Genre: Actie / Thriller
Speelduur: 130 minuten
Alternatieve titel: Golden Eye
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Campbell
Met onder meer: Pierce Brosnan, Sean Bean en Famke Janssen
IMDb beoordeling: 7,2 (269.644)
Gesproken taal: Engels, Russisch en Spaans
Releasedatum: 7 december 1995
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot GoldenEye
"No limits. No fears. No substitutes."
De Koude Oorlog is voorbij, maar de Russische maffia viert hoogtij en wil de wereld in haar macht krijgen. Gelukkig is er geheim agent 007 om daar een stokje voor te steken. Bond moet samen met Natalya het wereldgevaarlijke wapen Goldeneye uitschakelen.
Externe links
Acteurs en actrices
James Bond
Alec Trevelyan
Natalya Fyodorovna Simonova
Xenia Onatopp
Jack Wade
Valentin Dmitrovich Zukovsky
Defense Minister Dmitri Mishkin
General Arkady Grigorovich Ourumov
Boris Grishenko
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Brosnan vind ik wel ok als Bond, maar Dalton vind ik toch wel een betere Bond.
Meen je dat nou?! Ik vond Dalton destijds net door de beugel kunnen, maar als ik het nu terugkijk vind ik hem een behoorlijke stijve hark. Vond het echt een vernetering toen Brosnan kwam, wat mij betreft de beste Bond na Connery. (Overigens vind ik de beste Bondfilm wel een Bond met Moore, maar ja....)
Pacino88
-
- 608 berichten
- 1426 stemmen
Blijft toch mijn favoriete bondfilm,Brosnan is top als bond en heeft hier echt nog wat jongensachtig wat Moore ook echt had,hoewel bij hem de liefdesscenes in zijn laatste jaren weer ongeloofwaardig waren (stacey avtak,yak)
De muziek vind ik juist helemaal niet slecht,en de bond theme wordt toch nog wel in de film gebruikt bij de goldeneye overture en de tank chase (alleen niet op de ST)
Momenteel een van de weinige bondfilms die ik nog vaak kan zien (heb alle 007 films gewoon TE vaak gezien)
pinhead-fan
-
- 72 berichten
- 56 stemmen
Leuke film,maar tomorrow never dies is nog leuker.Pierce brosnan doet het goed als bond.
4 sterren
chrissie85
-
- 76 berichten
- 41 stemmen
Goeie bond film alleen ze halen het niet bij die van vroeger, hopelijk wordt casino royale weer wat realistischer!
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Goeie bond film alleen ze halen het niet bij die van vroeger,
Moet dit dan?
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
hopelijk wordt casino royale weer wat realistischer!
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1719 stemmen
From Russia With Love is een redelijk realistische spionagefilm...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
From Russia With Love is een redelijk realistische spionagefilm...
De formule van Bondfilm met oneliners, bondgirl, vijand's hulpje, Q met snufjes, snelle auto's is maar eerst echt volgroeid sinds Goldfinger, de film na From Russia with love. Toen had men de sfeer nog van de Koude Oorlog en was het geloofwaardig om spionagefilms te maken. Nadien werd het al moeilijker en Smersh (de antispionagedienst in de Bondboeken) werd voor de film veranderd naar eerst Spectre en vervolgens de maffia of een individuele vijand. Van spionagefilm werd het meer actiefilm en daarin is Goldeneye zeker geslaagd. Bond blijft dezelfde geheim agent, maar is nu met z'n tijd meegegaan. In de loop van de serie werd de concurrentie groter (xXx, Bourne Identity, Broken Arrow, Hunt for Red October en nieuwe actiehelden uit Mad Max, Indiana Jones, Letheal Weapon, Die Hard, ...)
Martin Campbell heeft 007 richting 21e eeuw geloodst. Benieuwd of het hem ook lukt met Casino Royal.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1719 stemmen
Weet ik, ik geef alleen aan dat Bond ooit wel realistisch(er) was...
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30451 berichten
- 5199 stemmen
Weet ik, ik geef alleen aan dat Bond ooit wel realistisch(er) was...
Dat is inderdaad zo, maar met Goldeneye mogen we nog niet klagen denk ik...
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1719 stemmen
Goldeneye is 1 van de traditionelere bondfilms, de traditioneelste van de nieuwe(met The World is Not Enough maar die vind ik stukken minder...)
