• 10.576 nieuwsartikelen

Dr. No (1962)

Actie / Avontuur | 110 minuten
3,40 1.926 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No / Doctor No / James Bond 007 tegen Dr. No

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 31 januari 1963

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Dr. No

"Now meet the most extraordinary gentleman spy in all fiction!"

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Crab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Crab Key opdoemt.

avatar van thunderball

thunderball

Dr.No vind ik nog altijd een goed gemaakte en spannende Bondfilm, maar dan meer als een detective of spionageverhaal, qua aktiespektakel is ie natuurlijk met wat we tegenwoordig gewend zijn een stuk minder!

Maar de Flemingsfeer is aldoor vertegenwoordigd (hum! dit klinkt wel erg schoolboek-achtig, die zin heb ik vast ooit uit een of ander boek opgepikt, dat kan niet anders!) en Connery is in z'n eerste Bondoptreden meteen erg goed in z'n rol! Zet 'm meteen op de kaart!

Ursula blijft ondanks non-akteren een icoon met deze rol, vergelijk haar nu eens met Tanya Roberts, die ook niet kon akteren, wat een verschil!!

Overigens Jordybeukenboom over voorbeeld Bondgirl met inhoud: Denise Richards in TWINE!

Hahahahahahahahahahaa!!!!!!!!

Wat een goede grap!!

Haar casten in die rol is toch alles behalve geloofwaardig? Ik vind dat juist de grootste grap van heel TWINE! Dat geloof je toch helemaal niet??!!

Joseph Wiseman als Dr.No zet ook een ijzersterke schurk neer, echt een voorbeeld aan alle akteurs in een schurkenrol in de rest vd serie. Ik vind daar bij vergeleken in de Brosnanfilms de schurken echte watjes, hoewel die van DAD wel weer z'n best deed om er nog wat van te maken.

Dr.No was een ijzersterk begin voor een fantastische, voor toen zeker, baanbrekende serie!

avatar van Mug

Mug

Uitermate vermakelijk eerste Bond film. Toen ik nog zeer jong was, heb ik die oude Bond films wel eens ooit gezien, maar de herinneringen waren niet helemaal helder meer. De aha-erlebnissen waren er in overvloed.

Mooie vormgeving (ook die van Andress), het James Bond themaatje verweven door de film, hier en daar fijne dialogen, en natuurlijk meer dan voldoende amusement.

Grootste mispunten waren 'de draak' en de grand finale die in mijn herinnering veel 'grander' was. Een teleurstellende finale als ik eerlijk moet zijn. Toch een dikke 3,5*.

avatar van tukkerstein

tukkerstein

Datering valt best mee. Geen special effects die laten zien dat de film al zo oud is, de beeldkwaliteit is ook nog zeer goed. Acteerwerk vind ik ook erg goed. En het verhaal is wat duidelijker neergezet dan de recentere James Bond films. Ik vond het einde erg abrupt. 4*

avatar van italian

italian

Dr. No zal dan wel de eerste bondfilm zijn, origineel en voor die tijd erg modern. Maar als eerste bondfilm heeft het ook wel zijn nadelen want je merkt dat de acteurs en de typische bondkenmerken nog niet helemaal aanwezig zijn of toch niet alleemaal even goed functioneren in het verhaal. Het moet nog allemaal een beetje op gang komen...

Connery's charisma en charme druipen van het scherm af en zijn intrede is werkelijk subliem (aantrekkelijke, een tikkeltje arrogante man die in een rookwolk zijn naam op bijzonder stijlvolle manier mag zeggen. Wat een filmmoment !) maar is nog niet de koelbloedige geheim agent die hij in zijn volgende films toont. Ik had de indruk meer te kijken naar een levensgenieter die graag naar knappe vrouwen kijkt, dan een geheim agent die kosten wat het kost in zijn missie wilt slagen. Toch vind ik Sean Connery altijd wel een acteur die ik graag bezig zie, zelfs zijn mindere rollen hebben iets

Ursula Andress kan niet acteren, dat spreekt voor zich, en we zullen een tijdje moeten wachten voordat we een intelligentere bondgirl te zien krijgen. Niet één die steeds dom uit de lucht komt vallen (of liever uit het water al is dit ook een onvergetelijke filmoment... mango, banana, tango... was het toch ? ). Joseph Wiseman is bijlange niet een waardige bondschurk, maar vertoont wel die typische sinistere en megalomane trekjes die sterk door andere acteurs zullen verbeterd worden. Het is en blijft een begin, een grondlegger, een soort van experiment waarbij de nodige chemische ingrediënten in de latere films beter gedoseerd en gemengd zullen worden.

Spijtig dat de focus meer gericht is op het verhaal dan op de actiescenes. De voorspelbare structuur en een verhaal dat een beetje te moeilijk voorgesteld wordt dan het feitelijk is, maken de film op sommige momenten wat saai.

