For Your Eyes Only (1981)

Alternatieve titel: Alleen Voor Je Ogen

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Carole Bouquet en Topol

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

JA EN WEER ÉÉN VAN MIJN FAVORIETE !!! top top top !

avatar van missl
Een mindere Bond, minder dialogen (waar Bond normaal wel van is), meer actie, waardoor het verhaal niet interessant is om te volgen. Titelsong is wel nostalgie.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Ik blijf deze Bond toch de beste vinden. Deze heeft gewoon net iets meer te bieden dan Octopussy.
Het jeugdsentiment zal ongetwijfeld ook wel een grote rol spelen. Zo denderend zijn die James Bond-films nou ook weer niet en er valt dan ook, zover ik weet, op al die films wel het één en ander op aan te merken. Daarom kom ook niet verder dan 4.0.

Toch een heel plezierige film die ik al diverse malen heb gezien. Roger Moore is leuk en in vaak benarde situaties komt zijn charme toch altijd wel sterk naar voren. James Bond komt hier werkelijk van het één in het andere avontuur. Zo begint de film al met een fraaie helicopterscène en volgen daarna nog veel meer actiescènes, waarbij die met de eend toch wel de leukste blijft. Die scènes zijn weliswaar vaak ongeloofwaardig maar daar kijk ik dan maar overheen.
Goede acteurs in deze film. Prettig om Jack Hedley nog even in deze film te zien. Helaas maar in een kleine rol. Die heeft in de oude Colditz-serie toch een heel goede rol neergezet en deed eigenlijk hetzelfde in Wie betaalt de veerman?
Mooie titelsong ook van Sheena Easton en de mooie lokaties maken deze film dan toch geslaagd. 4.0.

Lijstjes, stemmen best lastig hoor. De film begint met een goede actiescène, waarna Sheena Easton, zelf ook nog even te zien, de titelsong zingt. Daarna oogt de film op sommige momenten nogal traag en het verhaal is ook niet erg interessant. Ook de misdadigers komen niet zo sterk naar voren. De vele actie-scènes en stunts maken dan wel weer een hoop goed. De special editions zijn trouwens ook de moeite waard. Ik denk dat je daar gewoon voor moet gaan. Wel zijn het nogal lange films. Nou is deze, iets langer dan twee uur nog niet zo heel erg lang, maar wel als je graag naar korte films kijkt. Toch niet echt een film, ik zet hem morgen meteen weer op. Dat ik hem in de bios heb gezien en de nostalgie, spelen een belangrijke rol. Maar of dit echt de beste is, vraag ik me toch wel af. Waarschijnlijk heeft hij toch juist iets minder te bieden dan Octopussy. Het blijft vermakelijk kijkvoer om te zien, dat wel maar om hem, hup gelijk in mijn top 25 te plaatsen, dat toch niet. En ik vermoed voor de zes overige, die ik in de kast heb staan ook. 5.0/4.0

avatar van Filmkriebel
Dick2008 schreef:
Maar of dit echt de beste is, vraag ik me toch wel af. Het blijft vermakelijk kijkvoer om te zien, dat wel maar om hem, hup gelijk in mijn top 25 te plaatsen, dat toch niet. 5.0/4.0

Waarom die plotse twijfel? Zit zeker in de top 5 beste bondfilms bij mij

Dick2008
Filmkriebel schreef:
Waarom die plotse twijfel?

Ik vermoed de sfeer die de film oproept. De humor en spanning vallen wat tegen.

Filmkriebel schreef:
Zit zeker in de top 5 beste bondfilms bij mij

Bij mij ook. Maar niet in mijn toplijstje van alle films.

avatar van rkdev
Goede, wat hardere, Bondfilm na de tegenvallende vorige. Er is gekozen voor een realistischere aanpak en dat staat me wel aan. Veel mooie actiescenes (auto, ski/motor, onderwater, bergbeklimmen) die soms wel wat te lang duren. Roger Moore beviel me erg goed in deze film en ook de Bondgirl mocht er zijn. Het enige dat me wat tegenstond was de muziek.

