For Your Eyes Only (1981)

Alternatieve titel: Alleen Voor Je Ogen

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Carole Bouquet en Topol

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

Goede film, aardig wat actie en een heele verbetering dan moonraker. Echt een aanrader!

avatar van feanaro surion
Een heel slecht begin met een paar scenes die er niet goed uitzien, het einde is wel weer goed al is het toch iets te klein voor een einde, paar leuke karakters alleen het is jammer dat deze film een echte slechterik mist, 3 sterren.

leverafronny
Toch minder dan de andere Bond-films hoor. Vond alleen de ski-scènes echt goed bedacht met soms een paar grappige momenten...

ik vind For Your Eyes Only een goede film, een van de beste van Roger Moore!!

Phx
neo schreef:

deze film bevat dus die waanzinnig goeie en grappige skiscene. naar wat er tot nu toe allemaal in bondfilms te zien was, was die scene toch wel het hoogtepunt van alle actiescenes die in de films voorbij zijn gekomen.

Ik vond hem ook prachtig! De muziek alleen al!

avatar van argus
feanaro surion schreef:
Een heel slecht begin met een paar scenes die er niet goed uitzien...
Nee, ik vond het begin met die helikopter, de schuit die zinkt en de lelijk-eend achtervolging, er ook heel goed en grappig uitzien. Na spacey Moonraker is Bond weer 'Back to earth'. En hoe! Meestal zijn er altijd wel mooie locaties bij Bond, maar deze film spant wat dat betreft echt de kroon met zeer mooie beelden uit besneeuwd Noord-Italië en Griekenland. Zelfs dat stukje wat zich in de film in Spanje afspeelt, is in Griekenland opgenomen. (Hoewel Moonraker met Venetië en Amazone-gebied/Sao Paulo ook zijn mooie lokaties had). Naar het schijnt hebben ze 46 truckladingen sneeuw geïmporteerd uit rijker besneeuwde locaties naar Cortina toe omdat ze vonden dat daar te weinig lag voor een mooi plaatje. Verder vond ik het plot ook goed (down to earth) en hielden de Bond-girls het geheel niet zo erg op maar participeerden juist goed in verhaal/aktie. Want daar heb je in oudere Bonds als Thunderball wel eens last van. Beste Bond wat mij betreft: 5.

Het was weer eent tijdje geleden dat ik deze film zag dus ik ging er weer eens lekker voor zitten.
Het lijkt alsof er verschillende gebeurtenissen (veelal actiescenes) achterelkaar zijn geplakt waarbij het verhaal niet echt soepel loopt. Maar deze film heeft alles wat je wilt in een Bond film, inclusief spectaculaire actiescenes (en dat gezien het budget van 28 mln) en humor.
Moore is goed op dreef en zijn gelaatstrekken zijn grappig en soms erg droog, vooral tijdens de scene met Bibi in de hotelkamer en tijdens de 2CV achtervolging).
De Bondgirl is als gewoonlijk een matig actrice.
Amusant en vakkundig gemaakt, prima deel.

Fredo Corleone
Vandaag herkeken en ik vind dit één van de betere Bond's. Sterk verhaal btw.

avatar van Silvio Dante
Briljant zou ik het verhaal niet noemen, het is een echt James Bond verhaal, dat wel. Een bijzonder mooie Bond-girl ook. Hoewel ik geen echte fan van Moore ben (Connery rules) vond ik hem toch wel aadig spelen in deze film. 3.5*

avatar van Ravenstein
Deze staat op de derde plaats (na Never Say Never Again en The Living Daylights en voor Goldeneye en The Spy Who Loved Me) in m'n Top 5 van Bond-films.

For Your Eyes Only is een belangrijke film voor de reeks omdat hij terug wat geloofwaardigheid moest geven na het knullige, maar leuke Moonraker.
In For Your Eyes Only krijgen we een ouderwets spionageverhaal met de nodige intriges.
Het aantal gadgets (ik denk dat er trouwens zelfs geen aanwezig zijn) en Bond's frequente romances worden ook drastisch teruggeschroefd in vergelijking met enkele vorige delen.
Tegenvallers zijn de muziek van Bill Conti (Rocky, The Right Stuff) en de casting van Carole Bouquet als Bondgirl en Julian Glover als slechterik.
De actiescenes mogen er meer dan zijn en er zit voldoende variatie in. Ze nemen plaats zowel boven als onder water.
De titelsong van Sheena Easton is één van de betere van de reeks.