Gelukkig hebben de (schaarse) knullige achtervolgingsscenes ook hun charmes en de film wordt door een geweldige sixtiessfeer ( dat dansen ) gedragen. Toen was het nog allemaal heel nieuw en zal het ongetwijfeld een grote, moderne hype geworden zijn met die strakke, briljante decors van Ken Adams, maar 45 na datum blijft het nog steeds een erg vermakelijk filmpje !

avatar van Matchostomos

Matchostomos

De eerste James Bond is zondermeer een genietbare prent, maar de typische kenmerken van de Bond-saga lijken nog niet geheel en prominent aanwezig. Van de semi-futuristische decors van grootmeester Ken Adam tot de beperkte actie; van een charismatische, maar nog niet vervolledigde Connery tot een weinig memorabele schurk; van de cynische humor tot de flitse gadgets. Alles, behalve de prototypische Bond girl (al is dat vooral vanwege haar onvergetelijke, iconische verschijning...), lijkt nog enigszins te moeten groeien. Al verwacht ik ergens dat de appreciatie voor deze prent zal verhogen, naarmate ik meer Bond heb gezien.

3* ...en op naar 'From Russia with Love'.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

De eerste Bond is een goede en spannende maar vooral sfeervolle film met geweldige locaties. Iets minder actie dan in de latere delen maar zeker goed.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Dr. No is de eerste Bondfilm en dateert ondertussen ook al uit 1962. Als we kijken naar de periode waarin de film gemaakt is (1961 waarschijnljik) het jaar dat Fleming nog volop aan het schrijven was. Boeken als Thunderball, On her Majesty's Secret Service en You only live twice moesten nog uitkomen. Er waren dus nog 'maar' een 8-tal boeken verschenen en een poging tot een filmserie. Vandaar het lage budget en voor die tijd een groot risico waarschijnlijk. Want ook voor de hoofdrol werd een zo goed als onbekende kop gevonden in Connery.

De film is vooral entertainent bedoeld. Met Connery is het imo gelukkig goed gekomen, maar uiteindelijk zijn de acteurs in deze film zo goed als onervaren. Ook begon met Ursula Andress al de trend om eerder te zoeken naar locale schoonheden dan groot talent. Veel acteurs (vooral in de beginfilms toch) werden grotendeels oversproken omdat ze amper of zelfs geen Engels konden.

De combinatie van Connery, regisseur Terence Young en producer Brocolli zorgen voor het charisma van James Bond, die op sommige punten verschilt met de Bond van de boeken. Die is meer te vergelijken met de versie van Daniel Craig, al is de versie van Fleming zelf nog veel meer een gentleman waar je het best David Niven op kan zetten. De keuze van Connery is echter een groot pluspunt geweest van de film en zorgt imo ervoor dat de Bondfilms niet snel gedateerd zijn. Moest David Niven meespelen had de reeks niet lang meegedraaid denk ik. Leuk als literaire held, maar met Connery is het personage goed vertaald naar filmheld. Fleming heeft verschillende elementen van hem trouwens overgenomen (denk aan de Schotse achtergrond van James Bond) en je merkt ook een licht verschil tussen de latere boeken en die van voor de films.

Dr. No zorgt ook voor een reeks herkenbare elementen die snel aanslaan en verschillende films meegaan. Beetje goedkoop misschien, omdat dergelijke zaken commercieel altijd werken natuurlijk. Maar in Dr. No kan je nog niet van herhaling spreken en mogen we dat de film eigenlijk niet verwijten. We maken kennis met Monneypenny, M, quotes als Bond, James Bond en Shaken Not Stirred en meteen ook een coctail van Bondgirls, achtervolgingen, een vijand met een apart kenmerk, auto's en oneliners. Ook halen enkele zaken van de boeken het scherm als Felix Leiter (die pas in Licence to Kill de erkenning krijgt die hij verdient) en Q, hier nog als Major Boothroyd die meer wapenexpert is dan uitvinder van overbodige snufjes. Ook de gunbarrel en de James Bond theme zetten hier een trend.

De Bond-theme is een enorm sterke theme dat leuk, tijdloos, herkenbaar en als pluspunt instrumentaal is. Het nummer kan dus alle films mee, aangevuld met een Bondsong. De rest van de muziek wordt hier wat opzijgeschoven, terwijl de liedjes als Underneath the mangotree beter passen in de film dan bij de latere Bondfilms.

Conclusie is dat de film er beter in slaagt dan de tv-versie van Casino Royale eerder, om James Bond op het grote doek bekend te maken. Dr. No heeft uiteraard verschillen met het boek, maar beter een goeie film, dan een slechte boekverfilming. Daarom dat er zaken als Felix Leiter een mindere plaats krijgen dan ze verdienen. Als er geen plaats is, moet je dat niet in liggen wringen natuurlijk. En personages als Q, komen hier geloofwaardiger over. Hij is hier nog wapenexpert en geen uitvinder die meteen de laatste uitvinding geeft aan een spion op het veld zonder boe of ba. De fout van de latere films om bepaalde elementen als de snufjes, vaste personages, quotes en noem maar op per se in de film te willen steken, wordt hier nog niet gemaakt. Zo krijg je een film die veel meer klopt in het geheel. Voor sommigen misschien wat gedateerd, de film dateert tenslotte van begin jaren '60. Al valt dat heel goed mee en komen de actiescènes zeker niet beschamend over. Blijft entertainement natuurlijk, al is dit in z'n genre zeker een trendzetter en een klassieker in de filmwereld. Vooral voor de bekende Bondreeks, maar ook voor latere copycats als Bourne Identity, Indiana Jones (George Lucas zegt trouwens dat hij Jones heeft geïnspireerd op de Bondvertolking van Connery), Austin Powers, The man from U.N.C.L.E., The Avengers, ...