BESTE BOND TOT NU TOE.

Enorm gewiekste bad-guy, verassende plotwisselingen, weinig sex-scenes, weinig gadgets, briljante en zenuwslopende achtervolgingen in kleine Spaanse dorpjes met de auto en met de motor op de ski-pistes van Oostenrijk met bobslees en al.

Ook de bergbeklim-actie van Bond was spektakel.

avatar van Vinokourov
Oef, een hele vlakke Bond-film hoor met pijnlijke zwakke punten. Allereerst is er weer es voor een slecht acterende Bond-girl gekozen. Man man man, dat sloeg weer echt nergens op en het haalt je ook echt uit de film. Knap was ze dan weer wel. De actie was ook maar zo-zo. Het doel van Bond behelst het opvissen van een of ander supergeheim control unit uit een scheepswrak en ondertussen tegenstanders uitschakelen. Ik vreesde voor een onderwater-actiescene en jawel, die kwam er ook. Dat zag er dus onbeholpen suf uit. Tot slot viel Roger Moore me eigenlijk ook wel tegen. De routine lijkt bij deze film er al in gesleten bij hem.

Tsja, best wat minpunten dus, maar ik kan deze franchise nog steeds geen onvoldoende geven en For Your Eyes Only had genoeg lolligheid om te waarderen. Het stukje Olympische Winterspelen (kreeg flashbacks naar On Her Majesty's Service ) was bijzonder grappig en de titelsong is superhip!

avatar van Pieter Montana
Omdat ik in een vrolijke bui ben, heb ik toch nog even een aantal scenes uit deze Bondfilm opgezocht. Wat is dat telefoongesprek tussen Margaret Thatcher en "Bond" zo leuk ("Give us a kiss!"). Zo ongelooflijk silly, met dan de bazen van MI6 die er stokstijf bijstaan, en schoorvoetend Maggie dan maar wijsmaken dat er storing op de lijn zit. Je kan de Bondfilms van Moore zonder twijfel al eens beschuldigen van ietsje teveel sillyness (Moonraker, Golden Gun), maar oh wat is dit zoveel beter dan heel dat Skyfall-gedoe waarbij Bond terug naar zijn roots gaat. Blijkbaar zal ook in SPECTRE zijn kindertijd onder de aandacht komen...

Als Roger Moore dit allemaal zou zien, weet je dan wat hij zou doen? Hij zou zijn wenkbrauw optrekken. Torenhoog. En hij zou dat voortreffelijk doen.

Een van de beste bondfilms met geweldige actie en stunts.

Carole Bouquet is echt bloedmooi in deze film een van de mooiste bondgirls.
De titelsong is fantastisch en memorabel vind ik.

Regisseur John Glen had overwogen om Jaws voor een derde keer terug te brengen.
Dat idee is uiteindelijk verworpen, gelukkig maar want het zou niet realistisch zijn en hij paste sowieso niet in de toon van deze film.

avatar van mjk87
Kijk, na Thunderball de tweede echte verrassing bij de herzieningen van de Bond-films. Verder weg van Moonraker kan deze opvolger niet staan, en dat is dan die draak maar goed ook.

Het geheel is ook veel meer down to earth, zowel in gadgets (nauwelijks) als in plot (geen mafkees die de wereld wil vernietigen ditmaal). De actie is realistisch en zeer sterk in elkaar gezet met scènes die precies lang genoeg duren om te blijven boeien en daarnaast met een verrassende soundtrack die erachter pompt dat het net wat meer eigen smoel geeft binnen de reeks. Daarnaast zijn de actiescènes mooi en afwisselend, net als de locaties trouwens. Verder kent deze film echt suspense en oogt alles veel realistischer en rauwer. Zelfs Moore kan hier in mee. Hij houdt zijn charme en Upper Class-stijl, mag af en toe een grapje maken, maar verder heeft hij hier veel meer weg van de Bond die Connery was. Harder vooral. Ik houd daar wel van. De schurken zijn prima, het meisje is eigenlijk bloedmooi en de theme song redelijk. Dat gedoe op het eind met Thatcher is overigens hilarisch.

