dochter en twee mannen die gek op haar zijn. David is Rosalies vlam van vóór haar huwelijk en begint langzaamaan weer al haar aandacht op te eisen. Bij haar huidige minnaar César veroorzaakt dit jaloerse uitbarstingen, die er toe leiden dat Rosalie verder van hem verwijderd raakt en dichter tot David wordt gebracht. Maar dan komt César met een oplossing, waarmee alle partijen tevreden zouden moeten zijn.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

De Italiaanse cinema leverde tot in de jaren 70 de interessantere films op, de Franse de meest natuurlijke. Fellini/Antonioni versus Truffaut/Malle. Laten we het zo samenvatten. César et Rosalie is een heerlijke karakterstudie van een stel, Yves Montand en Romy Schneider, dat op de proef wordt gesteld door de komst van Romy’s ex-geliefde (Sami Frey). Montand wordt steeds radelozer maar blijft een goedzak. Schneider is een ijskonijn maar slechts aan de buitenkant. En Frey probeert het beste van de situatie te maken. Doet hier en daar denken aan het ménage à trois-ijkpunt Jules et Jim, maar is alledaagser, warmer. Sautets drama blijft tot op het laatste moment Invoelbaar, gelaagd, is nergens hoogdravend en heeft een stel uitstekende acteurs. Later zou hij nog het prachtige Un coeur en hiver maken. Verder zag ik niks van hem. Valt nog wel wat te ontdekken dus.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4438 berichten
  • 4707 stemmen

Leuke film met mooie rollen van Schneider en Montand die naar het einde toe wat minder wordt. Op een gegeven moment gaat het meer om Cesar et David en doet Rosalie alleen nog de afwas.

Neemt niet weg dat Montand geweldig een wat naieve rijkaard speelt die zich eigenlijk niet thuisvoelt in de hogere sociale klasse en die zich dan weer van zijn zachte en dan weer van zijn gewelddadige kant laat kennen (al vond ik de scene met het mes wat te ver gaan) en Romy Schneider is op haar charmantst en zeer geloofwaardig als de vrouw waar iedereen voor valt.

Ook met een piepjonge Isabelle Huppert.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7654 berichten
  • 8074 stemmen

Het is een schitterende Yves Montand, ondertussen reeds 20 jaar geleden overleden, die deze film op een hoger niveau tilt.

Natuurlijk is er ook Sautet's knappe manier van filmen en vooral alsdan vernieuwend camerawerk die reeds leidde naar pareltjes als "Les Choses de la Vie" en "Max et les Ferrailleurs".

Een veelzijdige Romy Schneider is een plezier voor het oog en ook Sami Frey stelt niet teleur in deze meer luchtige dan dramatische film.


avatar van johnboer

johnboer

  • 71 berichten
  • 72 stemmen

Ja, een pareltje om naar te kijken. En een mooie aanwinst voor mijn

verzameling oudere Franse films. Aanrader. Een 4,5


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1099 berichten
  • 482 stemmen

Yves Montand is inderdaad geweldig, maar voor de rest vond ik de psychologische uitwerking erg oppervlakkig, en het verhaal soms langdradig. Op het einde krijg je bovendien de indruk dat de regisseur het zelf beu was en er vanaf wou: het plot (tot vlak voor de laatste scène) wordt plots in één adem afgedaan door een verteller.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13330 berichten
  • 1919 stemmen

Erg mooie personagefilm, met een sublieme rol van Romy Schneider, die de film echt naar een hoger niveau tilt. Want César et Rosalie draait vooral om de karaktertekening; de personages zijn psychologisch complex en blijven daardoor de gehele speelduur interessant. Ze ontwikkelen zich, in een zoektocht naar zichzelf en naar hun verhouding tot de ander. Juist deze onafgerondheid is uitermate boeiend, met name ook omdat er daarnaast voldoende wordt uitgelegd om een kader te vormen waarin schijnbaar grillige handelingen invoelbaar worden (David "draagt niet" en laat Rosalie daardoor niet volledig tot haar recht komen, César "draagt" teveel met hetzelfde resultaat, simpel gezegd). Eén van de fraaiste scenes vond ik die op het strand, waar César komt aangereden terwijl Rosalie en David aan zee zitten. Die scéne is zo geladen met spanning, voor alle personages (en ook voor de kijker, zelfs geweld is in het begin een optie), en dat transformeert tot een nieuwe verstandhouding. Erg mooi. De vormgeving van César et Rosalie is op een bedaarde manier fraai (kleurgebruik, close-ups), het acteerwerk zoals gezegd zeer sterk. De laatste 20 minuten zijn wat aan de rommelige kant. Opvallend genoeg bedient Sautet zich van een gebruikelijk procedé uit de 19-eeuwse roman om aan het einde een samenvatting te geven van het verdere lot van de personages. Maar hij doorbreekt dat in extremis toch weer, om de al eerder genoemde onafgerondheid definitief te laten winnen van de door het lot getekende, vastgelegde personage uit de meeste van dat soort romans. Rosalie is vrij en maakt haar eigen keuzes, ook als het beeld al stil blijft staan.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12724 berichten
  • 7600 stemmen

