Octopussy (1983)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Maud Adams en Louis Jourdan

Een krankzinnige Russische generaal stal juwelen uit het Kremlin en verving die door vervalsingen. Geheim agent 009 wordt dood aangetroffen met een vals Fabergé ei. Dit had hij gestolen van de spionne die zich Octopussy noemt. Geheim agent 007, James Bond, moet uitzoeken waarom een Rus het Kremlin besteelt.

Ik wist niet dat er mensen bestonden die DIe Another Day de beste Bondfilm vinden. Ga maar gauw eens naar de dokter.

Wat deze betreft. Blijft inderdaad zeer vermakelijk. Samen met Moonraker wel de onnozelste van de Bondfilms maar het heeft een prettige sfeer.

avatar van Flavio
Ik ben vooralsnog geen fan van de Bond-visie van regisseur Glen. Na For Your Eyes Only wederom een matige episode, nogal zielloos, waarbij alle Bond-elementen netjes worden afgevinkt maar er nauwelijks sprake is van een eigen smoel. Het circus is al niet erg inspirerend als decor, er zitten ook te veel flauwe grapjes in, uit alles blijkt dat de makers James Bond niet serieus nemen. Er wordt weer een heel blik mooie dames geopend maar op twee na zijn het slechts figuranten, en de rol van Octopussy zelf, het sloeg werkelijk waar nergens op. Opening was nog wel aardig met het mini-vliegtuigje, en ook de eindscene op het vliegtuig had wel een ouderwets Bond-gevoel, maar ertussen in veel matige stukken en een warrig verhaal.

avatar van des1
Orlov is leuk en het 007 openingsfilmpje, waarbij Moore zulke enorme flared pants draagt ("ieeeek"), dat de broekspijpen een fractie van een seconde eerder het beeld in wapperen

Dit was destijds mijn tweede James Bond film (de eerste was "For Your Eyes Only (1981)" welke ik zag in de bioscoop (en vanaf de jaren 80 tot heden, heb ik ze ook allemaal in de bioscoop gezien) en eerlijk gezegd vond ik hem toen tegenvallen (nu nog steeds overigens). De leuke openingsscène (met o.a. de mooie Tina Hudson en een paard welke verandert in een vliegtuigje) in Cuba was best goed, net zoals het einde, maar het middenstuk van het verhaal vond ik best saai en langdradig.

In dit dertiende James Bond avontuur, willen de Russen onder leiding van de zekere generaal Orlov (Steven Berkoff) een Amerikaanse basis tot ontploffing brengen in West-Duitsland, om zodoende de publieke opinie in West-Europa tegen de NATO op te zetten. Daarbij wordt de zekere geheim agent 009 (Andy Bradford) vermoord, die een gestolen vals Fabergé ei bij zich had. James Bond (Roger Moore) moet de zaak klaren en gaat op onderzoek uit. Het spoor leidt naar een Afghaanse prins, te weten Kamal Khan (Louis Jourdan), die eigenlijk werkt voor de mysterieuze Octopussy (Maud Adams), die een exotische dame is en die een vrouwenleger op de been heeft gebracht.

Hoewel het allemaal niet geweldig is, weet deze film wel nog enigszins te boeien en te vermaken (zeker als kind zijnde destijds) en is dit ook weer een James Bond film met opnieuw veel leuke gadgets (o.a. een duikboot vermomd als krokodil) en exotische locaties (o.a. het "Taj Lake Palace" in India) en zeker ook veel mooie vrouwen (zoals Maud Adams en Kristina Wayborn). Het Zweedse fotomodel Maud Adams is de eerste bondgirl die een tweede keer van de partij is. Fungeerde zij in "The Man with the Golden Gun (1974)" nog als beeldvulling, deze keer kreeg ze de titelrol. Het is overigens niet bij twee keer gebleven, want ook in de volgende officiële James Bond film, te weten "A View to a Kill (1985)", was zij heel eventjes te zien. Het einde met het vliegtuig, of beter gezegd op het vliegtuig (zie ook filmposter), was best aardig, maar wel niet bepaald geloofwaardig.

De cast deed het nog best verdienstelijk en vooral natuurlijk de hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Roger Moore (die helaas vorig jaar is overleden), Maud Adams, Louis Jourdan en Steven Berkoff. Uiteraard zien we ook weer de bekende James Bond figuren de revue passeren en dan doel ik natuurlijk op Desmond Llewelyn (in de rol van "Q"), Robert Brown (in de rol van "M") en Lois Maxwell (in de rol van secretaresse Miss Moneypenny).

Al met al een matige tot redelijke James Bond film om eens gezien te hebben, maar veel indruk (op de vele vrouwen na dan) maakt deze film echter niet.

avatar van des1
Curieuze is dat dit één van de weinige films is waarbij de 'narrow escape' die uitgetrokken is voor de bom, meer tijd in celluloid krijgt dan volgens de timer op de bom. Ook opgevallen? Bijna genante ouwe mannen film is dit toch, waarbij Q even de aandacht geniet van het vrouwelijk schoon "We don't have time for that... Well, maybe later". Roger Moore was tijdens het filmen 55/56, en al echt stram van ouderdom. Vergelijk dat eens met Tom Cruise die nu ook 55 is. Een halfgod is dat bij Moore vergeleken. It pays to stay fit. Wel kent deze veel te lang durende film één van de spannendste eindscenes uit de Bond historie. Maar goed, da's omdat ik bang ben voor vliegen en erg last heb van hoogtevrees.

avatar van Boenga
des1 schreef:
...omdat ik bang ben voor vliegen...

Vreemd...
Ik voor spinnen; dat hoor je toch veel vaker.

avatar van des1
Vliegen... je weet wel... als halverwege je de gedachte bekruipt: dit is één hele grote touringbus, maar dan op 10 km hoogte.