Diamonds Are Forever (1971)

Alternatieve titels: Ian Fleming's Diamonds Are Forever | Diamanten Zijn Eeuwig

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Hamilton
met Sean Connery, Jill St. John en Charles Gray

James Bond komt in Amsterdam een omvangrijke diamantsmokkel op het spoor. Daar ontmoet hij ook de verleidelijke Tiffany Case, die even mooi als gevaarlijk blijkt te zijn. Het spoor leidt vervolgens naar Las Vegas, waar Bond een paar zeer inventieve moordaanslagen te verduren krijgt. Langzaam maar zeker komt Bond erachter, dat zijn aartsvijand Ernst Blofeld de hand heeft in zowel de diamantsmokkel als de moordaanslagen.

avatar van Movie Jim
Ik blijft het persoonlijk
een goede Bond film vinden,
vindt het niet te Amerikaans gemaakt.
Sean Connery blijf ik aanvaren
als de enige echte James Bond,
jeetje wat kan die man acteren
nee echt ik vind Sean Connery echt geweldig,
ook een mega uitstraling heeft hij mee!.
Zijn grappen zijn raak die hij maakt
en de manier zoals hij James Bond
speelt, met zijn ene one liner na de andere.
Maar Daniel Craig blijft mijn favoriete James Bond.
Diamonds are forever heeft flinke vaart
maar het einde op het boorplatform
had echt wel beter gekund hoor!.
en het verhaal is zeker ook niet
om naar huis te schrijven

avatar van Zandadder
Ik ben nu de 007-reeks aan het herkijken op Blu-Ray. Op de eerste 6 solide films na met als hoogtepunt OHMSS, blijft dit een fikse tegenvaller.

Op Spectre, The World Is Not Enough, Die Another Day na, wellicht de slechtste Bond.

Verlaagd naar 2,0*

Zandadder schreef:

Verlaagd naar 2,0*

Dat je die another day slecht vind begrijp ik heel goed alhoewel het begin wel heel sterk is.die vind ik ook verschrikkelijk ik heb die film ook niet de makers sloegen hier echt teveel door met hun fantasie

Superleuke bond met de LEKKERSTE bondgirl ever

PLENTY O TOOLE.

niet te evenaren, mooiste ogen ? ooit ?

prettige bondfilm

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik heb deze film met een half puntje verhoogd.
Vond het een zeer vermakelijke film, mooie dames, leuke scenes en een goed einde met het booreiland en de explosies.
Voor het eerst zag ik ook wat humor in de film terug komen, die 2 'nerds' (Mr kidd) waren best wel irritant.

Er zit helaas niet zo heel veel actie in de film, maar van begin tot einde blijf je toch kijken want de hele film gebeurd er wel wat en zijn er mooie locaties, ook leuk de casino's van Las Vegas en de auto achtervolging daar.

Mijn top 7 (met Sean Connery en Lazenby ziet er nu als volgt uit:

1. You only live twice
2. Goldfinger
3. Dr. No
4. Diamonds are forever
5. Thunderball
6. On her majestyt secret service
7. From Russia with love

Op naar de zeer goede films met Roger Moore!

avatar van IH88
“Curious... how everyone who touches those diamonds seems to die.”

Diamonds Are Forever is een rommelige Bondfilm. Als ‘screwball komedie’ werkt de film wel, maar echt interessant of enerverend is het allemaal niet. Het verhaal springt ook van de hak op de tak, en alleen het gedeelte in Amsterdam is vermakelijk. Wat ik wel kan waarderen aan Diamonds Are Forever is dat de regisseur en de acteurs zelf ook wel weet dat het allemaal hartstikke ‘camp’ is. Er wordt gelukkig geen poging gedaan om iets van een serieuze verhaallijn of personage te introduceren.

Sean Connery is zichtbaar ouder, maar hij is nog steeds geweldig op dreef als 007. De actiescènes zijn (op één of twee na) niet echt memorabel of spectaculair, maar de Bondgirls zijn met de prachtige Jill St. John en Lana Wood wel erg goed gecast . Mr. Kidd en Mr. Wint zijn kleurrijke bad guys, maar ik vond dat de makers (en de acteurs) hier een beetje in doorschoten. Het werd op een gegeven moment lachwekkend, terwijl er toch wel iets van dreiging moet zijn. Zelfs in een Bondfilm die zichzelf, maar jammer genoeg ook de kijker, niet al te serieus neemt.

avatar van martijn011
De minste Bond-film met Connery in de hoofdrol.

Het viel me na de zoveelste herziening van deze film maar weer eens op hoe chaotisch deze film verloopt. De hele film verloopt rommelig, het verhaal schommelt alle kanten op zonder ook maar enige logica. Connery is ook niet op z'n best, al gooit hij er wel weer een aantal geweldige one-liners uit. Verder is Blofeld (nu weer gespeeld door Charles Gray) ook niet zo goed als in voorgaande films.

De homoseksuele moordenaars 'Mr Kidd' en 'Mr Wint' zijn wel een leuke toevoeging aan deze film. Absurd is de wijze waarop ze mensen ombrengen en dan hand in hand weglopen. De Bond-girls zijn niet echt interessant, zeker niet qua acteerwerk.
Dit is gewoon een hele magere Bond-film met een paar leuke momenten, maar wat overheerst is toch het rommelige script. Daar kan zelfs de scène die geschoten is in Amsterdam niks aan veranderen.
Verlaag van 3* naar 2.5*

avatar van Kondoro0614
“Thank you very much. I was just out walking my RAT and seem to have lost my way...”

