Never Say Never Again (1983)

Alternatieve titel: Zeg Nooit, Nooit Meer

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / West-Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Irvin Kershner
met Sean Connery, Max von Sydow en Kim Basinger

James Bond is na jarenlange dienst dringend aan rust toe. Maar net wanneer hij die wil nemen, doet 'M' opnieuw een beroep op hem. Misdaadorganisatie SPECTRE heeft immers twee Amerikaanse kruisraketten gekaapt. Binnen zeven dagen moet het losgeld op tafel gelegd worden, zoniet zullen de raketten tot ontploffing worden gebracht. 'M' haalt James Bond terug uit de gezondheidsboerderij, waar hij naartoe gestuurd was omdat zijn fysieke conditie te wensen overliet, en geeft hem de opdracht de wereld te redden.

justforuse
Best een vermakelijke Bondfilm. In mijn herinnering was hij slap en mat, maar gisteravond gekeken en hoewel de actie net niet helemaal bevredigend is, is het ook zeker niet zo slecht als ik dacht. De Bondmeisjes zijn appetijtelijk en de gadgets precies genoeg. Verder een vrolijke boef en mooie locaties. Bond onder water vind ik altijd wel leuk.
Geen "officiële" Bondfilm (wat flauwekul is natuurlijk), maar wel een officiële 3,5 sterren van mij.

avatar van Vinokourov
Sean Connery vervult nog eenmaal de rol van onze grote Britse held in een remake van Thunderball. Het is geen officiële Bond dus, maar het probeert het te zijn door ondermeer gadgets, gevatte opmerkingen en een knappe Bond-girl. Het valt alleen allemaal niet zo mee. Connery komt wel erg oud over en de actie is ook erg tam.

avatar van mjk87
Best nog wel een aardige Bond dit - na de officiële reeks helemaal gezien te hebben werd het dan toch tijd dit buitenbeetje te zien. En o, wat een genot om Connery dan weer te zien schitteren. Twaalf jaar na Diamonds zit het pak van Bond hem weer als gegoten, alsof hij nooit is weggeweest. Zijn charme en gevoel voor stijl heeft hij nog steeds en lijkt hier ook behoorlijk op Cary Grant uit zijn latere jaren. Verder wordt er even leuk gespeeld met Connery's leeftijd, al had daar best wat meer mee gedaan mogen worden.

Maar goed, de eerste verfilming van Thunderball was wel beter en vooral mooier en frisser geschoten, maar deze Never Say Never Again heeft zijn momenten. Er wordt leuk met verwachtingen gespeeld door Connery wel af te laten reizen naar de Bahama's maar vervolgens nog Europa en Afrika aan te laten doen. Verder is de schurk van dienst erg sterk, met veel schwung en menselijkheid gespeeld door Brandauer. Een aantal mooie dames maakt het geheel af. En ook plottechnisch zit het allemaal prima en degelijk in elkaar en volgen scènes elkaar logisch op waardoor het soms nog wat weg heeft van een echte spionagefilm. Maar eigenlijk is dit gewoon veel beter dan al die maffe avonturen in de wereld van Roger Moore.

Uiteindelijk is de film op momenten wel wat langdradig, en de actie is dan wel degelijk in elkaar gezet maar ook een beetje saai en je merkt dat het budget gewoon minder is. De film ziet er niet beter uit dan zijn 18 jaar oudere voorganger, die vooral fantastisch kleurrijk met Technicolor was geschoten. Daarnaast zijn de set pieces allemaal niet bepaald overweldigend en wil de actie nergens echt knetteren. En je kijkt naar Bond en je verwacht dan ook de themamuziek. Ondanks dat het voor de film niets moet uitmaken, doet dat het wel. 3,0*.

onofficiële bond film of niet hij word er niet beter op.
voor mij een zeer zwakke film en ook veel te langdradig en veel te slap .

