Octopussy (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Maud Adams en Louis Jourdan

Een krankzinnige Russische generaal stal juwelen uit het Kremlin en verving die door vervalsingen. Geheim agent 009 wordt dood aangetroffen met een vals Fabergé ei. Dit had hij gestolen van de spionne die zich Octopussy noemt. Geheim agent 007, James Bond, moet uitzoeken waarom een Rus het Kremlin besteelt.

Ik wist niet dat er mensen bestonden die DIe Another Day de beste Bondfilm vinden. Ga maar gauw eens naar de dokter.

Wat deze betreft. Blijft inderdaad zeer vermakelijk. Samen met Moonraker wel de onnozelste van de Bondfilms maar het heeft een prettige sfeer.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik ben vooralsnog geen fan van de Bond-visie van regisseur Glen. Na For Your Eyes Only wederom een matige episode, nogal zielloos, waarbij alle Bond-elementen netjes worden afgevinkt maar er nauwelijks sprake is van een eigen smoel. Het circus is al niet erg inspirerend als decor, er zitten ook te veel flauwe grapjes in, uit alles blijkt dat de makers James Bond niet serieus nemen. Er wordt weer een heel blik mooie dames geopend maar op twee na zijn het slechts figuranten, en de rol van Octopussy zelf, het sloeg werkelijk waar nergens op. Opening was nog wel aardig met het mini-vliegtuigje, en ook de eindscene op het vliegtuig had wel een ouderwets Bond-gevoel, maar ertussen in veel matige stukken en een warrig verhaal.

avatar van des1
Orlov is leuk en het 007 openingsfilmpje, waarbij Moore zulke enorme flared pants draagt ("ieeeek"), dat de broekspijpen een fractie van een seconde eerder het beeld in wapperen

Dit was destijds mijn tweede James Bond film (de eerste was "For Your Eyes Only (1981)" welke ik zag in de bioscoop (en vanaf de jaren 80 tot heden, heb ik ze ook allemaal in de bioscoop gezien) en eerlijk gezegd vond ik hem toen tegenvallen (nu nog steeds overigens). De leuke openingsscène (met o.a. de mooie Tina Hudson en een paard welke verandert in een vliegtuigje) in Cuba was best goed, net zoals het einde, maar het middenstuk van het verhaal vond ik best saai en langdradig.

In dit dertiende James Bond avontuur, willen de Russen onder leiding van de zekere generaal Orlov (Steven Berkoff) een Amerikaanse basis tot ontploffing brengen in West-Duitsland, om zodoende de publieke opinie in West-Europa tegen de NATO op te zetten. Daarbij wordt de zekere geheim agent 009 (Andy Bradford) vermoord, die een gestolen vals Fabergé ei bij zich had. James Bond (Roger Moore) moet de zaak klaren en gaat op onderzoek uit. Het spoor leidt naar een Afghaanse prins, te weten Kamal Khan (Louis Jourdan), die eigenlijk werkt voor de mysterieuze Octopussy (Maud Adams), die een exotische dame is en die een vrouwenleger op de been heeft gebracht.

Hoewel het allemaal niet geweldig is, weet deze film wel nog enigszins te boeien en te vermaken (zeker als kind zijnde destijds) en is dit ook weer een James Bond film met opnieuw veel leuke gadgets (o.a. een duikboot vermomd als krokodil) en exotische locaties (o.a. het "Taj Lake Palace" in India) en zeker ook veel mooie vrouwen (zoals Maud Adams en Kristina Wayborn). Het Zweedse fotomodel Maud Adams is de eerste bondgirl die een tweede keer van de partij is. Fungeerde zij in "The Man with the Golden Gun (1974)" nog als beeldvulling, deze keer kreeg ze de titelrol. Het is overigens niet bij twee keer gebleven, want ook in de volgende officiële James Bond film, te weten "A View to a Kill (1985)", was zij heel eventjes te zien. Het einde met het vliegtuig, of beter gezegd op het vliegtuig (zie ook filmposter), was best aardig, maar wel niet bepaald geloofwaardig.