De eerste Bond-film die ik niet kan waarderen, en waar ik me eigenlijks best heb verveeld. ‘Diamonds are Forever’ stond al geschreven als één van de slechtere bond-prenten maar, omdat ik nu met mijn marathon bezig ben kon ik deze niet overslaan (sowieso zou ik dat niet willen omdat ik dan te autistisch word dat ik een film-serie niet volledig heb gezien), als hij er niet was geweest zouden we hem niet hebben gemist.

De terugkeer van ‘Sean Connery’ was prima, de film heeft weer heerlijk een charismatisch persoon maar ook hij weet de film niet te redden. De film is op veel vlakken erg rommelig, en weet vaker niet aan te slaan waardoor ik mijn concentratie veelvuldig heb verloren tijdens de film.

Het is niet veel soeps. De film is stroef, en verloopt niet heel lekker door. De actie is erg houterig en voornamelijk saai, dat was eigenlijk in de openingsscène al een beetje te merken. Ook mist de film zijn nodige spanning die de eerste delen wel hadden, het werd nergens spannend en de film loopt daarna wat nonchalant door. Ook waren de tegenstanders nogal zwak, en kwam ‘James Bond’ hier veelte makkelijk door, geen enkele vijand bood ook maar een beetje weerstand.

Het is eigenlijk merendeels een herhaling, en ik heb het zo langzamerhand wel een beetje gezien. De film is duidelijk wat losjes in elkaar geflanst en werd nergens te overtuigen, de zogeheten ‘bond-girls’ waren knap, maar qua acteerwerk was het niet bijzonder.

Al om al, toch een tegenvaller in deze serie en ik heb me weinig vermaakt. Slechte uitvoering van ‘Guy Hamilton’ die maar een beetje aankakt met de film. De scene in Amsterdam weet voor mij als Nederlander niks toe te voegen aan de film, dit kleine stukje en met de rondvaartnood ‘Prins Willem - Alexander’ was het over het algemeen erg saai en ook wederom niet boeiend genoeg. Slechte film.

'Mr Kidd' en 'Mr Wint' waren overigens nog wel vermakelijk om te volgen, een excentriek duo die leuke moorden weten te plegen. Maar ook deze twee worden te makkelijk neergehaald door bond en het zelfde geldt voor de schurk 'Blofeld'.

avatar van Gastel
En we zijn weer terug bij af!
Voorganger On Her Majesty's Secret Service is geflopt dus het roer moest weer om. Lazenby is geloosd en Connery is voor veel geld terug gehaald. Terug zijn ook de over the top badguys en de willekeurige Bondgirls. Met Blofeld is al voor de credits hardhandig afgerekend en over Diana Rigg wordt niet meer gesproken.
Give the people what they want. En dat is wat er uitstekend gedaan wordt.
Qua campiness wordt er zelfs nog een schep bovenop gedaan na You Only Live Twice, dit is tot nu toe veruit de meest cartooneske Bond.

En daar is helemaal niets mis mee. Het is allemaal uiterst vermakelijk!

Op naar de Roger Moore periode!

Tussenstand:

5. Thunderball 3.5*
6. You Only Live Twice 3*
7. Dr. No 3*

avatar van Gastel
Kort de tussenbalans op nu we de eerste Bond periode hebben afgesloten.

Goldfinger is de absolute nummer 1, de perfecte balans tussen een goede thriller en de typische Bond ingrediënten (mooie vrouwen, gadgets, campy badguys).
On Her Majesty's Secret Service is als stand-alone film een uitstekende tweede, iets serieuzer dan de rest. Datzelfde kan in mindere mate gezegd worden van From Russia With Love.
Dr. No vond ik een moeilijke, het is natuurlijk de eerste en veel elementen uit de succesvolle franchise zijn bij Dr. No gestart, daardoor is een hogere ranking gerechtvaardigd. Ondanks de minpunten, beschreven bij Dr. No, plaats ik hem daardoor toch iets hoger.
De andere drie, Diamonds Are Forever, Thunderball en You Only Live Twice, zijn prima films. De toon is bij deze drie een stuk luchtiger en lawaaiiger. In kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel, in de ranking zijn deze films eigenlijk inwisselbaar.
Als ik de kritieken mag geloven gaat de franchise met Roger Moore nog meer de campy, cheesy kant op.
Ik laat me in ieder geval verrassen.

Aangepaste tussenstand:

5. Dr. No (1962) 3*
6. Diamonds Are Forever (1971) 3*
7. You Only Live Twice (1967) 3*

avatar van david bohm
Beetje een eenzijdige Bond dit, steeds dezelfde personages en het gedoe met diamanten. Vrij rommelig ook en met weinig beklijvende scenes. Tweede gedeelte van de film is wat interessanter met de heer Blofeld. Verder ook weinig mooie locaties, het penthouse is nog wel aardig. De sleet lijkt al aardig op de heer Connery te zitten. Ik las overigens ergens dat hij in alle Bond films een toupet draagt.
Redelijk.

avatar van hannes64
Voor Jill St John (Prachtvrouw) en natuurlijk 'For old time sake', 4 sterren.
Een van de betere Bondfilms, met opnames in Amsterdam en vele andere locaties natuurlijk.
De achtervolging met de Mustang is top, door de boulevard van Las Vegas.
Is volgens mij nou al de 7de keer dat ik em bekijk...nu dan op blu-ray.

"I didn't know there was a pool down there".

Blijft een classic in mijn ogen.