For Your Eyes Only heeft geen over-the-top schurk die beschikt over een high tech hoofdkwartier en hier en daar missen we ook wel wat van die exotische Bond-touches, maar na Moonraker mocht het allemaal toch eventjes wat minder.

Voor de Fulci-liefhebbers: Jack Hedley die de rol vertolkt van de vader van het personage van Carole Bouquet, speelt de hoofdrol in The New York Ripper.

leuke en spannende film met roger moore,nog steeds al james bond.beter dan de 2 vorige

4 sterren

avatar van Guyke
Eén van mijn favoriete Bond-films. Het scenario is realistischer dan vele van de voorgangers. Moore blijft 007 humor meegeven maar in deze film zien we eveneens een harde, wraakzuchtige Bond. Het is wachten tot Licence to Kill om een nog hardere Bond te krijgen. Voor het eerst sinds lang ook weer een film waarin speurwerk wordt verricht en het verhaal niet helemaal is toegespitst op actie.
Alle noodzakelijke ingrediënten zijn aanwezig: mooie locaties, sterke karakters, leuke gadgets, adembenemende stunts. De muziek, op de titelsong na, werkte vreselijk op mijn zenuwen, al wordt de soundtrack door velen vaak geroemd. De humor krijgt bovendien soms een kinderachtig slapstick-gehalte zoals tijdens de 2PK-achtervolging.
Op het einde krijgen we een prachtige persiflage van Tatcher. De anti-diefstal-beveiliging van de Lotus mag er eveneens zijn.

Na het commerciele succesvolle, maar o zo matige Moonraker staat Bond in FYEO weer met beide benen op de grond. Het begint al met een mooie beginscene waar Bond bloemen legt bij het graf van zn overleden vrouw (on her majesty's secret service) gevolgd door een ritje met een helicopter dat een beetje uit de hand loopt.

Debuterend regisseur John Glen scholtelt ons een realistischere en harde bond voor. Een voorbeeld is een scene bij een ravijn. De rest van de film heeft leuke, frisse en vooral spannende actie scenes inclusief een zenuwslopende beklimming aan het eind. Moore is niet mn favoriete bond (understatement), maar ik moet zeggen dat ik m in deze film redelijk vond. De titelsong is erg mooi en de muziek van Bill conti (die zich 5 jaar ervoor al bewees met Rocky) is ook erg goed.

Het enige minpunt was, en dan kom ik toch weer bij Moore, dat hij af en toe weer overkwam als een clown en sommige momenten inderdaad een slapstick gehalte hadden. Maar gelukkig was dit niet zo erg als in andere Moore -bondfilms (octopussy, anyone?? )

Voor de rest is dit gewoon (weer) een uitstekende bond die bij mij een dikke voldoende scoort: 4*

avatar van thunderball
For your eyes only is mijn favoriete Bondfilm! Het was de eerste die ik zag en dat speelt denk ik ook een grote rol! Ik heb gemerkt dat bij de meesten de Bondfilm die ze als eerste zagen ook meteen de favoriet is en de acteur die er de hoofdrol in speelt dan de favoriete Bond voor diegene is! Voor mij geld dat in ieder geval ook!

Hoewel als echte Bondfan ik in de loop van tijd ook Connery fantastisch ben gaan vinden! En Brosnan doet (of helaas deed!) het ook heel goed!

Ik vind Roger in deze film echt fantastisch! Eindelijk krijgt hij nauwelijks de tijd om z'n bekende flauwigheden te verkopen, hij wordt voortdurend belaagd, aangevallen, inelkaargeslagen en wanneer was het voor het laatst dat Bond gewond raakte??!!

Moore is echt ruiger en stoerder dan ooit en de scene waarin hij in dat poortje verschijnt en dan op de mercedes van Loque staat te schieten is zo ontzettend gaaf! Mijn favoriete Bondmoment allertijden!

En Sheena Eastons For your eyes only deed me als 13 jarige destijds promt verliefd op haar worden (maar dat vertellen we niet verder want dat is 25 jaar later niet echt meer cool!)

Wat mij betreft de beste Bond:
5 sterren!

Hele goeie bond film .
Mischien wel de beste van Roger Moore !
Vooral de ski-scene is geweldig en de sfeer in het sneeuwrijke omgeving .
Wat ik ook een pluspunt vind in de film is dat de stunts van Bond wel redelijk geloofwaardig overkomen .
De humor blijft ook heel leuk .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Grootste troef aan de film is de nieuwe regisseur John Glen). Lewis Gilbert maakte de films vooral humoristisch. Het was dan ook een verademing om terug een wat serieuzere Bond te zien (voor zover dat gaat met Moore...). Dat merk je ook wel aan z'n later films (Living daylights en Licence to kill) die met Dalton helemaal anders werden dan de Moore-films. Een van de betere maar soms ook vergeten Bondfilms.