Het is overigens geen perfecte film. Dat subplotje met die schaatster bijvoorbeeld is wel wat vreemd en lijkt niet echt bij de film te horen, maar verder is dit tot nu toe de beste Bond met Moore én één van de betere in de hele reeks. 4,0*.

avatar van Movie Jim
For your eyes only is
inderdaad een goeie Bond-film
veel beter dan A view to a kill.

Het gemis van M is groot in deze film merk ik.
Helaas dat Bernard Lee die M speelde in 1981 aan maagkanker is overleden.

Roger Moore speelt na het tegenvallende Moonraker
een wat serieuzere rol als Bond.
Hij speelt de rol wat harder en dat vind ik wel prettig.

Q is altijd leuk die man is geweldig.

De locaties zijn ook prachtig.

Maar de ski scenes vind ik toch het hoogtepunt in de film.

avatar van The_CrY
Een stuk serieuzer na het cartoonesque Moonraker. Carole Bouquet is een van de knapste Bondgirls naar mijn mening. Griekenland is ook een erg mooi land met veel mooie locaties. Een serieuzere Bond met Moore die het toch niet onaardig doet. Hij begint al wat op leeftijd te raken, maar hij doet het verder prima en bespringt niet meer elke vrouw die hij tegenkomt, zoals in The Man With The Golden Gun. Positieve verrassing en misschien de fijnste Bondfilm met Moore. Moet er nog twee, dus wie weet.

avatar van dvdfreak123
Weer een zeer vermakelijke bondfilm met Roger Moore geweldige theme song ook. Mooie locaties verhaal en actie waren ook weer zeer goed. Tikkeltje beter als de voorganger moonraker. Op naar de volgende bond. 7,5/10

For Your Eyes Only

For Your Eyes Only is een fantastische bondfilm en een persoonlijke favoriet. De film heeft een sterk plot, de schitterende beginmuziek van Sheena Easton, een goede bad guy in Julian Glover, een prachtige Bondgirl (Carole Bouquet), schitterende locaties en spetterende actiescènes. Roger Moore heeft er zin in en is wat serieuzer. Wat wil je nog meer in een Bondfilm? Speciale vermelding ook voor Topol als Milos Columbo, die een handlanger van Bond speelt en John Wyman als de side-kick van Glover.

Na Moonraker hebben de producenten gekozen om een realistische, serieuzere Bondfilm te maken. Bond moet de verdwijning van een Brits schip met aan boord een ATAC-decorder onderzoeken en komt daarbij in aanraking met Melina Havelock (Bouquet). Haar ouders zijn vermoord en de moordenaars zitten ook achter de ATAC-decoder aan. Samen gaan ze op zoek naar de ATAC-decoder en tegelijkertijd wil Havelock wraak voor de moord op haar ouders. Ze worden hierbij geholpen door Aristotle Kristatos (Glover) die alternatieve motieven lijkt te hebben. Spanje, de Italiaanse Alpen en Corfu worden aangedaan en het ziet er allemaal prachtig uit. De actiescènes in de Alpen zijn erg origineel en schitterend gefilmd. Bouquet staat haar mannetje en doet gelukkig meer dan alleen zwijmelen over Bond. Lynn-Holly Johnson is ongelukkig gecast en ook wel erg jong vergeleken met Moore. Het laatste gedeelte rond een berg in het Meteora-gebied is mooi gedaan en de spanning wordt goed opgebouwd.

For Your Eyes Only is een spectaculair 14de deel met alles wat je wil zien in een Bondfilm. Bonuspunt voor de geweldige laatste scene met Margaret Thatcher en de papegaai.

