For Your Eyes Only (1981)

Alternatieve titel: Alleen Voor Je Ogen

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Carole Bouquet en Topol

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

avatar van Sergio Leone
De beste van Moore.

Maar dat komt niet omdat deze film zo goed is, maar omdat de vorige en latere Moorefilms nooit boven de middelmaat uitstijgen.
For Your Eyes Only is een pak serieuzer dan de doorsnee Bondfilm met Moore. Na de pre-creditsscène met de belachelijke dood(?) van Blofeld vreesde ik voor het ergste, maar godzijdank zijn er verder weinig flauwe moppen te ontdekken.
Het spionagegevoel primeert terug en dat is er aan te zien.

Roger Moore blijft niettemin mijn minst favoriete Bond. Als acteur doet hij weinig verkeerd, maar zijn benadering strookt absoluut niet met mijn idee van de rol. Moore's Bond is te stijf, te soft, te flauw. Moore ziet er trouwens veel te oud uit, hij straalt geen dynamiek uit.
Carole Bouquet is een geslaagde Bondgirl. Echt heel knap vind ik ze niet (hoewel, die ogen...), maar haar rol heeft inhoud en ze staat niet onaardig te acteren.

De actiescènes zien er zoals in elke Moorefilm stuntelig, maar ook gedateerd uit. Enkel door de synthesizerversies van de Bondtune is te merken dat de film uit de jaren '80 komt.
De titelsong is afgrijselijk, maar ook weer typisch eighties. Toch had het beter gepast bij een film als Top Gun aangezien het hetzelfde Knuffelrockgehalte heeft als Take My Breath Away.

avatar van Chuck Taylor
Ongelofelijk ondermaats deze Bond, en dat heeft vrij weinig te maken met Moore die hier wel echt een uitermate smoothe en juiste Bond neerzet. Maar het verhaal en de regie, de editing en de structuur van de film zijn ver beneden niveau. Onsamenhangend en chaotisch, doch vermakelijk hier en daar.

Met name de "Identigraph en het "Burglar Protection System" op Bond's Lotus zijn fantastisch

avatar van PaulieWalnuts
PaulieWalnuts schreef:

Sterven voor zo'n flutfilm...................hoe zuur.

Zal mijn mening iets moeten bijstellen. Vind het een vrij aardige Bondfilm met een goede dosis spanning en actie. Een van de betere met Moore, al zal ik Octopussy nog net iets hoger hebben zitten, denk ik. Van 2* naar 3*.

avatar van loneranger
Gisteravond weer eens bekeken. 'For your eyes only' is de eerste Bondfilm die ik in de bioscoop zag in de zomer van 1981. In elk geval de beste Moore Bond omdat hij hier eens een wat hardere 007 neerzet, en zeker een van de besten van de serie. Volop actie, schitterende locaties, een schurk die het nu eens niet om de heerschappij over de aardkloot gaat en een beeldschone Bondgirl in de vorm van Bouquet. Een prima soundtrack completeert het fantastische geheel. Ook na ruim dertig jaar nog altijd een topfilm.
Vier sterren.

Tarkus schreef:
Toch een van de betere uit de reeks deze film.
Veel actie en mooie locaties.

Deze film is waarschijnlijk de beste Bond uit de reeks met Roger Moore als 007.
En ook deze film heeft door de blu-ray versie een beter geluid gekregen, wat de film opwaardeert.

Heerlijke James Bond film met aaneenschakeling van komische acties en een meesterlijke tune. Gewoon kijken naar deze jaren 80 JB film en zie de verschillen met bijvoorbeeld Skyfall. For Your Eyes Only voldoet tenminste nog aan de JB formule.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tuurlijk zijn er verschillen met Skyfall. We zijn ondertussen meer dan 30 jaar later. Tijden veranderen!

avatar van thunderball
Verandering is niet altijd verbetering....

avatar van AGE-411
Maar verandering is wel nodig.
Moest de serie nooit veranderd of vernieuwd zijn, dan was er al lang geen sprake meer van James Bond.
En zonder de successen van Casino Royale (en nu Skyfall) kan men nooit geen nieuwe generatie aanspreken. En zolang er fans zijn, en er belangstelling is, zal Bond blijven bestaan.

