The Spy Who Loved Me (1977)

Alternatieve titel: De Spion Die Me Liefhad

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Roger Moore, Barbara Bach en Curd Jürgens

De Britten ontdekken dat iemand een geperfectioneerde manier heeft gevonden om duikboten onvindbaar te maken voor de radar en biedt deze technologie aan aan de hoogste bieder. Er breekt een internationale crisis uit als een duikboot met aan boord 16 atoomwapens verdwijnt tijdens een routinevaart. De Britse geheime dienst stuurt James Bond om de duikboot te vinden voordat de raketten worden afgevuurd op het Westen.

avatar van Flavio
Ik kan Roger Moore nu toch veel beter hebben dan vroeger, misschien wel juist omdat het een beetje een houten Klaas is. Volgens mij had hij al een stunt double nodig als hij een muurtje afspringt of een sprintje trekt. De gevechten met zijn reusachtige tegenstanders zijn dan ook volledig onrealistisch. Als charmeur met cheesy oneliners is hij wel ongeëvenaard.

Het verhaal is standaard-Bond: Megalomane snoodaard met onderwater-imperium en privé-leger kidnapt paar atoombommen: Bekend terrein. Het scenario was uiteraard totaal ongeloofwaardig met als hoogtepunt het op het laatste moment wijzigen van de coördinaten voor de bommen- die sufferds verdienen het dan ook om opgeblazen te worden.

Mooie Bondvrouwen- zelfs de recepcioniste van het hotel was een Bond-girl- maar Bach kon niet acteren. Ze bakte er weinig van, maar ze lijkt me wel sympathiek en het was geen straf om naar te kijken.

Wat deze Bond verder enigszins boven de middelmaat doet uitstijgen is natuurlijk de over the top schurk Jaws. Je tegenstanders doodbijten met je metalen smoel, het is weer eens wat anders. Ook aardige locaties in Egypte en Sardinië. De onbekende titelsong van Carly Simon blijft niet echt hangen.

avatar van Black Math
Zoals meerderen opmerken in grote lijnen een kopie van You Only Live Twice, maar stukken beter uitgewerkt. Alles zit erin, een memorabele schurk in de vorm van Jaws, een auto met gadgets, mooie vrouwen (en in vergelijking met voorganger The Man with the Golden Gun nu wel een erg competente Bond girl), een plot dat aardig wegkijkt en een grote explosie op het einde waarmee het domein van de schurk, die de wereld wilt vernietigen, ten onder gaat. Twee keer een explosie zelfs!

De actie ziet er ook wel aardig uit met minder blauwe schermen dan in menig eerdere Bond film. Alleen bij de auto achtervolging en als ze uit een luik van een onderzeeër hangen heb ik blauwe schermen kunnen zien.

In vergelijking met eerdere James Bond films is het enige wat tegenvalt de titelsong. Verder vallen naar huidige maatstaven de beelden in Egypte en onder water tegen, al zal dat in die tijd ongetwijfeld een stuk indrukwekkender geweest zijn. Niettemin één van de beter Bondfilms. 3*.

avatar van Roger Thornhill
Allebei mijn voorgangers zijn niet erg onder de indruk van het titelnummer, en Flavio noemt het zelfs onbekend, maar indertijd was dat toch echt anders : in Nederland werd Nobody does it better inderdaad maar een héél bescheiden hitje, maar in Engeland kwam het tot de zevende plaats van de top-40, en in Amerika stond het zelfs drie weken lang op nummer 2.

avatar van Capablanca
Wat in 1977 wel spectaculair zal zijn geweest, ziet er nu uit als Thunderbirds meet Bassie en Adriaan. Hooguit filmhistorisch nog interessant.

avatar van Ajax&Litmanen1
Roger Thornhill schreef:

Geweldig nummer, behoort absoluut tot de betere nummers uit de Bond reeks. Erg catchy en herkenbaar liedje. Past goed bij het hoge niveau van deze film.

een goeie bond film.ook een van de betere bond films.vermaak me altijd prima.roger moore zet hier weer een goeie rol neer.en natuurlijk weer hele mooie locaties in de film.gewoon een fijne sfeer in de film.

avatar van Flat Eric
Wat lijkt Jaws toch op Michael Shannon! Of vice versa natuurlijk.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, even goed als alle andere Bond films met Roger Moore!
Goede begin scene, mooie Bond girl, spectaculaire scenes, een goede schurk o.a Jaws en vooral de laatste 40 minuten zijn erg goed als ze in dat schip terecht komen.
Ik vind het ook leuk dat Jaws hierin niet dood gaat en dat we hem weer zien in Moonraker.
Al met al een dikke 4 sterren even goed als Live and let die, Man with the golden gun en Moonraker!

