Die Another Day (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Lee Tamahori
met Pierce Brosnan, Halle Berry en Toby Stephens

Tijdens een missie in Noord-Korea wordt James Bond verraden. Na zijn ontsnapping reist hij van Hong Kong naar Cuba en terug naar Londen met als missie de verrader te ontmaskeren en een oorlog te voorkomen. De achtervolging leidt hem uiteindelijk naar een paleis gelegen in IJsland. Bond ontdekt daar een nieuw hi-tech wapen met ongekende krachten.

avatar van JanLo
GoldenEye 33 schreef:
Goeie film dat sowieso !!! maar ik vind persoonlijk dat 't vanaf die another day TE modern en minder werd ! de tijd gaat nou eenmaal door helaas, maar vond de oude bond films het beste !
Vond je op school een 4 ook goed ? Je geeft namelijk 2 sterren, wat weer overeen komt met een 4 !

avatar van Boneka
Altijd een vette Bond film gevonden. Zeker dat ijspaleis is een feest om te zien. Datzelfde geldt voor de eerste donkere Oscar winnares Halle Belly. Okay minpunten zijn er ook. Zoals ik al eerder schreef in 2013 heeft de computer iets te veel de vrije hand gekregen waardoor sommige scenes er wel erg fake uitzien. Vooral de surfende James Bond ziet er niet uit. Ook het eind met dat vliegtuig is er teveel gewerkt met CGI. Jammer. Over het einde gesproken. Wat vreemd als we eerst Halle naar een heerlijk warm oord zien gaan vervolgens James in de armen ligt van Moneypenny en daarna weer in de armen ligt van Halle het eind van hun reis. Gek en vreemd. Vond het totaal niet passen.

Maar goed met de minpunten eraf vond ik dit toch een heerlijke film om te zien. De beste van Pierce? Wellicht al vond ik The World is not Enough ook vermakelijk om te zien. De slechtste toch GoldenEye. Daar zijn velen met mij niet mee eens, maar ik vond dat nog veel meer fake. Teveel playstation gehalte. Wilde nog wat kwijt over dat gekke lopen van 007. Waarom toch steeds die armen zo omhoog? Ziet er gewoon onnatuurlijk uit. Afijn op naar Casino Royale, wat mij betreft de beste Bond film ooit!

avatar van Boneka
FunkStarr schreef:
Halle Berry is echt een vreselijk slechte actrice zeg. Ik heb me gewoon ernstig zitten storen aan haar optreden. Onbegrijpelijk dat zij gecast is.
Ik niet ben een groot liefhebber van haar. Prachtige schoonheid. Dat ze kan acteren heeft ze bewezen met haar Oscar in Monster's Ball. In Swordfish vind ik haar ook geweldig acteren. Mooi eind voor jou denk ik

avatar van Fisico
De laatste Bondfilm met Brosnan in de hoofdrol. Jammer, want ik kon hem best wel hebben. Jammer ook om te moeten concluderen dat ik deze "Die another day" de minste van zijn 4 producties vond. Het leek er zelfs wat op dat de balans met de actiemomenten verloren was. Zelfs naar Bondnormen was de actie zeer opgeblazen en over the top. Lelijke CGI werd afgewisseld met regelmatige overtredingen van de natuurwetten zoals het ijspaleis en de eindscène in het vliegtuig. Ondanks het feit dat het af en toe minder was, waren er uiteraard ook uitstekende scènes. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het bloedstollende schermgevecht alsook de gijzelingssimulator bij MI6. Ook de openingsscène blijft traditiegetrouw erg leuk. Het verhaal zelf sloeg ook niet echt aan, zeker niet wanneer de klemtoon op DNA-verandering kwam te liggen.
Ook Halle Berry kon me absoluut niet bekoren en haar vreselijke Ursula Andress-kopie was afgrijselijk. Zelfs los daarvan vond ik haar optreden als Bondgirl niet echt geslaagd. Brosnan deed het overigens wel weer goed en zijn gevatte oneliners bleven aanstekelijk. Net als in The world is not enough (Elektra King) wordt hij geraakt in zijn enige zwakke plek, het vrouwvolk, zeker wanneer blijkt dat ze een dubbele rol spelen (Rosamund Pike).

