Will Penny (1967)

Western

geregisseerd door Tom Gries
met Charlton Heston, Joan Hackett en Donald Pleasence

Will Penny is een cowboy op leeftijd. Hij accepteert een baan van Alex, voorman op de Flat Iron Ranch, om het grondgebied van de ranch te controleren op voorbijgangers en erger: indringers. Will treft in de hem toegewezen hut in het hooggebergte echter Catherine Allen en haar zoon aan. Catherine’s echtgenote en gids naar Oregon heeft haar en haar zoon onlangs verlaten. Will schaamt zich om moeder en kind uit zijn hut te zetten net nu de bittere winter van de bergen inzet en stemt in zijn hut tot het voorjaar, wanneer de dooi inzet, met beiden te delen. Maar het is niet alleen de sneeuw die langzaam ontdooit, de eenzame Will en Catherine vergeten al snel hun onderlinge vijandigheid en beginnen een diepe liefde voor elkaar te ontwikkelen.

Geweldige film. Een van Hestons beste rollen. 4,5 ster, met kans op meer.

Meer dan aardig, uitstekende western. 4 sterren

avatar van Pacino88
Inderdaad een uitstekende western,die zich zeker afscheidt van de standaard western formule.De romance was eens niet erg sappig,maar erg realistisch gedaan.Leuke rollen voor bondschurken Anthony Zerbe,Donald Pleasence en nog voor Clifton James.
Waarom krijgt deze film toch zo weinig aandacht,hij verdient zeker meer.

avatar van hkoster
vond hem mooi. niet de beste rol van heston. altijd nog ben hur.
deze was ook goed. heb genoten. gaf een 4,5 om hem hoger te laten komen. als ik zie op wat voor waardeloze filims een 5 gegeven wordt dan word ik ziek. vond de de film eigenlijk een 4 waard.
vind de omschrijving wel heel sumier

avatar van Jan met de pet
Goede western...........aankijken meer dan waard.........3.5

Een western die bij wijze van uitzondering best wel een cowboyfilm genoemd mag worden.
Eéntje die zeer authentiek overkomt, bovendien. Met een zeer goede Charlton Heston en ook de verdere rolbezetting is goed.
Grappig om de Man van Zes Miljoen (wie kent die serie nog?), Lee Majors, tegen te komen.
Het is een rustig verlopend romantisch verhaal, met enkele flinke versnellingen als de (harde) actie voorbij komt.
Het einde vind ik erg mooi en melancholiek.
Een onbekende film door het ontbreken van echt grote (western-)namen, maar onterecht; dit is een film die ook mensen kan aanspreken die minder met het genre ophebben.
Verwacht geen saloongevechten, show-downs,en wat zo al meer voorbij komt in de standaardwestern.
Deze gaat o.a. over het overleven tijdens de harde winters, als er niet veel werk voorhanden is en de sociale voorzieningen waren duidelijk niet zoals in de tegenwoordige tijd.
Een hele dikke aanrader.
Voorlopig een dikke 4* voor deze film.

avatar van Brix
Behoorlijk realistische western.
Het harde leven van een cowboy, zonder opsmuk.
Heston noemde het overigens eens zijn lievelingsfilm.
Boeiend, en zeer goed geacteerd.
De dvd zit al een tijdje in mijn collectie.
Had de film daarvoor wel al eens op TV gezien.

Hoort thuis in de categorie 'realistische westerns' van mijn collectie. Daarin zit ook 'The Culpepper Cattle Company', nog zo'n pareltje.

avatar van Chingching
Aardige western, maar wat mij betreft iets te rustig voortkabbelend. Wel een erg goede rol van Heston die zichtbaar plezier had in zijn personage. Een 3,5* verdient deze film zeker.ondanks de iets te lange ''saaie'' stukken.

avatar van trebremmit
De film begint erg sterk met het cowboy-leven maar wordt steeds saaier naarmate het vordert, vooral de tijd in de hut met die vrouw vond ik weinig aan. Af en toe ook een beetje over the top met die rawhiders, vond het niet echt geloofwaardig overkomen.

ipman-99
"It's just a case of too soon old and too late smart." ... " !!!

