For Your Eyes Only (1981)

Alternatieve titel: Alleen Voor Je Ogen

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Carole Bouquet en Topol

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

FOR YOUR EYES ONLY

MENING: Fantastisch Goede Film
MUZIEK: Fantastisch en Super Goed

Zo, weer even terug naar de echte James Bond style.

Wat een geweldige film is dit ! weer even terug naar basic, en dat is ze ook zeer goed gelukt ook,
en op deze film totaal helemaal niks aan te merken !

Alles is goed aan deze film vindt ik, verhaal, locaties, auto, sfeer en noem het allemaal maar weer op.

Het nummer van Sheena Easton, man man man, het allermooiste en beste nummer
van de James Bond films ! ! !

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 10 op nummer 4 bij mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw op Bluray bekeken.

For Your Eyes Only was altijd al een favoriete James Bond film van mij en de nieuwe kijkbeurt bevestigt dit nogmaals. De film is iets anders dan de meeste andere titels uit de reeks, omdat je niet met een directe vijand te maken hebt, maar met een zoektocht. Prima uitgangspunt en uiteindelijk krijgt Bond het uiteraard druk zat met tegenstanders.

Bond krijgt gezelschap van Melina, een prachtige vrouw waar de ouders van zijn vermoord en wie uit is op wraak. Prima rol en de chemie tussen Carole Bouquet en Roger Moore was prima. Samen vormen ze ieder geval een goed duo. Het tempo van FYEO ligt hoog, iets wat je al ziet in de intro als Bond eindelijk eens Blofeld kan doden. Geinig begin en na een hele fijne titelsong krijgen we in een flink tempo actie in onder andere Griekenland en Oostenrijk. Later ook nog boeiende delen op het ijshockeyveld en in de bergen met bergbeklimmingen waar je het Spaans benauwd van krijgt. De afwisseling werkt goed en het is allemaal erg strak gefilmd. De ondersteuning van een prima soundtrack beviel me ook. Moore is op dreef en heeft er ook zichtbaar zin in, al valt wel op dat hij een redelijk oude kop krijgt. Dat is soms toch een tikje ongemakkelijk als hij met hele jonge dames aan het flirten is haha.

Dit is overigens de eerste Bond film zonder Bernard Lee, ook wel M. Hij overleed iets daarvoor en is in de film niet vervangen. Simpelweg wordt gezegd dat hij op verlof is. Lijkt me een waardige manier van het afsluiten van zijn tijdperk. De scenes met Q zijn nog steeds geestig en ook Moneypenny doet nog even mee, maar zij is ook wel behoorlijk aan de oude kant aan het raken voor de flirterige scenes met Moore. Diezelfde Moore is trouwens wel erg scherp met leuke oneliners in de film.

Love a ride in the country, don't you?

Well… I hope you have a car.

Erg geslaagde film.

4* stonden en blijven staan.

Dick2008
Net als bij Grease loop ik die vijf Bondfilms die nog heb (eerst waren het er zeven) ook maar langs om te zien of het wel de moeite is om ze op Blu-ray aan te schaffen.
Dat gaat het bij deze in ieder geval niet worden.
Een nadelige bijkomstigheid is dat ik dit en vorig jaar nogal veel actiefilms heb gezien, waarvoor ik in het verleden geen interesse had.

Het is inmiddels ook wel een oudje aan het worden. De beginscène is wel leuk maar als je die nep achtergronden al ziet. Het liedje blijft mooi. Maar daarna komt de klad er al heel snel in. Moore is inmiddels ook al steeds meer in waardering gedaald. Vroeger was het een tv-held.
Ondanks dat de actiescènes wel goed worden uitgevoerd (voor die tijd) kwam de film als geheel stijfjes, houterig en langdradig over. Ook de humor was ik nu wel op uitgekeken. Hoewel de vorige keer ook al niet zo goed ging, kon het me dit keer helemaal niet meer boeien.
Dit was mijn favoriete Bondfilm maar de kans dat ik deze nog eens opzet acht ik niet zo groot. 3.0

avatar van des1
1. From Russia With Love (beste verhaal)
2. Dr. No
3. The Living Daylights (mijn favo Bond song, yep, van A-ha... wel slechtste Bond schurk, Jeroen Krabbé)
4. GoldenEye (wel irritante Bond song)

avatar van FunkStarr
Helaas niet m'n aandacht erbij kunnen houden waardoor ik weer veel gemist heb. Of dat nu kwam door de film zelf durf ik niet te zeggen, maar afgezien van de sublieme soundtrack en lekkere intro kreeg ik snel het idee naar een nogal saaie Bond te kijken. Moore is weer wat ouder geworden en dat is ook goed te zien, het was al een stijve hark maar nu is het helemaal overduidelijk. Ik kreeg zelfs soms het gevoel dat deze Bond gewoon voorspelbaar was. Ik ga hem nog niet beoordelen want ik wil hem zeker nog eens zien maar dan wel met de volledige aandacht erbij.

