Williams (2017)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Morgan Matthews
met Sir Jackie Stewart, Nigel Mansell en Alan Jones

Ze zijn een van de meest bekende racefamilies ter wereld, maar hun weg naar de top was geen rechte lijn naar de finish. Deze documentaire brengt de opkomst in kaart van het beroemde race-imperium van Sir Frank Williams. Een vreselijke crash zette de toekomst ervan bijna stop.

avatar van mikey
geen slechte maar zeer saaie doc over een hele saaie man, voornamelijk verteld door zijn dochter die ook nog eens heel saai is.

Boring!!!

mikey schreef:

Boring!!!

Hoe kan je dit in hemelsnaam zeggen als je de docu gezien hebt? Wat een ongelooflijk inspirerende man is deze Frank Williams. Een krankzinnig verhaal, bezeten van de (auto)sport, verlamd vanaf z'n schouders, nooit klagen en alsmaar blijven doorgaan.

Een prachtig portret van een intrigerende familie waarin alles draait om Formule 1. Aan de lange kant, maar verveelt geen moment. Na 'Senna' en '1 Life on the limit' hebben Formule 1-fans er weer een parel van een documentaire bij.

avatar van Zwolle84
Poeh, wat een emotionele rit. Ben niet eerder zo leeggelopen bij een docu. Williams staat symbool voor alles wat die grote, flashy F1-wereld toch zo klein en hands-on maakt. 'Alles geven voor de sport' wordt echt te vaak misbruikt als je dit beeld ziet van iemand die écht álles gaf. Die hardop uitsprak dat zijn gezin absoluut op de tweede plek komt. Maar die na de dood van zijn vrouw wel nacht in nacht uit in de fabriek slaapt omdat er geen reden meer is om naar huis te gaan.

Absoluut hartverscheurend is ook de scène waarin Claire Frank voorleest uit het boek van haar moeder/zijn vrouw, een boek dat hij zelf nog niet heeft durven aanraken. Gebeurt niet vaak dat je een docu zo dichtbij ziet komen. Ingezoomd op een bikkelharde man die bijna breekt.

Ik zal nooit meer met dezelfde ogen naar het team kijken. Dit is wat deze sport nog steeds zo echt maakt.