avatar van IcU

IcU

Omdat ik het idee heb dat ik wat mis in mijn leven, en ik in de Bond sferen ben van wegen het uitkomen van Quantum of Solace, ga ik de Bond, James Bond serie kijken. De Connery en Moore Bond films wel te verstaan. Brosnan’s films heb ik al versleten, Dalton vind ik geen uitstraling hebben, en ik ken hem gewoon niet als acteur dus wordt al snel niet boeiend bevonden door mij, en Lazenby… Euhm, wie? Nee, voor mij de originele Bond en de ‘wow, hij is 10 jaar James Bond geweest’ Bond. Ik begon de serie uiteraard bij het begin: Dr. No.

Ik wist van te voren dat de volledige Bond formule niet te vinden was in deze film. Geen Gadgets, relatief weinig actie. Toch is dat niet in de koude kleren gaan zitten. Nee, ik heb me zeker vermaakt met Dr. No. De volle (bijna) 2 uur vlogen voorbij. De scènes waren redelijk vlot waardoor de film voorbij vloog. Ook de cast was sterk. Connery heeft de uitstraling en stijl. Ook de Bond-Babe mag er zeker wezen. De sexy vertoning van Ursula Andress is zeker ten voordelen van de film, hoewel haar karakter wel erg verwaand over kwam.

De actie, voor zover dat aanwezig was, was vermakelijk maar nog niet des Bond’s. De auto achtervolging met de auto die in het ene shot reusachtig is en in het andere shot normale grote was vond ik wat minder. Dit door het duidelijke gebruik van green screen en het debiele sturen van Connery. Zelfs op een rechte weg weet hij zijn stuur 180 graden te kunnen draaien. Maar goed. Het verhaal is ok, de Villain wat minder, maar kwam ook niet veel voor. Het einde wat magertjes, maar het decor was enorm goed. Ik heb me zeker vermaakt met deze Bond film en kan niet wachten om de rest te kijken. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de gadgets en de overdreven actie geïntroduceerd gaan worden. Voor deze film 3½ *

avatar van DVD-T

DVD-T

Voor een half jaar geleden nog gezien, en na QOS weer helemaal in de mood om alle Bond films nog eens allemaal te bekijken, en ook mijn kijk op de andere Bond films hier op MM te belichten.

Na Casino Royale toch wel mijn favoriet.De hele Bond wereld word hierin sterk geintroduceerd.Nog niet met de vele actie scènes, maar zowaar in een heerlijke spy-thriller avontuur met daarin een beetje actie in verwerkt.Jammer dat er in de latere Bond films zoveel aandacht en budget wordt verspilt aan groots opgezette actie momenten en daarbij niet echt meer de focus ligt op het spionage idee.Ik begin langzamerhand ook wel een beetje een fan te worden van de films.Connery is toch wel de beste Bond IMO, maar daar verschillen de meningen heel veel over.Hij is de perfecte belichaming van de Britse geheim agent en brengt met zijn vertolking veel charisma in de film over, die door de latere acteurs bijna niet te evenaren is.

Het verhaal wordt erg leuk gebracht in Dr. No en legt zoals ik al zei niet zo zeer de nadruk op de actie maar op het op onderzoek uitgaan van James.Dat is iets wat ik erg sterk en leuk aan deze film vind.James Bond die echt dingen in de film moet ontdekken, iets wat je in de Connery/Young films steeds ziet terugkomen en recentelijk weer een beetje terug te vinden is in CR.De karakters zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en lijken allemaal een verhaal te hebben binnen deze film.

De introductie van Andress is prachtig natuurlijk, maar het is de man die erg weinig in beeld komt die ik het meest boeiende vond en meteen de toon zette voor vele Bond villains.Ik heb het natuurlijk over het titel karakter himself.Zijn introductie word goed uitgezet want je ziet hem eingelijk maar zo'n 20 minuten aan het eind verschijnen.Maar de hele tijd blijf je benieuwd naar dit personage en zijn verhaal.

De prachtige locatie's in de film trekken ook veel aandacht naar zich toe en is ook een voortzetting in de gehele reeks.Het wulpse Jamaica word erg warm in beeld gebracht.Door de gerastaureerde beelden komt dit nog mooier over dan de versies die bijv. op tv. worden vertoond.De goede regie is ook sterk aanwezig en het camerawerk is erg goed.Ook hulde voor de muziek.

De actie die er wel inzit komt helaas vaak houterig over en qua editing is het ook niet altijd even mooi gedaan.

