• 8.348.340 stemmen

Never Say Never Again (1983)

Actie / Avontuur | 134 minuten

Met onder meer: Sean Connery, Max von Sydow en Kim Basinger

Releasedatum: 8 december 1983

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Never Say Never Again

"Sean Connery is James Bond 007"

James Bond is na jarenlange dienst dringend aan rust toe. Maar net wanneer hij die wil nemen, doet 'M' opnieuw een beroep op hem. Misdaadorganisatie SPECTRE heeft immers twee Amerikaanse kruisraketten gekaapt. Binnen zeven dagen moet het losgeld op tafel gelegd worden, zoniet zullen de raketten tot ontploffing worden gebracht. 'M' haalt James Bond terug uit de gezondheidsboerderij, waar hij naartoe gestuurd was omdat zijn fysieke conditie te wensen overliet, en geeft hem de opdracht de wereld te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Miss Moneypenny

Nigel Small-Fawcett

avatar van Arnie

Arnie

Als Bond-fan, filmliefhebber en bovenal als mens is dit om te huilen zo slecht. Eigenlijk wist ik dit al, maar met de Bondfan-bril vielen me hier - bij de tweede herziening - ook de schellen van de ogen.

Vreselijk acteerwerk (behalve Brandauer, Von Sudow en Connery ook al is tie hier te oud dan), een script vol met plotgaten, en hoe ze die erbarmelijke teksten uit de pen en hun mond kregen is me een raadsel. Rare bijrollen (Atkinson en die belachelijke femme fatale) en trieste muziek die het predicaat Bond-film voor dit product daadwerkelijk onwaardig maken, en ga zo maar even door. De enige kudo's gaan naar de keuze voor filmlocaties met name richting het einde.

Ik zeg nooit meer.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En met deze de laatste wat Sean Connery betreft afgewerkt. Een film die officieel geen Bond-film is, een 'rip off' van Thunderball genoemd kan worden en een Connery die duidelijk te oud is. De vraag is dan ook wat men bezielde met deze film. Neem dan nog de moeite een nieuw verhaal te bedenken. Wat wel gezegd moet worden is dat Never Say Never Again modern, fris, vlot en spectaculaire oogt voor '83, integenstelling tot generatie genoot Octopussy die ronduit oubollig overkomt.

Over het verhaal hoeft weinig gezegd te worden aangezien het een remake van Thunderball is. Een vermakelijk film is het daarentegen wel met vooral de vechtpartij in het kuuroord met Pat Roach als leuke extra. Voeg daarbij de nerveuze Petachi, de glibberige Largo en extravagante Blush en je hebt in die zin een kleurrijke film die overigens niet beter is dan Thunderball en zijn karakters. Largo krijgt meer airtime dan die in Thunderball, Blush daarentegen is krankzinnig en kleurrijk te noemen maar komt niet in de buurt van de prikkel die Fiona Volpe afgeeft, en zo is het een kwestie van afstrepen.

Never Say Never Again is leuk en vermakelijk te noemen, maar tikt nergens het niveau aan van de vorige Bond's. Niet in de laatste plaats door Connery die voor zijn 53 fit oogt, maar verder qua uitstraling en praat niet meer scherp oogt.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een Bondfilm die met superlatieven te omschrijven is, helaas niet allemaal in de goede zin : laatste Bond met Connery, slechtste Bondsong, meest humoristische Bond (tja als je Rowan Atkinson een rolletje geeft...), enige niet-Broccoli Bondproductie. Verder is dit niet meer dan een flauwere remake van Thunderball, waarin de namen ietwat gewijzigd zijn (Emilio Largo wordt Maximilian Largo bvb)... Ik vond deze best te pruimen eigenlijk. Het blijft een bizarre Bondfilm in de reeks, die iets minder actie kent als de doorsnee-Bond, maar er toch lijkt mee weg te komen. Alleen de overmatige humor, zelfs tijdens de actiescènes, was voor mij niet steeds welkom. Dit was ook de doorbraakrol voor Kim Basinger.

bart007bond schreef:

Ik heb al eerder gezegd : IK HOU NIET VAN GRAPPEN.

nu niet, nooit niet , niet van forumleden, collega's, familie.