Deze psychologische studie is al sinds jaar en dag mijn favoriete film van Claude Sautet, een specialist in het maken van rechttoe, rechtaan films over de goede en zwakke kanten van én de tegenstellingen tussen mensen. Boeiend de wijze waarop de karakterverschillen tussen de drie protagonisten worden benadrukt; op een rustige manier in weerwil van het feit dat emoties zo af en toe het kookpunt bereiken. De slotscènes zijn in een woord prachtig.

Met een Yves Montand op z’n best én een ingetogen, maar uiterst charmante Romy Schneider heeft Sautet natuurlijk de ideale acteurs voor dit romantisch drama. In al zijn eenvoud een enerverende en erg bijzondere film.


avatar van Tanita

Tanita

  • 540 berichten
  • 4984 stemmen

Ik kan het alleen maar eens zijn met ErCee en BBarbie. Een uitermate fascinerende karakterstudie waarbij de nadruk komt te liggen op de werkelijke waardes in het menselijke leven. Geen geld, ambitie, werk of kunstenaarschap doet er toe als de passie voor de een of ander de voorkeur heeft.

De film wordt eigenlijk geheel gedragen door het 'bravoure' karakter van Yves Montand, die hier wel zijn allerbeste en meest gelaagde prestatie neerzet. Daarnaast zijn zowel Romy Schneider als Sami Frey emotioneel een stuk rustiger. Die laatste vind ik overigens het enige minpuntje in de film.

Bij elke kijkbeurt vallen er weer nieuwe dingen op, en dat is bijzonder, maar ook wel een kenmerk van der meeste films van Sautet die lijken mee te groeien in het leven zelf. Deze keer lag de nadruk op de berusting van beide mannen, nadat Rosalie uit hun leven is verdwenen. Geen andere vrouwen meer, dan maar wat flierefluiten. Totdat ja... en dat is pas werkelijk een open einde... 4.5*

Overigens wel apart om te lezen dat Vittorio Gassman, Catherine Deneuve en Gérard Depardieu op nominatie stonden voor de casting. Dat had volgens mij wel een andere film opgeleverd.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Eerste kennismaking met Claude Sautet

Hoewel ik me al geruime tijd heb voorgenomen om eens meer van Romy Schneider te gaan zien, was César et Rosalie een film die ik altijd wat links liet liggen. Stom eigenlijk (zo'n DVD kost namelijk wel geld), maar qua plot leek me dit altijd zo'n afkooksel te zijn van François Truffauts Jules et Jim, één van mijn favoriete films van de regisseur. Uiteindelijk gisteren toch eens voor gaan zitten en hem halverwege even op pauze gezet om me voor het hoofd te slaan dat ik dit niet sneller een kans heb gegeven..

Want wat een heerlijk broeierige film is! Het uitgangspunt oogt inderdaad wat hetzelfde als de Truffaut, al is een driehoeksverhouding sowieso wel een vaker voorkomend thema in de (Franse) cinema, maar Claude Sautet doet er geheel zijn eigen ding mee. Wat volgt is een interessante karakterschets die weliswaar af en toe eens uit de bocht vliegt, César die Rosalie bedreigt met een mes, maar over de gehele lijn blijft boeien. Zo'n scène op het strand waar David en Rosalie vol spanning naar een aankomende César staren.. Zelden zo'n geweldig onderhuidse spanning geweten in een film. Eeuwig zonde dan ook dat Sautet naar het einde toe de film wat lijkt af te rafelen. Een ietwat makke voice-over die een aantal plotlijnen verder verteld en natuurlijk de komst van Rosalie. Hoewel het op zich nog voor een erg mooi beeld zorgt (de gelaatsuitdrukkingen van David en César spreken boekdelen), vind het op zich een knieval die niet nodig is of toch op zijn minst iets beter had uitgewerkt mogen worden.

