Dr. No (1962)

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No | Doctor No | James Bond 007 tegen Dr. No

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Krab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Krab Key opdoemt.

avatar van Phantasm
Redelijke James Bond film, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van IH88
“Bond. James Bond.”

Sterk begin van Bond, James Bond. Sean Connery maakt gelijk een gedenkwaardige indruk als 007, en zijn introductie blijft onovertroffen. Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar het is allemaal wel sfeervol en zodra het verhaal zich verplaatst naar Jamaica komt de vaart erin.

De prachtige Ursula Andress die uit de oceaan opdoemt helpt ook mee, en het blijft een iconische scene. Wiseman doet zijn intrede en zet een indrukwekkende Dr. No neer. Jammer genoeg zijn het maar een paar scenes waar hij aan bod komt, en ik had graag nog meer van hem willen zien. De nadruk blijft op Connery en Andress liggen, en daar kan je het natuurlijk nooit fout mee doen. Het einde is actierijk, spannend en een beetje kolderiek, en het is een voorbode voor wat we van James Bond kunnen verwachten in latere films.

avatar van Movie Jim
Tijdloos!
geweldig!
Nadat het verhaal best traag op gang komt,
komt de film met veel spanning op gang
als James Bond op Crab Key aankomt,
dan komt de actie pas echt los!
prachtige locatie trouwens.
en een prachtige 1ste Bond film.

Sean Connery blijf ik beschouwen
als beste James Bond wel samen
met Daniel Craig dan

Heerlijke bond film, wat traag, maar o zo leuk, vooral met andress.
Connory vs Moore 100 tegen 0

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken,

De film komt langzaam op gang, er zitten goede en spannende scenes tussen, maar helaas niet zo heel veel actie, ook het einde viel een beetje tegen, maar je kan niet zien dat de film uit de jaren 60 komt, want het beeld en geluid was zeer goed.

De beroemde scene dat Ursula Andress uit het water komt blijft goed, toch mis ik een spectaculaire opening scene, Q die er nog niet is en had graag wat meer actie gezien.
Maar goed, dit is dan ook de 1e Bond film.
Al met al wel lekkere sfeer in deze film, einde vond ik wel wat tegenvallen.

avatar van martijn011
Met het oog op de nieuwe Bond-film over een kleine maand de hele reeks maar weer eens herzien.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik deze film voor het eerst zag en het helemaal niks vond. Het was maar suf en traag vergeleken met de snelle en moderne actiefilms van deze tijd.
Na een aantal keer deze film bekeken te hebben begon ik de film steeds meer te waarderen. Het is de grondlegger van een fantastische reeks geworden en een aantal elementen die je ook nu nog in de huidige Bond-films tegenkomt zitten hier al in verwerkt.

Zo is de entree van Bond fenomenaal met de woorden 'Bond, James Bond'. Connery is zeker een favoriete Bond-acteur van mij, hij heeft een charisma van heb ik jou daar en hij is als je hem zo ziet lopen al een indrukwekkende verschijning. Verder wordt er natuurlijk geflirt met zo'n beetje alle vrouwen die in de film voorkomen, is Moneypenney ook al meteen een doelwit en drinkt hij z'n martini al 'shaken, not stirred'.
Ook wordt er kennis gemaakt met de criminele organisatie 'SPECTRE', een organisatie die door de hele Bondfranchise heen een rol speelt.

M'n score van 3.5* blijft staan, deze film behoort gewoon tot de betere Bond-films in de reeks.

avatar van Shadowed
De eerste Bond.

Nooit mijn favoriete reeks geweest, maar toch maar eens voor de grap herzien. Echter betekend de eerste Bond-film voor mij niet gelijk dat het een goede opening was. Alhoewel de bekende elementen er weer inzitten, had er toch meer ingezeten voor mij.

Connery als Bond. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Het heeft hem wel tot icoon gemaakt in ieder geval, maar als Bond vind ik hem eigenlijk vooral een smerige verschijning bij vlagen. Heel glad, ietwat saai maar bij vlagen wel erg charmant. Dat wel.

Het probleem dat ik met Dr. No heb is dat het me nooit echt wist te boeien. Pas richting het einde begon ik wat meer in de film te komen. Voor de rest kon ik soms genieten van de bekende scenes, zoals Andress die het strand oploopt. Die bikini moet wel mode zijn geweest toen. Nu vind ik het er echt niet uitzien.