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2114 stemmen
Soms is het een beetje over the top, maar dan wordt dan weer goed gemaakt door humor (tank-scène).
Heel weinig deftige one-liners in de films, da's toch wel spijtig.
Waar is de tijd dat hij "Shokking." zei als hij iemand elktrocuteerde. Ietsje te emotioneel misschien ook, aangezien hij 006 moet vermoorden.
Het verhaal gaat er dan weer wel door, eindelijk nog eens een ik-wil-de-wereld-veroveren-plan, dat was geleden van A View to a Kill (De vorige twee niet echt).
Ik heb soms ook m'n twijfels bij de originaliteit van het verhaal Een basis verborgen onder een meer, dit komt bijna letterlijk uit "You only Live twice"
3*
Fredo Corleone
-
- 151 berichten
- 0 stemmen
Meen je dat nou?! Ik vond Dalton destijds net door de beugel kunnen, maar als ik het nu terugkijk vind ik hem een behoorlijke stijve hark. Vond het echt een vernetering toen Brosnan kwam, wat mij betreft de beste Bond na Connery. (Overigens vind ik de beste Bondfilm wel een Bond met Moore, maar ja....)
Ja, en ik denk dat als Dalton in meerdere Bond-films had gespeeld hij meer gewaardeerd zou zijn bij het grote publiek. Het was zijn carriere ook wel goed van pas gekomen denk ik. Stomme keuze van.
In de jaren 70 (toen hij een ster aan het worden was) stopte hij ook opeens met het acteren in films omdat hij dacht, dat hij het niet verdiende om met acteurs als Alec Guinnes, Richard Harris of Peter O'toole. Rare gozer die Dalton.
meclane
-
- 22 berichten
- 0 stemmen
casino royale word zo realisch dat ik er niet eens heen ga
meclane
-
- 22 berichten
- 0 stemmen
De laatste echt goede Bond film. Na deze film zijn het gewoon simpele niet veel zeggende actiefilms geworden.
Famke Janssen speelt en erg leuke rol, en ook Pierce Brosnan is in erg goede doen.
Mijn favoriete Bond is en blijft Roger Moore, daar kan zelfs Sean Connery niet aan tippen.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
hopelijk wordt casino royale weer wat realistischer!
Alsof james bond ook maar pretendeert om een realistische blik te werpen op de spionage-wereld. Bond heeft altijd en alleen gedraaid rond de fun en dat zal altijd zo blijven
Snufkin
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Destijds in de bioscoop gezien, toen niet echt van onder de indruk weet ik nog. Vanavond in de herkansing waarschijnlijk.
as
-
- 3543 berichten
- 5866 stemmen
Alsof james bond ook maar pretendeert om een realistische blik te werpen op de spionage-wereld. Bond heeft altijd en alleen gedraaid rond de fun en dat zal altijd zo blijven
Ronnievb
-
- 602 berichten
- 683 stemmen
Ik heb geweldige herrineringen aan deze film. Het spel voor de N64 helemaal grijsgespeeld (zal zo eens kijken of ik hem nog heb)
Timos
-
- 28 berichten
- 428 stemmen
tomorrow never dies is inderdaad erg goed maar
,The world is not enough en Die another day vind ik slechte films die eigenlijk niet het bond label mogen dragen.
goldeneye vind ik een van de betere bond films
3,5 *
D-ark
-
- 1755 berichten
- 420 stemmen
Voor mij de beste bondfilm ever met dank aan Famke Janssen maar daar is iedereen mee eens volgens mij.
Goed verhaal actie en een aantal goede bondgirls.
3,5
thunderball
-
- 5661 berichten
- 1360 stemmen
Hallo allemaal, ik vind GoldenEye tamelijk goed maar zeker niet de beste Bondfilm.
Destijds had ik zoiets van:
ok, dit is een goed begin van Pierce Brosnan, de volgende keer nog een stuk beter en dan wordt het pas echt goed!
Helaas werd het daarna per film telkens een stuk slechter en is achteraf gezien deze de beste van Pierce!
Het zwakke vind ik voor al dat hij van Q een BMW Z3 helemaal vol met technische snufjes krijgt maar dat daar de rest van de film totaal niks meer mee gedaan wordt.
