GoldenEye (1995)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Pierce Brosnan, Sean Bean en Famke Janssen

De Koude Oorlog is voorbij, maar de Russische maffia viert hoogtij en wil de wereld in haar macht krijgen. Gelukkig is er geheim agent 007 om daar een stokje voor te steken. Bond moet samen met Natalya het wereldgevaarlijke wapen Goldeneye uitschakelen.

Heerlijke bondfilm met 2 fantastische bomdgirls.
Vind Famke toch echt een bondgirl.
Ook de leading lady was super aantrekkelijk.
Misschien na Plenty o'toole en Andress de meest aantrekkelijke.
Actie was goed en had leuke humor.
Word wel wat moe van Q.
M is fantastisch als baas van 007.

avatar van FunkStarr
In tegenstelling tot veel mensen heb ik dit altijd al een middelmatige, en zelfs wat vervelende Bond gevonden. Wil vooral erg geforceerd stoer en vlot overkomen. Brosnan vind ik sowieso al de minste Bond (op Craig na) maar ik vind dat deze film echt te veel credits krijgt. Verhaal is ook niet overdreven goed of wat dan ook, eerder doorsnee. Die zogenaamde Russen met dat aangezette Russische accent, vreselijk. Ik kan me er echt aan irriteren en vooral door de manier hoe het hier wordt gedaan. Ook komt Brosnan op mij totaal ongeloofwaardig over als je ziet wat voor acties hij uithaalt in de film. De beste man komt eerder over als een stijve Engelse hark (wel minder dan Moore, maar dat is logisch) die minimaal een pakje Marlboro per dag rookt en een conditie van nul heeft. Ik geloof hem gewoon niet als hij aan een touw hangend door een raam springt of van een dam afspringt (ik vind hem als "acteur" niet slecht ofzo dat zeker niet). Alleen al hoe hij dat "Bond, James Bond" uitspreekt is tenenkrommend wat mij betreft. Ik zal hier vast wel wat reacties op krijgen, maar voor mij één van de meest overgewaardeerde Bond films. De game was leuker dan de film wat mij betreft. Ik blijf de oudere Bond films toch de betere vinden uit de reeks. Skyfall was dan wel weer aardig.

avatar van Fonzzz002
De 2e non-Daniel Craig Bond die ik gezien heb. De vorige Bondfilm die ik zag was A View to Kill en ik merkte deze regelmatig met GoldenEye te vergelijken tijdens het kijken. Deze Bond bevat, soortgelijk als A View to Kill, een cheesy verhaal dat het cliché Bond formule volgt. Ditmaal is de sfeer echter serieuzer dan voorheen, wat ik minder goed in de film z’n voordeel vond werken. De oudere Bond leek plezier te hebben met zijn cheesy gehalte waardoor ik met een lach meeging in zijn plezier. Omdat GoldenEye serieuzer aanvoelt, terwijl het verhaal geen verbeteringen lijkt te bieden, worden bepaalde Bond-tropes (zoals de vrouwen met wie hij slaapt of de domme schurken) storender om naar te kijken. Wanneer de film moeite deed om de Bond girl op te bouwen en haar een persoonlijkheid te geven voelt het out-of-character wanneer ze plots seksuele interesse in Bond toont, alsof het uit het niets komt. Dit vond ik geen hinder vormen in de vorige omdat het onderdeel van de cheesy-charme was, maar door de serieuze toon kon ik er niet in dit deel om lachen.

GoldenEye weet deze tekortkoming echter meer dan goed te maken door het spektakel en de humor te verdubbelen. 10 jaar tijdsverschil in vergelijking met A View to Kill en de actie is er een grote stap op vooruit gegaan. De actie is niet alleen hilarisch in zijn absurdisme, maar er is veel gebruik gemaakt van praktische effecten. Allerlei auto’s die echt kapot gaan, exploderen, dingen kapot rijden etc. Het gaf de actie een ruw & realistisch gevoel, ondanks zijn absurdisme. Voornamelijk de finale was werkelijk spectaculair en het bood een bevredigende afsluiter.
Tussen de actie door kon ik genieten van de flauwe opmerkingen van Bond of alle gebieden waar hij komt op zijn reis. Dit maakt GoldenEye een heerlijke actieflick om naar te kijken als je bereid bent over het cliché verhaal heen te kijken.