avatar van Noodless
Stilletjes aan de hele collectie van Bond een kijkbeurt geven. De meeste een herziening, maar er zitten ook een paar bij die ik blijkbaar vroeger gemist heb. Zoals deze bijvoorbeeld. Deze film heeft me aangenaam verrast. Moore doet het best wel aardig als Bond ( wat ik eigenlijk niet had gedacht ) en er zit heel wat vermaak in deze film. Het verhaal is leuk met heel wat leuke actiescènes en gadgets van Bond. Soms heerlijk over the top. Daarbij vond ik de cast voor de schurken prima. Vooral Jaws steelt de show, maar Karl Stromberg is perfect als coole doorgedraaide gek die een nieuwe wereld wil creëren. Ook de vrouwelijke cast mocht er zijn. Barbara Bach speelt een erg leuke Russische agent XXX en Caroline Munro is ondanks haar kleine rol toch een sensuele verschijning. Valerie Leon als de mooie Hotel Receptionist had ook meer invulling mogen krijgen. De actiescènes op de boot in het laatste half uur mogen gezien worden. Ziet er allemaal gaaf uit. Trouwens het bijzondere schip van de schurk Stromberg zag er cool uit, zowel binnen als van buiten. 7/10

avatar van thunderball
Vandaag in de namiddag, in Eye, te Amsterdam, The spy who loved me wezen kijken. Daar kon ik als super Bond- en Moorefan natuurlijk niet ontbreken.
We kregen voor het betreden van de zaal ook nog een mooie film brochure aangereikt.
Erg leuk om deze film eindelijk eens op een groot scherm te kunnen bewonderen.

avatar van Boneka
Wat waren die posters toch mooi vroeger en hoe lelijk zijn ze nu. The spy who loved me zit goed in elkaar heeft een degelijk plot en is best wel spannend. Daarbij zijn de beelden en muziek mooi vormgegeven. Ik hoorde zelfs de muziek van Lawrence of Arabia tijdens de woestijngang. Prachtig! Het zoetsappige daargelaten heeft de film ook veel verrassende elementen. Een van de betere van Roger Moore. 4 sterren blijven overeind.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van FlorisV
Ik vond dit vroeger de beste Bond-film (hierna werd dat Living Daylights). Decennia later begrijp ik bij een herziening waarom. Deze Bond film heeft prachtige, reusachtige sets en een aangenaam tempo. Bovendien krijgt de Bond girl hierin veel meer te doen dan in andere Bondfilms en is ze als Russische superspionne gewaagd aan 007. Barbara Bach speelt haar ook prima naar mijn mening. De actiescenes zoals de ski-scene in het begin, de auto achtervolging en de onderwater scenes zijn erg strak en duidelijk gefilmd, wat in de latere For Your Eyes Only (van dezelfde regisseur, met het dubbele budget!) gek genoeg toch een stuk slechter was gedaan. Verder is Stromberg een prima Bond schurk met ouderwetse vallen voor zijn gasten en een prachtig afgelegen fort in de oceaan. De rechterhand Jaws maakt het feest compleet. En dan heb ik het nog niet eens over die prachtige onderwater-auto. Allemaal dingen die ik in For Your Eyes Only toch een beetje miste.

De blue screen...tsja, je kunt het bij films uit die tijd erg duidelijk zien, maar het wordt hier gelukkig maar sporadisch toegepast omdat ze toch heel veel puike decors hebben gebouwd en daar smulde ik als toeschouwer wel van. Roger Moore ziet er hier nog best jong uit, wat snel zou veranderen.

Die titelsong vind ik ook wat saai, maar wel goed passen. Ik denk dat ik dit nog steeds de beste Bondfilm van Moore vind, maar ik wil eerst Octopussy nog een keer een beurt geven .

avatar van thunderball
For your eyes only is helemaal niet van dezelfde regisseur, Lewis Gilbert, maar van John Glen.

Beide films met elkaar vergelijken is ook niet helemaal eerlijk, want Gilbert heeft de drie grootste spektakel Bondfilms gemaakt vol maffe niet realistische situaties, personen en locaties, terwijl de Bondfilms van Glen, hoewel ook spectaculair, meer een -min of meer- realistisch uitgangspunt hadden.