Never Say Never Again (1983)

Alternatieve titel: Zeg Nooit, Nooit Meer

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / West-Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Irvin Kershner
met Sean Connery, Max von Sydow en Kim Basinger

James Bond is na jarenlange dienst dringend aan rust toe. Maar net wanneer hij die wil nemen, doet 'M' opnieuw een beroep op hem. Misdaadorganisatie SPECTRE heeft immers twee Amerikaanse kruisraketten gekaapt. Binnen zeven dagen moet het losgeld op tafel gelegd worden, zoniet zullen de raketten tot ontploffing worden gebracht. 'M' haalt James Bond terug uit de gezondheidsboerderij, waar hij naartoe gestuurd was omdat zijn fysieke conditie te wensen overliet, en geeft hem de opdracht de wereld te redden.

avatar van AJK
AJK
Ja de energie van Bond zit er bij connery in deze film eruit.Het is een oude man die nog jong moet overkomen.Maar goed Sir Connery is een ras acteur,en wat vaak gezegd is mooie dames
En bassinger in haar prime.
Kijk als je over Moore zegd dat ie verwijfd overkwam leek dus wel jonger ook in zijn laatste bond film.Connery ziet er niet uit in deze film
Tja.2.0.Er zijn betere bond films gemaakt.

avatar van ZenZin
Goed gezegt, Bont niet te Bond!

avatar van Phantasm
De laatste film van Sean Connery als James Bond. Het valt voor een keertje te doen.

Ramon K
Duurt bovendien veel te lang en met uitzondering van Connery stelt de cast niet veel voor.

Echt Metalfist? Ik denk dat deze film (met Connery, von Sydow, Basinger en Brandauer) een dikkere cast heeft dan Octopussy die dat zelfde jaar uit kwam (met Moore, Adams en Jourdan).

avatar van Metalfist
Mmmh, geen idee meer Ramon K Ik was blijkbaar wel in hetzelfde bericht wel te spreken over von Sydow maar ik vermoed dat ik het vooral op rollen zoals die van Atkinson had. Sowieso al geen grote fan van Kim Basinger en het is niet omdat het bekende namen zijn, dat ik ze goed vind

Ramon K
Metalfist schreef:

Okay. Maar juist omdat je von Sydow in positieve zin noemde nam ik aan dat je opmerking dus wel ging over de klinkende namen in de cast.

avatar van jono
n 1983 kwamen er twee James Bond-films bijna gelijktijdig uit. De eerste was Octopussy, met Roger Moore in de hoofdrol. Gisteren zag ik de tweede, Never Say Never Again, een van de twee niet-officiële Bondfilms. De eerste niet-officiële was het zwakke Casino Royale (1967), met David Niven in de rol van James Bond.

De titel Never Say Never Again is een knipoog naar de uitspraak van Sean Connery in 1971, toen hij verkondigde nooit meer in de rol van 007 te zullen kruipen. Gezwicht voor het grote geld liet hij zich toch verleiden om dat nog één keer te doen. De film is gebaseerd op het boek Thunderball, evenals de in 1965 uitgebrachte film met die titel, waarin Connery eveneens de hoofdrol speelt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten tussen beide films. Zo draait het verhaal om de diefstal van twee kernkoppen door de misdaadorganisatie SPECTRE, speelt een groot deel van het verhaal zich af op de Bahama's en zijn de namen van de belangrijkste personages (Blofeld, Largo, Domino) hetzelfde. Er zijn echter ook grote verschillen, zodat je de meeste tijd het gevoel hebt naar een totaal andere film te kijken in plaats van naar een remake.

Omdat het een niet-officiële Bondfilm betreft zien we ook andere acteurs in de rollen van bekende personages als M, Q, Moneypenny en Felix Leiter, en dat is even wennen. Daarnaast mis je eigenlijk wel de bekende themamuziek die zo past bij de Bondfilms, en dat is jammer. Wel zijn er een aantal topacteurs te zien in de bijrollen, onder wie Klaus Maria Brandauer als Largo, Max von Sydow als Blofeld, Kim Basinger als het Bondmeisje en Rowan Atkinson (in een serieuze rol!) als ambassademedewerker.

Hoewel Sean Connery tijdens de opnamen al 53 jaar oud was, eigenlijk te oud voor zijn rol, doet hij het nog steeds uitstekend als 007. Hij draagt weliswaar een toupet, maar zijn lichaam ziet er fit en afgetraind uit, zodat het niet ongeloofwaardig overkomt wanneer hij met veel jongere vrouwen het bed in duikt. De film mist echter de vaart, de actie en de humor van de officiële Bondfilms, en bovendien komt Klaus Maria Brandauer niet erg overtuigend over als slechterik. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar het in hetzelfde jaar uitgebrachte Octopussy.