Erg aangenaam verrast door Yves Montand trouwens. Ken de man al wat langer via komedies zoals La Folie des Grandeurs met Louis de Funès of Let's Make Love met Marilyn Monroe, maar dit is wel een compleet andere rol en bovendien één die hem waanzinnig goed afgaat. Montand heeft zijn uiterlijk misschien niet mee, maar maakt het meer dan goed in het charme departement. Het is dan ook niet vreemd dat Romy Schneider voor hem valt, maar dat kan van de omgekeerde richting ook gezegd worden. Schneider blijft zo'n actrice met een dierlijk magnetisme en overtuigt over de gehele lijn als Rosalie. Even lijkt het erop dat Sami Frey, de derde persoon in de driehoeksverhouding, het gaat moeten afleggen tegenover Montand en Schneider maar hij weet zich ook nog erg goed staande te houden. Leuk trouwens om een jonge Isabelle Huppert nog in een klein bijrolletje te spotten.

Tof! Naar het schijnt niet het beste wat Claude Sautet heeft geregisseerd, Les Choses de la Vie wordt gemiddeld nog hoger gewaardeerd, maar dit smaakt in ieder geval naar meer. Een sobere film, maar wel één die een indruk achter laat. In de eerste plaats vanwege de cast, het trio waar het allemaal om draait is geweldig goed op elkaar ingespeeld, maar ook op narratief vlak boeiend. Jammer van een aantal schoonheidsfoutjes, maar kom.

Dikke 4*


avatar van Brix

Brix

  • 19233 berichten
  • 4655 stemmen

Vandaag te zien op ARTE TV > 20:15 uur


avatar van AnyaH

AnyaH

  • 357 berichten
  • 299 stemmen

Bijzondere dramafilm over een ménage à trois. Wat leuk die trouwstoet met oude auto's en wat waren César en David een wegpiraten! En wat werd er destijds veel gerookt, tijdens het pokeren was de lucht blauw! Mooi om Romy Schneider in een andere rol dan Sissy te zien. Triest om te beseffen dat die vrouw zo'n droevig leven heeft gehad....... Iets geks waar ik altijd op let: de mannen kunnen geen dubbele Windsor strikken! De jaloezie bij César begon snel vorm te krijgen: controledrang, achterdocht, leugens, agressie, bedreiging, vernieling enz. Ooit heb ik een boek gelezen over een ménage à trois. Deze film en dat boek hebben overeenkomsten: combi huidige relatie en jeugdliefde, één van de twee mannen zoekt de andere op en doet het voorstel. Een lastige situatie omdat ze dan over trots en arrogantie moeten heenstappen. Wil de relatie slagen, moeten ook de mannen goed kunnen opschieten. Vroeger dacht ik nogal rechtlijnig, maar ouder en wijzer geworden, ben ik ervan overtuigd dat een mens van meer dan één kan houden. De film eindigt beetje met open einde met prachtige melodramatische muziek......


avatar van klara

klara

  • 814 berichten
  • 20363 stemmen

Met Montand en Schneider ben je eigenlijk al binnen, en ik vond ze beiden hier dan ook weer

voortreffelijk acteren. Het personage van Montand dat schril afsteekt bij die van Sami Frey,

want twee totaal verschillende persoonlijkheden, al delen beiden wel een hoogmoedige arrogantie.

Maar Montand stukken opvliegender, en Frey geraffineerder en ingetogener. De rol van Montand is

ook lichtelijk komisch, wispelturig met een groeiende achterdocht, en die uit evenwicht middels

infantiele manipulaties en later zijn aanvallen van razernij, zijn opponent juist in de kaart speelt.

Schneider acteert ook weer ijzersterk, zachtmoedig en verfijnd en oprecht toegenegen, maar ook

als een onafhankelijke, sterke vrouw. Een beetje jammer dat ongeveer in het laatste kwartier

ik de film toch een beetje vond wegzakken. Kwam bij mij toch een beetje uitgerekt over.


avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

  • 556 berichten
  • 1301 stemmen

Gisteravond deze film eens even (goed) bekeken. Sautet heeft van een bar simpel verhaaltje een toch interessante film gemaakt. Ik houd wel van Franse cinema, vooral uit de jaren 60 en 70.