zeker na Irvin Kershner's (star wars 5 the empire strikes back) stelt de actie ook wel teleur hoor

avatar van The_CrY
Er zit heel wat rechtsgeschiedenis achter deze onofficiële Bond film. Kevin McClory had hoe dan ook het recht om met het script van Thunderball te doen wat ie wilde en dit is dus gewoon een remake. Het origineel vond ik al niet de sterkste van de klassieke Bond films, maar deze remake is net zo tam en traag. Waar het origineel vooral in de eindactie erg traag was is deze film dat over het geheel. Het weerzien van Connery als Bond is niet zo glorieus als ik gehoopt had. Als je kijkt naar hoe M, Q, MoneyPenny en de rest van de officiële mensen zijn neergezet lijkt het zelfs op een parodie. Ik vind persoonlijk ook de titelsong niet zoveel aan. Een beetje een standaard actiefilm die graag Bond film wil zijn.

In hetzelfde jaar is de officiële EON film Octopussy uitgebracht, welke mij zeer goed beviel. De 'battle of the Bonds' is wat mij betreft dik gewonnen door Broccoli & Co.

Broccoli 1 - 0 McClory

avatar van des1
Niet zo slecht als verwacht kon worden. Mooie over-the-top scenes met die femme fatale Fatima, w.o. een afgedwongen written statement dat zij het lekkerste wijf was met wie 007 ooit het bed had gedeeld, en een behoorlijk psychopatische Brandauer. Basinger is leuke eye candy. Wel te lang.

avatar van ILDIB
Zeer matige film. Editing is soms echt hak en plak. Ziet er zeer gedateerd uit ondanks dat ie uit 83 komt. T verhaal ach. typisch bond.

avatar van martijn011
De enige Bondfilm die ik nog moest zien. Alhoewel, een echte Bond is dit natuurlijk niet. Ik miste vooral de tune. Het is nu toch meer een soort actiefilm geworden waarvan er al zoveel zijn gemaakt. Gelukkig wel met een paar herkenbare Bond aspecten, want anders was de film moeilijk uit te zitten geweest.

Sean Connery is het grote pluspunt van de film. Vooral zijn oneliners komen erg goed uit de verf. Qua actie is de film ondermaats, sowieso vind ik de film slecht geschoten en qua knip en plak werk verdiend de film een tien. Het is soms een onsamenhangend geheel. Vooral het einde is wel erg snel afgeraffeld.

Gelukkig is de schurk best ok en zijn de vrouwen ook prima in orde. Verder niet al te best en dus een kleine onvoldoende.

Hoewel dit geen "officiële" Bond film is, en je af en toe heimwee hebt naar de gunbarrel, een legendarische soundtrack met bijbehorende intro en de "James Bond" tune door de film heen, is dit wel de terugkeer van Sean Connery! Sean Connery blijft toch mijn favoriete James Bond, en hij speelt deze rol alsof hij nooit is weggeweest. Prima film om tussen de Roger Moore delen door te kijken.

avatar van loneranger
Eigenlijk een remake van 'Thunderball' al vind ik deze net ietsje beter dan voornoemde. Sean Connery heeft duidelijk plezier in zijn rol, Brandauer zet een lekker gestoorde Largo neer en hetzelfde kan gezegd worden van Carrera als Fatima Blush. Kim Basinger haar rol en acteerprestatie stellen daarentegen niet te veel voor. Ook leuk is Rowan Atkinson in een klein rolletje. De film bevat genoeg stunts en actie en heeft meer vaart dan 'Thunderball' die veel te lang was. Al met al een onderhoudende film.

Ik ben een hele grote Bond fan, maar dit is GEEN bond film ! dit een een ONofficiele bond film, en hoort dus NIET bij de reeks ! dit is dan ook een verschrikkelijke film, Connery is duidelijk te oud voor Bond in deze rare zeik film !

en het verhaal (zogenaamde remake van Thunderball) is ook echt helemaal niks ! sorry maar ik vindt dit dus helemaal geen remake, er zitten ook hele rare stukken in, waarvan ik tijdens het kijken dacht: what the f*ck is dit ! ???, Connery had zijn beste tijd als bond gehad, maar kon deze kans blijkbaar niet laten lopen ! (misschien een jaloezie tegenover Roger Moore ???...)