avatar van thunderball
Casino Royale was precies de goede en juiste verandering.
De twee vervolgen daar op vind ik over het algemeen zeer doorsnee.

avatar van nairobi
Na enkele jaren weer eens gezien.
Naar mijn mening toch 1 van de beste bond films.
In deze film zit het totale Bond pakket.
De facetten die een hoop mensen in de laatste 3 delen misten, zitten in deze film.
Heerlijke muziek, goede dosis spanning en humor, fantastische stunts, gadgets en een Bond-girl (Bouqet) die nog iets toevoegd.

Skyfall is natuurlijk een hedendaags spectacel en moest wel met de tijd meegaan, maar is het na 25 jaar nog steeds een topper?
For your eyes only in ieder geval wel! Dat zegt genoeg lijkt me.

avatar van martijn011
Een van de meest gewaardeerde Bond-films, maar ik kon het nog niet zo ontdekken eerlijk gezegd. Ik vond het verhaal vooral in het begin zeer chaotisch en rommelig. Gelukkig kwam er af en toe een vermakelijke scene voorbij, waaronder de skiscene, zodat ik niet helemaal inkakte.
Het viel me bij de vorige Bond-film al op dat Moore wel erg oud begint te worden. Toch kan ik vooral zijn gevoel voor humor wel waarderen.

Wat ik helemaal miste was een goede Bond-schurk of een gemene hulpschurk, zoals een Oddjob of Jaws. Voor mijn gevoel kwam er weinig tot geen dreiging vanaf en dat is jammer voor een Bond-film.
Het einde vond ik daarentegen wel grappig en dat zorgde net voor een nipte voldoende..
Drie sterretjes..

avatar van Pitakaas
Ondanks het succes van Moonraker in financiële zin, kwam er vanuit de Bond fanbase steeds meer klachten over de richting waarin de Bond-films trokken. Zij deelde eigenlijk hetzelfde gevoel als ik had bij Moonraker. Het draait allemaal om actie, en de humor in de films krijgen een te grote boventoon waardoor de films zo nu en dan zichzelf niet serieus lijken te nemen. Een ware doorn in het oog, en thank God hebben de producenten van 007 geluisterd naar de fans. Dat zou vaker moeten gebeuren!

Er wordt besloten dat Lewis na 3 redelijk slechte Bondfilms het veld moet ruimen. Er wordt gekozen voor een compleet nieuwe regisseur, te weten John Glen, die met recht een complete rookie mag worden genoemd. Nog nooit een film geregisseerd en dan opeens een James Bond film mogen doen. Moet toch een jongensdroom zijn sinds Glen al meewerkte als editor aan Bondfilms als On Her Majesty's Secret Service, The Spy Who Loved Me en Moonraker.
Daarnaast hebben de producenten gekozen om Richard Maibaum weer aan te trekken als schrijver, wat ik alleen maar toejuich aangezien de man betrokken was bij de echt goede Bondfilms. Hij krijgt hierbij 'hulp' van Michael Wilson, de stiefzoon van Broccoli. Dat dit duo nog vele Bondfilms samen zouden schrijven doet al vermoeden dat het een goed huwelijk is. Zij krijgen van de fans en producenten mee dat For Your Eyes Only weer een wat meer serieuze Bondfilm moet worden.

Er zijn dus een paar oude bekenden opgerakeld, wat nieuwe gezichten en er zijn ook wat mensen verdwenen. John Barry doet helaas niet meer de soundtrack en wordt vervangen door Bill Conti. Nu zal deze naam weinig mensen zeggen, en is dit de eerste Bond film van Conti, maar als ik zeg Rocky, weet iedereen hoe die soundtrack klinkt. Met Conti is dus wel een flinke naam (in tegenstelling tot bv. Glen), dus ook dat stemt mij tevreden.