De acteurs en de beelden moeten de film dragen aangezien het verhaal geen vet om het lijf heeft. Als Rosalie met César is, denkt ze aan David en als ze bij David is verlangt ze weer naar César. Ze kan één van deze mannen maar niet helemaal los laten. Schneider heeft een vrij simpele rol in mijn ogen. Hier en daar wat flirten, verleidelijk kijken en haar uiterlijk had ze meer dan mee. Dat ze echt kan acteren liet ze zien in die scene als ze ruzie krijgt met César, bij het inpakken van haar koffer in hun appertement.

Geen hoogvlieger, maar een prima film die lekker weg kijkt! 3,5


avatar van soom

soom

  • 24838 berichten
  • 2685 stemmen

Teléphone aux Hollandais.

Ik houd heel erg van de jaren '70. De muziek natuurlijk, van ABBA tot aan Bonnie Tyler, de kleding, het hippie gebeuren.

Eindeloze vakanties in Frankrijk. Rondgereden in een muffe auto waar ik nog steeds geen zak aan vind, steenharde baguettes eten en banjeren op straten met keigladde kinderkoppen.

Die heerlijke sfeer haalde ik hier wel uit.

Romy Schneider is natuurlijk een enorme blikvanger en de reden dat ik dit bekeek. Want ik schreef bij de eerste Madchen in Uniform (1931), dat ik om de een of andere vage reden benieuwd naar haar raakte. Waarvoor ik geen verklaring kan bedenken, want ik kijk gewoon wat ik wil kijken, op zich..

Enniewee, ze heeft een gereserveerde, koele houding. Laat niet het diepste van zichzelf zien, zelfs al staat ze voor de camera beeldschoon te wezen.


avatar van scorsese

scorsese

  • 11752 berichten
  • 10167 stemmen

Aardige film over een vrouw die samen is met een man totdat een ex-geliefde van haar zijn intrede doet. Een romantisch drama over een driehoeksverhouding. De personages zijn vrij matig uitgewerkt en dat is een beetje jammer aangezien het acteerwerk zeker goed is. Een fijne jaren '70 sfeer en leuk om een zeer jonge Isabele Huppert te zien hier.


avatar van charmie

charmie

  • 240 berichten
  • 0 stemmen

Een vermoeiende film. De eerste helft was nog wel aardig, maar daarna werd het toch vooral een herhaling van zetten. De beeldschone Romy, Rosalie, begon me op een gegeven moment zelfs enigszins te vervelen. Het was boven alles het koketteren met haar hechtingsproblemen dat ging irriteren en waar de twee mannen in haar leven steeds maar weer voor overstag gingen. Deze problematiek schijnt trouwens in Schneiders privéleven ook een grote rol gespeeld te hebben.

Verder bleef een, toch wel verwacht, drama uit. Niemand verongelukte, verdronk of werd vermoord.

Niet één dode, niet twee of, desnoods alledrie kalltgestelt, maar dan was de zaak in ieder geval opgelost.

'Les Choses de la Vie' bracht dan toch heel wat meer vertier.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1023 berichten
  • 1447 stemmen

Film als geheel is gedateerd, het tijdsbeeld is altijd leuk. Mannen lopen in driedelig pak, de hoofdrol is voor een ouwe opa, er wordt gerookt op dood en leven af, de vrouw is de sloof van de man. En men had een andere vorm van relatietherapie.


avatar van david bohm

david bohm

  • 2920 berichten
  • 3192 stemmen

Fijne film met levensechte personages. Geweldige rollen van Romy Schneider en Yves Montand. Wat een man die César. Flamboyant.


avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

  • 656 berichten
  • 313 stemmen

Hier had ik me bij voorbaat al op verheugd, deze 70-er jarenfilm. Alle attributen uit die tijd kwamen langs, de klassieke auto's, de kleding enz. en hoewel het erg leuk was, viel het toch wat tegen en ging het als een nachtkaars uit. Al lang voor het eind had ik het gevoel dat Rosalie voor optie 3 zou kiezen: als zelfstandige vrouw/moeder verder. Want ook die vorm was eindelijk ontstaan in de 70-er jaren: vrouwen als autonome wezens...

Dus als tijdsbeeld is deze film prima, maar psychologisch en verhaaltechnisch wat minder.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1099 berichten
  • 482 stemmen

Rotterdam@1 schreef:

Hier had ik me bij voorbaat al op verheugd, deze 70-er jarenfilm. Alle attributen uit die tijd kwamen langs, de klassieke auto's, de kleding enz. en hoewel het erg leuk was, viel het toch wat tegen en ging het als een nachtkaars uit. Al lang voor het eind had ik het gevoel dat Rosalie voor optie 3 zou kiezen: als zelfstandige vrouw/moeder verder. Want ook die vorm was eindelijk ontstaan in de 70-er jaren: vrouwen als autonome wezens...