Theunissen

Mooie eerst Bond film met veel mooie beelden en tevens een zeer mooie eerste Bondgirl Ursula Andress. Het verhaal is goed en boeiend en Sean Connery laat een verpletterende indruk achter als eerste James Bond.

avatar van dr channard

dr channard

Heerlijke klassieke bondfilm.

Het verhaal is minder maar aangezien dit de eerste bondfilm is en het een hele oude film is kan het er wel mee door. Soms had ik echt wel een gevoel van verveling omdat het verhaal gewoon te traag op gang kwam.

Sean Connery , jong en al zo ervaren om in de rol als bond te spelen. Hij heeft het gevoel en de looks om een perfecte bond neer te zetten. Ursula Andress is een naieve bondgirl maar toch wel één van de beste bondgirls van heel de reeks. De villain vind ik een beetje te stijf maar wat hij allemaal uit zijn mond brabbelt zijn geslaagde zinnen. Het is ook wel geweldig dat de villain in het begin op de achtergrond te horen is en je hem pas naar het einde toe ziet.

De film bevat niet zoveel actiescènes en moet het dus doen met de mooie sfeer in Jamaica. Heerlijke sfeer, maar na een tijdje duurt het te lang. De muziek is standaard maar het blijft een heerlijke tune, de james bond theme. Er is geen intro aanwezig en de song is ook leuk.

Minder vond ik de scène met de draak. Beste scène vind ik de kennismaking met bond met zijn sigaret in zijn mond met de woorden bond, james bond.

avatar van 606

Hele goede eerste bond en sterke sean.

Het verhaal is goed en prachtig gefilmd.

avatar van Metalfist

Metalfist

His name is Bond; James Bond

De eerste Bond film. Meer dan 40 jaar later zitten we ondertussen al bijna aan deel 23 maar ik heb nog maar ongeveer de helft bekeken. Hoog tijd dus om de reeks eens van het prille begin te bekijken.

Sean Connery is ijzersterk in zijn rol van 007. Gewoon al hoe hij in de film wordt geïntroduceerd is werkelijk geweldig om te zien. Hij heeft simpelweg het charisma en de stijl die het een echte Bond beaamt. Ursula Andress daarentegen was niet goed. Het is wel een echte typische Bond-babe maar acteren komt er niet echt aan te pas. Ook hoe ze in het verhaal terecht komt is vrij teleurstellend. Ze was schelpen aan het zoeken... Joseph Wiseman is ook uitstekend als de bad-guy. Alleen spijtig dat het zo lang duurt eer je hem echt in beeld ziet.

Qua verhaal is het in Dr. No een kleine teleurstelling. Het loopt allemaal redelijk voorspelbaar en de climax had gerust wel wat langer gemogen. Pas 20 minuten voor het einde komt Dr. No echt tevoorschijn en na 5 minuten is hij al dood. Al was de draak wel goed. Wat ook leuk is, is dat er hier al zeer veel elementen passeren die later de Bond reeks zouden typeren. De beroemde quotes zoals shaken, not stirred of Bond, James Bond maar ook het geweldige Bond deuntje is van de partij. Moneypenny, M en Felix Leiter zijn er ook al bij en gelukkig zijn de gadgets hier niet verschrikkelijk overdreven. Het enige dat Bond hier gebruikt is een Geiger teller.

Leuk begin maar soms wel een beetje gedateerd. Vooral in achtervolgingsscènes zie je duidelijk dat de achtergrond is geprojecteerd.

avatar van Alfred Mok

Alfred Mok

Recensie Dr. No,

James Bond is al jaren 1 van mijn grote helden. Het is geweldig hoe hij steeds maar weer schurken inpakt, vrouwen weet te verleiden en steeds maar weet weg te komen. Ondanks mijn leeftijd ben ik toch niet zo'n hele erge Sean Connery fan. Ik vind dat hij het leuk doet maar geef mij maar de charmes van Roger Moore.

Dr. No vind ik zelf een pracht film, met ondanks de technieken een erg leuke wegkijker. 1962 alweer, wat een tijd geleden. Ik kan me niet zo goed herinneren eigenlijk dat ik de film ook daadwerkelijk heb gezien in "64". Volgens mij pas vele jaren later. Het was pas rond het Roger Moore tijdperk dat ik pas echt Bond films ging kijken. Mijn eerste film was dan ook The Man with the Golden Gun.

Maar al snel daarop volgde deze klapper. En waarom is deze film nu een klapper voor mij? Omdat de actie wel aardig is, maar de acteerprestaties zijn ook geweldig. Verder is het verhaal erg goed en denk ik dat Ian Flemming er trots was op deze verfilming.

Connery is niet mijn favoriete Bond maar hij heeft deze Bondfilm wel wat extra's gegeven. Ook de Bondgirl van deze film was erg sterk. Ik denk dat iederen de scene met Andress voor zich kan halen als ze uit het water komt om schelpen te zoeken. Meneer No om het zo maar te noemen zie je niet veel, dat is niet jammer maar goed. Zo bouw je de spanning op vind ik. Verhaal vond ik best wel goed, ik heb het boek ook gelezen...om eerlijk te zijn vond ik die wel beter dan de uiteindelijke film. Ondanks dat heeft Terence Young er wel iets goeds van gemaakt, zo zien wij hier een grappige Bond en in het boek was hij nog geeneens zo grappig. Dat is nou zo'n leuk element die Young aan deze film heeft aangebracht.