Van niemand niet, never ever.

Never say never... again.

Duke Nukem

"They dont make them like this anymore sir."

"Right, but its still in good shape!"

Oude knar Sean Connery is inderdaad nog in goede conditie en een stuk mannelijker dan zijn opvolger Roger Moore. We zijn nog geen 5 seconden ver of stoere Sean deelt al een stevige vuistslag uit. Kim Basinger en Barbarra Carrera zijn knappe Bondgirls en Max von Sydow is de beste Blofeld. Alleen Brandauer als Largo is wat verwijfd en komt niet erg dreigend over. Carrera doet een beetje denken aan Femke Janssen's Xenia Onatopp, ook zo'n sterke en sexy femme fatale. Wat deze film natuurlijk mist, is de typische James Bond theme song en enkele bekende gezichten in de rollen van M, Q en Moneypenny. Er was denk ik ook een lager budget beschikbaar dan voor Octopussy, dat in hetzelfde jaar uitkwam, maar deze Bondfilm is toch een stuk beter en voelt meer 'back to basics' aan.

"How reckless of me, I made you all wet!"

"Yes, but my martini is still dry."

Brix schreef:

De knokpartij in de kliniek is uitstekend evenals de achtervolging per motor.

Helemaal schitterend gefilmd vind ik de onderwaterscènes met de haaien.

Geen idee hoe ze dat zo overtuigend voor elkaar hebben gekregen.

...

De "computerspelscène" vind ik ook heel sterk, en zo valt er best nog wel meer te genieten in deze film.

Ook voor mij zijn dat de hoogtepunten van deze film. Ik heb hem nu dan ook hoger staan in mijn lijstje van favoriete Bondfilms.

Opvallend toch dat deze filmreeks zich blijkbaar zo goed leent tot herziening. Bij mij is het dan de gewoonte om chronologisch alle Bondfilms te bekijken. Hoewel ik de Daniel Craig films vaak oversla.

avatar van des1

des1

RTL7 dacht gisteren (waarschijnlijk) dat nadat Connery en Basinger aan boord waren gekomen van de Britse onderzeeër, dat we de rest van de film wel konden raden. M.a.w. de afloop werd gewoon niet uitgezonden.

avatar van david bohm

david bohm

Haast een beetje camp deze B-film achtige Bond want wat wordt er geschmierd door de cast. De actiescenes zijn nog heel behoorlijk, vooral die met de haaien is leuk om te zien. De heer Connery is hier eigenlijk gewoon te oud voor maar met z'n uitstraling en charme weet hij dat goed te verbloemen.

Als je KIm Basinger hier Domino Vitali ziet verbeelden dan vraag je je af hoe het mogelijk is dat zij later nog een Oscar heeft gewonnen.

Prima kijkbaar maar goed is anders.

avatar van bart007bond

bart007bond

Voor mij toch de beste bond film.

Een James Bond die moeiteloos elke vrouw in bed krijgt en meer charme in zijn pink heeft dan Roger Moore.

Eerste 007 film ooit gezien, tevens startschot van Bondliefde.

Heerlijke titelsong ook.

avatar van Gastel

Gastel

Niet alles aan Never Say Never Again is slecht. De actiescenes zien er gelikt uit en Fatima Blush is een memorabele schurk.

Maar voor de rest oogt dit toch echt een goedkope rip-off van het echte werk. Door het ontbreken van de originele muziek en bekende gezichten in de bijrollen heb je nergens het idee naar een echte Bond film te zitten kijken.

Ook Connery kan de boel niet redden. Nergens heeft hij ook maar iets van de charme van 15-20 jaar eerder en hij lijkt daardoor ook totaal niet op z'n plek. Ook andere rollen (Kim Basinger, Rowan Atkinson) zijn slecht gecast of acteren niet al te best.

Tel daarbij op dat ook het scenario 20 jaar eerder al perfect is verfilmd. Oftewel je ziet hier te kijken naar een compleet overbodige release. Met recht met stip de slechtste worp in de serie.

Tussenstand:

18. A View To A Kill (1985) 2.5*

19. Never Say Never Again 2.5 *

avatar van stratmans

stratmans

Redelijke bondfilm met mooie beelden uit Frankrijk