Eigelijk wel 1 van de onopvallenste Bond films maar wel en goede film leuke locaties 4

Wat een druiloren film zeg. Vooral als James Bond van een berg wordt beschoten als hij aan een touw hangt. Misschien handiger om het touw door te snijden, einde James Bond. Niet logisch over nagedacht. Scene met de bobslee was wel spectakel al heeft het een acteur zijn leven gekost. Eigenlijk valt de film alleen op door het mooie liedje van Sheena Easton. Eigenlijk wel een van de minste Bond films.

BONDFILMS creeeren nogal eens een verdeelde mening. deels vanwege de vaak onwerkelijke actie, en natuurlijk vaak vanwege de ACTEURS voorkeur, want wie SEAN CONNERY goed vond, moest meestal niks hebben van ROGER MOORE of noem ze maar op.

persoonlijk vond ik ROGER gewoon de leukste acteur hij heeft met zijn humor en charisma eigelijk de BOND reeks voor een breder publiek mogelijk gemaakt.

en dus.. is ook For Your Eyes Only weer een vermakelijke film waar je zo ongeveer met je hele gezin naar kan kijken.
net als alle BONDFILMS is de actie ook in deze film weer ongelovelijk goed!!
vooral de ski scenes, of wat te denken van het beklimmen van de rots st. cyrils.
geweldige beelden!!
en een pluspuntje aan deze film vind ik de goeie film muziek (bill conti en sheena easton) en openings track.
kortom op en top film!!

avatar van thunderball
Onzin: naar Sean Connery ging het grote publiek ook al massaal heen.

De Bondgekte was juist halverwege de jaren '60 op zijn sterkst! Goldfinger wordt zelfs de eerste echte blockbuster ooit genoemd!

Sneakerjeans29
feanaro surion schreef:

Begin is juist helemaal geweldig ,maar dan moet je dus wel de vorige films gezien hebben ,dan weet je waar dit over gaat.

jack-sparrow
Sneakerjeans29 schreef:

ja dat is waar , je moet eerst de vorige bond-films zien.
maar hij is zeer goed.
ik geef deze 3.0

avatar van murtcelP
De beste Roger Moore film, een hele verademing na het fantasievolle Moonraker. Eindelijk weer een wat meer realistische film.
Geweldige stunts op de ski's en grappige achtervolging met de Citroën. Genoeg spectakel en daarbij een goed verhaal maakt dit één van de betere Bondfilms. ****

avatar van megaman
jack-sparrow schreef:

ja dat is waar , je moet eerst de vorige bond-films zien.
maar hij is zeer goed.
ik geef deze 3.0

"On her Majesty's secret Service" met George Lazenby, om precies te zijn.

Moonraker zullen we het maar inderdaad niet meer over hebben maar dit was de beste met Moore. Roger Moore was toch mijn Bond waar uiteraard bijna een ieder zou zeggen dat Connery de echte was..Ieder zijn eigen bond zou ik zeggen.

avatar van SSeagal
Het begin was echt geweldig, die stunt met die parasol, de achtervolging. Daarna vond ik de film steeds minder, verder echt weinig actie, valt wat tegen. Al met al een aardig bondfilmpje. ***

avatar van Tenshinhan
Ik ben blij dat “For Your Eyes Only” steeds vaker wordt gezien als DE Bond film van Moore, in plaats van “The Spy Who loved me”. Met dit deel gingen de makers een iets serieuzere kant op en dankzij deze aanpak is Moore beter dan ooit als Bond. Natuurlijk haalt deze film niet het niveau van FRWL of Goldfinger, maar het blijft een top Bond film.

4.0 Sterren.

Bill Conti’s score voor deze film vind ik trouwens erg goed, hoewel die op sommige gedeeltes net iets te veel de disco kant op gaat.

Movie_fan#
Gewoon een erg mooie bond film met een mooie titelzong en mooie locaties zodat de stunts lekker strak worden.
Moore doet het heel goed in deze film.

Movie_fan#
Tenshinhan schreef:

4.0 Sterren.

Mooi gezegt tenshinshan het klopt dat dit deel heel serieus is bedoeld

Erg goeie film. vind ik 1 van de betere van james bond. ik vind roger more uberhaupt de beste bond. 4 sterren. echt een aanrader