In zijn geheel te beperkt, maar qua vermaak best wel ok, ook voor een Bondfilm. Bezinning dringt zich op, gelukkig herpakte men zich met Casino Royal. Soms is vernieuwing wél goed.

avatar van Phantasm
Lang niet zo spectacular als zijn voorganger, het laatste half uur vond ik nog het leukst, verder allemaal een beetje saai.

avatar van Movie Jim
Pierce Brosnan was een redelijke James Bond:

Tomorrow never dies op 1.
Die another day op 2. is veel beter dan The world is not enough
The world is not enough op 3.
Goldeneye op 4. Vond ik wel erg minder!

Zo rangschik ik volgens mijn persoonlijke mening
de 4 Bond films die Pierce Brosnan gedaan heeft.
Ik vindt Halle Berry wel een aantrekkelijke goede Bond girl
een van de beste.
De auto achtervolging met de Aston Martin vanquish,
het verraad in het begin in Noord Korea,
James Bond wordt gevangen genomen
de achtervolging met de hovercrafts
heerlijk.
ik vindt het wel een top James Bond film!
ik heb weer na herziening genoten!.
alleen slechterik Toby Stephens
als Gustav Graves kan ik echt niet uitstaan
de Chinezen zijn wel vet!

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer goede Bond film, al het wel meer naar de special effects kant opgaat, meer snellere auto's , nieuwere snufjes / moderner en ook meer actie.
Wat ik dan wel miste is dat ze maar op 2 plaatsen waren, Cuba en Ijsland het laatste deel.

Het einde was wel weer spectaculair het hele ijspaleis gebeuren en daarna nog in de helikopter was ook erg goed!
Verder was het weer als vanouds zoals we de Bond films met Pierce Brosnan kennen.

Mijn top 4 van Pierce brosnan als James Bond:

1. Goldeneye
2. Die another day
3. The world is not enough
4. Tomorrow never dies

avatar van Shadowed
Wtf is dit.

Kan het bijna geen Bond-film meer noemen na het zien van deze Die Another Day. Tamahori aan het roer pakt soms echt rampzalig uit. Na het zien van The Edge wist ik dat hij visueel echt heel lelijk kon uitpakken, maar dat het qua spanning wel beter zat, maar daar heeft Die Another Day niet veel van.

Ik moet het eigenlijk vooral een halfbakken fantasyfilm noemen die steeds iets stompzinniger wordt. Nooit de grootste fan geweest van Bond-films. Maar toch liever braaf en charmant dan compleet over-the-top en nogal stompzinnig zoals hier.

Brosnan is nog steeds een beetje hetzelfde. Charmant bij vlagen, maar als Bond niet zo briljant. Pike weet weinig indruk te maken. Berry heeft wel zo haar momentjes. Wat mij betreft 1 van haar betere rollen verrassend genoeg. Stephens net wat te veel.

De actie is soms echt bizar lelijk op het visuele vlak. Neem bijvoorbeeld Brosnan die gaat surfen op de hoge golven. Het was werkelijk bizar slecht. Wat mij betreft 1 van de dieptepunten van CGI. SyFy films dan weer niet meegerekend, dat is namelijk zowat een genre apart dat ervoor gaat om lelijk te zijn.

Het is nogal een wat makke Bond-film geworden die compleet over-the-top gaat en bijna geen enkele actiescène een beetje charme weet te geven. Gecombineerd met een dom verhaal en domme setting is het vooral een potje geworden dat gerekt moest worden tot wel 132 minuten.

avatar van Gastel
Wordt vaak gezien als de slechtste Bond film, ik kan daar op zich in komen. Het plot is flinterdun, de actie is over the top, de CGI is soms lelijk en Brosnan acteert wat houterig.