For Your Eyes Only

For your eyes only is de 12e film.

ik had trouwens gelezen dat regisseur John Glen had overwogen om Jaws voor een derde keer terug te brengen.

Ook een van mijn favoriete trouwens deze film.

avatar van IH88
Je hebt helemaal gelijk, het is de 12de film . Ik heb het ook gelezen, gelukkig hebben ze dat niet gedaan want na Moonraker was het wel een beetje klaar met Jaws. Helemaal in het serieuze FYEO had hij niet echt gepast inderdaad.

IH88 schreef:

Ik moet wel zeggen dat ik moonraker een geweldige film vind en ik snap de aversie tegen die film niet.
De locaties zijn fantastisch het is spannend en het is gewoon zeer vermakelijk.

Enige minpunt is het gevecht tussen jaws en james bond aan de kabelbaan dat was wel erg knullig maar voor de rest prima film

wood23 schreef:
De locaties zijn fantastisch het is spannend en het is gewoon zeer vermakelijk.

Eens, ik heb moonraker zelf 3.5 ster gegeven. Ik durf wel te stellen de mooiste locaties van alle Bondfilms. Ik bedoel, Venetië, Rio, het Amazonegebied... En vergeet Lois Chiles niet, een beetje ondergewaardeerde Bondgirl (er wordt in ieder geval niet vaak over gesproken).

IH88 schreef:

Zeker weten dat deze film de mooiste locaties heeft.

mijn persoonlijke top 10 bond films zijn.

1. Licence to kill
8.Octopussy
9. On her majesty's secret service
10.The world is not enough

wood23 schreef:

Zeker weten dat deze film de mooiste locaties heeft.

mijn persoonlijke top 10 bond films zijn.

1. Licence to kill

7. From Russia With Love
8. Goldfinger
9.Thunderball
10. You Only Live Twice

Thunderball en FRWL kunnen bij herziening misschien nog wel hoger eindigen. Vooral omdat Skyfall bij iedere kijkbeurt iets minder wordt terwijl ik dat bij geen enkele andere Bondfilm heb. Thunderball verrast me iedere keer weer meer. Mijn top 5 staat wel aardig vast. Misschien dat SPECTRE er zich tussen kan wringen .

avatar van Graaf Machine
Wat was nou eigenlijk de reden dat Melina bij het duiken haar zuurstoffles op de zeebodem liet liggen?

avatar van Duke Nukem
Graaf Machine schreef:

Opdat zij en James Bond de zuurstoffles later zouden kunnen gebruiken bij het ontsnappen van Kristatos en zijn mannen?

For Your Eyes Only is voor mij de beste Bondfilm met Roger Moore. Het is een meer serieuzere, 'down to earth' versie in vergelijking met de meeste van zijn Bondfilms. De film begint al met de afrekening met aartsvijand Blofeld, vanwege een betwisting over de rechten op dit personage werd besloten om er maar meteen korte metten mee te maken. (Blofeld zou overigens in de nieuwste film Spectre terugkomen naar het schijnt)

Bond bezoekt ook het graf van zijn overleden vrouw Teresa. Het thema van wraak wordt in de film verdergezet met het personage van Melina Havelock, gespeeld door de bloedmooie Carole bouquet, wiens ouders vermoord werden door dezelfde mensen die Bond achterna zit in verband met de diefstal van een ATAC (Automatic Targeting Attack Communicator).

De kleurrijke locaties die de film aandoet zijn Londen, spanje, italië, Griekenland en de Bahamas. De actie is meer realistisch dan we gewoon zijn van Moore, maar daarom niet minder spectaculair. Zo is er een spannende achtervolging in de sneeuw op ski's en motoren, er is onderwater-actie in de Bahamas, een grappige achtervolging met een Citroën 2CV en een rotsbeklimming. Bond maakt bijna geen gebruik van overdreven snufjes van de Q branche.