De Bond intro knalt dan ook al direct lekker van het scherm. We zien een hele vette helikopter vlucht waarin Bond al meerdere malen de dood in de ogen kijkt. Uiteindelijk rekent hij af met Ernest Blofeld, wie eigenlijk helemaal niet bij naam wordt genoemd. Dat komt omdat het productieteam geen rechten meer heeft op Blofeld (en SPECTRE), en dus is dit meer een soort knipoog naar McClory, die de rechtzaak over de rechten uiteindelijk won. Stukje heeft dan verder ook vrij weinig met de film zelf te maken. Dat maakt het einde trouwens niet minder mooi, echt een goeie intro!

De Bondsong zelf (ook van Conti) is weinig memorabel. De muziek in de intro vond ik trouwens erg goed, met erg veel blazers maakt Conti er een zeer catchy Bond-tune van. I like!
Maurice Binder doet weer z'n dingetje, maar verder valt er weinig op in de intro. Wel valt op dat Ken Adam (van die geweldige decors) ontbreekt. Ach, hopelijk betekent dat alleen dat de film dan wat serieuzer is en geen space-decors heeft. Verder ziet mijn oog dat er een speciaal team is voor 'Underwater', 'Aerial' en 'Ski'. Ik heb er zin in!

En gelukkig lijken alle positieve symptomen ook tot het goede resultaat. De film gaat over een gezonken boot van de Britse marine waar een zeer waardevolle codeermachine aan boord was. Je snapt het, als dit in verkeerde handen komt is de complete wereld weer in gevaar. Oftewel, niets nieuws onder de zon voor onze Britse geheime agent. Verhaal is dus wat meer down-to-earth en speelt zich voornamelijk af in Italië en de Italiaanse alpen.
De soundtrack is echt een love or hate. Soms heeft Conti goede momenten, maar meer dan vaak zit hij er compleet naast. Vooral het gebruik van alle synthesizers is duidelijk een verkeerde keuze gebleken. Dit komt vooral naar voren in de zwembad scene. Uit de achtervolging in de gele Eend (geweldige scene btw) zit muziek die totaal niet bij Bond past. Nergens hoor je de bekende Bond-tunes, wat toch wel zonde is. Dit zou de scene toch nog iets beter maken. Later zien we bijvoorbeeld de onderwater scene met de onderzeeër Neptunus, en daar zit wel weer die typische Bond muziek in.

Ook wordt langzaam duidelijk dat alhoewel For Your Eyes Only een serieuze Bond film is, het karakter van de serie al wat meer verschuift van stealth naar actie. Alhoewel dit echt voor dik spektakel zorgt met een geweldige ski achtervolging op een bobsleebaan, zie ik toch nog het liefste die zorgvuldige Bond uit de 60's die liever de actie ontweek om tot zijn doel te komen. Maar ach, het is natuurlijk wel een logisch gevolg als je kijkt naar de budgetten en de bioscoopbezoeken. Bond is een echte blockbuster. Vind wel tof dat de actie in de film ook gerelateerd is aan de lokale cultuur.

In de film wordt ook weer duidelijk dat we goede scriptwriters aan het roer hebben staan. Het verhaal is erg leuk en er zit zelfs een leuke plottwist in, zoals het eigenlijk hoort. Toch hebben Maibaum en Wilson wat rare keuzes gemaakt, met als dieptepunt de rol van schaatster Bibi. Wat dit irritante kutkind in de film deed is mij echt een compleet raadsel, vooral gezien het feit dat men met For Your Eyes Only een wat serieuzere film wilde maken. Haar rol is namelijk ook compleet overbodig aangezien ze totaal geen toevoeging heeft voor het verhaal.

De finale van de film is wederom een sterk staaltje stuntwerk wat het einde ook het echte hoogtepunt maakt van de film. Toen uiteindelijk de credits over het scherm rolde had ik echt niet door dat de film alweer 2 uur bezig was, en dat is een positief teken uiteraard. For Your Eyes Only heeft namelijk alle ingrediënten die ik zoek in een Bond film. Goed verhaal, goede sfeer en sterke actie. Helaas schiet de soundtrack dan wat tekort en is de Bondgirl ook geen dikke 10, maar het feit dat we na jaren weer een goede Bond film hebben is voor mij al goed genoeg. Hopelijk blijft dit team van Glen, Maibaum en Wilson nog even samen...

avatar van Filmkriebel
Ter land, ter zee en in de lucht.