Een fijne spektakelrit van een Bond film. Goeie humor met goeie actie. Het heeft een cheesy verhaal wat ik niet serieus nam, maar dat kun je bij Bond verwachten.

avatar van notsub
De punten in deze Bondfilm gaan naar Famke Janssen met haar dodelijke houdgreep en naar de hilarische scene met de tank! Daarbij kon ik flink lachen om het absurdisme. Voor de rest neemt de film zich vrij serieus, terwijl het toch gewoon weer ver over de top gaat. Daarnaast is het toch voornamelijk formulewerk met ruimte voor veel actie in de opening, een episch slot, M en de gadgets. Vervelen doet het niet, maar GoldenEye overtreft maar zelden het gemiddelde niveau uit de lange reeks.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer goede James Bond film!
Pierce Brosnan is na Roger Moore mijn favoriete Bond.
Een goed spectaculair begin zien we, daarna zeer goede actie zoals in de trein, maar het hoogtepunt was ook dat Bond in een tank zit en alles omver rijd.
Tegen het einde aan ook veel actie en explosies zoals we gewend zijn!
Al met al 4 sterren voor deze goede Bond film, ook Famke Janssen speelde haar rol goed en was echt gemeen, alles was in deze film aanwezig, zelfs de titelsong vond ik ook goed passen bij een Bond film.

avatar van jakkodebruin
Fijne film. Al vond ik de game beter.
Toch is het na deze Bond echt bergafwaarts gegaan met de serie naar mijn gevoel.

avatar van Ajax&Litmanen1
jakkodebruin schreef:
Fijne film. Al vond ik de game beter.

Wel onder Brosnan. Niet eens omdat die films zo slecht zijn (minus Die Another Day), wel omdat GoldenEye bijna de 007-perfectie benadert. Gelukkig ging het onder Daniel Craig weer keihard de hoogte in qua niveau.

Hm.. ik vond dit juist een hele matige Bond. Keertje herzien wellicht.

avatar van El ralpho
The name is Brosnan, Pierce Brosnan

Aah het debuut van Brosnan! De Bond films met hem brengen bij mij een warm nostalgisch gevoel mee dus was ik wel benieuwd of de reeks van Bond films met Brosnan me nog steeds zo goed zouden bevallen. Goldeneye wordt door velen ervaren als Brosnan's beste Bond dus zag ik het niet als een slechte start om hier mee te beginnen.

Zelf hoop ik niet dat dit het hoogtepunt was, want ik vond Goldeneye toch een beetje tegenvallen. Niet vanwege een tegenvallende hoeveelheid legendarische actiescènes, nee, maar meer het personage van Bond zelf wat inmiddels toch een cliché op zichzelf geworden leek. Misschien was ik niet voldoende genoeg in de stemming om deze te kijken, maar je verwacht toch wel te weten waar je van tevoren aan begint. Daarnaast voelde de actiescènes, hoe episch ze anderzijds ook waren, toch een beetje leeg voor mij aan op de een of andere manier. Janssen als Xenia Onatopp was wel nog steeds gaaf , maar kreeg veel te weinig screentime.

Mijn enthousiasme voor de 3 overige Bond films met Brosnan zijn nu toch wel behoorlijk getemperd want hoewel Goldeneye wel alle ingrediënten zou moeten hebben die een Bond film de moeite waard zou moeten maken mistte ik toch die adrenaline rush die ik wel verwachtte. Hopelijk bevallen de volgende delen mij beter.

een goeie bondfilm.heb me weer prima vermaakt.brosnan speelt het verders prima.al zie je bij de nieuwere bondfilms vooral de bondfilms met craig een hele andere sfeer dan de oudere bondfilms.dat vind ik erg jammer maar zelfs met craig en brosnan zitten er goeie bondfilms tussen.en golden eye is daar 1 van. goeie film.

