Diamonds Are Forever (1971)

3,04

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Hamilton
met Sean Connery, Jill St. John en Charles Gray

James Bond komt in Amsterdam een omvangrijke diamantsmokkel op het spoor. Daar ontmoet hij ook de verleidelijke Tiffany Case, die even mooi als gevaarlijk blijkt te zijn. Het spoor leidt vervolgens naar Las Vegas, waar Bond een paar zeer inventieve moordaanslagen te verduren krijgt. Langzaam maar zeker komt Bond erachter, dat zijn aartsvijand Ernst Blofeld de hand heeft in zowel de diamantsmokkels als de moordaanslagen. Blofeld heeft namelijk een verschrikkelijk wapen vervaardigd uit diamanten, waarmee hij de hele wereld bedreigt. Met nog slechts luttele seconden te gaan, moet Bond proberen het wapen uit te schakelen.

291 BERICHTEN43 MENINGEN

avatar van The_CrY
geplaatst: 12 juli 2015, 01:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De laatste officiële film met Sean Connery; de eerste van de jaren zeventig. De sfeer die er hangt is al verschillend. Connery lijkt anders. Iets luchtiger. Charles Gray als Blofeld vond ik een goeie keus, al is dat mini-sub-plot-lijntje dat hij dubbelgangers had laten maken een beetje apart en voegt ook niets toe aan het verhaal. Mr. Kidd en Mr. Wint waren enorm vermakelijke schurken en de scene helemaal op het eind waarin ze hun einde tegemoet gaan is tof gedaan. Norman Burton als Felix Leiter vond ik niet zo sterk; meestal is dit personage wat sympathieker. Moet zeggen dat het niet één der betere Bondfilms is, maar ik heb me toch van begin tot eind goed vermaakt.

avatar van Ruud007
geplaatst: 24 juli 2015, 17:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na afgelopen week Goldfinger te hebben gezien, heb ik Diamonds are forever ook in de blu-ray speler gestopt. Diamonds is nooit een echte favoriete film van mij geweest. Dat komt mede omdat ik de film heel veel potentie vind hebben, maar eigenlijk op een hoop vlakken mislukt. Na het fantastische On her majesty's secret service is van de uitstraling en klasse van die film weinig over.