Sean Connery is de allereerste echte bond, dat weet ik ! (en om onzinnige discussies te voorkomen, wel een geweldige acteur !) maar hij is nooit mijn favoriete bond geweest helaas...

maargoed, deze film is in mijn ogen verspilde tijd, geld en moeite ! misschien voor een c actie filmpje had hij wel wat kunnen zijn, maar als NEP bond echt niet !

nogmaals, connery had zijn beste tijd als bond gehad, en was hier duidelijk te oud voor de rol...
ik weet dat Roger Moore zelf 57 was bij zijn laatste bond in 1985 (a view to a kill) MAARRR ik vindt dat hij ondanks de leeftijd destijds, toch een fantastische bond neerzette ! hij koos er toen zelf voor om te stoppen omdat hij zichzelf te oud vond, zijn opvolger Dalton vond ik ook geweldig !

1. Roger Moore
2. Pierce Brosnan
3. Timothy Dalton

Helaas krijgt Never Say Never Again een dikke onvoldoende.

Never Say Never Again heeft naar mijn mening eigenlijk alles wat een Bond film moet hebben.
Actie , subtiele humor , mooie locaties /vrouwen en een uitgesproken bad guy/girl
Het feit dat deze film niet officieel was doet bij mij geen afbreuk aan de kwaliteit van deze Bond.
Connery was uiteraard niet meer de jongste , maar komt als Bond nog prima voor de dag.

De score/soundtrack is van Franse makelij en dit geeft het door de wat jazzy sound een bepaalde sfeer waarvan ik me kan voorstellen dat dit even slikken is met het gemis van het Bondthema.

Er zijn er niet veel , maar ook ik heb deze Bond vrij hoog staan.

avatar van Ajax&Litmanen1
- Do you lose as gracefully as you win?
- I don't know, I've never lost.

Ik ben dit jaar al een paar maanden bezig met het in chronologische volgorde opnieuw kijken van de Bond films en via het tijdperk Sea Connery zit ik in de periode van Roger Moore, maar plots is daar dan weer die vreemde eend in de bijt met Sean Connery die terug is gekeerd als James Bond, 12 jaar na zijn laatste 007-film Diamonds Are Forever. Het is me natuurlijk bekend dat dit een onofficiële titel in de James Bond franchise is, niet gemaakt door Broccoli / Saltzman, maar ik tel hem toch wel mee bij de collectie en bekijk de film ook altijd netjes mee als ik de reeks opnieuw kijk.

Never Say Never Again mist een hoop zaken, vanwege de ontbrekende rechten. Zo is er geen bekende Bond themesong, iets wat toch behoorlijk als een gemis voelt. Helemaal omdat de alternatieven vrij matig zijn. De titelsong is wel redelijk, maar ook niet groots en het voelt sowieso raar dat 'ie meteen wordt afgespeeld in de eerste scene van de film, in plaats van een muzikaal intermezzo zoals het in de reeks hoort. Personages als M, Q, Moneypenny, Blofeld en Felix Leiter zijn wel present, maar worden gespeeld door andere acteurs, waar toch wel lastig aan valt te wennen moet ik bekennen. Voor mij is er maar 1 echte Q. Sowieso zijn de bekende rollen hier niet zo heel goed gespeeld. Zeker M was bedroevend.

Toch valt dit alles best te vergeven, omdat de film nog best goed in elkaar steekt. Ik had er ditmaal best een goed gevoel over. De actie is afwisselend en nog behoorlijk gefilmd, de locaties zijn boeiend en de film heeft natuurlijk wel 1 gigantische troef; Sean Connery. Het is even wennen dat hij er weer is, maar het levert ook wel een ''wat enorm gaaf dat Connery weer Bond speelt'' gevoel op. Hij is overduidelijk vrij oud, maar zijn charme en looks is hij niet kwijtgeraakt. Hij blijft toch wel de enige echte Bond (wat niet gelijk hoeft te staan aan de allerbeste) en straalt dit ook uit. Hij bezit enige zelfspot en heeft er zichtbaar weer zin in, iets wat hij op het einde van zijn vorige periode als Bond minder leek te hebben.