Wat mis ik in deze film...natuurlijk de gadgets en Q.

Q is een geweldig personage maar hij komt in de volgende film pas. Tenminste Desmond Llewyn...verder vind ik de opening wel erg leuk een sterke opening met die witte stipjes en dat oog. Het Gunlogo word in elke Bondfilm tot op heden geintroduceerd en dat zegt toch wat. Ook hier zat hij bij met leuke ondersteunende muziek van John Barry. Geweldige componist die een leuke thema weet te verzinnen voor deze Bond...James Bond.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Zeer goede bondfilm . Ursula Andress vind ik wel een van de beste bondgirls. En ik heb al 3 of 4 jaar de Bond dvd box waarbij ik deze altijd nog wil kijken.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Hier begon het allemaal mee! De Bond-reeks . Nog niet zo goed (laat staan perfect) als bijvoorbeeld een Goldfinger of You Only Live Twice, maar verschillende Bond-kenmerken passeren al de revue en zorgen voor dat typische sfeertje.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Vanavond eindelijk begonnen met het herzien van de gehele James Bond reeks. Iets wat al heel lang in mijn planning stond. James Bond is cool; altijd leuk gevonden en leuk blijven vinden. Vanavond stond Dr. No op het programma.

De film mag dan bijna 50 jaar oud zijn, maar hij komt nog steeds fris op mij over. Na de meest recente miskleun Quantum of Solace was het fijn weer een echte Bond film te zien die voldoet aan wat een Bond fan als ik in een Bond film zoekt. Ja, er is best het nodige op de film aan te merken, maar dat zal ik zo doen. Gelukkig blijft het een fraaie opening van de filmreeks van de Bond films.

De film geeft ons toch een 007 die itt de recentere Bond films nu wel echt nog een spion is. Dus niet elke 2 minuten een grote schietpartij, maar intelligent onderzoeken, ondervragen en infiltreren. Daarbij krijgen we mooie locatie's te zien met mooie vrouwen en een stel boeiende scene's. Sean Connery debuteerde hier als James Bond maar ik had het idee of hij deze rol al jaren speelde. Hij kwam zo natuurlijk en echt over. Ook de overige rollen zijn prima. Ursula Andress is een waardige Bond girl. Mooie vrouw, prima rol. Dr. No zelf vond ik wel een beetje een nietszeggende schurk. Wel een traditionele schurk met handlangers en zelfs een clichematig eigen eiland, maar geen interessante schurk.

Wel heeft de film een aantal minpunten. Zo vond ik de muziek wel vaak overdreven aanwezig. En dan doel ik niet op de klassieke Bond tunes, want die blijf ik graag horen. Ik doel meer op de muziek bij knokpartijen of wanneer het spannend wordt. De muziek wordt nogal bombastisch gebracht. Van mij had het niet gehoeven; het verpestte soms het moment. De scene's over de zogenaamde draak waren dom. Net of iemand zoiets echt geloofd. Het kwam nogal vergezocht en kinderachtig over.

Verder is de scene met de vogelspin op Bond erg stom. Hoe komt die spin daar? Je ziet niet hoe iemand in zijn kamer komt en geruisloos de spin op 007 kan zetten. En daarbij, als je daar komen kan, waarom vermoord die persoon Bond dan niet meteen? Verder vond ik het slotgedeelte op het eiland bij Dr. No ook wat suf. De film was tot de confrontatie leuker. Wel was het absolute einde typisch Bond met wat oneliners en het feit dat hij de Bond girl had veroverd. Deze Bond film bevat niet overdreven veel actiemomenten, maar ik vond het niet storend. Teveel actie en te weinig plot kan een film ook verpesten. Zie Quantum of Solace.

Binnenkort snel de 2e Bond weer eens gaan kijken.

Mijn 3,5* blijven staan.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Dr. No

Ik ben niet de grootste bond fan die er op aarde bestaat maar ik vind ze altijd wel leuk om te zien. Dus heb ik besloten om ze maar allemaal te gaan bekijken. En uiteraard begin je dan met de eerste bond film....... Dr. No.

Laat ik eerst beginnen over Sean Connery die voor mij toch de enige '' echte'' bond is. En in zijn debuut als 007 doet hij het fantastisch het lijkt alsof hij die rol al jaren speelt.

De film speelde zich af in Jamaica dus de locaties waren zonnig en fris. Ursela Andress zet een prima bondgirl neer, mooie vrouw.

Het verhaal is aardig. Best wel voorspelbaar en clichè op sommige momenten. Badguy Dr. No vond ik een grote teleurstelling hij komt nauwelijks in beeld en ik vind hem niet angstangjagend genoeg.

