For Your Eyes Only (1981)

Alternatieve titel: Alleen Voor Je Ogen

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Carole Bouquet en Topol

Wanneer een Brits schip vlakbij Griekenland tot zinken wordt gebracht, beginnen de wereldmachten een koortsachtige zoektocht naar de supergeheime lading van het schip: het controlesysteem van een nucleaire onderzeeër. Op Agent 007 rust de taak om samen met de mysterieuze Melina het wrak als eerste op te sporen en zo een wereldomvattende ramp te voorkomen.

avatar van Ralfke
Een heel goed deel uit de serie, maar Moore is toch wat minder als 007 (als Connery).

gimli f
Moore is altijd minder als Connery; dit was voor mij ook niet het beste deel, maar elke Bond-film kan de vergelijking met de beste films van nu moeiteloos doorstaan...
Vooral vanwege de lekkere, bekende formule die aanslaat, en die weinig veranderd.

Moore is altijd minder als Connery
En toch zijn mijn favoriete bondfilms met Roger Moore. Maar weet niet of dat nou aan hem licht of aan het geboden verhaal/spektakel.

neo (crew)
deze film bevat dus die waanzinnig goeie en grappige skiscene. naar wat er tot nu toe allemaal in bondfilms te zien was, was die scene toch wel het hoogtepunt van alle actiescenes die in de films voorbij zijn gekomen.

avatar van Stephan

Ik heb begrepen dat er bij die stunt een dode is gevallen. Ga je er toch anders naar kijken...

Idd, Stuntman Paolo Rigon died during the filming of the bobsled chase.
Dat wist ik ook niet, maar deze film heeft van alle Jamews Bonds wel de meeste achtervolgingen.

Toch nog steeds een van de drie beste Bondfilms ooit gemaakt...(*****)

avatar van Eraser
Ik vind dit de beste bond film ooit! 4.5 *

idd

avatar van U-96
Volgens mij hangt er een soort vloek over For Your Eyes Only. Supergoede film hoor, maar er zijn 2 akteurs uit deze film die zelfmoord hebben gepleegd. (schaatslerares van Bibbi + die man met die 8-hoekige bril)

avatar van Redlop
Ik las in de updates iets over...er lijkt een vloek te hangen...
En verrek!!! je hebt gelijk. Niet alleen het feit dat Michael Gothard en Jill Bennett (resp. Emile Leopold Locque en Jacoba Brink) zelfmoord hebben gepleegd, maar ook:

De vroege dood van Cassandra Harris (ex-vrouw van Pierce brosnan, in de film Countess Lisl von Schlaff) en een stuntman verloor het leven tijdens de motorachtervolging op de bobsleebaan.

FisherKing
Ja ook met Ronja Roverdottar. Daar rustte ook een vloek op.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
En op poltergeist...

avatar van John Doe
starbright boy schreef:

En op poltergeist...

Idd jah, daar ging Carol-Anne dood na the shooting. Anyway, die vloek rust er dus op omdat het ver weg de slechtste James Bond is. Ik bedoel jah ik weet niet waarom exact...ook niet ongeveer...maar toch. Als je kijkt naar de film denk je aan het einde toch ongeveer het volgende 'dit is ver weg de slechtste James Bond film' ik had dit gevoel al na de proloog en heb 'm toen niet verder gekeken, maar het oordeel blijft; ik moet en zal hier toch een statement maken. Zoals Roger Moore terugkijkende op al zijn films tevens zei 'This is by far the worst James Bond movie'.

Okey mensen, dit was slechts een voorbeeld van hoe men dus niet dient een reactie te geven; ook al vind je het de slechtste James Bond film zoals ik (nog steeds 2,5*).

avatar van sn@ke
Erg goede bond. Lekker ouderwets allemaal met de erg goede skiscene. Moore is geschikt als bond en heeft met de humoristische twist die hij in bond heeft gelegd een goede zet gedaan. Al is Bond in deze film ietwat serieuzer en is de schurk geen knettergekke gast die de wereld wil veroveren. De muziek is perfect , de sfeer lekker ouderwets en de actiescenes voor die tijd van een hoog niveau. Kortom , steengoede film.

avatar van Rujar
Mooie soundtrack

Hmm... bijna het slechtste bond-nummer ever imo.

Vind ik juist één van de mooiste.

avatar van U-96
Ik ook.

kos schreef:

Hmm... bijna het slechtste bond-nummer ever imo.

In het geheel niet, vind ik.
Zijn we de rommel van Duran Duran en vooral AHA vergeten?

avatar van De GeuS
Ik kan me eigenlijk uberhaupt geen puur slechte soundtrack herinneren (op die belachelijk moderne van Madonna na). Ze hadden naar mijn idee allemaal wel het james-Bond gevoel....

avatar van Redlop
Van de vier Brosnan-Bond soundtracks vind ik alleen 'Tomorrow Never Dies' van Sheryl Armstrong-Crow een mooie melodie die de juiste sfeer uitademt.

Hetzelfde geldt voor de film in relatie tot de andere pogingen met Brosnan.

avatar van 93.9
Luister eens naar de hele soundtrack(hij ligt nu voor een prikkie bij MM bv.)
Op de deze soundtrack staan prachtige instrumentaaltjes die overigens vaak gebruikt worden door dj's op de radio (Gijs Staverman b.v).
Op andere soundtracks staan ook nummers die gebruikt zijn op de radio (popjournaal VOO bv).
Met andere woorden is er meer dan het tweejaarlijkse gezongen Bond-thema!

avatar van Captain Pervert
Deze Bond werd altijd het minst vaak uitgezonden van allemaal.

Boy28
De laatste Bondfilm,waar de witte kat in voorkomt.Die weet nog net optijd weg te springen,wanneer Ernst Blofeld in zijn rolstoel aan een helikopter geprikt wordt en in een schoorsteen gegooid wordt.Dat is dan het einde van Spectre.Het laatste stuk,waar de papagaai met de z.g.n Thatcher praat,is ook lachen.

Boy28 schreef:

Spoilers misschien??

avatar van dray
t_v_b schreef:
Spoilers misschien??

Wellicht, maar nergens wordt daadwerkelijk duidelijk gemaak dat het om Blofeld gaat.. (hoewel er genoeg aanwijzigingen zijn..

Boy28
dray schreef:

Dat is toch duidelijk dacht ik zo.

Spoilers weer verwijderd.

Natuurlijk weet iedereen dat er wel een bad guy verliest in een James Bond film, maar niemand hoeft van tevoren gedetailleerd te weten hoe dat precies gebeurt

Een hele verbetering na die flut film moonraker deze bond film is veel beter en niet zo fantasie achtig als de vorige bond film moonraker.