Die Another Day (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Lee Tamahori
met Pierce Brosnan, Halle Berry en Toby Stephens

Tijdens een missie in Noord-Korea wordt James Bond verraden. Na zijn ontsnapping reist hij van Hong Kong naar Cuba en terug naar Londen met als missie de verrader te ontmaskeren en een oorlog te voorkomen. De achtervolging leidt hem uiteindelijk naar een paleis gelegen in IJsland. Bond ontdekt daar een nieuw hi-tech wapen met ongekende krachten.

avatar van JanLo
GoldenEye 33 schreef:
Goeie film dat sowieso !!! maar ik vind persoonlijk dat 't vanaf die another day TE modern en minder werd ! de tijd gaat nou eenmaal door helaas, maar vond de oude bond films het beste !
Vond je op school een 4 ook goed ? Je geeft namelijk 2 sterren, wat weer overeen komt met een 4 !

avatar van Boneka
Altijd een vette Bond film gevonden. Zeker dat ijspaleis is een feest om te zien. Datzelfde geldt voor de eerste donkere Oscar winnares Halle Belly. Okay minpunten zijn er ook. Zoals ik al eerder schreef in 2013 heeft de computer iets te veel de vrije hand gekregen waardoor sommige scenes er wel erg fake uitzien. Vooral de surfende James Bond ziet er niet uit. Ook het eind met dat vliegtuig is er teveel gewerkt met CGI. Jammer. Over het einde gesproken. Wat vreemd als we eerst Halle naar een heerlijk warm oord zien gaan vervolgens James in de armen ligt van Moneypenny en daarna weer in de armen ligt van Halle het eind van hun reis. Gek en vreemd. Vond het totaal niet passen.

Maar goed met de minpunten eraf vond ik dit toch een heerlijke film om te zien. De beste van Pierce? Wellicht al vond ik The World is not Enough ook vermakelijk om te zien. De slechtste toch GoldenEye. Daar zijn velen met mij niet mee eens, maar ik vond dat nog veel meer fake. Teveel playstation gehalte. Wilde nog wat kwijt over dat gekke lopen van 007. Waarom toch steeds die armen zo omhoog? Ziet er gewoon onnatuurlijk uit. Afijn op naar Casino Royale, wat mij betreft de beste Bond film ooit!

avatar van Boneka
FunkStarr schreef:
Halle Berry is echt een vreselijk slechte actrice zeg. Ik heb me gewoon ernstig zitten storen aan haar optreden. Onbegrijpelijk dat zij gecast is.
Ik niet ben een groot liefhebber van haar. Prachtige schoonheid. Dat ze kan acteren heeft ze bewezen met haar Oscar in Monster's Ball. In Swordfish vind ik haar ook geweldig acteren. Mooi eind voor jou denk ik

avatar van Fisico
De laatste Bondfilm met Brosnan in de hoofdrol. Jammer, want ik kon hem best wel hebben. Jammer ook om te moeten concluderen dat ik deze "Die another day" de minste van zijn 4 producties vond. Het leek er zelfs wat op dat de balans met de actiemomenten verloren was. Zelfs naar Bondnormen was de actie zeer opgeblazen en over the top. Lelijke CGI werd afgewisseld met regelmatige overtredingen van de natuurwetten zoals het ijspaleis en de eindscène in het vliegtuig. Ondanks het feit dat het af en toe minder was, waren er uiteraard ook uitstekende scènes. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het bloedstollende schermgevecht alsook de gijzelingssimulator bij MI6. Ook de openingsscène blijft traditiegetrouw erg leuk. Het verhaal zelf sloeg ook niet echt aan, zeker niet wanneer de klemtoon op DNA-verandering kwam te liggen.
Ook Halle Berry kon me absoluut niet bekoren en haar vreselijke Ursula Andress-kopie was afgrijselijk. Zelfs los daarvan vond ik haar optreden als Bondgirl niet echt geslaagd. Brosnan deed het overigens wel weer goed en zijn gevatte oneliners bleven aanstekelijk. Net als in The world is not enough (Elektra King) wordt hij geraakt in zijn enige zwakke plek, het vrouwvolk, zeker wanneer blijkt dat ze een dubbele rol spelen (Rosamund Pike).

In zijn geheel te beperkt, maar qua vermaak best wel ok, ook voor een Bondfilm. Bezinning dringt zich op, gelukkig herpakte men zich met Casino Royal. Soms is vernieuwing wél goed.