Leuke film met een geweldige Sean Connery ik geef hem 3.5*

Op naar From Russia With Love

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Shaken, not stirred

Hele leuke James Bond film met een Caribisch tintje. Alleen Ursula Andress is deze film al kijken waard. Wat is zij beeldschoon! Connery zet een geweldige rol neer als James Bond. Misschien wel de beste James Bond.

De film heeft een lekker sfeertje. De minpunten vond ik de bad-guy. Ik vond hem niet erg spannend of 'evil'. Ook vond ik het jammer dat er geen leuke gadgets waren. Tevens miste ik ook de James Bond auto.

avatar van TMP

TMP

De eerste Bond, een prima film. Er gebeurt genoeg in de film, en Sean Connery doet het goed in zijn eerste Bond-vertolking. Het ziet er allemaal niet zo flitsend uit als in de latere Bonds, maar het is zeer vermakelijk om naar te kijken.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Na alle Brosnans en Casino Royale, vond ik het eens tijd om de échte James Bonds te zien. Met Sean Connery, en een spionagefilm ipv een actiefilm. Het moet gezegd: viel goed mee.

Vooral het eerste uur vind ik erg goed. James Bond is een echte geheim agent. Relaxed, zelfverzekerd, toch alert. Maar James Bond is ook een levensgenieter. Hij is graag bezig met vrouwelijk schoon en laat dat ook merken. Dit gedeelte vond ik erg goed, spannend ook.

Vanaf Bond op Crab Key aankomt, vind ik het wat minder. De film verliest de focus wat. De intrede van Ursula Andress is uiteraard legendarisch en stevig wat eye candy, maar iets aan het verhaal toevoegen doet ze niet.

Het laatste gedeelte, m.a.w. de confrontatie met Dr. No was middelmaat. Er komt wat meer actie aan te pas, maar die is niet echt hoogstaand. Het is ook nergens echt interessant genoeg. Dr No leek ook niet echt gevaarlijk.

Sean Connery zet een Bond neer die pakken beter is dan Pierce Brosnan en Daniel Craig (al geef ik die laatste nog krediet). Connery is een en al charme. Zijn schermprésence is enorm. Z'n intrede geweldig. Hij trok wel z'n broek nogal erg hoog op. Oogde een beetje knullig. Hij mocht ook iets losser zijn. In het eerste uur was hij dat wel nog een beetje, maar dat viel op't einde wat weg.

Over Ursula Andress valt vooral over haar uiterlijk te praten. Erg knappe dame. Helaas geitenkaas brengt ze van acteren weinig in huis.

Voor een film uit '62 oogde deze erg modern. Je zou zeggen dat deze 10 jaar jonger is. De spionagesfeer was vooral het eerste uur erg goed. Af en toe een bekend deuntje dat passeerde.

Ja, leuke 'kennismaking' met de oudste Bond. Op naar 'From Russia With Love'..!

Dikke 3,5

avatar van Pitakaas

Pitakaas

De eerste echte Bond film. Dr. No is een heerlijk begin van een fantastische serie, alhoewel er van een serie in 1962 natuurlijk nog geen sprake was. Laag budget en onbekende cast, maar Terence Young heeft het zo weten te maken dat je het gewoon niet door hebt. Vrijwel geen special effects is daar een goed voorbeeld van. De casting van Connery is uiteindelijk ook een schot in de roos gebleken. Het vertolkt de rol van 007 uitstekend, en is precies die charmeur die in de boeken wordt omschreven. Neem daarbij nog het (achteraf bijna legandarische) duo Broccoli en Saltzman, en je hebt toch nog de ingrediënten om met een laag budget een film te maken waarmee je dik kunt cashen. En dat is met Dr. No ook gebeurt. Een geheim agent wordt vermoord in Jamaica en Bond mag uitzoeken wie er achter zit.

Het omvat een redelijk spannend plot waarin intriges en mystiek voorop staan, in mijn ogen dé dingen die de 007 films (en novels) onderscheiden van al die andere actiefilms die het dus vooral moeten hebben van actie. Echter is 007 dan ook weer geen Baantjer en zitten er nog redelijk toffe actiescenes en ontploffingen in.

Daarnaast zijn ook de decors echt waanzinnig. Vooral het eiland is erg tof gemaakt, met een heuse kernreactor, het geniale loopje van John Barry en de mooie vrouwen in de persoon van Andress (die voor geen meter kan acteren, lachwekkend haast) en je hebt een film waarvan je bijna zeker weet dat er een vervolg op zal komen, Fleming heeft de boeken toch al klaar liggen.

avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

In de eerste Bond-films is vooral de sfeer erg leuk te noemen. Prima regie en dito art direction en settings. Sean Connery is geweldig en de rest van de cast degelijk. Heerlijke Bond-film.

avatar van K. V.

K. V.

De eerste film van een hele reeks James Bonds. Het was een waardig begin, zeker voor z'n tijd. Er zitten ook heel wat bekende scènes in: natuurlijk de bekende witte bikini scène met Ursula Andress en ook de scène waarin James Bond wordt schoongemaakt op een lopende band heb 'k ook al in Austin Powers geparodieerd gezien.

