Dr. No (1962)

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No | Doctor No | James Bond 007 tegen Dr. No

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Krab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Krab Key opdoemt.

avatar van Phantasm
Redelijke James Bond film, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van IH88
“Bond. James Bond.”

Sterk begin van Bond, James Bond. Sean Connery maakt gelijk een gedenkwaardige indruk als 007, en zijn introductie blijft onovertroffen. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar het is allemaal wel sfeervol en zodra het verhaal zich verplaatst naar Jamaica komt de vaart erin.

De prachtige Ursula Andress die uit de oceaan opdoemt helpt ook mee, en het blijft een iconische scene. Wiseman doet zijn intrede en zet een indrukwekkende Dr. No neer. Jammer genoeg zijn het maar een paar scenes waar hij aan bod komt, en ik had graag nog meer van hem willen zien. De nadruk blijft op Connery en Andress liggen, en daar kan je het natuurlijk nooit fout mee doen. Het einde is actierijk, spannend en een beetje kolderiek, en het is een voorbode voor wat we van James Bond kunnen verwachten in latere films.

avatar van Movie Jim
Tijdloos!
geweldig!
Nadat het verhaal best traag op gang komt,
komt de film met veel spanning op gang
als James Bond op Crab Key aankomt,
dan komt de actie pas echt los!
prachtige locatie trouwens.
en een prachtige 1ste Bond film.

Sean Connery blijf ik beschouwen
als beste James Bond wel samen
met Daniel Craig dan

Heerlijke bond film, wat traag, maar o zo leuk, vooral met andress.
Connory vs Moore 100 tegen 0

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken,

De film komt langzaam op gang, er zitten goede en spannende scenes tussen, maar helaas niet zo heel veel actie, ook het einde viel een beetje tegen, maar je kan niet zien dat de film uit de jaren 60 komt, want het beeld en geluid was zeer goed.

De beroemde scene dat Ursula Andress uit het water komt blijft goed, toch mis ik een spectaculaire opening scene, Q die er nog niet is en had graag wat meer actie gezien.
Maar goed, dit is dan ook de 1e Bond film.
Al met al wel lekkere sfeer in deze film, einde vond ik wel wat tegenvallen.

avatar van martijn011
Met het oog op de nieuwe Bond-film over een kleine maand de hele reeks maar weer eens herzien.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze film voor het eerst zag en het helemaal niks vond. Het was maar suf en traag vergeleken met de snelle en moderne actiefilms van deze tijd.
Na een aantal keer deze film bekeken te hebben begon ik de film steeds meer te waarderen. Het is de grondlegger van een fantastische reeks geworden en een aantal elementen die je ook nu nog in de huidige Bond-films tegenkomt zitten hier al in verwerkt.

Zo is de entree van Bond fenomenaal met de woorden 'Bond, James Bond'. Connery is zeker een favoriete Bond-acteur van mij, hij heeft een charisma van heb ik jou daar en hij is als je hem zo ziet lopen al een indrukwekkende verschijning. Verder wordt er natuurlijk geflirt met zo'n beetje alle vrouwen die in de film voorkomen, is Moneypenney ook al meteen een doelwit en drinkt hij z'n martini al 'shaken, not stirred'.
Ook wordt er kennis gemaakt met de criminele organisatie 'SPECTRE', een organisatie die door de hele Bondfranchise heen een rol speelt.

M'n score van 3.5* blijft staan, deze film behoort gewoon tot de betere Bond-films in de reeks.

avatar van Shadowed
De eerste Bond.

Nooit mijn favoriete reeks geweest, maar toch maar eens voor de grap herzien. Echter betekend de eerste Bond-film voor mij niet gelijk dat het een goede opening was. Alhoewel de bekende elementen er weer inzitten, had er toch meer ingezeten voor mij.

Connery als Bond. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Het heeft hem wel tot icoon gemaakt in ieder geval, maar als Bond vind ik hem eigenlijk vooral een smerige verschijning bij vlagen. Heel glad, ietwat saai maar bij vlagen wel erg charmant. Dat wel.

Het probleem dat ik met Dr. No heb is dat het me nooit echt wist te boeien. Pas richting het einde begon ik wat meer in de film te komen. Voor de rest kon ik soms genieten van de bekende scenes, zoals Andress die het strand oploopt. Die bikini moet wel mode zijn geweest toen. Nu vind ik het er echt niet uitzien.

Acteerwerk voor de rest vond ik ook niet heel speciaal. Wiseman vond ik echt heel erg gemaakt. Alsof hij van een andere planeet leek te komen. Andress was ook niet al te speciaal. Typische definitie van een bond-girl denk ik zo. Maar weinig Bond-girls maken echt indruk op me.

Bij vlagen krijgen we wel een aardige actiescène, maar het verhaaltje boeide me voornamelijk niet. Anders was dit wel iets leuker geweest wat mij betreft. Maar nu vooral brave actie ondersteund door enkele bekende Bond-elementen. Voor mij iets te min. Maar voor de fan natuurlijk wel leuk.

leuke bondfilm blijft goed na zovele jaren

avatar van FlyingGustman81
Nog nooit deze gezien. Maar nu bekeken op Videoland. Het viel me zeker niet tegen. Eerste keer dat ik Sean Connery zag als James Bond. Natuurlijk heel anders dan de James Bond films van tegenwoordig. Mooi! 4*

avatar van Gastel
Stroef begin van de franchise. De film weet nog niet de juiste toon te vinden. De tongue in cheek is nog veel minder aanwezig en Connery moet er ook nog wat inkomen.

avatar van david bohm
De introductie van James Bond aan het grote publiek is mij redelijk goed bevallen. Wat me opvalt is dat de geheime agent nogal bot en arrogant overkomt ver verwijderd van de latere charmeur waar tot hij zich ontpopt. Hij begint al wat te ontdooien na de kennismaking met Honey Rider. Vrij logisch.
De film is onderhoudend, een soort detective en James is standvastig met slechts Londen en Jamaica als locatie. De schurk is dik in orde en heeft een fraai optrekje.
Al met al een leuke film maar toch haal ik er een halve ster vanaf.