De cast deed het nog best verdienstelijk en vooral natuurlijk de hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Roger Moore (die helaas vorig jaar is overleden), Maud Adams, Louis Jourdan en Steven Berkoff. Uiteraard zien we ook weer de bekende James Bond figuren de revue passeren en dan doel ik natuurlijk op Desmond Llewelyn (in de rol van "Q"), Robert Brown (in de rol van "M") en Lois Maxwell (in de rol van secretaresse Miss Moneypenny).

Al met al een matige tot redelijke James Bond film om eens gezien te hebben, maar veel indruk (op de vele vrouwen na dan) maakt deze film echter niet.

avatar van des1
Curieuze is dat dit één van de weinige films is waarbij de 'narrow escape' die uitgetrokken is voor de bom, meer tijd in celluloid krijgt dan volgens de timer op de bom. Ook opgevallen? Bijna genante ouwe mannen film is dit toch, waarbij Q even de aandacht geniet van het vrouwelijk schoon "We don't have time for that... Well, maybe later". Roger Moore was tijdens het filmen 55/56, en al echt stram van ouderdom. Vergelijk dat eens met Tom Cruise die nu ook 55 is. Een halfgod is dat bij Moore vergeleken. It pays to stay fit. Wel kent deze veel te lang durende film één van de spannendste eindscenes uit de Bond historie. Maar goed, da's omdat ik bang ben voor vliegen en erg last heb van hoogtevrees.

avatar van Boenga
des1 schreef:
...omdat ik bang ben voor vliegen...

Vreemd...
Ik voor spinnen; dat hoor je toch veel vaker.

avatar van des1
Vliegen... je weet wel... als halverwege je de gedachte bekruipt: dit is één hele grote touringbus, maar dan op 10 km hoogte.

avatar van Boneka
Nog steeds een zeer vermakelijke Bond film, maar wel nu een half puntje minder. Hij is behoorlijk over the top. Vooral het laatste gedeelte met dat vliegtuig. En ja eenmaal in India gaat het helemaal los en moet kennelijk heel India in beeld worden gebracht met alle lokale beesten en ja Tarzan komt ook nog even langs, maar wel zonder Jane. Toch heb ik me zeker vermaakt met deze film. De locaties zijn spetterend en de vaart is lekker hoog. En we zien heel veel. Het is vooral een zeer kleurrijke film geworden na het toch wat grauwe For Your Eyes Only. We zien ook nog Sandokan in beeld gespeeld door Kabir Bedi. Altijd een leuke serie gevonden. Blijft een bijzonder man. Maar goed spektakel genoeg in deze giftige Octopussy. Ruime voldoende ondanks dat hij zeer ongeloofwaardig overkomt.

Het is best bizar als je ziet hoe oud roger moore er opeens uitziet na deze film in a view to a kill terwijl het maar 2 jaar scheelt

avatar van FlorisV
8 pussies (tegelijk?) is kennelijk een "all time high" voor Bond? Wat wordt er nu eigenlijk mee bedoeld?

avatar van Phantasm
Prachtige James Bond film die me geen moment heeft verveeld. Genoeg aktie al zijn sommige dingen inderdaad wat ongeloofwaardig.

avatar van jono
De films van James Bond, ik er hou wel van. Het zijn weliswaar geen zware psychologische drama's, maar over het algemeen kijken ze lekker weg en ze bezorgen je meestal twee vermakelijke, onbezorgde uurtjes.

De James Bond-films uit de jaren '70 zijn meestal zwaar over de top, vaak met een voorspelbaar verhaal over een slechterik die de wereld wil vernietigen. Dit speelt zich dan af in extravagante sets, die uiteraard gedurende de film allemaal de lucht in gaan. Het dieptepunt uit deze periode is de film Moonraker (1979), waarin Bond een compleet ruimtestation laat ontploffen en dit zelf wonderwel overleeft.

In de jaren '80 worden de verhaallijnen gelukkig wat geloofwaardiger, met meer realistische actie en spanningselementen. Octopussy (1983) is hiervan een goed voorbeeld. De film gaat over een krankzinnige Russische generaal, die een atoombom wil laten ontploffen in een Amerikaanse basis in West-Duitsland. De bedoeling is om het op een ongeluk te laten lijken. De generaal is ervan overtuigd dat dit zal leiden tot totale ontwapening in het westen, zodat de Sovjet-Unie zonder problemen West-Europa kan binnenvallen. Aan James Bond uiteraard de moeilijke taak om dit te voorkomen.