Voor de rest wordt M in deze film gespeeld door een man en is er van Q en snufjes nog geen sprake.

avatar van Spetie

Spetie

Dr. No is de film, waarmee het allemaal begon voor geheim agent 007, oftewel James Bond. Het is tevens één van de betere films uit de reeks.

Het sterke aan Dr. No is vooral het feit dat regisseur Terence Young hier goed de tijd neem om het verhaal te vertellen. Er zit niet zo heel veel actie in, maar er wordt op een goede en fijne manier verteld, wie 007 nu precies is, wat hij doet en hoe hij in het leven staat. Sean Connery is in ieder geval een erg sterke Bond. Hij heeft een geweldige uitstraling en is een echte charmeur. Dat bijna alle vrouwen als bosjes voor hem vallen, is in zijn geval uitermate geloofwaardig.

Ook de zogeheten Bond girl doet hier haar intrede. Ursula Andress heeft de eer die rol te mogen spelen. Ze ziet er prima uit, maar is duidelijk niet de allerbeste actrice. De scène waarbij zij uit het water opduikt, is inmiddels klassiek te noemen en behoort iedereen, die iets van film afweet wel te kennen. Verder is het sfeertje fijn en heb je duidelijk het idee met een spionagefilm te maken te hebben. Badguy Dr. No vond ik overigens niet zo heel indrukwekkend. De muzikale score is verder wel in orde en past goed bij de prima sfeer van Dr. No.

Al met al is het een prima opener van een vermakelijke een vooral ook erg lange reeks aan Bonds. Ik ben niet de grootste fan, maar moet zeggen dat ze meestal wel lekker wegkijken.

scorsese

Uitstekende film waarbij James Bond op onderzoek uitgaat als een contactpersoon uit Jamaica niks meer van zich laat horen. Het begin van de langstlopende filmserie begint meteen goed. Veel Bond-ingredienten zijn al aanwezig. Onderhoudend en vermakelijk. Een redelijk spannend einde en Sean Connery zet hier direct de juiste toon voor het Bond-personage.

avatar van Ceeda7

Ceeda7

Naar aanleiding van 50 jaar Bond wordt het eens tijd alle films onder de loep te nemen.

Dr.No is de eerste waar het allemaal mee begon.

Sean Connery zet een stijlvolle Bond neer, helemaal naar het voorbeeld van Fleming z'n boeken (heb ik van horen zeggen). Ursula Andress blijft volgens mij de mooiste Bondgirl ooit, ook al komt haar filmkunde een beetje geforceerd over.

Opvallend is dat er veel tijd is voor een brede en nauwkeurige opbouw/inleiding van het karakter Bond, maar de film zelf komt actiegewijs zoals eerder gelezen knullig en narratief bijzonder naïef over: Laten we even onze letale bestraling wegwassen met zeep en water. Ik had deze oplossing graag zien gebeuren bij Tsjernobyl en Fukushima, dit terzijde.
Nergens was de film ook echt spannend, een de echte ontknoping van de film met het vernietigen van de hele basis en het uitschakelen van de slechterikstart pas 10m voor het einde . Toch ontgoochelend. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door een mooie setting en de fameuze gunbarrel-theme gedurende heel de film.

De film krijgt net de helft. Ik weet dat je het moet plaatsen in z'n tijdsgeest, maar spannende en baanbrekende films waaronder talloze van Hitchcock waren al de revue gepasseerd. Dan komt de film Dr. No toch over als een slap gekookt eitje.

avatar van DeCol

DeCol

Net als Ceeda7 ben ik naar aanleiding van 50 jaar Bond begonnen aan de hele reeks. De meeste heb ik al gezien, maar ik kan me van veel films weinig herinneren.

Dr. No, de eerste en één van de betere Bond-films, die sowieso nog in mijn geheugen gegrift stond. Hij is wat gedateerd, maar dat heeft juist zijn charme. Een beetje knullig en houterig. De film heeft een aantal scenes die me altijd zijn bijgebleven. De "draak" van Crab Key en de "schoonmaakpartij" bijvoorbeeld. Sean Connery is met zijn charisma en uitstraling misschien wel de beste Bond en is hier helemaal in zijn element. Met Ursula Andress is de eerste mooie Bond-girl een feit. Wel jammer dat Dr. No zelf te weinig in het stuk voorkomt, want hij heeft wel de juiste uitstraling voor een bad guy. Nu gaat ie wel heel makkelijk ten onder.

avatar van DiDa

DiDa

Dr. No. De film waar het allemaal mee begon. Wie had toen kunnen denken dat James Bond 50 jaar later nog steeds zo populair zou zijn.

James Bond (Sean Connery) wordt naar Jamaica gestuurd om de verdwijning van een collega te onderzoeken. Deze collega, Dr Strangways, deed onderzoek naar radioactieve straling die ontdekt was in de buurt van de plaats Kingston. Met deze straling zouden Amerikaanse raketten uit koers kunnen worden gebracht. Aan James Bond om uit te vinden wie hierachter zit.