Dus als tijdsbeeld is deze film prima, maar psychologisch en verhaaltechnisch wat minder.

Maar dat wordt dan weer goedgemaakt door de sublieme cast hé: Yves Montand en Romy Schneider, beter kan ik me eigenlijk niet voorstellen...


avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

  • 656 berichten
  • 313 stemmen

ThomasVV schreef:

(quote)

Maar dat wordt dan weer goedgemaakt door de sublieme cast hé: Yves Montand en Romy Schneider, beter kan ik me eigenlijk niet voorstellen...

Voor mij ligt dat op een ander vlak en blijft de film wat oppervlakkig.

Met beroemdheden heb ik niet zoveel.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8208 berichten
  • 4637 stemmen

Een film die me vooral opviel voor zijn schitterende hoofdrolspelers. Romy Schneider en Yves Montant in de eerste plaats vertolken bijzondere charismatische personages. Niet eenvoudig om als Sami Frey daartegen op te boksen, maar ook hij kwijt zich uitstekend van zijn rol.

Wat volgt is een typische driehoeksverhouding tussen twee mannen die vallen op dezelfde vrouw. Nu, wie zou fysisch gezien niet op deze vrouw gevallen zijn? Inhoudelijk boet de film misschien wat in aan kwaliteit, maar dat maken deze topacteurs ruim goed. Ik vond (en bleef) het bij momenten een erg vreemd plotverloop met de twee mannen die voornamelijk hoogst vriendschappelijk met elkaar omgingen.

Wat een femme fatale, die Rosalie, flirtend tussen de ene en andere man, maar toch goed wetend wat ze echt wil en tot waar ze haar grenzen trekt. Zij bepaalt wat haar toekomst zal brengen, niet één van haar mannen, en die laatste worden er horendol van.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2297 berichten
  • 1314 stemmen

Heerlijke, sfeervolle film, vol (Franse) nostalgie. (ik heb vorige week in Chinon, slaperig Frans stadje aan de Loire net toevallig een samenkomst van zo'n twintigtal Citroën SM's mogen meemaken, wat een (nog steeds) fantastisch fururistische wagens).
Montand knalt van het scherm als zakenman die het gewoon is altijd zijn zin te krijgen. Die flair en dadenkracht is ook wat Rosalie tot hem aantrekt… na haar doodgeboren huwelijk en vooral haar diepe, eerste liefdesontgoocheling met David, heeft hij haar gered. Maar dat geeft hem geen eigendomsrecht. De 'boodschap' (deze vrouw wil vrij beminnen wie ze wil beminnen) ligt er misschien wat dik bovenop, maar vooral Montand zuigt in een weliswaar dankbare rol alle energie naar zicht toe. Wat een acteur. Un vrai star!
en op het einde lijkt ze toch wel vooral naar hém terug te keren, want het is zijn huis, ook al zit David daar mee aan tafel. Dat einde vond ik nog wel mooi en verrassend, want ergens dreigde er iets dramatisch, alsof dit niet goed kon aflopen… maar hey, dit zijn de seventies!


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13232 berichten
  • 3886 stemmen

Door een tip van eRCee bij een andere film van Sautet (het sublieme Les Choses de la Vie, ook met Romy Schneider trouwens). Maar behalve met de aanwezigheid van Romy Schneider vind ik echter beide films niet heel erg op elkaar lijken. Deze César et Rosalie is duidelijk luchtiger. Dat maakt dat de film wel vermaakt, maar minder diep mij raakt en zeker het laatste halfuur wat spankracht verliest. Ook visueel net iets minder sterk. Maar niettemin een leuke sfeervolle film met een fijne Montand en een verrukkelijke Schneider en vooral hun scènes samen die heel echt aanvoelen door hoe ze begripvol met elkaar omgaan lange tijd. Alleen Frey als David vond ik een wat mindere vertolking, ik snapte ook geen moment wat Schneider nu bij hem zocht terwijl de film daar toch voor een belangrijk deel om draait. Wel nog een schitterend slotstuk van enkele minuten met een geweldig eindshot, dat haast wel een geïnspireerd is op Les Quatre Cents Coups. 3,5*.