Fantastische Western !!! Wat een geweldige western die meer de drama
elementen naar voor schuift ! Charles Heston is een ware legende en zet een geweldige
performance neer ! Een ontroerend drama verhaal met als decor het
wilde westen ! Prachtige locaties en gebieden !
De actie is sterk gedoseerd met enkele vuurgevechten die prima in beeld
werden gebracht ! Donald Pleasence ("Halloween" -1978) zet een geweldige slechterik neer.
Donald Pleasence overleed op 02 februari 1995 ..., hij was van 05 oktober 1919 !
Op 05 April 2008 overleed Charles Heston ten gevolgen van Alzheimer, hij
was van 04 Oktober 1923 !

avatar van Dogie_Hogan
hkoster schreef:
vind de omschrijving wel heel summier
Plotcorrectie ingediend, quote:
Will Penny is een cowboy op leeftijd. Hij accepteert een baan van Alex, voorman op de Flat Iron Ranch, om het grondgebied van de ranch te controleren op voorbijgangers en erger: indringers. Will treft in de hem toegewezen hut in het hooggebergte echter Catherine Allen en haar 9-jarige zoon Horace aan. Catherine’s gids Shem Bodine zou haar en Horace naar haar man in Oregon brengen, maar is er vandoor gegaan. Will schaamt zich om moeder en kind uit zijn hut te zetten net nu de bittere winter van de bergen inzet en stemt in zijn hut tot het voorjaar, wanneer de dooi inzet, met beiden te delen. Maar het is niet alleen de sneeuw die langzaam ontdooit, de eenzame Will en Catherine vergeten al snel hun onderlinge vijandigheid en beginnen een diepe liefde voor elkaar te ontwikkelen.

*******************************

Saaie, voortkabbelende voorspelbare Western; ditmaal een cowboy-film. Wel 1 van de weinige Westerns, die zich in de winter afspeelt.
Donald Pleasence speelde over-the-top. Heston acteert daarentegen ingetogen, soms te.
Jon Gries (Horace 'Button' Allen) is de zoon van de regisseur en scenarioschrijver Tom Gries.
In de extra's van de DVD laat Heston zich in superlatieven uit over zijn collega's. Ook standaard bij de extra's van vele andere films. Beeldkwaliteit van de DVD (R-2NL) is echter bovengemiddeld.
Mijn score: IMDb *5/10.

avatar van madmax1
Straffe latere zestiger western ,die toen al veel veranderende vanwege de spaghetti suspensies .
De romantiek en prachtige kleuren worden ingeleverd voor grimmige vale beelden, harder en realistischer ,het script was zijn traditionele westerns vooruit .
In die tijd waren de meeste western acteurs al op de terug weg , en greep Heston nog de kans aan om deze niet veel bekeken western , bij mij in de betere regalen te bewaren , mooie middag gehad met het aanzien en dikke aanrader voor het genre.

avatar van LuukRamaker
Will Penny is een hele mooie film over een op leeftijd geraakte cowboy, die geweldig wordt neergezet door Charles Heston. Scriptschrijver Tom Gries wilde de film zelf regisseren en kreeg de beschikking over een behoorlijk sterke cast. Opvallende en bekende namen zijn bijvoorbeeld die van Donald Pleasence, Lee Majors, Ben Johnson en Bruce Dern, wier aanwezigheid voor een bijzonder goede film heeft gezorgd. De samenwerking tussen hen is erg sterk en ook Joan Hackett speelt haar rol als overwinterende reizigster erg goed. Leuk is ook de bijdrage van het jonge zoontje van de regisseur, nadat deze totaal onverwachts door de producers Fred Engel en Walter Seltzer bij hem werd getipt. Ook het einde is erg sterk en past goed bij de rest van deze realistische film, die bij vlagen goed weergeeft hoe het er in het echte Wilde Westen aan toe met zijn gegaan.

avatar van mr rumson
Vandaag weer eens genoten van deze film.
Het begin van de film die het dagelijks leven laat zien van de cowboys vind ik heel sterk omdat het cowboy leven mij wel interesseert .
Charlton Heston ziet er trouwens heel goed uit in die cowboy outfit maar zet bovendien zijn rol nog eens prima neer.
Ondanks dat de film een goed verhaal kent heeft het toch wel wat saaie momenten die vooral in de blokhut afspelen.
Donald Pleasence vond ik af en toe wel wat overdreven doen iets wat hij niet nodig had omdat hij er zo al eng genoeg uitzag.
Groot pluspunt is de omgeving waar de film opgenomen is .
Het vuurgevecht op het einde had wel wat beter gekund nu ging het wel heel gemakkelijk om die blokhut uit te roken. En als het aan mij gelegen had dan had die Rawhiders bij de rivier al het loodje gelegd.
Het einde vond ik dan weer wel heel sterk waar Heston moet kiezen voor het enige leven wat hij kent of voor een vrouw
Alles bij elkaar blijft het een sterke cowboy film tot nu toe een dikke 3.5*

Deze bedachtzame, trage en realistisch overkomende karakterwestern liet zien dat de cowboy geen romantische held was en dat zijn bestaan geen glamour kende. In feite was het beroep vrij uitzichtloos en het werk wreed. En wanneer je ouder werd was de toekomst uiterst somber. In ieder geval waren de beelden van het berglandschap bijzonder mooi.