Octopussy heeft wel wat minpunten. Roger Moore is echt te oud voor deze rol en in deze film is dat duidelijk te zien. Gelukkig hebben ze als Bondgirl een oudere vrouw gecast en geen jonge actrice, zoals in andere Bond-films nog wel eens het geval was. Verder is het aardig dat India wordt aangedaan, maar echt alle clichés over Indiase mensen worden uit de kast getrokken. Het Koude Oorlog-plot over een afvallige Russische generaal en een smokkelaar die de wereld willen vernietigen is echter goed uitgewerkt. Steven Berkoff en Louis Jordan zijn erg geloofwaardig als Generaal Orlov en smokkelaar Kamal Khan. Kleurrijke, charismatische slechteriken die Bond goed tegenstand bieden.

Octopussy kent zeker z'n spannende kanten, en de film heeft een goede mix van humor en actie. 4*

Wat een fijne film is en blijft dit toch, wat mij betreft net zo goed als zijn voorganger For Your Eyes Only.
Op een paar stommiteiten na (zoals de tarzankreet) verveelt het geen moment.
Hele sfeervolle film die heel avontuurlijk aandoet. 4 sterren

In de scene met bond en orlov kan je zien dat Roger Moore wel degelijk een serieuze bond kan spelen zoals ze in het Engels zeggen he naild it in that scene.

avatar van Movie Jim
Als groot James Bond
Heb ik deze film herbekeken.
Blijft voor mij een van de
Vermakelijkste films
Die Roger Moore gemaakt heeft als James Bond.
Steven Berkoff als generaal Orlov
Vindt ik een sterke verbluffende rol.
Ook al merk je dat Roger Moore
Liever zijn stuntman aankijkt
Vindt ik de actie scènes geweldig gefilmd.
De openingsscène met de hittezoekende raket
Blijft mijn favoriet.
Er zit in deze film vindt ik persoonlijk
Meer spanning en vermaak in dan de vorige film
Het verhaal is soms gecompliceerd
Uitgelegd, maar dat is geen probleem.
Roger Moore was een redelijke James Bond.

avatar van Noodless
Leuke Bondfilm die zijn twee voorgangers Moonraker en For Your Eyes Only overtreft. Deze film heeft meer positieve elementen t.o.v. die films. Het verhaal is duidelijk beter en zit goed in elkaar. De actiescènes zijn meestal ook leuker, al had de scène a la Tarzan en de slotscène met dat vliegtuig niet gemoeten. Te overdreven. Ook de verschillende locaties heeft zijn charmes, maar dat hadden de vorige films ook wel. Toch hadden die plaatsen in India wel iets meer. Roger Moore is in zijn sas en Maud Adams als niet heel jonge vrouw heeft haar charmes en vond ik ook wel eens leuk om niet te vallen op de jonge modelletjes.
Ook al is het verhaal vrij serieus opgebouwd zitten er voldoende luchtige momenten in de film. Amusant filmpje. 7/10

avatar van Wilfred Zweverink
Heerlijke jaren '80 Bond pastiche, waar Roger Moore eigenlijk al wat te oud is om echt dynamisch over te komen. De meligheid gaat soms de bocht uit (bijvoorbeeld de al vaker genoemde Tarzankreet), maar voor zijn tijd een behoorlijk gebalanceerde Bondfilm.

De plot rammelt uiteraard aan alle kanten, ingewikkeld gedoe met Fabergé eieren gecombineerd met een Russische atoombom die in een circus moet ontploffen om zo de NATO te ondermijnen, of zoiets maar dat draait het bij de Bondfilms niet om.

Stoere glamourspionnen, slechte schurken en mooie vrouwen, die in deze film ook nog eens redelijk "empowered" zijn, de grootste vrouwelijke bijrollen zorgen niet voor kromme tenen, integendeel, een legertje vrouwen geeft de bad guys zelfs aardig van katoen, al hadden de dames wel wat meer vechttraining mogen hebben.

Vermakelijk, verder komt het niet, en dat hoeft ook niet.

Er zijn slechtere Bond films dan deze.