Zeer goede Bond. Eén van mijn favorieten. Deze Bond onderscheidt zich vooral met een simpel verhaal, veel goed gechoreografeerde actie, mooie locaties. De sfeer neigt hier meer naar de avonturenfilm dan naar een echte 007 film maar is mij een zorg. De bad guys zijn karikaturen, die nauwelijks dialoog krijgen (Locque zegt in de film geen woord) met uitzondering van Kristatos.

Carole Bouquet als Bondgirl is wel geslaagd, ook omdat ze op een bijna natuurlijke wijze in de film komt vanaf het begin. Dat is heel wat anders dan de occasionele bimbo's in latere Bondfilms, die niet meer dan een verplichte toevoeging zijn. En dan de prachtige actiescènes : vooral deze skiscène in het Alpenstadje Cortina is adembenemend. De Bondsong van Sheena Easton vind ik nu net één van de betere... past erg goed. Mysterieus, avontuurlijk, idyllisch... De toon is heel naief in For Your Eyes Only... het bulkt van de dommigheid in sommige scènes (zonder skistokken skiën, de identigraph, wanneer hij achter Locque zit kent hij precies alle shortcuts om hem de weg af te snijden ) etc. maar in Bondfilms zie ik dit graag over het hoofd.

avatar van roeman
1981 wow en wat is hij nog steeds leuk, denk wat betreft Moore toch, tot nu toe, mijn favoriete Bondfilm. Beeldschone Bondgirl (misschien wel de mooiste), hele leuke humor en Moore die zichtbaar veel plezier heeft.
Het begin (die met Blofeld) "I hope you had a nice...fright?" is de leukste van allemaal. Hoe reken je het beste af met je gezworen vijand, nou zo dus.
Je merkt aan alles, de special FX, de gevechten (je hoort ze slaan op grote stukken vlees, ja zo deden ze dat vroeger) zijn redelijk nep te noemen maar who cares, als je maar lol hebt.
De leukste Bond achtervolging per auto zit ook in deze film, geloof dat de auto nog steeds in een museum staat incl kogelgaten.
Muziek goed, actie goed, Bondgirl prima, maar de schurken mochten volgens mij in deze film niet echt schurkerig (is dat wel een woord) zijn. Ze leken meer op Cheech & Chong. En wat deed dat schaatskind nou in de film? Opvulling. Enfin conclusie goede film, uitstekend vermaak voor een zaterdagavond.

avatar van Hannibal
Naar aanleiding van de nieuwe Bondfilm met onze nieuwste 007, bikkel Daniël Craig, ben ik tussen mijn DVD's gaan zoeken, en heb mijn kinderen laten zien waar ik vroeger naar keek, en hoe leuk en charmant Bond ook kan zijn. Ik vond "For Your Eyes Only" en deed de schijf in de speler.

"Is dáááát Bond? Hahahaha!" was hun eerste reactie. Vervolgens werd er nog vele malen gelachen, maar dan om de lekkere droge humor van Moore in deze film. Zijn kleine opmerkingen, one-liners, zijn legendarisch. De krankzinnige dood van Blofeld en een hilarische achtervolging in Spanje zijn al een goede introductie van de sfeer die een Bond-film destijds had.
Voor mij was de film voornamelijk jeugdsentiment, een film die natuurlijk gedateerd is, maar tevens erg goed in elkaar zit. Actie, humor en spanning komen allen aan bod en worden goed gedoseerd.

