• 8.660.209 stemmen

For Your Eyes Only (1981)

Actie / Avontuur | 127 minuten

Releasedatum: 2 juli 1981

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot For Your Eyes Only

"No one comes close to James Bond, 007."

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

James Bond

Erich Kriegler

Sir Timothy Havelock

avatar van RikkieD

RikkieD

Topfilm, zitten enkele legendarische scènes in die ik me al jaren herinner: openingsscène met die helikopter en Blofeld; de scène met het gevecht met dat vage duikpak in het scheepswrak, de ski achtervolging scène, etc. Die Lotus blijft ook gewoon een vette Bondmobiel. Een ietwat ruigere Bond voor Moore begrippen. Bond op zijn best.

avatar van renzoroy

renzoroy

Heb dit altijd de minste bond film van roger moore gevonden, zeker na moonraker en the spy who loved me. Gelukkig was a view to a kill weer helemaal top .

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En verder met For Your Eyes Only, andermaal Roger Moore en een film waar ik wat meer van verwachte na Moonraker en vooral The Man With The Golden Gun. En hoewel vermakelijk viel het toch een beetje tegen.

De film gaat nochtans van start met een iconische scene, de helikopter en de rolstoel. Een scene die ik in mijn jeugd zag tijdens een familie gelegenheid, want dat moesten we even zien, zonder destijds te weten dat dit aan James Bond toe behoorde. De Sheena Easton themesong mag er ook zijn. Een meer dan behoorlijk verhaal komt opgang rond contraspionage en spionage in het algemeen met rivaliserende geheime diensten en een apparaat als inzet. Even lijkt het er op dat Bond echt speurwerk verricht.

Maar dan komt de klad er toch een beetje in. De meeste problemen en vooruitgang in de zaak volgt toch vooral als hij weer achter de vrouwtjes aan zit, en de achtervolgingsscène is ook constant een herhaling van zetten. Tot twee maal toe door motors achterna gezeten, dan door buggy's op het strand en later op skies. Vermakelijk en spectaculaire is het wel, maar het is ook erg veel van het zelfde. Dan is er het duik gebeuren en de onderzeeër waar Bond en Melina in op pad zijn. Het is tenenkrommend hoe hij alles weet en de bevelen loopt uit de delen terwijl het haar werk en apparatuur is. Het zou juist andersom moeten zijn lijkt me. En dan is er de gele Eend met het enorme uithoudingsvermogen.

Een prachtige Bond-babe ten spijt, Carola Bouquet, is For Your Eyes Only wel vermakelijk te noemen maar verre van goed vooral ook bij gebrek aan een goede en aansprekende bad guy. Een van de weinige dingen waar Bond zelf wat mij betreft een pluim voor krijgt is dat hij zich niet vergrijpt aan de aandachtszieke kunstschaatser. Maar verder is het allemaal inwisselbaar, steekt deze Bond-film er nergens boven uit ten opzichte van andere Moore films. Saai is het nergens, toch had ik iets meer verwacht van deze film.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Best een prima Bondfilm met een leuk spectaculair en zelfs grappig begin met Blofeld en de helikopter. Een Bond ook gekenmerkt ook met vele achtervolgingssènes met de geit, buggy's en motors. Om nog maar te zwijgen met de de spectaculaire ski's. Voor mij toch één van de beste scènes van deze film.

Ook de bondgirl is meer dan geslaagd met de knappe Carole Bouquet. De gravin was een tussendoortje en gelukkig was ook met Bond pedofilie een stap te ver, hoewel hij zeker niet vies is van een jong blaadje. De eindscènes in het klooster waren ook de moeite met enkele welgekomen bondgenoten.