Diamonds are forever is met een heel duidelijk doel gemaakt: de kassa's in de Verenigde Staten moesten opnieuw gaan rinkelen, met het succes van Goldfinger en Thunderball als streven in het achterhoofd. Deze film is dan ook op en top Amerikaans. Na het einde van On her majesty's, waar Bond op tragische wijze zijn vrouw Tracy verliest door toedoen van Blofeld en Bunt, was het meer dan gepast geweest om van Diamonds een wraakfilm te maken met harde elementen, een goed verhaal en weinig om te lachen. For the record: dat is Diamonds dus geenszins geworden. On her majesty's deed het minder in de Verenigde Staten en aangezien daar een groot deel van de inkomsten vergaard kan worden, werd besloten een soort tweede Goldfinger te maken. Nu ben ik al minder en minder enthousiast geworden door de jaren van die film, en Diamonds doet het dan ook niet beter.
Veel van de gedienden van Goldfinger komen terug voor Diamonds. In de regisseurstoel is opnieuw Hamilton te vinden. Hamilton is aan de ene kant een fijne regisseur, aan de andere kant heeft hij ook een hoop zwakke momenten in zijn films en missen de plotlijnen structuur, duiding en spanning. Het wordt allemaal saai gebracht. Ik durf zelfs te beweren dat Diamonds in mijn ogen nog het beste verhaal heeft van de vier films die Hamilton geregisseerd heeft. Dit komt mede omdat Bond in deze film participeert in een diamantensmokkel en - letterlijk - het spoor van de diamanten volgt. Dat maakt wel dat het verhaal een logisch verloop heeft: waar de diamanten zijn, gaat Bond naartoe. In sommige films wil het ook voorkomen dat je drie keer met je ogen knippert en Bond op een andere locatie is, zonder dat nu eigenlijk duidelijk is wat hij daar doet.
De opening van Diamonds is niet erg spectaculair en introduceert ons tot, alweer, een nieuwe Blofeld. Ditmaal is het Charles Gray die ook al te zien was in You only live twice. Het is geen slechte acteur, maar het materiaal waarmee hij moet werken in deze film doet hem geen goed. Blofeld in drag, Blofeld met het dubbelgangeridee, waar ik na zes jaar kijken van deze film nog steeds geen idee heb waarom dat erin verwerkt is of welk doel het dient. Hamilton als regisseur had er een handje van, zo vertelt hij zelf, ideeën op te doen via de televisie, krant etc. Daar raakte hij dan enthousiast van en dacht, kom laten we dat in de film doen! Veel van deze ideeën zijn echter slecht uitgewerkt of komen gedateerd over. Het hele idee van plastische chirurgie, het subplot van Blofeld en zijn dubbelgangers, was begin jaren 70 een populair item. Het gevecht met Bambi en Thumper evenzo. Het is compleet overbodig en probeert een komische noot toe te voegen, terwijl het echt niet vermakelijk is. Helemaal op het einde als hij de twee onder water houdt, terwijl zij Bond onder water nog makkelijk hadden kunnen 'aanvallen'.
De special effecten zijn net als in Goldfinger hopeloos gedateerd en misschien nog wel lachwekkender dan die van Goldfinger. Het valt best mee, totdat het booreiland wordt aangevallen. De explosies op het booreiland en de laser die militaire bases aanvalt zijn van zeer slechte kwaliteit. Iets wat de technologie niet toelaat, doe het dan gewoon niet. Want hoewel de special effecten weinig indrukwekkend zijn, wat ik Hamilton wel moet nageven is dat hij in Diamonds verder weinig tot geen gebruik maakt van projectieschermen. In de films voor, maar ook zeker na Diamonds werd dit redelijk veel gedaan. Op dat punt is de film minder gedateerd. Qua locaties is de film opnieuw wat kleurloos net als Goldfinger. Ditmaal worden Las Vegas en Amsterdam aangedaan. Amsterdam is even in beeld, de liftscène is goed en steekt uitstekend in elkaar. Connery is daar wat mij betreft in topvorm. Las Vegas in de jaren 70 was nog wat tam en ik vind de locatie voor Bondbegrippen eigenlijk wat te goedkoop. Er gebeuren verder ook niet veel spannende dingen, de film kabbelt er maar wat voort. De autoachtervolging in de straten van Vegas is eigenlijk het hoogtepunt, want de finale op het booreiland stelt überhaupt niet veel voor. Maar ook dit is een dertien-in-één-dozijn achtervolging die in Live and let die and The man with the golden gun op soortgelijke wijze wordt herhaald. Hetzelfde geldt voor de achtervolging in de maanbuggy. Het heeft allemaal vrij weinig om het lijf en lijkt tijdopvulling te zijn, terwijl de film de sterke momenten mist die het verhaal diepgang geven. Qua tijd had dat gemakkelijk gekund. Net als Goldfinger bevat deze film helaas onnodige fouten en plotgaten.
De cast van de film is zo slecht nog niet. Connery is natuurlijk terug na vier jaar afwezigheid. Hij is wat ouder geworden en wat minder afgetraind, maar zijn uitstraling hier is beter dan in You only live twice. Daar leek hij uitgepeigerd en vermoeid. Jill St. John speelt Tiffany Case en Tiffany in het boek Diamonds are forever is een interessant personage. In de film wordt het personage irritanter naarmate de film vordert. Haar openingsscène in Amsterdam is in mijn ogen misschien wel één van de sterkste introducties van welke Bondgirl dan ook. In haar geval vind ik het oprecht jammer dat niet meer uit haar personage is gehaald, want er zat veel potentie in. Sowieso moet veel in deze film wijken voor de luchtige en humoristische toon. Over Gray als Blofeld ben ik niet zo te spreken, ik zie liever Telly Savalas. Mr. Wint en Mr. Kidd, het is mijlenver van de dagen van From Russia with love vandaan, zijn toch één van de sterkere punten van Diamonds. Ze hebben een aantal verdomd goede zinnen die ze mogen zeggen en ik vind ze beter uit de verf komen dan Blofeld, terwijl die de ster van de film zou moeten zijn. De manier waarop zij eindigen kan mij dan niet zo bekoren. Net als in Goldfinger is dit ook weer in een scène gedaan na de finale en het eindigt dan ook als een sof. Gemiste kans.
De muziek is één van de betere dingen van deze film. Niet het beste werk van John Barry, maar zeker van hetzelfde niveau als Goldfinger, ietwat beter vind ik het nog. De titelsong is prima, de title sequence niet. Binder was bij deze film wel erg ongeïnspireerd. Af en toe flikkert een diamant op, loopt een kat voorbij en zien we een naakte vrouw in silhouet. Het wordt voor mij te repetitief. Het werk van Robert Brownjohn, die From Russia with love en Goldfinger deed, kan mij beter bekoren.