Feitelijk zit je toch de hele film te wachten tot dat Bond die auto gaat gebruiken, maar op een heel kort fragment na, waarin hij in ieder willekeurige auto had kunnnen rijden is er verder niets meer van de auto te bekennen. Erg vreemd en onlogisch!
Femke is natuurlijk erg goed en super sexy (zoals gewoonlijk!) en de tank scene is een klassieker!
Alleen de muziek van Eric Serra voldoet niet aan James Bondmaatstaven, het heeft zo z'n momenten, maar over het algemeen niet bijzonder en is het iemand ooit ook opgevallen dat de irritante eindsong ook al instrumentaal door Serra is gebruikt voor de aftiteling van de Luc Benson film Leon? Wat een oplichting eigenlijk!
4 sterren!
Guyke
-
- 298 berichten
- 253 stemmen
Het contract met BWM om hun product te plaatsen in de film werd te laat afgesloten om nog een fatsoenlijke scéne te verzinnen met de Z3. Dit werd dan, spijtig genoeg, later ruimschoots goedgemaakt in Tomorrow never dies. Van een gedistingeerde Britse spion verwacht ik nu eenmaal dat hij met een Britse wagen rijdt. In de boeken van Fleming rijdt Bond, zoals trouwens in de allereerste films, in een Bentley. Maar een Aston Martin is een goed alternatief. Zelfs een lotus kan nog net. Maar een BMW...?
U-96
-
- 11870 berichten
- 1828 stemmen
En niet zo'n klein beetje ook.
Gizzmann
-
- 5613 berichten
- 2608 stemmen
Het spel voor de N64 helemaal grijsgespeeld (zal zo eens kijken of ik hem nog heb)
Guyke
-
- 298 berichten
- 253 stemmen
Het was voor ware Bond-fans eindeloos wachten na License to Kill. Was James Bond dood? Goldeneye in 1995 loste echter alle verwachtingen in, en hoe!.Niet alleen kreeg Bond een nieuw gezicht maar ook een nieuwe omgeving, een verrassende nieuwe baas en een nieuwe vijand. De producenten slaagden erin om Bond opnieuw te positioneren na de val van het communisme. Na de lange onderbreking werd de draad dus niet zomaar opnieuw opgepakt. De fans werden getrakteerd op een heleboel verrassingen. Toch blijven er genoeg typische ingrediënten om de film te laten passen in de reeks: Q, de Aston Martin, My name is Bond…James Bond, de bondgirls, de prachtige titelsong van Tina Turner, de one-liners à la Roger Moore… Pierce Brosnam is de geknipte Bond. Hij heeft de juiste looks (moeilijk te specifiëren) en de juiste coole gesofisticeerde, puur Britse uitstraling, al is hij dan een Ier. Het uiteindelijke verhaal van Goldeneye ligt in de lijn van vorige vrij irrealistische en vergezochte scenario’s. In tegenstelling tot het scenario van Die another day is het echter niet compleet belachelijk en kinderachtig. De stunts zijn spectaculaierder dan ooit. Het budget was duidelijk hoger dan dat van het nogal goedkope License to Kill. De film is spannend, zit vol actie en humor en is mooi in beeld gebracht. Volgens mij de beste film uit de ganse reeks. 4.5*
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Fantastische bond-film, toch wel de beste van de afgelopen jaren als je verder kijkt dan alleen de explosies die in bijv, die another day de show steelde.
Brosnan is werkelijk geboren voor deze rol, daarom betreur ik het ook dat hij er mee gestopt is.
Onze Famke, en persoonlijk één van de beste acteurs ( Bean) halen het beste van hun acteerkunsten naar boven.
Verder leuke bijrollen, en goede actie.
Ik ben zeer tevreden.
bartsch
-
- 213 berichten
- 282 stemmen
Ik heb 'm gisteren nog eens gekeken, tegenvallende rotfilm. Slecht gemonteerd, matig geacteerd, overdreven actie (vooral de treinontsnapping...)
Bond heeft zowieso s'n langste tijd gehad. Het spreekt niet meer tot de verbeelding en het is allemaal al eens gedaan.
In a nick of time uit een vliegtuig/auto/kernreactor springen, check.
Lekker wijf, Check.
Onsympatieke kerel met litteken/misvorming, check.