Alleen wat jammer dat de bad guy wat flauwtjes uitviel, maar voor de rest me zeker vermaakt. Prima gefilmd ook in de Alpen en ook de papegaai is leuk.

avatar van des1

des1

Fisico schreef:

Grappig is dat Bondgirl Bouquet en het schaatsdanseresje maar 1 jaar van elkaar verschillen.

avatar van bart007bond

bart007bond

RikkieD schreef:

Die lotus zit in spy who loved me. In deze rijd ie in een lelijke eend.

avatar van RikkieD

RikkieD

bart007bond schreef:

Die lotus zit in spy who loved me. In deze rijd ie in een lelijke eend.

Je statement klopt maar deels. Hij rijdt in deze film in een eend en een Lotus Esprit Turbo. In the spy who loved me, da's ook een Lotus Esprit, maar dan met die duikboot transformatie.

avatar van bart007bond

bart007bond

Ik zie het. Geen auto fan, kon me alleen eend herinneren.

avatar van Achilles

Achilles

Prachtige themesong, vlot tempo en legendarische scenes. Ik neig naar 13 in een dozijn, maar krijgt toch het voordeel van de twijfel. 3,5*

avatar van Pecore

Pecore

Één van de leukere bondfilms die ik, in mijn projectje alles in volgorde te bekijken, tot nog toe zag. Maar de franchise weet me niet te bekoren. Het is allemaal net wat te kolderiek. Wat dat betreft bevallen de Craig-films stukken beter.

Als Bond is Moore minder geschikt dan Connery, die was charmanter en vooral overtuigender als geheim agent. Moore is een kwajongen, een praatjesmaker, en bovendien te oud. Toch vind ik de Moore-films over het algemeen leuker. De toon is minder serieus, en dan is dat kolderieke iets beter te verdragen. De actie komt ook stukken beter uit de verf, wat dat betreft waren de eerste bond-films echt een doorn in het oog.

De verwachtingen voor de Dalton-films zijn alvast iets hoger gespannen. Het meer serieuze werk zal me hopelijk beter liggen.

avatar van Dick2008

Dick2008

Niet slecht of beter gezegd best goed, al zit er ook wel wat onuitwisbare sleet op waardoor de kans dat hij toch weer als beste Bond bovenaan het lijstje komt is uitgesloten. Een aantal dingen werkt ook wel wat tegen, Moore, ach een tv-held van vroeger maar dat is al zo lang geleden, al doet hij het in deze film best aardig. Vrij lange film voor het eigenlijke verhaal. Na een aardig intro en een mooi titelliedje, wordt de film behoorlijk uitvoerig, vooral de tweede helft heeft wat trage gedeelten zoals de zoektocht onder water naar de zender en de bergbeklimming. Carole Bouquet als Bond is ook niet zo geslaagd. Het eerste uur heeft nog wat humor, daarna wordt het vrij serieus.

Waar gaat het nu om. Een spionageschip, door mijn, wordt tot zinken gebracht. De zender blijft intact. Een in dat gebied helpende kracht wordt ook om zeep geholpen. De dochter (Bouquet) neemt wraak. Tegelijkertijd wordt Bond er heen gestuurd. Een boef wil namelijk de zender hebben want die kan hem tegen een goede prijs aan de Russen verkopen dus die probeert Bond op allerlei manieren uit de weg te ruimen.

Het meest vermakelijk blijven de vele actiescènes die bijna allemaal bedoeld zijn om de superheld Bond uit te schakelen. Ongeloofwaardig maar niet erg want het stuntwerk is vaak erg goed gedaan. Het merendeel van al die handlangers zijn wel slapjanussen, alleen die op de berg komt wel als een vrij lastige over. Gedeelte met jonge sportmeisje is wel wat vreemd dat ze dat erin hebben gedaan, maar ja Bond blijft de keurige man.

Ik had de film eigenlijk slechter verwacht maar toch behoorlijk goed mee weten te vermaken. Ondanks het duikbotengevecht en de schurk die sadistisch gaat doen met het onderwatergedeelte is de eerste helft beter tot ongeveer het gevecht in de ijshal, daarna wordt het wisselvalliger.

CLAIM €100 BONUS OP JE 1E STORTING Meld je aan