Diamonds is een vermakelijke film, maar meer zit er niet in helaas. Het wordt nergens echt spannend of dreigend. Bond lijkt, behalve het moment in de doodskist, gemakkelijk uit elke situatie te komen. Ondanks het flinterdunne verhaal, is het script wel in staat geweest zo'n film af te leveren met fouten, plotgaten en onduidelijke momenten. Sommige dingen blijven voor mij als kijker tot op de dag van vandaag nog ambigue. De film is een tweede Goldfinger, alleen is die film in mijn optiek nog iconisch. Deze film heeft dat niet en waardeer ik daarom minder.

2,5 sterren

geplaatst: 21 oktober 2015, 15:17 uur [permalink]
Eén van de meest campy Bond films, zeker met dat hand-in-hand lopende tweetal baddies. Kijk, ik vind dat sinds From Russia With Love (de tweede en sterkste Bondfilm) 007 al in herhaling valt. Betekent niet dat er af en toe wat te genieten valt. Twee spannende scenes zelfs: de crematie oven in en op de lift mee naar boven om door te dringen tot Blofeld's HQ (gespeeld overigens door de acteur die Henderson speelde in You Only Live Twice). Connery acteert alsof ie "doesn't give a damn". Doet ie goed, want teveel ernst is niet echt op z'n plaats in Bondfilms, zo zou Timothy Dalton later ook merken. Overigens ben ik van mening dat zonder uitzondering de Daniel Craig Bondfilms de slechtste zijn in de hele reeks.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 21 oktober 2015, 23:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Diamonds Are Forever heeft één van de beste Bond theme songs gezongen door Shirley Bassey, een knappe Bondgirl Jill St. John als Tiffany Case en de beste Bondvertolker Sean Connery.

Connery was toen 40, een beetje dikker dan in vorige films en droeg een haarstukje. Maar zijn charme en nonchalance was nog steeds aanwezig en hoewel ik de film vroeger één van zijn mindere Bondfilms vond, heb ik nu toch enig plezier beleefd aan een zoveelste kijkbeurt.

Het is duidelijk een jaren 70 film en een stuk minder serieus dan voorgaande Bondfilms. Het homoduo mr. Kidd en mr. Wint met hun flauwe oneliners, Blofeld in vrouwenkleren alsook het acrobatische meidenduo Bambi en Thumper zijn daar een goed voorbeeld van.

De vechtscène met Peter Franks in de lift in Amsterdam is daarentegen heel sterk en voelt wel realistisch aan, een beetje zoals de harde gevechtscènes die Daniel Craig later in zijn Bondfilms uitvoert. Ook de scène bovenop de lift aan het Willard Whyte Hotel is legendarisch.

Dat James Bond in Amsterdam Duits spreekt in plaats van Nederlands is inderdaad onvergeeflijk. Het is betreurenswaardig dat men niet wat beter nazoekwerk heeft gedaan, want dit neemt de geloofwaardigheid van Bond toch wat weg.