Maar toch heb ik mij prima vermaakt. Juist vanwege de verstand op nul actie, de geinige snufjes en de mooie Bondgirls.

Zeker geen hoogvlieger dus, maar prima popcorn entertainment .

Ik verbaas me over de positieve reacties.

Ik heb de film zojuist gezien, ben alle Bonds op chronologische volgorde aan het kijken. Ik was al die jaren van mening dat Tomorrow never Dies wel de slechtste Bond met Brosnan was, maar daar kom ik nu op terug. By far is Die another Day de slechtste.

Trash theme, wat is dat voor shit joh?

Domme villain, stom verhaal, soms ronduit belachelijke CGI effecten, zoals toen Bond ging "surfen" verderop in de film. Nee, dit wist mij niet heel erg te boeien. Jammer om Brosnan zo zijn exit te zien maken. Wie de schuldige is geen idee, director, scriptschrijver etc, maar het is jammer dat Goldeneye eigenlijk de enige is die echt sterk is, echt goed, met Brosnan.

Als je dan kijkt naar Casino Royale, godskolere dat is echt van een heel ander niveau, niet normaal meer. Als ik ooit nog een keer alle Bonds ga kijken dan skip ik Die Another Day.

avatar van Ajax&Litmanen1
MosquitoSmasher schreef:
Ik verbaas me over de positieve reacties.

Het MM gemiddelde is 2,89, dus volgens mij is het gros van de stemmers het gewoon met je eens dat het een draak van een film is en een van de zwakste Bondfilms. Ik wel, ieder geval. Alleen Quantum of Solace vind ik nog slechter. Die surfscène is samen met de autojump met die gekke sheriff in het Roger Moore tijdperk het dieptepunt van James Bond special effects.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Oei, dus Quantum of Solace blijft gewoon echt slecht he? Dat vond ik jaren geleden ook al, maar mijn broer na een tweede keer kijken zei dat het eigenlijk helemaal niet zo trash was. Ik zal erachter komen vandaag, want voor vandaag staan Casino Royale en QoS op het menu. Zonde zeg ja zo'n mega sterke film met Casino Royale dat ze zo de mist ingingen met QoS. Ik herinner me dat ik Skyfall wel weer tof vond maar helaas Spectre weer heel matigjes.

Het komt er dus op neer dat alleen Connery, Moore en Dalton het voor elkaar kregen om hun tweede film niet te verneuken. Al is het denk ik niet de schuld van Brosnan en Craig dat hun tweede films zo tegenvallen.

avatar van filmfan0511
Pfoeh, pijnlijk slecht.

Een redelijk leuke openingsscène, Madonna's lekker foute technoliedje en een verwilderde, langharige James Bond maakten het pakweg eerste halfuur nog geslaagd, waardoor ik me bijna begon af te vragen waarom de score voor deze film zo laag ligt. Ja, dat begon ik wel snel te begrijpen daarna. Vanaf dat Bond aankomt in dat ijspaleis zakt Die another Day naar een zeer droevig niveau, en herstelt het zich niet meer. Het surfen op die vloedgolf is te genant voor woorden, zoiets mag toch niet voorbij een proefscript geraken. Met de scène wordt het vervelender en vooral saaier (niet door een gebrek aan actie, maar door oninteressante, slecht in beeld gebrachte actie), en dat resulteert dan in een einde dat ik ook liever snel vergeet. En wat was er eigenlijk aan de hand met de special effects? Het zag er van begin tot einde slechter uit dan enige andere Bond-film.
Jammer van al het verspilde acteerwerk, want hier is best een mooie cast verzameld. Toby Stephens en Rosamund Pike: ik ben van beide zeer groot fan, maar wat krijgen ze hier kutmateriaal om mee te werken zeg.

Bon, eentje om snel te vergeten. Brosnan's 007-era eindigt met een domper. 2*