Grote knallen, check.
Gooi het in een blender en tjoep! Een nieuwe bond!
Bond met Connery werd nog wel eens gechanteerd met pikante foto's,raakte ernstig gewond of werd verliefd, etc.
De bond van de laatste jaren is een karikatuur, een goedkope immitatie die door gadgets en toeval bijeen wordt gehouden. Laten we er mee nou allemaal mee stoppen. Ik heb ook al geen hoge verwachtingen van de volgende bond.
Edit: Had ik spoiler tags moeten gebruiken
L. luchtloper
-
- 857 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dit een van de beste James Bond films, misschien zijn sommige van jullie dit niet met me eens maar dat kan ik me voorstellen. Ik heb maar een beperkt aantal Bond films gezien en dat was een van mijn eerste goede ervaringen met James Bond films. Daarna heb ik ook genoten van de andere James Bond films met Pierce Brosnan. Maar Goldeneye vond ik zijn beste.
Ik vind het verhaal vet van de film, Alec Travelyan die wraak wil nemen op de Engelse geheime dienst (MI6) en op Engeland zelf, voor wat zijn ouders zijn aangedaan. Hij doet dat door zijn eigen dood in scène te zetten, zodat hij ongestoord zijn plan kan uitbrengen als Janus.
Daarnaast vind ik het wapen vet in de film: EMP. Dit is een wapen dat echt bestaat, maar dan op kleinere schaal. (De Amerikanen hebben bijvoorbeeld raketten gebruikt die een bepaalde oppervlakte een electromagnetische puls kunnen geven, EMP, en zo militaire apparatuur onschadelijk kunnen maken). Echt een geschikt wapen voor een James Bond film.
Daarnaast zijn de opnames en stunts supervet, ik vond de eerste opname in de chemische wapenfabriek vet en de opnames in Cuba op de telescoop. Daar is ook mijn favoriete stunt: Alec Travelyan schiet op James Bond en om de kogels te ontwijken maakt James Bond een duik van een lange trap af. Sjieke stunt! De scène van de tank vond ik enigzins overdreven, maar ja het is James Bond!
Ik keek ook met plezier naar Femke Janssen.
Ik verheug me op Casino Royale, een blonde James Bond.
Pre- en sequels
No Time to Die
2021
1.117 reacties
Spectre
2015
810 reacties
Skyfall
2012
2.749 reacties
Quantum of Solace
2008
2.393 reacties
Casino Royale
2006
3.164 reacties
Die Another Day
2002
1.033 reacties
The World Is Not Enough
1999
301 reacties
Tomorrow Never Dies
1997
319 reacties
Licence to Kill
1989
325 reacties
The Living Daylights
1987
276 reacties
A View to a Kill
1985
333 reacties
Octopussy
1983
279 reacties
Never Say Never Again
1983
284 reacties
For Your Eyes Only
1981
282 reacties
Moonraker
1979
383 reacties
The Spy Who Loved Me
1977
272 reacties
The Man with the Golden Gun
1974
275 reacties
Live and Let Die
1973
305 reacties
Diamonds Are Forever
1971
322 reacties
On Her Majesty's Secret Service
1969
507 reacties
You Only Live Twice
1967
283 reacties
Thunderball
1965
271 reacties
Goldfinger
1964
361 reacties
From Russia with Love
1963
315 reacties
Dr. No
1962
390 reacties
Gerelateerd nieuws
Famke Janssen had moeite met de pers na haar rol in 'GoldenEye'
De grootste internationale films met een Nederlandse acteur
Alle Bond-acteurs uit de franchise en hun best beoordeelde Bond-film
In de ban van Bond, vijf iconische titelsongs
Bekijk ook
The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.041 reacties
Raiders of the Lost Ark
Actie / Avontuur, 1981
825 reacties
Indiana Jones and the Last Crusade
Actie / Avontuur, 1989
412 reacties
Casino Royale
Misdaad, 2006
3.164 reacties
Williams
Documentaire / Sport, 2017
7 reacties
The Bourne Supremacy
Actie / Thriller, 2004
547 reacties
Gerelateerde tags
cubavals beschuldigdgeheime identiteitcomputer virussecret basesecret intelligence servicekgbsatellitespecial car cossackelectromagnetic pulsetime bomb st. petersburg, russiared army
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.