Er zitten zoals steeds enkele heel leuke oneliners van Bond in deze film. Enkele voorbeelden hiervan:

Bond tegen Peter Franks: "You are english? I speak english! Who is your floor?"

Bond tegen Tiffany Case: "That's quite a little nothing you're almost wearing!"

Bond tegen Rodney die een nachtelijk rendez-vous met Plenty O'Toole onderbreekt: "I'm afraid you've caught me with more than my hands up."

Tiffany Case was in het begin van de film nog een interessant personage die schijnbaar haar mannetje kon staan. Later in de film verwordt ze echter tot het typische onnozele Bondmeisje dat in haar kleine bikinietje de ene na de andere flater slaat.

Het thema met de diamanten en de sateliet die een laserstraal schiet doet me een beetje denken aan het plot van Die Another Day. Ik weet niet of men zich op deze film of op hetzelfde boek van Fleming gebaseerd heeft of niet.

Met de setting in Las Vegas wou men het Amerikaanse publiek aanspreken, voordat Connery akkoord ging om terug te komen als Bond had men zelfs al een Amerikaanse acteur John Gavin ingehuurd om James Bond te spelen. Gelukkig is dat dus niet doorgegaan.

Er zit trouwens een plot hole in de film: als Bond en Tiffany Plenty O'Toole in het zwembad vinden wordt niet verklaard wat Plenty in het huis van Tiffany doet. Het schijnt dat een gedeelte uit de film werd weggesneden waarin Plenty inbreekt in het huis van Tiffany, wat toch een beetje slordig overkomt.

Diamonds Are Forever is zeker niet de beste Bondfilm, maar ook niet de slechtste en de film is best genietbaar als je de campy toon erbij neemt.

avatar van Snape

geplaatst: 21 oktober 2015, 23:27 uur [permalink]
Prima Bond film, met de heerlijke Lana Wood als Plenty O"Toole.

avatar van des1
geplaatst: 22 oktober 2015, 12:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Duke Nukem schreef:

Wordt dacht ik gezegd dat Plenty (zus van Nathalie Wood) op zoek was naar Tiffany (impliciterend dat ze verhaal komt halen) of naar 007. Gat wou ik het niet noemen. Overigens begreep een commentator hierboven geen hout van het verhaal. Ik denk dat dat komt door de juist ingenieuze verhaaltrant (voor die tijd) waarbij diamanthandel uit de doeken gedaan door M aan Bond, terwijl simultaan beeld wordt verzorgd bij de voice-over die juist laat zien hoe de handel niet waterdicht is. Dat gaat vervolgens over in de smokkelpraktijken van het homostel.

avatar van martijn011
geplaatst: 25 oktober 2015, 13:17 uur [permalink]
Herzien, en een film met ups en downs. De Bondsong is geweldig, een van de betere songs in de reeks. Het verhaal lijkt weer op wat we meer hebben gezien. Spectre en Blofeld zijn weer van stal gehaald en hebben weer een ingenieus plan bedacht om de wereldbevolking schrik aan te jagen. Bond zou Bond niet zijn om dat op het laatste moment te verijdelen.

Connery speelt weer eens een sterke rol. De film kent wederom een aantal sterke oneliners en Connery is er een meester in om die met de juiste timing te zeggen.
De twee hulpjes van Blofeld vond ik wel wat hebben. Typische Bondschurken.

Verder is het allemaal niet hoogstaand. Zoals gezegd moet deze film het hebben van een aantal sterke scènes, een prima Connery en leuke schurken.
Na herziening blijven de drie sterren staan.

avatar van otherfool
geplaatst: 12 november 2015, 18:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Amusant avontuur met ook een paar zwakke plekken. Connery is weer terug en hoewel niet geheel topfit is het toch een feest om na de houterige Lazenby weer een echte Bond aan het werk te zien, het charisma spat van het scherm. Hij wordt gedropt in een diamanthandeltraject dat leidt naar een mysterieuze Amerikaanse miljardair in Las Vegas, en ondertussen zien we zowaar ook even Amsterdam van dichtbij. Leuke scenes hier: de knokpartij in de lift is erg goed en de introductie van Tiffany Case ook: een gehaaide en intelligente tante...