Dit was mijn eerste James Bond film die ik zag als 10 jarig kind en ook nog in de bioscoop. Sindsdien, 35 jaar later, heb ik ook al nieuwe James Bond films (inclusief de "onofficiële" James Bond film "Never Say Never Again (1983)") gezien in de bioscoop (min of meer een traditie geworden). Vroeger beleefde ik wel meer plezier (deze vond ik destijds gewoon geweldig, daar is mijn punt ook min of meer op gebaseerd) aan een nieuwe James Bond film i.p.v. de laatste drie James Bond films.

avatar van Roger Thornhill
Ik moet deze film al twee keer eerder hebben gezien, maar daarvan herinnerde ik me alleen nog maar de uitstekende openingsscène ("I'll buy you a delicatessen!" ) en de hilarische slotscène (waarvan ik me uit de bioscoop kan herinneren dat het publiek als één man in de lach schoot). En dat is wel tekenend: de film is niet slecht, maar brengt ook niets dat in de (mijn) herinnering voortleeft. Wéér schurken op ski's in sneeuw, matige boeven (helaas zien we Charles Dance in zijn filmdebuut slechts in een bijrol – dát zou een briljante Bond-villain zijn geweest!), een weliswaar mooie maar niet erg sprankelende Bondgirl, en een leuke aanval door ijshockeyers die jammer genoeg alweer voorbij is voordat je het weet (inclusief die flauwe "score!"-punchlines). Roger Moore doet het prima, maar als geheel is de film het tegenovergestelde van onvergetelijk.

avatar van Graaf Machine
Dit blijft toch wel een lekker James Bond-filmpje. De eerste die ik ooit zag, als 12-jarige in de bioscoop, dat telt natuurlijk mee.
Maar na al die jaren, en ettelijke malen herzien, vanavond weer bekeken.
Niets mis mee. Heldere verhaallijn, prettige personages, en prima actie. Er zijn mindere afleveringen in deze serie verschenen.
Wat me vooral bevalt is de lekkere afwisseling van locaties. Onder water, in de sneeuw, in een olijfboomgaard (of wat dan ook), de bergen in.... en dan voortdurend een vakantiegevoel. Niets mis mee. Doe er zelfs een halfje bij.

dit is de mooiste bond film vind ik.staat bij mij op nummer 1.al vind ik alle bond films wel mooi.vroeger vond ik het al super nu nog steeds.vooral die sfeer in de film is al super.en hele mooie locaties.

avatar van Black Math
Ik heb deze film eerder gezien, maar ik kon me er weinig meer van herinneren. Op zich een aardige Bond. Ditmaal draait het meer om geopolitieke zaken in plaats van een schurk die de aarde bedreigd, en dat voelt enigszins verfrissend aan. Verder de gebruikelijke kritiek op Bondfilms uit die tijd: het ziet er gedateerd uit, en met name blauwe schermen tijdens de actie vallen me toch elke keer weer op. Helaas ook niet zoveel gadgets van Q. De actiescènes met de 2CV was overigens wel aardig.

De titelsong is wel erg mooi, maar ook de doorwerking ervan in de muziekscore tijdens de film viel wat tegen. Ook qua instrumentatie is het wat minder, want de synthesizer lijkt meer te domineren, wat niet echt mijn smaak is.

Roger Moore ziet er ook in deze film al wat ouder uit, al is het nog niet zo erg als in de opvolger (en al helemaal niet zo erg als in de film daarna. Carole Bouquet is één van de mooiste Bondgirls ooit, maar kan helaas niet zo goed acteren. Verder een volbloed Arisch übermensch als tegenstander; het ziet er te fout voor woorden uit, maar grappig is het ergens wel.

Kortom, niet echt geweldig, maar het keek an sich wel prettig weg. 2,5*.

avatar van dionj
Draait vanaf 5 juni weer in diverse Nederlandse bioscopen ter nagedachtenis aan Roger Moore. De helft van de wereldwijde opbrengst zal naar Unicef gaan. Moore was namelijk ambassadeur voor Unicef.

avatar van luukve
Ter aanvulling op:

dionj schreef:

"Als eerbetoon aan de overleden Sir Roger Moore, brengen we de Bondfilm For Your Eyes Only eenmalig terug op het witte doek. Op maandag 5 juni zie je deze klassieker uit 1981, met Moore als Geheim Agent 007, nog één keer bij Pathé, for old times' sake.

Roger Moore was ambassadeur van UNICEF en daarom wordt de opbrengst van deze voorstelling aan UNICEF gedoneerd.

Let op: de film is niet ondertiteld."

avatar van thunderball
Vanavond in Breda gaan zien in de bioscoop in een behoorlijk goed gevulde zaal, viel mij mee, blijkbaar daar nogal wat Bond/Moore fans?

Erg gaaf om deze na 36 jaar nog eens op het grote doek te kunnen aanschouwen. Met deze film begon het allemaal voor mij: het JB virus, mijn Moore fan zijn en dat van Lotus.

Erg leuke avond gehad!

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind deze film iets minder dan andere Roger Moore delen.
Wel een mooie gevoelige titelsong, ook een goede opening scene, veel goede actie-scenes zoals op de ski's en de onderwater scene, het einde viel me een beetje tegen, want het was niet echt explosief en spectaculair, ook miste ik een echte gemene schurk.
Daarom 3.5 sterren voor deze, iets minder dus dan Moonraker en Live and let die bijvoorbeeld.
Op naar de volgende film OCTOPUSSY!

vandaag om 12:44 uur