Le Chat (1971)

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Pierre Granier-Deferre
met Jean Gabin, Simone Signoret en Annie Cordy

Julien (Gabin) en Clémence Bouin (Signoret) zijn echtelieden die niets meer met elkaar te bespreken hebben. De kat, de enige in huis die liefdevolle aandacht krijgt, wordt het middelpunt van hun psychologische strijd.

FisherKing
De twee grootheden van de Franse Cinema hier samen in een film.

Met als derde grootheid : Georges Simenon. De schrijver van de roman.
Als je kijkt op de imdb zie je hoe krankzinnig veel (135 ?) boeken van die man zijn verfilmd - Maigret natuurlijk, in allerlei talen (ook in het Japans geloof ik), maar ook heel veel goeie, vrij simpele 'psychologische romans'. Mensen-boeken dus, die zich goed laten adapteren.

FisherKing
Georges Simenon is een verschrikkelijke goede wereld-schrijver. Ik heb bijna zijn gehele werk. Als ik de plaatjes kan vinden komt zijn complete verfilmde werk eraan.
De zogenaamde simpelheid bestaat niet; het werk van jaloerse critici die zijn werk afkraakte.( misschien ook zo jaloers omdat hij zoveel schreef ) Zijn werk zit vol onopvallende diepgang. Zelfs de zogenaamde simpele maigrets blinken uit in een mooie vertelling van het leven. Het seizoen, het dagelijkse leven , het probleem dat mensen hebben, met als achtergrond een misdaad. De TV Serie Met Bruno Cremer is meer dan Perfect.

Verhalen over jaloerse critici geloof ik niet. Wat valt er nou jaloers te zijn op een grote naam als Simenon ? Ik lees zovaak dat critici 'met z'n allen' David Lynch afkraken, of Brian de Palma, of vul maar een naam in. Dan denk ik alleen : IS dat nu zo ? Wie mogen dat wel zijn ? Vaak is het interessantdoenerij om iemand af te schilderen als het slachtoffer 'van de kortzichtige kritiek'. De criticus die zoiets schrijft is dan zélf een Grote Uitzondering, begrijp je ? IJdel gedoe.
Maar dit terzijde.

Natuurlijk bedoel ik 'simpel' in de positieve zin. Het verhaal van twee mensen en een kat is een simpel verhaal - qua middelen. Het vereist natuurlijk een grootmeester om dat interessant en emotioneel en meeslepend te maken.

FisherKing
Waar ik eigenlijk op doelde ( en vergeef me mijn gebrekkige uitdrukkingskracht ) is dat in de "literatuur - wereld " ,Georges Simenon niet een naam heeft van een groot schrijver . (zoals het rijtje Grass- Proust - Joyce ). ( kreeg bv geen Nobelprijs; hoewel dat weinig zegt )

Juweeltje. Een soort novelle tussen romans. Zeer effectief in beeld gebracht, dit bittere echtpaar in een afbraakbuurt. Zo veel gemoedstoestanden als schaamte, trots, woede, onrust, verbitterdheid, schuld, koppigheid en bezorgdheid komen aan bod en de acties van de hoofdpersonen zijn zo gemeen en grappig. Het wordt sober maar meeslepend verteld in bijna alleen maar beelden, en het voldoet. Ik wil haar en hem toeschreeuwen: 'wees niet zo trots en benader elkaar', maar ik weet ook wel dat ik hun zwakheden deel. Mooie muziek ook van Philippe Sarde.

Sarde, Rensk.

FisherKing schreef:

Ik ben benieuwd

En Bedankt.

filmfann
Beter acteren kan gewoon niet.

Niet eenvoudig om een film anderhalf boeiend te houden met dit thema van twee oude mensen waarvan het samenleven extreem pijnlijk is. Toch lukt dit. In de eerste plaats door het effenaf schitterend acteerwerk van Jean Gabin en Simone Signoret, maar ook door de zeer geslaagde sfeerschepping. Knap werk. De afbraak van oude gebouwen als symboliek voor de absolute teloorgang van een huwelijk....

avatar van Askikker
Ik zag deze film een jaar nadat ik de Duitse uitvoering uit 2006 met Gotz George had gezien.
Meestal vallen remakes me tegen, maar in dit geval was het juist andersom

avatar van Humphrey
Hoe heerlijk kan een dramatische film zijn als je kan genieten van het acteertalent van een Simone Signoret en een Jean Gabin.
Absolute topklasse ! 4,5*.

avatar van Brix
Nu op ARD TV te zien

avatar van Mochizuki Rokuro
Gabin is altijd nogal over aanwezig in zijn rollen, maar een gouden greep is natuurlijk een koppel van echtelieden Gabin - Signoret. Ook fijn, omdat het typische Signoret personage hier zo'n zwaar aanwezig contragewicht nodig had.

De onderlinge scènes in het heden en in het minder verre verleden zijn fraai - een zeer geloofwaardig portret van een huwelijk van twee personen die op ekaar uit gekeken zijn. Nergens té grotesk, en zelden vertoond tussen mensen op deze leeftijd denk ik en een enkele keer ontroerend.

De flashbacks verder terug in de tijd zijn daarentegen bijzonder zwak - zowel hoe ze weinig subtiel in het beeld zijn verwerkt, maar ook qua scenario erg onbeholpen ogend. Ik ken Granier-Deferre niet (had er ook nog niet eerder van gehoord), maar als je dit ziet dan kun je je iets voorstellen van weinig subtiel verteller en iemand die ten onder is gegeaan door een grote hoeveelheid meer getalenteerde regisseurs in Frankrijk.

De film opent nogal onbedoeld hilarisch met een The Naked Gun avant-la-lettre. Verder is de locatie van hun woning zo tussen de bouwputten zeer goed benut. Leuk om eens te zien, maar toch geen onmisbare Signoret film wat mij betreft.

avatar van knusse stoel
Over deze film kunnen we kort zijn, hoe kan iemand zo met een ander onder een dak samenwonen?
Verder een prachtige film om te zien, het van dicht bij meemaken hoe de een het leven van de ander tot een hel probeert te maken of tenminste onleefbaar!

Geen ondertiteling op het FFO gisteren. Daar had ik over gekeken in de brochure. Maar ondanks er geen ondertiteling was toch een film die perfect te volgen was.

avatar van 93.9
Pijnlijke en deprimerende film. Zeer goede rollen. Absolute Franse classic.

avatar van Hendrick99
Een film die boordevol zit met somberheid en nostalgie. De zwaarmoedige sfeer is bijna tastbaar. De Fransen zijn experts in dit genre. Typisch een film die je elk jaar wel weer een keertje wilt zien.