Sean Connery is de allereerste acteur die James Bond mocht spelen en in mijn ogen blijft hij toch de beste. Zijn James Bond heeft alles. Connery’s Bond is charmant, heeft humor, is een echte gentleman, maar neemt zijn werk daarnaast zeer serieus en kan op bepaalde momenten bruut hard zijn. Dit laatste blijkt bijvoorbeeld uit de scene tussen Bond en Professor Dent: "That's a Smith and Wesson, and you've had your six". De rest is bekend.

Ook de manier waarop Bond voor het eerst wordt geïntroduceerd is gedenkwaardig en is meteen de beste introductie van Bond ooit. Hiermee doel ik op de scene in het casino waarbij Sean Connery zich voorstelt: “Bond…….James Bond”. Connery speelt zijn rol met verve en is zichtbaar gemotiveerd. In zijn latere films zal blijken dat zijn motivatie in kracht afneemt.

Dr. No is een film uit 1962 en is daardoor best gedateerd. Maar toch is dit een leuke en bij vlagen spannende film om naar te kijken. Het eerste gedeelte dient om een verhaal op te zetten en hierin slaagt de film. Als kijker weet je zelf nog niet hoe de vork in de steel zit en speur je met Bond mee om de waarheid te achterhalen. Het eerste uur is daarnaast ook zeer realistisch weggezet. In deze Bond film nog geen opvallende gadgets. Nee, Bond moet het met zijn slimheid doen en in een aantal scènes wordt hier goed gebruik van gemaakt.

Het tweede deel van de film, wanneer Bond arriveert op Crab Key, wordt minder realistischer, maar daardoor niet minder spannend. De film weet namelijk soms ook een akelige sfeer te creëren doordat wordt gesuggereerd dat er iets gaande is op het eiland Crab Key dat niet pluis is. Des te spannender en onheilspellender is het wanneer Bond arriveert op Crab Key.

Het tweede deel van de film is eigenlijk de set-up voor de latere bond films. Hiermee doel ik op de schurk van de film, die het doel heeft om de wereld te veroveren en zich ophoudt in een prachtige schuilplaats. Velen zeggen dat Goldfinger hier de trendsetter voor was. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Goldfinger was voornamelijk de trendsetter voor de vele gadgets van Bond. De schurk in dit geval wordt gespeeld door de fantastische Joseph Wiseman als Dr. No, die meteen een van de beste Bond-schurken ooit neerzet. Dr. No is een charismatische verschijning, heeft een zelfverzekerde uitstraling en een akelig voorkomen. Daarnaast heeft hij stalen handen, omdat hij deze bij een ongeluk heeft verloren. Dr. No is lid van SPECTRE (SPecial Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion), een terroristische organisatie. Het doel van deze fictieve organisatie is geld vergaren door afpersing en werelddominantie. In de toekomstige films krijgt Bond nog veel te maken met SPECTRE. Het is jammer dat Joseph Wiseman weinig screentime heeft. Hij komt pas opdraven in het laatste kwartier. Maar zijn introductie gedurende de film (eest horen we de verhalen over hem, dan horen we alleen zijn stem, dan zien we alleen zijn benen en stalen handen) is sterk.

Dr. No is niet een van de beste Bond-films, maar ook zeker niet een van de mindere. Het verhaal heeft een laag tempo en het is jammer dat de finale en de confrontatie tussen Bond en Dr. No zo snel voorbij is. Maar de opzet van de film is goed en met vlagen realistisch voor een spionage film. Ook de bijrollen zijn goed. Hierbij doel ik natuurlijk op Ursula Andress die een van de meest memorabele Bond-girls neerzet. De scene waarbij ze uit het water komt is een van de bekendste scènes uit de James Bond films. Daarnaast weet ook het personage Quarrel veel sympathie op te wekken.

Dr. No zal een trend neerzetten voor de volgende Bond films (Moneypenny, M, de opening met het oog, de openingscredits onder het genot van een sterke soundtrack en de schurk met zijn imposante schuilplaats). Het personage Q leren we pas kennen in From Russia With Love. Dus op naar From Russia With Love.

Tarkus

Tarkus schreef:

De allereerste Bond-film en de start van een hele reeks.

Deze film is meteen ook een van de beste uit de reeks en zette de carrière van Sean Connery meteen op de sporen, hij zou later bewijzen dan hij ook meer kon dan alleen James Bond vertolken.

Het verhaal is ook prima in deze film en, hoewel het nu een beetje oubollig overkomt, ook de actie is goed.

Het was voor mij al een hele tijd geleden, maar ik heb terug plezier aan de film beleefd, en heb hem nu wel volledig gezien, in mijn kinderjaren toen ik de film voor het eerst zag hield ik mijn ogen dicht bij de spinscène, zo goed kan ik me de eerste keer nog herinneren, ik vond die scène toen te griezelig.

En nu de film nog eens opnieuw bekeken, ditmaal op blu-ray.

En het is vooral het geluid dat een boost heeft gekregen tegenover de eerste DVD versie.

Maar ook de beelden zijn gevoelig verbeterd, ben benieuwd of alle filmen zo prachtig zijn opgeknapt, want heb ze uiteraard nu allemaal op het prachtige schijfje dat blu-ray toch is.