Eigenlijk zonde dat hij niet nog een paar extra Bond films heeft gemaakt begin jaren 70, als hij de motivatie had gehouden. Ik ben best een liefhebber van de Roger Moore Bond-versie, maar die films slaan op een gegeven veel te ver door naar clownesk gedrag en komedie. Connery kiest er hier bij Never Say Never Again duidelijk voor om weer een serieuze Bond neer te zetten en dat lukt vrij goed. De spaarzame oneliners die hij uiteraard wel gebruikt komen dan ook meteen leuker over. Hilarisch eind trouwens, inclusief de knipoog!

Wat me trouwens wel stoort aan de bluray uitgave van deze film is dat er geen menu in zit en dat de extra's niet Nederlands zijn ondertiteld. Best wel matig, helemaal als je ze vergelijkt met de werkelijk zeer uitgebreide, complete en vol met extra's zittende officiële versies van de gehele collectie. Gelukkig was de beeldkwaliteit van de film wel uitstekend en daar draait het uiteindelijk toch vooral om.

3* (was 2,5*)

avatar van thunderball
De laatste officiële Bondfilm van Connery was uiteraard niet YOLT maar Diamonds are forever uit 1971.

thunderball schreef:

Verhip, ben 'm helemaal vergeten.

Snel mijn tekst aanpassen

avatar van thunderball

... maar erg leuk dat je zo enthousiast alle Bondfilms weer aan het kijken bent.
Die blu ray box is idd erg gaaf en veel mooier dan die goedkoop ogende nieuwere versies.

thunderball schreef:

Ben een enorme fan, sinds kind al. Dat gevoel is altijd gebleven. Een nieuwe Bond film is sowieso het hoogtepunt in mijn filmjaar en de oude delen vervelen niet snel. Dankzij MM kan ik ook handig zien wanneer ik ze voor het laatst heb gezien (eind 2009 ook de hele reeks toen achter elkaar bekeken).

Die bluray box is wel 1 van mijn beste aankopen geweest ja. Jammer dat ze alleen de titels in het Frans op de disc hebben gezet, dat is het enige smetje. Zonde dat Never Say Never Again niet wat meer moeite voor hun 30th anniversary uitgave heeft gedaan. Uiteindelijk gewoon een prima film, niks minder dan Octopussy uit hetzelfde jaar.

Remake van Thunderball is voor mij op punten wat beter dan het orgineel, maar nog steeds niet meer dan een middenmoter uit de serie. Het in hetzelfde jaar uitgebrachte Octopussy had toch heel wat meer te bieden, dan deze te lange, soms zelf langdradige herintreding van Connery.
De film heeft wel een schitterend schurkenduo( Carrera en Brandauer zijn fantastisch in deze rollen) maar ook een aantal flinke missers. Connery is te bijvoorbeeld te oud voor 007, Von Sydow krijgt weinig kans om een memorable Blofeld neer te zetten, en Atkinson is pijnlijk onleuk en overdreven in zijn humoristisch bedoelde rol.
Verhaal van deze Bondfilm is natuurlijk ook wat simpel, met een eenvoudige intrige die nauwelijks tot de verbeelding spreekt. Connery had wat beters verdiend, en dan doel ik niet alleen op zijn armzalig haarstukje.

Mijn allereerste bond film in de bios.
Was gelijk verkocht.
Mischien niet de beste maar wel de film die ik het meest gezien heb.
Schat zo'n 20 x.

Vond de arts in de kliniek erg knap net als het vrouwtje wat hem uit het water vist.
Wat een man, wat een leven.
Barrel komt wel in de film voor, tijdens het spel.