De film eindigt met een shot van Sean Connery die in de camera kijkt en zucht: 'Never Again'. Gelukkig zou hij er zich dit keer wél aan houden. 3*

avatar van Movie Jim
Sean Connery is het enige hoogtepunt
in deze onofficiële Bond film
die Thunderball na-aapt.
Ik vind het een slechte film
Rowan Atkinson is veel leuker als Mr Bean
ik ben ook geen fan van Kim Basinger
Sommige stunts zijn wel leuk
zoals de motor achtervolging!

Beste bond ever.
Ruim 20 x gezien en hij verveelt nooit.
Sean is en zal altijd 007 blijven.
Stoer en macho, waar ik Roger Moore toch maar redelijk nichterig vind overkomen.
Bied een poppetje zich aan, for your eyes only, wil ie ijs gaan eten ?

Laat Videoland nou net deze niet hebben. So much for "all Bond films op Videoland."

Niet dus.

MosquitoSmasher schreef:

Niet dus.

Dat is niet zo vreemd hoor. Het is geen officiële James Bond productie.

Never Say Never Again is niet geproduceerd door EON Productions, waardoor dit een van de twee "onofficiële" Bondfilms is. Het was de bedoeling deze film gelijktijdig uit te brengen met de wel officiële Bondfilm Octopussy, maar later is hiervan afgezien.

Never Say Never Again - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van thunderball
EON heeft een aantal jaar geleden van de erfgenamen van Kevin McGlory samen met de rechten op het boek Thunderball en dus het gebruik van spectre en Blofeld ook die op de film NSNA verkregen en behoort die film nu op papier ook tot hun stal. Dus zou die er nu ook bij kunnen horen, maar waarschijnlijk willen ze de film liefst zo snel mogelijk in de vergetelheid laten verdwijnen.

Beste bond ever.
Ruim 20 x gezien en hij verveelt nooit.
Sean is en zal altijd 007 blijven.
Bied een poppetje zich aan, for your eyes only, wil ie ijs gaan eten ?

Hij geeft echter wel een goede reden en zeg nou zelf, is zij echt niet iets aan de te jonge kant voor hem? Vind ik wel. Dus hij slaat deze af, maar accepteert verder talloze vrouwen in zijn films. No big deal dus zou ik zeggen.

Het blijven fun films, maar het valt nu wel op dat het vaak best cheesy is en sowieso hoe al die vrouwen allemaal meteen voor hem vallen....ya right!

Mwah, ze was volwassen .
Zou het Connory geweest zijn, had die zijn kans gepakt.
Moore is veel te veel clown, waar Connory veel meer de ruwe bolster als in de boeken is, net als Dalton (beste bond naast Connory).
Misschien komt het ook dat mijn 1e 007 film met connory was.
Nog altijd vind ik de oudere bond films aardiger om te zien dan de hedendaagse.
Neemt niet weg dat ik alle 007 films zijn charme vind hebben, ook die van Moore, maar hij zal NOOIT mijn favoriet worden.

Mwah, ze was volwassen .
Zou het Connory geweest zijn, had die zijn kans gepakt.
Misschien komt het ook dat mijn 1e 007 film met connory was.
Nog altijd vind ik de oudere bond films aardiger om te zien dan de hedendaagse.

Je bent zo'n fan dat je de naam van de beste man vier keer in een bericht fout spelt?

Autocorrectie

Maar Connery (nu goed) is de beste 007

En ga er verder niet over zeuren, heb je niks beter te doen dan mij voor schut zetten

Is toch duidelijk wat ik bedoel, is toch geen taalkundig forum.
Af en toe word ik ziek van het gezeur.

avatar van Quentin
Connory .

bart007bond schreef:
Is toch duidelijk wat ik bedoel, is toch geen taalkundig forum.
Af en toe word ik ziek van het gezeur.

Ik vind het gewoon jammer als mensen van de grootste James Bond, Sjaan Connery dus, niet goed spellen.

Gewoon me met rust laten en me in mijn waarde laten.
Zit niet te wachten op mensen die mij verbeteren.
Ik ben 50 en ben het stadium van geduld hebben en kritiek kunnen verdragen LANG voorbij.
Zal voortaan jouw berichten nalezen en elke taalfout, interpunctie, verkeerde coma etc ook aan de grote klok hangen.
Ben absoluut NIET gediend van dergelijk commentaar.
BASTA

Grapje man, grapje

Ik heb al eerder gezegd : IK HOU NIET VAN GRAPPEN.
nu niet, nooit niet , niet van forumleden, collega's, familie.
Van niemand niet, never ever.

Kan er niks aan doen, maar totaal niet bijzonder vond ik deze. Ik ben via Videoland alle films opnieuw aan het kijken en moest voor deze film via Xbox movies maar even een rental doen.

Fans zullen er niet blij van worden, maar dat is niet mijn probleem, ik heb Connery nooit een geweldige Bond gevonden en dat blijf ik vinden. Prima acteur verder, maar als Bond heb ik er niet zoveel mee.

Ook vond ik de muziek tijdens bepaalde scènes echt nergens op slaan en gewoon slecht ook. Nergens wist het me heel erg te boeien. Helaas.