The World Is Not Enough (1999)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Pierce Brosnan, Sophie Marceau en Robert Carlyle

Sir Robert King is een rijk man, aangezien hij olievelden bezit in Azerbeidzjan, en is bezig met een nieuw project: de aanleg van een nieuwe olieslagader naar het westen. Bij een bezoekje aan M in het hoofdkwartier van MI6 in Londen wordt hij echter vermoord. James Bond probeert Sir King nog te waarschuwen maar hij is te laat. Tijdens deze poging wordt hij beschoten door een, voor hem, onbekende dame. Met behulp van M komt James erachter dat deze mysterieuze dame in dienst is van Renard, een meedogenloze terrorist. De dochter van Sir King, Elektra, die vastbesloten is de nieuwe pijplijn, het levenswerk van haar vader, te voltooien blijkt ooit door Renard te zijn ontvoerd. Sir King heeft echter, mede op advies van M, nooit het losgeld betaald. M en James menen dat het leven van Elektra in gevaar is en M stuurt James, gewapend met de laatste snufjes van Q, naar Azerbeidzjan om Elektra te beschermen en om uit te vinden wie haar vader heeft vermoord.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw op Bluray gezien en ik blijf me verbazen dat deze film zo laag scoort als Bond film. Erg ondergewaardeerd. Ik snap op zich wel waarom (plot is soms te warrig en ongeloofwaardig, Carlyle is een hele matige bad guy en Denise Richards natuurlijk lachwekkend als kernfysicus), maar ik haal veel meer plussen dan minnen uit de film. De intro is werkelijk waanzinnig, met de scenes in Bilbao en Londen en na een prima titelsong (sowieso zit er een fijne soundtrack in de film) krijgen we hele fraaie delen in Azerbeidzjan en in de sneeuw. Eerste uur van de film is gewoon geweldig, maar daarna kakt de boel wel aardig in ja. Zodra duidelijk is dat Elektra een relatie met Renard heeft verliest de film wel voor een groot deel z'n geloofwaardigheid. Helemaal in de scenes dat we moeten geloven dat de, overigens bloedmooie, Denise Richards ook maar iets van haar vakgebied zou weten. Het wordt helemaal grappig in de atoomonderzeeër als ze een paar keer met een strak wit topje dat nat is in beeld komt, haha. Nouja, we zullen het maar accepteren. De finale is trouwens wel erg zwak en de dood van Renard erg flauw. Een van de meest kleurloze Bond vijanden die de serie kent. Gelukkig is er wel een grotere rol voor M en zijn de scenes met Q oprecht geestig. Wat ga ik deze man missen zeg, kort na de première van deze film overleed hij door een ongeluk. Na Bond de meest iconische rol uit de franchise.

Ik kom wederom op 3,5* uit, maar het blijft jammer dat ze het niveau van het eerste uur niet vast kunnen houden, was het absoluut een hoger cijfer geworden.

avatar van W.V.
De derde van Brosnan in de rol van 007. Deze is aardig wat beter als zijn voorganger, komt vanwege het spel van Marceau, was zij al een verrasing in Braveheart, in de film krijg je een hekel aan haar maar hoopt ook dat op een of andere manier zij aan het einde toch nog weer een draai maakt ten goede. Vermakelijk is de rol van Coltrane, voor de tweede keer komt hij als russisch ondernemer in beeld. Het verhaal komt goed op gang in de openingscene's de achtervolging door Londen over de Theems kan zich meten met de boot achtervolging in Live en let die. De film kent ook een goede soundtrack en de titelsong
is prima. Verder de wisseling van de wacht tussen Q en R , prachtig in beeld gebracht zonder sentiment, maar wel waardig. Dame Judy Dench is zoals altijd weer steengoed als M, de tegenvallers in deze film is het totale miscasten van Carlyle en Richards, zelden zo'n ongeinspireerde Bond schurk gezien als Carlyle, zal er verder ook geen woorden aan vuil maken.We waren al lang gewend aan het feit dat de vrouwelijke sidekick van Bond in eerste instantie was gecast voor een knap koppie en dito lijf, hun acteer prestaties waren niet belangrijk erg diepgravend was hun rol toch niet, meestal ging het de dames ook wel goed af. Maar Richards spant toch echt wel de kroon. Had iemand haar nou niet duidelijk kunnen maken dat dit geen tandpasta reclame was, goeie genade, ze acteert net als in Starship Troopers, niet dus. Haar rol en die van Carlyle maken dat ik de film een 4 geef, anders was de waardering zeker hoger geweest.

avatar van loneranger
De film begint spectaculair, eerst met Bond's ontsnapping in Bilbao en daarna zet hij in Q's bootje de achtervolging in op Cigar girl op de Thames. Als de titelsong inzet heb je eigenlijk gelijk al het beste deel van de film gehad, er volgt nog wel actie maar die kan hier niet meer aan tippen. Brosnan zet Bond wederom goed neer. Carlyle vind ik een miscast als schurk, ik vind hem hier een iel mannetje waar geen enkele dreiging vanuit gaat. Richards is ook totaal niet geloofwaardig maar is nog wel leuk om naar te kijken. Marceau doet het veel beter als femme fatale en Llewelyn, Cleese en Coltrane zorgen voor humor. Net als 'Tomorrow never dies' geef ik deze 3 sterren.

avatar van scorefreak

De derde Bond-film voor Pierce Brosnan en is de beste film van alle 4 Bond-films.
Zeer goed acteerwerk door Brosnan zelf, maar ook zeker een goede casting met name Sophie Marceau (bekend van Braveheart) en Robert Carlyle (bekend van Trainspotting) geven kleurrijke karakters en toegevoegde waarde aan deze 19e Bond-film. Alhoewel de rol van Denise Richards iets wat minder overtuigend overkwam als nucleair wetenschapper blijft de film goed overeind.
Ook de bekende terugkerende karakters ontbreken niet, zoals Q, M en Moneypenny.

Het verhaal zit goed in elkaar en heeft een lekker tempo. De eerste 10 minuten zit je al lekker in de actie met Bond. David Arnold's actiemuziek geeft een goede ondersteuning aan de actiescenes en de rustigere episodes. Wat mij betreft de beste Bond-score die hij componeerde van al zijn 5-Bondfilms die hij voorzag van muziek.

3,5 ster

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind hem ongeveer even goed als Tomorrow never dies, maar niet zo goed als Goldeneye en Die another day.
In deze film ook weer een goede spectaculaire opening, daarna wat leuke actiemomenten zoals op de ski's en in een soort hut, het eind was ook wel redelijk, maar niet echt spectaculair.
Toch miste ik wat meer actie, ik miste de mooie locaties wat we normaal wel zien in Bond films, wel weer een grotere rol voor M.
Al met vermakelijk maar niet de beste van Brosnan.

ook weer een leuke bondfilm. weer iets beter dan tomorrow never dies.heb me prima vermaakt.