Wel beter dan de Moore films.
Vind Moore te verwijfd als bond.
Deze gister weer gezien.
Weer genoten, mijn kennis vond hem saai.
Hoe kan iemand deze film saai vinden.
Gebeurd genoeg.
Actie en humor en mooie vrouwen.

avatar van Beertje45
bart007bond schreef:
Wel beter dan de Moore films.
Vind Moore te verwijfd als bond.
Deze gister weer gezien.
Weer genoten, mijn kennis vond hem saai.
Hoe kan iemand deze film saai vinden.
Gebeurd genoeg.
Actie en humor en mooie vrouwen.

avatar van Black Math
Ik dacht dat ik alle Bond films van voor het Daniel Craig tijdperk had gezien, maar deze onofficiële Bond is toch nieuw voor me. Nou ja, nieuw ... het blijkt gewoon een remake van Thunderball te zijn.

Een tegenvaller, en er is meer dat tegenvalt. Allereerst de muziek, die erg goedkoop klinkt in vergelijking met de redelijk stijlvolle soundtracks van de officiële Bondfilms. Ook de Bondgirls vallen tegen: Carrera is verschrikkelijk aan het overacteren, en aan Bassinger vind ik eerlijk gezegd kraak noch smaak zitten. Ook de actie valt tegen: de auto is nu een motor geworden, maar de gadgets zijn niet echt bijzonder. Verder de nodige blauwschermen, en de schurk lijkt op Ivo Niehe.

Kortom, een onnodige remake. 1*.

avatar van Metalfist
You could write a very binding contract with this

Een tijdje geleden had ik al eens de onofficiële Casino Royale gezien (die met David Niven, niet de Climax episode uit 1954) en dat was me eigenlijk nog wel goed bevallen. Een aantal grote namen die er aan meegewerkt hadden en de film was bij vlagen een erg vermakelijke parodie op het genre. Vanaf dan me voorgenomen om ook eens werk te maken van Never Say Never Again, nog zo'n onofficieel vehikel in de saga van werelds bekendste spion. Het was de grote terugkeer van Sean Connery als 007 en hopelijk een film die zich kan meten met het beste uit zijn oeuvre.

Viel me dat even tegen! Nu is Thunderball (die ook op hetzelfde verhaal is gebaseerd als deze Never Say Never Again) sowieso niet één van mijn favoriete Bond films, maar zelfs die was nog heel wat beter dan dit. Wat volgt is een vreselijk lang uitgesponnen plot rond de diefstal van twee kernkoppen (het hielp ook niet dat de film volgens mijn hoes zo'n anderhalf uur duurt terwijl hij in realiteit afklokt op bijna twee uur en een half..) en is het vooral een film geworden die als een flauw afkooksel van de bekende saga aanvoelt. Toch is niet alles slecht zo zit er halverwege een heerlijk computerspelletje tussen Bond en Largo en bevat de film de nodige zelfspot. Wel jammer trouwens dat Blofeld zo onderbelicht is doorheen heel de film. Nu is het een personage dat sowieso niet altijd even goed tot zijn recht komt (For Your Eyes Only...) maar het blijft toch een iconisch figuur in de reeks en daar had naar mijn gevoel meer mee gedaan kunnen worden.

Wel een goede invulling trouwens door Max von Sydow. Jammer dat hij nooit in één van de officiële films heeft meegespeeld, had nog wel interessant kunnen zijn. Verder is Never Say Never Again vooral interessant vanwege de rol van Sean Connery. Hij keerde terug als 007 zo'n 12 jaar nadat hij zijn pistool aan de haak had gehangen en hoewel hij misschien hier en daar net iets te oud oogt, blijft hij wel zijn charme behouden. Hij speelt de rol ook met de nodige knipoogjes en dat is altijd wel fijn. Verder nog kleine bijrolletjes van Kim Basinger en Rowan Atkinson waarbij vooral die laatste werkelijk verschrikkelijk is. Ook fijn om Valerie Leon (sinds Blood from the Mummy's Tomb een zwak voor gekregen) nog in een miniem bijrolletje te zien als de dame in de Bahamas die Bond uit het water vist.

