Never Say Never Again (1983)

Alternatieve titel: Zeg Nooit, Nooit Meer

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / West-Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Irvin Kershner
met Sean Connery, Max von Sydow en Kim Basinger

James Bond is na jarenlange dienst dringend aan rust toe. Maar net wanneer hij die wil nemen, doet 'M' opnieuw een beroep op hem. Misdaadorganisatie SPECTRE heeft immers twee Amerikaanse kruisraketten gekaapt. Binnen zeven dagen moet het losgeld op tafel gelegd worden, zoniet zullen de raketten tot ontploffing worden gebracht. 'M' haalt James Bond terug uit de gezondheidsboerderij, waar hij naartoe gestuurd was omdat zijn fysieke conditie te wensen overliet, en geeft hem de opdracht de wereld te redden.

avatar van AJK
AJK
Ja de energie van Bond zit er bij connery in deze film eruit.Het is een oude man die nog jong moet overkomen.Maar goed Sir Connery is een ras acteur,en wat vaak gezegd is mooie dames
En bassinger in haar prime.
Kijk als je over Moore zegd dat ie verwijfd overkwam leek dus wel jonger ook in zijn laatste bond film.Connery ziet er niet uit in deze film
Tja.2.0.Er zijn betere bond films gemaakt.

avatar van ZenZin
Goed gezegt, Bont niet te Bond!

avatar van Phantasm
De laatste film van Sean Connery als James Bond. Het valt voor een keertje te doen.

avatar van Ramon K
Duurt bovendien veel te lang en met uitzondering van Connery stelt de cast niet veel voor.

Echt Metalfist? Ik denk dat deze film (met Connery, von Sydow, Basinger en Brandauer) een dikkere cast heeft dan Octopussy die dat zelfde jaar uit kwam (met Moore, Adams en Jourdan).

avatar van Metalfist
Mmmh, geen idee meer Ramon K Ik was blijkbaar wel in hetzelfde bericht wel te spreken over von Sydow maar ik vermoed dat ik het vooral op rollen zoals die van Atkinson had. Sowieso al geen grote fan van Kim Basinger en het is niet omdat het bekende namen zijn, dat ik ze goed vind

avatar van Ramon K
Metalfist schreef:

Okay. Maar juist omdat je von Sydow in positieve zin noemde nam ik aan dat je opmerking dus wel ging over de klinkende namen in de cast.

avatar van jono
n 1983 kwamen er twee James Bond-films bijna gelijktijdig uit. De eerste was Octopussy, met Roger Moore in de hoofdrol. Gisteren zag ik de tweede, Never Say Never Again, een van de twee niet-officiële Bondfilms. De eerste niet-officiële was het zwakke Casino Royale (1967), met David Niven in de rol van James Bond.

De titel Never Say Never Again is een knipoog naar de uitspraak van Sean Connery in 1971, toen hij verkondigde nooit meer in de rol van 007 te zullen kruipen. Gezwicht voor het grote geld liet hij zich toch verleiden om dat nog één keer te doen. De film is gebaseerd op het boek Thunderball, evenals de in 1965 uitgebrachte film met die titel, waarin Connery eveneens de hoofdrol speelt. Er zijn dan ook veel overeenkomsten tussen beide films. Zo draait het verhaal om de diefstal van twee kernkoppen door de misdaadorganisatie SPECTRE, speelt een groot deel van het verhaal zich af op de Bahama's en zijn de namen van de belangrijkste personages (Blofeld, Largo, Domino) hetzelfde. Er zijn echter ook grote verschillen, zodat je de meeste tijd het gevoel hebt naar een totaal andere film te kijken in plaats van naar een remake.

Omdat het een niet-officiële Bondfilm betreft zien we ook andere acteurs in de rollen van bekende personages als M, Q, Moneypenny en Felix Leiter, en dat is even wennen. Daarnaast mis je eigenlijk wel de bekende themamuziek die zo past bij de Bondfilms, en dat is jammer. Wel zijn er een aantal topacteurs te zien in de bijrollen, onder wie Klaus Maria Brandauer als Largo, Max von Sydow als Blofeld, Kim Basinger als het Bondmeisje en Rowan Atkinson (in een serieuze rol!) als ambassademedewerker.

Hoewel Sean Connery tijdens de opnamen al 53 jaar oud was, eigenlijk te oud voor zijn rol, doet hij het nog steeds uitstekend als 007. Hij draagt weliswaar een toupet, maar zijn lichaam ziet er fit en afgetraind uit, zodat het niet ongeloofwaardig overkomt wanneer hij met veel jongere vrouwen het bed in duikt. De film mist echter de vaart, de actie en de humor van de officiële Bondfilms, en bovendien komt Klaus Maria Brandauer niet erg overtuigend over als slechterik. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar het in hetzelfde jaar uitgebrachte Octopussy.

De film eindigt met een shot van Sean Connery die in de camera kijkt en zucht: 'Never Again'. Gelukkig zou hij er zich dit keer wél aan houden. 3*