Acteerwerk voor de rest vond ik ook niet heel speciaal. Wiseman vond ik echt heel erg gemaakt. Alsof hij van een andere planeet leek te komen. Andress was ook niet al te speciaal. Typische definitie van een bond-girl denk ik zo. Maar weinig Bond-girls maken echt indruk op me.

Bij vlagen krijgen we wel een aardige actiescène, maar het verhaaltje boeide me voornamelijk niet. Anders was dit wel iets leuker geweest wat mij betreft. Maar nu vooral brave actie ondersteund door enkele bekende Bond-elementen. Voor mij iets te min. Maar voor de fan natuurlijk wel leuk.

leuke bondfilm blijft goed na zovele jaren

avatar van FlyingGustman81
Nog nooit deze gezien. Maar nu bekeken op Videoland. Het viel me zeker niet tegen. Eerste keer dat ik Sean Connery zag als James Bond. Natuurlijk heel anders dan de James Bond films van tegenwoordig. Mooi! 4*

avatar van Gastel
Stroef begin van de franchise. De film weet nog niet de juiste toon te vinden. De tongue in cheek is nog veel minder aanwezig en Connery moet er ook nog wat inkomen.

avatar van david bohm
De introductie van James Bond aan het grote publiek is mij redelijk goed bevallen. Wat me opvalt is dat de geheime agent nogal bot en arrogant overkomt ver verwijderd van de latere charmeur waar tot hij zich ontpopt. Hij begint al wat te ontdooien na de kennismaking met Honey Rider. Vrij logisch.
De film is onderhoudend, een soort detective en James is standvastig met slechts Londen en Jamaica als locatie. De schurk is dik in orde en heeft een fraai optrekje.
Al met al een leuke film maar toch haal ik er een halve ster vanaf.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Steeds een boontje gehad voor deze eerste film van Bond. Doet eigenlijk meer aan als een soort detective waarbij Bond man op man informatie tracht in te winnen over de vermiste (en vermoorde) collega. Verder ook een Bond waar nog aan geslepen moet worden. Zijn contacten met vrouwen neigen naar het arrogante toe.

Ursula Andress eerste verschijning is iconisch en heeft mee deze film naam en faam bezorgd. Het is eigenlijk vanaf het eiland dat de film echt op gang komt. Maar ook de spin is zo'n scène die onvergetelijk blijft, topmoment! Verder ook de gangbare zaken die we in andere films terugzien: zijn naamgeving, het casino, het muziekje ... niet onlogisch dat dit vandaag nog steeds aanslaat.

avatar van filmfan0511
CAZ zendt alle Bondfilms met Sean Connery de komende weken uit, dus dat is dan de ideale kans om ze eindelijk allemaal eens mee te pikken. Ik was in ieder geval aangenaam verrast door dit eerste deel. Ik heb nu zo ongeveer de helft van de serie gezien, en het is toch wel vaak hit or miss. Maar ik vermoed dat ik Connery z'n run wel meer ga kunnen appreciëren. Dr. No is basic, ongecompliceerd, gefocust. Er zitten geen ellenlange actie-scènes in, en Bond reist eens een keer niet in pijlsnel tempo de hele wereld rond. Jamaica als de enige locatie werkt heel tof en levert mooie beelden op (de film ziet er sowieso amper verouderd uit, prima kwaliteit). Wat ik vooral leuk vond, was dat hier nog echt het gevoel heerst dat je naar een spion aan het kijken bent, en niet naar een one man army/superman. Connery is übercool in de rol, stijlvol en grappig. De opbouw naar de bad guy, de titulaire Dr. No, die pas richting het einde voor het eerst in beeld komt, is ook echt goed gedaan. Dr. No stelt dan wel wat teleur als bad guy, maar ach, geen Bond film zonder een cheesy, eendimensionale villain.

Het einde sleept misschien wat, en enkele van de bekende Bond elementen zijn nog niet aanwezig (Q..), maar voor de rest vond ik dit een aangename ervaring.