Veruit één van de zwakste, misschien zelfs wel de zwakste tout court, Bond films uit de volledige reeks. Een aantal leuke ideeën weliswaar (een ouder geworden Bond die faalt voor een trainingsoefening) maar de uitwerking is drie keer niets. Duurt bovendien veel te lang en met uitzondering van Connery stelt de cast niet veel voor.

avatar van riefenstahl
Vind Moore te verwijfd als bond

WTF ?! Dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Waar hij wel bekend om staat: The king of cool Roger Moore is the epitome of class, style, sophistication, suaveness, the British gentleman.

Over de film NSNA; toendertijd in de bios gezien net zoals Octopussy. Vind Octopussy wel beter, meer Bond-like en Connery en Moore de beste Bond acteurs tot nu toe; een Bond moet wel beschaving uitstralen en er niet uitzien als een onbeschaafde bouncer die te veel tijd spendeert in de sportschool (lees Craig, een goed acteur, maar dan wel voor boevenrollen).

avatar van Brix
Vandaag, na lange tijd, opnieuw gezien en waardering verhoogd.
Ik vond het altijd al een erg leuke Bond, maar nu beviel hij nóg beter dan voorheen.

Connery was ondanks zijn leeftijd nog prima in vorm, en de "Bondiaanse humor" werkt bij hem toch het best vind ik.
De knokpartij in de kliniek is uitstekend evenals de achtervolging per motor.
Helemaal schitterend gefilmd vind ik de onderwaterscènes met de haaien.
Geen idee hoe ze dat zo overtuigend voor elkaar hebben gekregen.
In vergelijking hiermee waren die opnames in de oorspronkelijke Thunderball maar povertjes.
Sowieso is deze versie van hetzelfde verhaal veel beter m.i.

De "computerspelscène" vind ik ook heel sterk, en zo valt er best nog wel meer te genieten in deze film.
De locaties waren ook weer goed gekozen, net als in de meeste Bond films.

Brandauer en Carrera zijn prima in hun rollen.
Von Sydow eveneens.
Jammer dat de prachtige Valerie Leon niet wat meer screentijd kreeg.

De muziek vond ik toch wat minder dan die in de andere Bond films, al waren er wel enkele goede fragmenten.

Al met al schuift deze film nu een aardig eind omhoog in mijn Bond toplijstje.

avatar van des1
Alles is "over the top" in deze Bondfilm. Dat maakt 'm juist genietbaar. Alle vrouwen in de film lonken naar Connery in de rol van 007 die toen Abraham reeds drie jaar terug had gezien. Met een rotsmoes aan een vrouw als Basinger zitten op de massagetafel, zou ieder andere kerel op een harassment suit komen te staan. Hier zit Basinger nog heerlijk na te genieten van de onverwachte encounter. Beetje overacted trouwens. Carrera is helemaal een heerlijke feeks. Maar Brandauer (waarom zien we niks meer van 'm?) speelt misschien wel de meest realistische badass van alle schurken die Bond is tegengekomen. Wat een overtuigende psychopaat. Film duurt alleen veelste lang.

Dit mag dan wel een onofficiële James Bond film zijn (kwam in hetzelfde jaar uit als de officiële James Bond film "Octopussy (1983)"), maar het is wel een vermakelijke James Bond, waarin ook Sean Connery weer terugkeert na twaalf jaar afwezigheid. Dat deze James Bond film (heb ik destijds ook in de bioscoop gezien) vermakelijk is, komt natuurlijk ook door de destijds zeer mooie Bond vrouwen Kim Basinger en Bárbara Carrera.

Deze film is een remake van de James Bond film "Thunderball (1965)", waarin de terroristische organisatie "SPECTRA", welke wordt geleid door Ernst Stavro Blofeld (Max von Sydow), de hand weet te leggen op twee kernraketten, die ze dreigen te laten ontploffen, als er niet een enorm geldbedrag betaald wordt. James Bond ( Sean Connery) trekt ten strijde tegen de schurken en gaat onder andere het gevecht aan met de doortrapte schurk Maximilian Largo (Klaus Maria Brandauer).