...denk je dan. Maar niets is minder waar: hoe langer de film duurt hoe dommer ze wordt en dan hebben we zwakke plek nummer 1 dus te pakken. Daarnaast is het jammer dat de bekende exotische locatie is ingeruild voor Las Vegas, en dat het slotstuk op het booreiland eigenlijk maar teleurstellend is. Toch is er tot die tijd een hoop te beleven: de film loopt als een tierelier (wat dat betreft een grote vooruitgang op On Her Majesty's Secret Service) en met mr. Kidd en mr. Wint heeft de film natuurlijk twee memorabele henchmen te pakken.

geplaatst: 22 december 2015, 07:54 uur [permalink]
Met de allermooiste bond girl ooit. Plenty o ' toole.
Andress blijft mijn favoriet, maar dit is de aantrekkelijkste van alle bond films.

avatar van IH88
geplaatst: 16 januari, 15:21 uur [permalink]
Diamonds Are Forever

Diamonds Are Forever is een matige Bondfilm en een beetje een rommeltje. Het verhaal zit niet bijster sterk in elkaar en springt van de hak op de tak. Het begin met Blofeld is erg zwak en eigenlijk komt de film dit nooit meer echt te boven. Las Vegas vind ik ook niet echt een Bondlocatie en het gedeelte in Amsterdam is leuk maar echt spannend wil het ook hier niet worden.

Wat ik wel kan waarderen aan Diamonds is dat het zelf ook wel weet dat het allemaal hartstikke camp is. Er wordt gelukkig geen poging gedaan om iets van een serieuze verhaallijn of personage te introduceren. Sean Connery is iets dikker maar nog wel steeds geweldig op dreef als 007. Dat sommige mensen kunnen zien dat hij er geen zin meer in had vind ik knap. Ik heb het in ieder geval niet gezien. De actiescènes zijn (op één of twee na) niet echt memorabel of spectaculair maar de Bondgirls zijn wel erg goed gecast met de prachtige Jill St. John en Lana Wood. Mr. Kidd en Mr. Wint zijn kleurrijke bad guys maar ik vond dat de makers (en de acteurs) hier een beetje in doorschoten. Het werd op een gegeven moment lachwekkend terwijl er toch wel iets van dreiging moet zijn. Zelfs in een Bondfilm die zichzelf, maar jammer genoeg ook de kijker, niet al te serieus neemt.

MaartenTuinstra
geplaatst: 21 januari, 18:43 uur [permalink]
Redelijke bond, niet meeslepend maar zeker vermakelijk.

Connery is terug als bond, al is het slechts voor eenmaal (Never say never again uitgezonderd). Hij wordt wat oud, maar laat opnieuw zien de ware bond te zijn. De charmes en de actiescenes waren weer op niveau. Verder is de cast onderhoudend, met een speciale vermelding voor Charles Gray, die superschurk Blofeld ijzersterk vertolkt. Het plot is aardig, al loopt het allemaal wat stil in het midden en heb ik gemengde gevoelens over het einde. De scenes met Blofeld en Bond zijn erg vermakelijk, maar de uiteindelijke strijd wordt nergens echt spannend, wat overigens voor de hele film geldt. Bondgirl Jill St. John is mooi en speelt prima, mede door haar krijgt deze film een fijne bondsfeer, wat een van de pluspunten van deze film is.

geplaatst: 2 maart, 23:32 uur [permalink]
DIAMONDS ARE FOREVER

MENING: Vermakelijke / Goede Film
MUZIEK: Goed / Fantastisch

Goede Bond film, met prachtige locaties, als Las Vegas en natuurlijk ons eigen Amsterdam.

Een Bond film die niet door iedereen gewaardeerd wordt vindt ik
(maar iedereen mag zijn mening hebben vind ik)

ik persoonlijk vindt hem wel heel goed, en samen met Goldfinger
de beste van Sean Connery.

Goed verhaal, en kijkt prima weg !