Erg leuke eerste bond film maar eigenlijk vind ik from russia with love beter vanaf die film wordt sowieso alles beter. Er zijn maar weinig acteurs die zoveel charme en charisma uitstralen als sean connery,ze hadden er geen betere acteur voor kunnen uitkiezen.

Gisterenavond nog een keer goed bekeken. En eigenlijk is dit best een goede film die het karakter Bond meteen op de kaart zet. Ik kan me best voorstellen dat zo’n film als deze in die tijd best revolutionair was. Erg leuk om te bekijken. Hier en daar wat cheap. Zeker ook als je kijkt naar de acteerstijl destijds. Maar we erg leuk.

avatar van Lovelyboy
Film waar eigenlijk weinig spectaculairs aan is, maar vooral als degelijke film en introductie van het personage James Bond gezien moet worden.

Toen ik deze film voor het eerst zag zond Nederland 1, geen idee welke omroep zaterdagsavond uitzond op 1, de Sean Connery reeks uit, uiteraard te beginnen met Dr. No. Veel bijzonders vond ik het niet als 12 a 13 jarige. Er gebeurt perslot bijzonder weinig, op de vogelspin en enkele momenten na. Iets waar ik anno 2020 eigenlijk nog steeds wel achter sta. Bond is in die zin nog een redelijk onbekende, die een weinig aansprekende boef moet opsporen, en het zogenaamde masterplan of gevaar van deze crimineel ontgaat me ook een beetje.

Toch is Dr. No niet een vervelende film en moet vooral gezien worden als het begin van een trend. Degelijk en stijlvol is het allemaal ondanks het gemak waar 007 zich door dingen baant en an passant meteen al één van de mooiste en meest besproken Bond Girls, Ursula Andress tegen het lijf loopt. Voeg daar een aantal prachtige locaties aan toe en de wel bekende muziek en je hebt het begin van een fenomeen dat daarna alleen maar groter en bekender geworden is.

Dr. No is een super degelijke film, maar wat mij betreft, zeker niet te beste. Desondanks scoort de film een prima voldoende en vermaakt zeker.

avatar van Dogie_Hogan
In de beginperiode van Blu-ray was deze Bond-topper alleen in de VS verkrijgbaar (zone-A), dus daar gekocht in 2009.
Zag dat rond 2015 veel Bond films in zone-B gerestaureerd zijn, dus gister die Blu-ray maar besteld bij (Amazon-UK). Dan ook met NL subs.
Ben benieuwd naar de verschillen; beeld van de zone-A is op sommige momenten flets en pixel-achtig.

Bij sommige andere gerestaureerde James Bond films op Blu-ray wel het vervelende, dat bij tussentijds stoppen, de film bij herstart weer aan het begin begint, en niet verder gaat, waar gestopt is. (bij andere Blu-rays dit ongemak niet...).

Kan beter.

Ben een grote fan van Daniel Craig in de Bond films, en ging mij toch maar eens wagen aan de rest van de films, startende met deze eerste natuurlijk.

S. Connery doet het meer dan behoorlijk in deze Bond, is een stijlvolle bond, vol van charisma. Dus al mijn lof voor hem! En de mooie Ursula Andress met het iconische badpak aan kon mij bekoren.

Alle elementen zitten er in voor een klassieke bond film, maar daarvoor vind ik het nog geen goede film. Het verhaal rammelt langs alle kanten, de beweegredenen van Dr. No blijven mij te vaag en heb zelfs een paar keer moeten terugspoelen voor te kijken waarover deze film nou eigenlijk gaat en tot op nu weet ik het ook nog altijd niet echt... Dit is dan ook de grootste reden dat ik tegen het eind van de film quasi niet meer aan het opletten was.

Wou dat ik een hogere score kon geven als fan van het genre, maar als ik heel eerlijk moet zijn kom ik niet hoger uit dan 2,5* wat voor mij gemiddeld is.

avatar van Dogie_Hogan
James Bond-pistool uit "Dr. No" verkocht voor $ 250.000: link (Walter-PP).

avatar van Lemmens1985
De allereerste uit de Bond.... James Bond reeks.
Sean Connery speelt zijn rol als 007 echt helemaal top.
Zelf heb ik dit deel zeker als eerste Bond film ooit gezien maar toen ik eenmaal verslaafd aan deze reeks was kan je m niet weg denken.