Een goede film, maar vooral erg leuk. Er zijn zeker betere Bondfilms, en of Moore nou de 'beste' Bond was weet ik niet, maar hij is in ieder geval de grappigste, en voor mij is hij de echte James Bond, aangezien ik vroeger als kleine jongen elke Bondfilm die uitkwam (destijds met Moore) samen met mijn vader 'verslond'. Je kunt achteraf wel zeggen dat we behoorlijk verslaafd waren.

avatar van Boneka
Ik vind dit een van de mindere van Roger Moore. Dit komt vooral door het begin dat zo eighties aanvoelt. De film begint wel sterk met de helikopter stunt en na Sheena Easton's hit For your eyes only (nr. 1 in Nederland) krijgen we eerst nog de mooie bootscene. Maar daarna begint een mindere periode met een soort Louis de Funès in een gele eend en een ala the A-team scènes met zowat alle winterspelen achter elkaar brrrr. Gelukkig redt de film het met name in het tweede deel en dan met name op de prachtige burcht met spectaculaire stunt. Zag er allemaal ook heel erg fraai uit. Vond ook de Bonds vrouw Carole Bouquet (bekend van de bekende Chanel reclame) een zeer krachtige mooie persoonlijkheid in de film. Toch overstijgt deze film niet boven het gemiddelde wat vooral komt door de hierboven genoemde punten.

Dick2008
Boneka schreef:

Ja, het is dan ook een film uit 1981.

avatar van Pitakaas
Erg leuk om je reviewtjes te lezen, vooral om dan te vergelijken.
Ik zit zelf ook nog in de Bond marathon

avatar van Betamax
Prima Bond film.
Spannend film en hij voelt inderdaad wat belegen aan maar het is dan ook een film uit '81.

avatar van Beertje45
Film zonet voor de, weet niet hoeveelste keer, bekeken en het blijft voor mij de op één na beste uit de reeks. Prachtige locatie's, adembenemende stunts, Roger Moore in topvorm als 007, Sterke scene: Bond die koelbloedig zijn Licence to kill toepast bij de auto die balanceert op een afgrond, Bill Conti, die de muziek voor zijn rekening nam, gaf er een extra smaak aan, knappe bondgirl... De film heeft na al die jaren nog niets moeten inboeten aan kracht. Nog iemand die Charles Dance (zie o.a.: Alien 3, Last action Hero) herkende als één van Locque's handlangers?

avatar van Lennon
Wederom een vermakelijke bond film voor mij. Enige wat ik storend vind (in de meese bond films) zijn de te lange vechtscenes.
De films duren allemaal ruim 2 uur. Hier had best 10 a 15 minuten per film afgekund naar mijn bescheiden mening.

Maar verder vind ik Roger Moore echt erg leuk en grappig in de laatste 2 films.

Op naar de volgende.

avatar van Filmkriebel
De film kreeg destijds in de Canadese provincie Saskatchewan een X-rating door de dame op de poster die haar badpak omgekeerd aan heeft waardoor haar kont te veel onthuld is Unbelievable...

avatar van John Barry
De vijfde James Bond film van Roger Moore en zonder twijfel ook zijn beste James Bond film.

Nadat James Bond in Moonraker de ruimte in was gegaan ,is Bond in deze film weer de hele tijd op aarde. Geen Jaws in deze film en geen ongeloofelijke gadgets deze James Bond film is een echte spionage film vergelijkbaar met From Russia with Love. Maar omdat For Your Eyes Only ruim 20 jaar na From Russia with Love is gemaakt zijn er betere actie scenes dan in From Russia with Love en omdat Roger Moore nu de rol van Bond speelt is er ook meer humor dan in From Russia with Love.

Iedereen in deze film acteert goed. Roger Moore zet mischien wel zijn beste Bond vertolking neer. Carole Bouquet als Melina Havelock speelt erg goed. ook Julian Glover als Aristotle Kristatos komt goed over als schurk . Het leukste personage is Milos Columbo gespeeld door Topol hij doet me erg denken aan Kerim Bey uit From Russia with Love

Het verhaal van deze Bond film is erg spannend en er zit een erg verassende wending in als je denkt te weten wie de goede en de slechte zijn , blijkt het plots anders te zitten