De hardere toon van deze film valt vooral op als Bond de witte Mercedes met de bad guy erin die aan de rand van een afgrond hangt medogenloos een trap geeft, zodat die naar beneden stort.

Er zijn ook veel minder grappige oneliners in deze Bondfilm. Hoewel er wel nog enkele gedenkwaardig zijn, waaronder:

Bond en Melina willen met de witte Lotus Esprit vluchten, die echter ontploft.
Bond: "Well… I hope you have a car." (gooit zijn autosleutels nonchalant weg)

Tijdens de wilde achtervolging door de bossen met de 2CV:
Bond: "Love a ride in the country, don't you?"

De jonge Bibi tracht met Bond naar bed te gaan.
Bond: "I don't think your uncle Harry would approve."
Bibi: "Him? He thinks I'm still a virgin!"
Bond: "Well…you get your clothes on and I'll buy you an icecream."

In For Your Eyes Only doet M, gespeeld door Bernard Lee, niet meer mee. Bernard Lee overleed in 1981.

avatar van des1
Opvallend toch dat oudere acteurs (Moore was 53/54 in For Your Eyes Only) in oudere films er ook uitzien als oudere mannen. Alsof Moore helemaal niks meer aan sport deed, wat beweegt die man zich houterig. Tom Cruise is nu van dezelfde leeftijd, en die springt (zeker als ie weer bij Oprah te gast is) en klimt als een jonge berggeit. Niet onaardig verhaal met omwegen waarbij de bad guy niet meteen prijs wordt gegeven. Mooie klimscene, vooral voor degenen die hoogtevrees hebben. Wel wat erg lang.

avatar van martijn011
Herzien en een halfje verhoogd. De film kent een aantal erg sterke scènes die onlosmakelijk met een Bondfilm verbonden zijn. Roger Moore is ook weer goed op dreef, een van m'n favoriete Bondacteurs.

Een minpunt van de film is dat er niet echt een goede schurk in voorkomt. Ook zijn hulpjes halen nooit het niveau van bijvoorbeeld een Oddjob of Jaws.
Toch heb ik me prima vermaakt met deze film en verhoog ik m'n score met een halfje.

avatar van otherfool
Niet echt de sterkste fase van Bond in de reeks, na het ronduit domme Moonraker nu dan For Your Eyes Only dat gelukkig wel weer een stuk realistischer en rauwer is dan zijn voorganger, maar ook wat saai is en daarnaast een hoop storende elementen kent.

Ten eerste de verschrikkelijke jaren '80 muziek die menig spannende achtervolging danig weet te verstoren. Dan is er een onnodig subplotje rond een Olympisch schaatsster, wat een vervelend kind is me dat. En dan is de Bondgirl ook nog eens een saaie troela. Ja, ze is wel mooi, maar mist het echte sexappeal. Moore lijkt ook niet onder de indruk en oogt net als in Moonraker al een oude man.

Het ergste is misschien nog wel het gemis van een goede Bondvillain. Het liefst zie ik toch een megalomane gek met een even ingenieus als absurd masterplan, maar niets van dat al. Standaard spionage-plotje eigenlijk, en een memorabele henchman is ook al niet te vinden.

avatar van stefan dias
Mja… behoorlijk flauwe kul. De retrobonus maakt wel iets goed. Carole Bouquet is bijna té mooi voor een Bondgirl, dus die maakt het ook allemaal verteerbaar. Maar hoogtepunt was nog Sheena Easton in een heerlijke begingeneriek.

Een van mijn favoriete bond films mede door de geweldige soundtrack die tot de allerbeste (misschien wel de beste) gerekend kan worden.

Vond de soundtrack persoonlijk indrukwekkender dan de film zelf verhaal was namelijk maar weer vrij standaard.

avatar van Wataru
Voor de fans van deze film: Retrospective / Review: For...

Het is een erg informatieve analyse die ongeveer 30 minuten duurt.