The Island (2005)

Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Bay
met Ewan McGregor, Scarlett Johansson en Steve Buscemi

2019. Lincoln Six-Echo (McGregor) rent voor zijn leven, een leven waar hij niets van afweet. De gezaghebbers van de strengbewaakte instelling waar hij voor zijn veiligheid verbleef, hadden gezegd dat hij ooit in een paradijs zou leven, het laatste bewoonbare plekje op aarde. Maar alles wat ze zeiden was een leugen. Samen met Jordan Two-Delta (Johansson), zullen ze in een totaal onbekende buitenwereld op de loop moeten gaan voor hun dodelijke achtervolgers. Naderhand ontrafelen ze een mysterieuze intrige rond een brandend actueel thema. "U bent uitverkoren. Het eiland wacht op u."

avatar van Melksnor
Gewoon een heerlijk film ! Dikke 4*

avatar van Basto
Erg fijne Michael Bay productie. De film kent de nodige overeenkomsten met Blade Runner 2049. Maar in handen van Bay hoef je je geen zorgen te maken over het tempo en ook de actie, hoewel soms iets te veel over the top, is fantastisch!

Leuk 4

avatar van Shadowed
Degelijke Bay.

Deze film is niet kenmerkend voor een regisseur als Bay. Ondertussen wel bekend als de explosieregisseur. Hier moet je echter niet volop explosies en actie verwachtten. Eigenlijk ook zowat de enige film waarin Bay een serieus verhaal aan het vertellen is.

Het betekent echter niet meteen dat deze Bay geslaagd is. Want het blijft uiteindelijk nog steeds een best lompe filmmaker die visueel alles onder de controle heeft, maar op het gebied van plot en karakters nog steeds niet de beste is helaas.

Het verhaal is ook wel leuk bedacht en heeft in de eerste 40 minuten nog wel een vorm van mystery. Eenmaal het plot bekend is lijkt Bay het ook op te geven om er nog wat uit te halen en begint de actie. Alleen voelt het plot wel iets ondermaats aan. Had een stukje intelligenter gekund eigenlijk.

Visueel wel weer knap. Alleen is Bay hier nog iets te flashy. Alles lijkt te zweten of nat te zijn. Niet bepaald de uitstraling die nodig is in een sciencefictionfilm. Alles is namelijk net iets te fel. Het lijkt net te veel of de zon heel erg op de karakters schijnt.

Maar de actie ziet er wel erg gaaf uit. De film kent weinig actiescenes echter voor Bay zijn doen, het lijkt hier meer in te gaan op de sciencefiction. Maar de achtervolging gevolgd door een spectaculaire scene waarin de karakters op een groot logo van een gebouw afvallen was erg gaaf. Visueel ook het hoogtepunt van de film.

Omgeving van het gebouw zelf ziet er ook best goed uit. Deed me soms denken aan een Black Mirror aflevering, maar iets meer Hollywood. Acteerwerk is wat tegenvallend. McGregor deed het goed als de "echte" McGregor maar als kloon McGregor was het in ieder geval een stuk houteriger. Johansson is ook niet perse overtuigend. Buscemi is dan nog wel leuk.

Degelijke film. Probleem is dat het alleen niet altijd weet te boeien, en daar heb ik nog maar weinig keren last van gehad tijdens een Bay-film. Leuke poging toch wel, maar wellicht kan Bay het toch houden bij spektakel en geen plot. Al mogen de karakters nog steeds meer uitwerking en aandacht krijgen in andere producties. Hier was het natuurlijk wel op zijn plaats. Mijn voornaamste kritiekpunt is uiteindelijk ook dat als ik een keus had, gewoon met Bean eens was geweest en als klonen met een geweten de oplossing is voor diverse ernstige ziektes, dat ik daarin was meegegaan. Ik kreeg minder sympathie voor de motivatie van de klonen dan.

Grappig dat ze deze film nu weer eens uitzenden (Veronica) tijdens dit Corona debacle en bijkomende geruchten over Agenda 21. In de film zijn wat elementen terug te vinden ten aanzien van mindcontrol, mensen in isolatie houden, bang maken voor het onbekende, contactbeperkingen, programmeren tot 'ideale mensen', gedachten controleren etc....

Aardige film die beter wegkijkt dan die Transformer gedrochten van Michael Bay. Heftige achtervolgingsscene leek op Bad Boys 2, alleen nu waren het treinwielen en geen auto's

En Scarlet Johansson blijft gewoon een lekker ding, mag dat nog wel zeggen denk ik in dit #Me Too tijdperk.