avatar van TronMan
Prettige film, met humor en actie ,dankzij de nieuwkomer Bond; Brosnan.( Tevens ook de laatste echte James Bond ) Ook Janssen speelt een leuke rol. Ben hem later nog meer gaan waarderen door het spel Goldeneye voor op de Nintendo 64.

avatar van Boneka
Herzien en ik vind het nog steeds geen sterke bond film. Pierce is een prima vervanger voor Timothy Dalton, maar na de uitstekende Licence to Kill had ik toch wel wat beters verwacht. Hij begint spectaculair, maar daarin zit gelijk het euvel van de hele film. Zeer ongeloofwaardig. Het lijkt wel een soort stripheld ala Superman die door de lucht vliegt en alle kogels achter zich laat. Het wordt op zo'n manier vertolkt dat niets meer echt lijkt. Na de belachelijke jump in het vliegtuig krijgen we een spervuur aan kogels die zijn weerga niet kent. We crossen door de straten met een tank rijden overal dwars doorheen jaja. Het is allemaal teveel. De overtreffende trap in kwadraat. Daardoor ga je het geheel niet meer serieus nemen. Vond het verhaal her en der ook wat rommelig.

Gelukkig scoort ie ook nog wat punten! Pierce is een prima Bond acteur. Ook Famke Jansen speelt hier een heerlijke rol. Alle remmen los! We zien de nieuwe M gespeeld door Judi Dence, maar vreemd genoeg zien we haar sterke rol in het begin om haar daarna niet meer te zien.. Wat daarbij trouwens opvalt is dat M's en Moneypennies worden vervangen, maar dat Bond 007 altijd blijft bestaan (refererend aan zijn enige vrouw waarmee hij was getrouwd) Blijft een gek dingetje tussendoor. Daarbij kent geen enkele schurk 007 door al die jaren heen.

Afijn het einde van Famke vond ik wel mooi gemaakt en het eind zit ook prima in elkaar. Zodoende scoort ie nog een krappe voldoende. Ook Tina Turner heeft hier natuurlijk een prima intro met haar Goldeneye. Maar de film zelf is middelmatig. Misschien ook omdat ik geen gamer ben!

avatar van Boneka
notsub schreef:

Die tank vond ik meer passen in een "game spel" De film is ver over the top zoals je zelf al zegt.

avatar van Fisico
Na recent de reeks met Craig nog eens gezien te hebben, is het nu de beurt aan Brosnan, te beginnen met Goldeneye. De Bondfilm waren duidelijk toe aan een verfrissing na de tegenvallende Dalton (al lag dat niet enkel aan hemzelf). Met Brosnan werd een nieuwe flamboyante atletische Bond op de scène getoverd en hij deed het zeker niet slecht. En als womanizer niet te versmaden, zeker niet voor James Bond. Verder werd ook M in een nieuw jasje gestoken. In Goldeneye nog vrij beperkt (net als Tomorrow never dies bvb), maar haar karakter zal in de verdere films, ook met Craig, nog meer gestalte krijgen. Prachtige casting met Judi Dench!

De openingsscène is zoals steeds spectaculair, maar voor mij toch net wat over the top. Ok, weet je vooraf als je naar een Bondfilm kijkt, maar hier was het toch net te bont (haha) om al skydivend een neerstortend vliegtuig in te halen. De tankscène later was vrij bombastisch, maar daarentegen wel aangenaam om te volgen. Typische Bondscène.

De personages vond ik matig. Famke Janssen deed het geweldig als vervaarlijke minnares. Ook Bean was een goede bad guy. Scorupco's personage vond ik minder geslaagd na een metamorfose van nerd naar femme fatale.
Tot slot zat de humor meer dan goed - Brosnan doet dat geweldig en geloofwaardig - en was deze mooi verweven met de actie. Voor mij is Goldeneye een mix van goede afgewisseld met minder goede dingen. Samengevat een degelijke hoge 3,0*.

avatar van Phantasm
Aardige James Bond film, leuk voor een keertje.