De actie scenes zijn fantastisch in deze Bondfilm. In de openings scene stapt Bond in een helikopter waar van alles mee gebeurt. verder hebben we in deze film de beste ski scenes van de James Bond reeks. hebben we een geweldige auto achtervolging. en hebben we geweldige onderwater actie, op actie gebied dus genoeg te beleven in deze film.

klein minpunt van deze film is Lynn-Holly Johnson als Bibi Dahl. Lynn-Holly Johnson acteert niet slecht maar haar personage is irritant, maar verder rest is er niks op deze Bond film aantemerken.
5 sterren voor deze film

avatar van loneranger
De beste Moore-Bond. Hij krijgt het flink voor de kiezen in deze film: in een lelijke eend, op ski's, in het water en hangend aan een rots. Na 'Moonraker' is Bond weer back on earth. Glover is een fijne schurk en Bouquet een aantrekkelijke Bondgirl. Een goed regiedebuut van Glen. Meest opvallende scene: Bond die de auto van Loque over de rand van de rotsen duwt. Zo hard zagen we Moore als Bond nog niet.

avatar van namingway24
Saaie film, misschien wel de meest saaie Bond tot nu toe.

Een plot van één regel wordt door onnodige (geen debiele; excuses voor mijn vorige woordkeuze) subplotjes uitgerekt tot een film van ruim twee uur. Er zijn een paar aardige actiescènes, maar dat skiën en die onderwaterbeelden hebben we al vaker gezien in een Bond film. Wel iets duidelijker geschoten, maar dat maakt weinig goed.

Leuk om te zien, al die snufjes die toentertijd vast hypermodern waren, maar kijkers vandaag de dag weinig doen. Grappig was wel de primitieve database waar Q en Bond aan het gezicht van de dader werken. Nu erg lachwekkend, toen waarschijnlijk best cool.

Maar wat ik al zei, dit is een saaie film met te lang uitgerekte actiescènes. Ook de laatste confrontatie tussen Bond's handlangers en de bad guys (waarvan je in het begin denkt dat het tegenovergesteld is; een aardige maar nutteloze toevoeging duurt veel te lang. Zelfs de stunts op duizelingwekkende hoogte boeide me niet veel.

Ik heb het idee dat ik de Bond films vroeger te veel credit gaf. Er zitten zeker leuke bij, maar de franchise is echt wisselvallig. Voor mij werd het pas leuk in het Casino Royale-tijdperk. Deze is in elk geval veel te kitsch en te saai voor mij.

avatar van John Barry
namingway24 schreef:

Een plot van één regel wordt door debiele subplotjes uitgerekt tot een film van ruim twee uur.

Welke subplotsjes zijn debiel?

Er zijn veel verschillen zitten tussen de ski en onderwater scènes in For Your Eyes Only en met de ski en onderwater scènes in voorgaande James Bond films. Overeenkomsten zijn er altijd wel te vinden. Maar de ski en onderwater scènes in For Your Eyes Only zijn niet alleen maar herhaling van wat je in voorgaande Bond films zag. Je krijgt dingen te zien die je nog niet eerder in een Bond film gezien hebt. Bijvoorbeeld de scene dat Kristatos Bond en Melina wil vermoorden door ze over een koraal rif achter zijn boot aan te slepen. Deze scene komt weliswaar uit een Bond boek , maar is voor For Your Eyes Only nog niet in een Bond film te zien geweest .

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, leuke opening, daarna een goed verhaal met de nodige actie momenten in de film, het einde vond ik niet echt explosief zoals we gewend zijn met James bond, dat alles uit elkaar knalt zeg maar, bij deze film was de schurk al snel dood.
Wel een mooie titelsong! Al met al vermakelijk!

avatar van Gang_Star
Een stuk beter dan het wat mindere Moonraker. Een beter verhaal, goede actiescènes en genoeg spannende momenten. En wederom een goede rol van Roger Moore.

avatar van Redlop
xxERWINxx schreef:
Wel een mooie titelsong!

Zeker en een stuk beter dan de alternatieve versie van Blondie. Die is zelfs tegen het valse aan.