Het verhaal zit opzicht leuk in elkaar en weet zowel te boeien als te vermaken en bevat ook de nodige romantiek. Hoewel de film wat onevenwichtig is, is de film toch geslaagd te noemen. Er zitten wel behoorlijk wat onnodige en langdradige scènes in, zoals de scène waarin James Bond laat zien welke heerlijkheden hij in de gezondheidskliniek heeft binnengesmokkeld, de vecht scène in diezelfde gezondheidskliniek met de bijna onverwoestbare en onbekend blijvende man en de scène waarin James Bond tegen Maximilian Largo een videogame speelt. De onderwater scène waarbij James Bond wordt achtervolgd door een stel haaien, was overigens best spannend. Eén van de laatste scènes onder water, waarin Maximilian Largo uiteindelijk het loodje legt, was best een teleurstelling en eigenlijk ook de anti-climax van deze film.

De humor in het verhaal is best leuk en bevat ook een aantal klassieke oneliners zoals “Yes, but my Martini is still dry” (als Bárbara Carrera vanaf het water tegen Sean Connery aanbotst). Ook de truc die James Bond uithaalt met de portier om in het casino binnen te komen én te blijven is wel humoristisch. De cast doet het leuk en verdienstelijk, waarbij het natuurlijk vooral leuk is om de destijds 53-jarige Sean Connery weer terug te zien in een James Bond film en het bleef ook bij deze ene keer. Naast Sean Connery steelt vooral de Oostenrijker Klaus Maria Brandauer de show. Zijn Maximillian Largo is innemend maar zeer gevaarlijk en dit maakt hem een aannemelijke schurk. Daarbij is hij geen karikaturale vijand, maar juist een mens van vlees en bloed.

Van de eerder genoemde vrouwen, speelt Bárbara Carrera de rol van de maniakale moordenares (hoewel ze weinig mensen daadwerkelijk omlegt in de film) Fatima Blush. Ze mocht er zeker wezen, maar ze zag er af en toe in zeer bizarre uitdossingen, wel lachwekkend uit. Helaas is haar rol wel erg clichématig en dat geldt eigenlijk ook voor de andere vrouw, te weten Kim Basinger. Haar vertolking van de mooie Domino Petachi was nog best verdienstelijk, maar het was wel duidelijk dat ze toen nog aan het begin van haar carrière stond. Haar spel is onevenwichtig, hoewel ze wel de juiste uitstraling heeft, en in bepaalde scènes mist ze nét dat beetje emotie in haar gezichtsuitdrukking om geloofwaardig over te komen. Maar ze was natuurlijk wel een mooie vrouw om naar te kijken.

Wat verder interessant is, is dat in "Never Say Never Again" de Engels komiek Rowan Atkinson (vooral natuurlijk bekend vanwege zijn rol als "Mr. Bean") voor het eerst te zien is. De manier waarop hij zijn personage vertolkt is later karakteristiek voor hem geworden. Ook in deze James Bond zien we weer de bekende James Bond figuren de revue passeren en dan doel ik natuurlijk op Alec McCowen (in de rol van "Q"), Edward Fox (in de rol van "M") en Pamela Salem (in de rol van secretaresse Miss Moneypenny). Prunella Gee (in de rol van fysiotherapeute Patricia in de gezondheidskliniek) was overigens ook een mooie verschijning.

Al met al een leuke en vermakelijke onofficiële James Bond film, waarbij het vooral natuurlijk leuk is om Sean Connery weer terug te zien in de rol van James Bond.

P.S. Een stunt waarbij een paard van een klif sprong, veroorzaakte destijds ruzie onder de dierenrechtenactivisten.

avatar van thunderball
Atkinson was niet voor het eerst te zien in deze film, hoor!
Hij was al lang bekend door o.a. (het ook in Nederland door Veronica destijds uitgezonden) Not the nine o'clock news en in Engeland met de eerste reeks van Blackadder. Zijn bekendheid was natuurlijk ook de reden dat hij voor de korte, maar grappige rol werd gevraagd.

Ik weet nog dat ik met een paar vrienden van school in de plaatselijke bioscoop bij deze film zat en wij hem meteen herkenden van TV en een lachbui om zijn maffe gezicht kregen.

avatar van Toontje G
Ik vond hem aan de saaie kant.