Het enige mini minpuntje is dat Blofeld hier gespeelt wordt door Charles Gray (goede acteur) die grijs haar heeft, terwijl Blofeld (sins de introductie in You Only Live Twice) kaal is... dus klopt niet helemaal, maar daar mag de film niet op afgeknapt worden natuurlijk want dat zou onzin zijn.

Natuurlijk het beroemde tweede Bond nummer van Shirley Bassey blijft fantastisch !

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 15 op nummer 13 bij mij.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 11 april, 21:01 uur [permalink]
Opnieuw gezien, ditmaal op bluray.

Ondanks dat Diamonds are Forever niet tot de groep betere Bond films behoort, heb ik me er meer mee vermaakt dan de vorige keer. Sowieso is het weer een genot om Sean Connery weer als James Bond te zien, nadat we een film lang naar die houten klaas George Lazenby moesten kijken. Dat was echt vreselijk, maar Connery zorgt er weer voor dat we die miskleun kunnen vergeten. Niet dat Connery zijn allerbeste Bond speelt, ook hij is wat ouder en lijkt wat minder zijn best te doen om te gloriëren, maar alleen al op basis van charme en zijn typische kop weet hij alsnog prima te overtuigen.

Deze DaF is wat meer slapstick van toon, wat ik wel jammer vind. Zo hebben we het homoseksuele moordenaarsduo Mr. Wint en Mr. Kidd met hun rare fratsen. Destijds vond ik ze vreselijk, tegenwoordig kan ik nog wel glimlachen om hun flauwekul. Jammer genoeg is Blofeld wel enorm miscast, deze versie kan totaal niet tippen aan de magnifieke Blofeld gespeeld door Donald Pleasence. Ook de Bond girl was enorm beroerd, niet aantrekkelijk en met een hele domme rol. Buiten Connery is er zwak gecast.

Gelukkig is er wel weer een geweldig mooie titelsong van Shirley Bassey. Haar Goldfinger titelsong was mooier, maar deze Diamonds are Forever behoort absoluut tot de betere themesongs uit de franchise.

Inhoudelijk is de film wel matig. Dan gaat Bond naar Amsterdam en dan komen ze niet verder dan een boottochtje. Daar had je toch heel wat meer leuks mee kunnen doen. Een toffe grachtenachtervolging bijvoorbeeld? Een shoot out in het Red Light District? Nouja, zonde. We moeten het nu doen met een best goede knokpartij in een lift. Echt interessante locaties bezoekt Bond sowieso niet. Las Vegas heeft nog een boeiende achtervolging, maar de hoogtepunten waren schaars.

Kleine 3* (was 2*)

avatar van missl
geplaatst: 2 mei, 00:00 uur [permalink]
Connery is wel een goede Bond, kalm, rustig en aantrekkelijk. Vermakelijke Bond film om gezien te hebben, kijkt lekker weg maar ik vind het niet bij de beste horen.

geplaatst: 17 mei, 12:07 uur [permalink]
Jill St. John één van de leukste Bond girls, omdat ze nooit in katzwijm ligt voor 007 en erg laid-back haar rol speelt. Dit, in afwijking van eerdere en ook latere Bond girls. Ook al in haar Thirties toen ze Tiffany Case mocht spelen. Overigens, volgens de trivia list heeft Miss St. John (getrouwd met Robert Wagner) een IQ van 162, en is op haar 14de al toegelaten tot de University Of California. Beauty and Brains.

