La Veuve Couderc (1971)

Alternatieve titel: The Widow Couderc

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Pierre Granier-Deferre
met Simone Signoret, Alain Delon en Jean Tissier

Een uit de gevangenis ontsnapte jongeman wordt hulp op de boerderij van een weduwe. Ondanks het leeftijdsverschil wordt hij haar minnaar. De schoonvader van de vrouw geeft hem echter aan bij de gendarmerie.

FisherKing
Verfilming van het boek van Georges Simenon.
Alain Delon en Simone Signoret zijn heel sterk als ongewoon liefdespaar..

avatar van brucecampbell
Iemand een idee hoe ik deze film kan zien?

avatar van stephan73
Komt in Amerika uit in een boxset van Alain Delon films!

avatar van Mochizuki Rokuro
Tot deze zomer had ik nooit van regisseur Pierre Granier-Deferre gehoord, maar ik zag Le Chat (1971) in het Simone Signoret programma in EYE van zijn hand. Bij die film 'klaagde' ik over de wat simplistische keuzes en manieren waarop PGD sommige verhaal elementen in zijn film voegt.

Bij deze La Veuve Couderc is het niet anders. Eigenlijk zijn zowel de zwakke als de sterke punten identiek. Het bronmateriaal van Simenon zal ongetwijfeld dezelfde uitgangspersonages kennen, maar de manier waarop PGD ze inzet blijft een beetje onbeholpen ogen: karikaturaal, wat houterig door de film heen gestrooid en zodanig uitgewerkt dat het stroef en niet zo geloofwaardig overkomt - vooral het gedoe met schoonuzs en 'papa'.

Aan de andere kant heeft PGD de sterke troef van Simone Signoret en (hier niet gekoppeld aan Jean Gabin maar de minstens even grote en bekende) Alain Delon. Ze vormen een overtuigend koppel. Net als in Le Chat is ook hier de setting weer voortreffelijk: een boerengehucht met een kanaaltje en een ophaalbruggetje. Wordt goed gebruikt in het verhaal. Tenslotte is er bijpassende, behoorlijke zoet-romantische muziek, maar zeker in de titelsequentie voegt deze veel toe. Als ik het goed zag op de aantiteling speelt het verhaal in het departement Oise.

Paradoxaal genoeg is de mooiste scène een scène van Signoret met de dorpelingen: in het washok.

Wat Pierre Granier-Deferre wel nalaat in deze verfilming van de roman van Georges Simenon is de stelselmatige groeiende affectie tussen de oudere weduwe en jonge crimineel afdoend weer te geven. Te veel scènes zijn tussendoor gewijd aan andere zaken die de aandacht van deze bijzondere liefdevolle relatie afleiden.
Simone Signoret is evenwel een schitterende actrice die veel meer dan Delon deze film gestalte heeft en veel meer de aandacht van de kijker kan naar zich toetrekken.
Goed, maar niet volledig geslaagd.
Gelukkig maakte diezelfde cineast in dat zelfde jaar wel een topfilm : "Le Chat", maar dat was dan grotendeels te wijten aan het meesterlijk acteren van Jean Gabin en jawel, Simone Signoret.

Meer dan onderhoudend drama over een van lieverlee groeiende liefdesrelatie tussen een weduwe en een veel jongere ontsnapte gevangene. Simone Signoret en Alain Delon zijn natuurlijk kanjers, die als geen ander (onderhuidse) spanningen weten over te brengen. Daarnaast een opvallende rol van de verleidelijke Ottavia Piccolo als het oversekste buurmeisje.
Film wordt rijkelijk gelardeerd met fraaie opnamen van het Franse platteland, waardoor de film een zeer authentiek, typisch Frans karakter krijgt.