Best een redelijke film. Ik had eigenlijk het nog mooier gevonden als het verhaal wat diepgaander was geweest. De actie was voor mij niet echt nodig in deze film. Vooral de vragen die omgingen in het hoofd van de clown boeiden me enorm en de leugens die ze voorgehouden kregen. Had nog iets gedetailleerder uitgewerkt mogen worden voor mij.

avatar van AniSter
Om een of andere reden heb ik deze 15 jaar geleden gemist. Schitterend van begin tot einde. Hier vond ik echt alles goed aan tot en met de muziek. Net geen 5 sterren vanwege de voorspelbaarheid.
(Trouwens, voor de clowns onder ons: in het Nederlands is het een kloon, in het Engels een clone).

avatar van pierre18
Dit is zo'n lekkere film. NU zo'n 5 keer gezien en dat zegt ook wel wat. Bovenal het veelvuldig gebruik van verschillende locaties en ruimtes. Top.

avatar van Aazhyd
Film begint sterk, verhaal is goed. Maar in de tweede helft neemt de hersenloosheid het over. Achtervolgingen, ontploffingen, narrow escapes, alle flauwekul uit actiefilms komt voorbij. Hoe kunnen twee mensen die volledig afgegrendeld waren van de buitenwereld, dit allemaal doen?

avatar van Filmreiziger
Dit was een tegenvaller. Ik houd van het genre, maar de uitwerking was eigenlijk op alle fronten echt onder de maat. Het kan best een amusant filmavondje opleveren als je van dergelijke films houdt (beetje a la Hunger Games, Divergent, Maze RUnner) maar verwacht geen kwaliteitsfilm die zich kan meten met de 'echte' films.

Het begint eigenlijk best okay met een soort divergent achtige mystery/SF film, maar het lijkt erop dat de scriptschrijver halverwege de film niet meer zo'n goed idee had hij het plot verder kon uitwerken in een mooie opbouw van het verhaal. Dan maar het plot snel uiteenzetten en door naar het 2e deel. Eén lange achtervolging die visueel - voor die tijd - best okay is uitgewerkt maar nooit echt spannend wordt Als we dat achter de rug hebben kunnen we naar het derde deel gaan om de slechteriken te ontmaskeren.

Acteerwerk is niet best, maar dat komt eigenlijk niet zo zeer door de acteurs als wel door het houterige en manke script. Er is gewoon niet veel van te maken als acteur. Emoties zijn er niet echt of zijn ongeloofwaardig / ongepast gezien de situatie. Ook hierdoor komt er geen spanning in het verhaal. Er zit geen diepgang in de personages en als de scriptschrijver het heeft willen proberen in te brengen is weer voor de makkelijke weg gekozen die zo vaak in B films wordt gebruikt: laat het personage gewoon aan de filmkijker uitleggen waarom hij ineens iets anders gaat doen. De film logica rammelt ook aan alle kanten. De hoofdpersonen weten en begrijpen zaken wel en soms juist niet die eigenlijk niet kloppen. De reacties van personen in bepaalde situaties is volstrekt 'off' en ongeloofwaardig. Het camerawerk kun je over twisten. Ik vond het cliché matig en te veel herhaling van dezelfde trucjes. Ik ben na een paar keer wel klaar met die shots vanaf de grond omhoog genomen om een soort spannend sfeertje neer te zetten. De overdreven overacted gezichtsuitdrukkingen. En ook de blue screens spatten soms van het scherm (maar okay, het was 2005).

Ik heb ruim 2 uur naar een film zitten kijken waar ik - om bovenstaande redenen - niet echt in ben gekomen. Ik heb me niet verveeld omdat er genoeg gebeurd. Het verhaal is best leuk. Ja, het verhaal heeft echt potentie. Misschien een keer een goede remake maken? Maar dan svp in trilogie vorm, want men probeert nu te veel in één film te proppen wat alleen maar kan resulteren in een halfbakken product. Helaas, niet meer dan twee sterren dit keer.

avatar van clubsport
Deze film heeft nogal wat overeenkomsten met Logan's run ( ook een afgesloten soort stad van de buitenwereld ) waarin de mensen erin bang gemaakt zijn om naar buiten te willen , de eindscene lijkt zelfs sterk op die van Logan's run .
Het eerste gedeelte is het sterkst , helaas zodra de aktie buiten begint word het minder maar al met al toch een aardige sf actie film .
Al met al best goed maar Logan's run vond ik toch een graadje beter .

avatar van Filmkriebel
Bay's beste. The Island zou er idd nooit geweest zijn zonder films als Logan's Run en THX-1138 maar Bay maakt er nog iets beters van want dit is een aardige actiefilm geworden zoals het moet, met actie en met inhoud. Ditmaal visueel ook imponerend. De ethiek rond klonen en organenkweek is een ideaal vertrekpunt waarbij alles in functie staat van het idee. Dat levert een vlotte prent op, met bombastische actiescènes zoals de treinwielen die op de autosnelweg gekieperd worden . Echt een zalige en grootse actiescène . Sean Bean vind ik altijd goed passen in badguy rollen( bvb Patriot Games) en hij ontgoochelde me ook niet als gewetenloze directeur. De film maakt enkele opvallende logicafouten zoals vaker in Bay-films maar de film gaat er niet aan ten onder.