geplaatst: 24 juni, 12:27 uur [permalink]
Redelijk amusante Bond, middenmoter in de serie met een lekker hoog tempo. Veel actie en en nadruk op humor, wat soms goed en soms slecht(Mr. Wint en Mr. Kidd) uitpakt. Gray is ook matig, maar ook dat mag de pret niet drukken. Connery ten opzichte van Lazenby is uiteraard geen vergelijking, en ook dat is een pluspunt.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 24 juni, 18:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke Bond met korte felle scènes en achtervolgingen, twee zeer fraaie Bondgirls, schurken die er lekker gemeen uitzien (Blofeld) of juist excentriek zijn (de twee homo's, maar ook Bambi en Thumper), een aardig plot en een uitstekende titelsong. Minpunten zijn dat de dialogen (bijvoorbeeld op het benzinestation of vanuit de helicopters die op het einde het boorplatform komen aanvallen ) soms zó duidelijk achteraf in de studio opnieuw zijn ingesproken dat het onrealistische ambiance-geluid daarvan me soms echt uit de film haalt, en dat de climactische scène op het boorplatform niet zo sterk is (Bond die gewoon binnen komt vallen en alle gelegenheid krijgt om keet te schoppen), hoewel dat gedeeltelijk wordt goedgemaakt door de grappige coda op het schip.

avatar van Flavio
geplaatst: 30 juni, 17:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aangezien deze onder Bond-fans geen al te beste reputatie heeft was ik op het ergste voorbereid. Gelukkig blijkt het reuze mee te vallen- het eerste uur is zelfs behoorlijk vermakelijk, waarbij ik en passant nog iets te weten kwam over de Magere Brug. Helaas wordt het vanaf Las Vegas een heel stuk minder, waar twee "verplichte" achtervolgingen worden ingepropt, en waarna het ook niet meer goed komt. Plenty O'Toole was wel een mooie verschijning, die had wel wat meer screentijd mogen hebben.

Dat sommigen deze te campy vinden snap ik dan weer niet- de hele James Bond franchise is toch behoorlijk campy en ik zie echt geen verschil tussen deze en haar voorgangers, op de eerste paar films na. Volgens mij zou het met Roger Moore alleen maar erger worden, maar moet even een slag om de arm houden want die moet ik nog (her)zien.

Traditiegetrouw wel weer een aantal elementen die me stoorden: de ontsnapping uit zijn cel op het booreiland- zelfs voor Bondbegrippen ging dat wel heel makkelijk: handig zo'n cel met een luik. En die stemvervormer was ook wat belachelijk. En tsja, dat James Bond Duits spreekt in Amsterdam is wel een echte blunder, onbegrijpelijk ook want Britten weten toch wel dat er Nederlands wordt gesproken in Nederland zou je zeggen.

Al met al toch een van de meer vermakelijke vroege James Bond-films.

avatar van Noodless
geplaatst: 13 juli, 17:00 uur [permalink]
Gelukkig is Connery hier terug aanwezig naar het matige vertoon van George Lazenby in de vorige Bondfilm. De overige cast is niet zo denderend, al is de Bondgirl hier wel opvallender dan in de vorige delen en de volgende films die gaan komen. Niet zozeer door haar uiterlijk, maar dat ze niet zo in zwijm valt voor Bond. Al bij al, voldoende leuk. 6/10

avatar van W.V.
geplaatst: 15 juli, 14:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Van alle JB films die er zijn gemaakt vind ik dit de slechtste, Connery had er duidelijk geen zin meer in en de film is dan uitsluitend en alleen voor de Amerikaanse markt gemaakt. Leuk voor ons Nederlanders zijn de scenes in Amsterdam, maar die zijn er maar weinig. Daarna is het alleen maar Las Vegas wat de klok slaat. Zeer storend vind ik de achtervolgingsscène met de maanlander, zit totaal geen actie in alleen maar oubolligheid.
De andere rollen in de film zijn ok, St John overtuigd redelijk als Bond girl, maar de show wordt gestolen door mister Kidd en WInt, hun gezamenlijke scenes tillen de film nog boven de middelmaat uit, want zelfs het beroemde eindgevecht van de meeste bondfilms op het booreiland kan de film eigenlijk niet redden. Maar goed als er in de hele serie een of twee wat mindere films zitten, ach dan valt het wel mee en uiteindelijk is deze ook wel te pruimen, maar ja we zijn beter gewend.

geplaatst: 27 november, 18:13 uur [permalink]
Met de meest aantrekkelijke bond girl ooit

Plenty o toole.

Tevens met Elvira (mistress of darkness) als danseres.