The Man with the Golden Gun (1974)

Alternatieve titels: Ian Fleming's The Man with the Golden Gun | De Man met de Gouden Revolver

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Hamilton
met Roger Moore, Christopher Lee en Britt Ekland

Een dodelijke kogel voor James Bond. Geheim agent 007 moet zich dit keer door een tweevoudig probleem worstelen. Hij moet het in de eerste plaats opnemen tegen de aartsschurk Scaramanga (Christopher Lee). Deze heeft de hand weten te leggen op een essentieel onderdeel van een revolutionaire ontdekking met de codenaam Solex. Onder aanvoering van Scaramanga heeft de internationale onderwereld de gevaarlijkste beroepsmoordenaar ter wereld op Bond af gestuurd.

avatar van thunderball
Goodnight zit niet in de vorige of welke andere Bondfilm, hoor! Of bedoel je de sheriff W.J. Pepper?

avatar van Noodless
inderdaad sheriff W.J. Pepper... Mary Goodnight wordt gespeeld door actrice Britt Ekland.

avatar van Woland
Het is al een tijd geleden dat ik een 'klassieke' Bond heb gezien. Een paar van de recente Daniel Craigs die meestal redelijk bevielen, jawel, en daarvoor (lees: een jaar of tien, vijftien terug) heb ik nog een paar van die gedrochten met die waardeloze Pierce Brosnan gezien. Maar hoewel ik eind jaren '80 en met name begin jaren '90 zo'n beetje alle oude Bonds wel gezien heb, kan ik me eigenlijk geen enigzins recente herziening herinneren. Maar nu was het dan zover: The Man with the Golden Gun was op TV, en dat voldeed voor mij en de anderen.

Om eerlijk te zijn: het viel me niet mee, op allerlei vlakken. Natuurlijk is er over-the-top actie, verleidt Bond alle prachtige vrouwen die schijnbaar overal in de geheime dienst/georganiseerde misdaad rondlopen, er is een villain met een onmogelijk omslachtig plan, een geheime basis en een raar maar gevaarlijk hulpje. Dat had ik eigenlijk allemaal wel een beetje verwacht, maar op de meeste fronten viel de uitvoering tegen. Roger Moore vond ik maar zo-zo (ik moet toch maar eens meer Bonds terugkijken, maar in mijn herinnering was Connery toch ruim beter). Die verschrikkelijke Amerikaan slaat compleet de plank mis als comic relief, en de humor was sowieso niet echt raak. Nick Nack, mwah, ik vond hem maar een saai hulpje. De dames waren fraai, dat wel, maar qua rol onzinnig. Maar gelukkig is er altijd nog Christopher Lee. Wat een held. Als Scaramanga zet hij een ijzersterke bad guy neer, zelfs met een dom script als dit. Uiteindelijk overheerst bij mij een gevoel van flauwheid en kazigheid, en ik had toch op meer gehoopt bij het kijken van weer eens een Bond.

avatar van Black Math
Herzien. Geen geweldige film, maar wel aardig voor die tijd. De titelsong is zoals bij meer James Bond films erg sterk, de doorwerking in de rest van de soundtrack is aardig. De antagonist in de film is een wat minder typische James Bond schurk die de hele wereld bedreigd, maar is wel een charismatisch personage, wat natuurlijk ook komt door z'n geweldige vertolker, Christopher Lee.

Het script is niet al te sprankelend, maar zit wel redelijk logisch in elkaar. Een paar kleine kanttekeningen: James Bond die verstand van supergeleiding heeft, vliegtuigen bestuurt, en met auto's stunts uithaalt (een beetje Jumping the Shark momentje, zeker met het geluidje dat ze eronder hebben geplakt), maar die de motor van een speedboot niet aan de praat krijgt, en het personage Goodnight dat veel te dom is om voor de geheime dienst te werken. Verder het eiland dat plichtmatig in de lucht vliegt nadat de vloeibare helium (=heel erg koud) iets te heet wordt (dan moet de lichaamstemperatuur van de man die erin viel wel erg heet geweest zijn, wil iets dat zo koud is zo sterk opwarmen). Het absolute nulpunt kan overigens niet bereikt worden. Maar goed, helemaal logisch zijn de meeste Bond films niet, en over het algemeen vind ik het hier dus nog wel meevallen.

Verdere nadelen: geen gadgets en het personage J.W. dat zo uit de Dukes of Hazard serie had kunnen weglopen. De slapstick slaat helaas niet bij mij aan. Daar staat wel tegenover dat het aantal blauwe schermen minder lijkt te zijn. De achtervolging was wel best aardig voor die tijd, en de karatemeisjes waren ook wel grappig, al valt bij dit soort scènes de onbeholpenheid van Bond met martial arts wel op.

Aardig om weer eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat. 2*.

ik vind dit een van de mindere bond films. maar zeker niet de slechtste bond film.vermaak me zeker prima als ik hem weer zie.maar kijk hem toch minder dan bijvoorbeeld for your eyes only.want dat vind ik de beste bond film.en dan zie ik er nog wel een paar wat vaker dan deze bondfilm.maar roger moore zet hier zeker weer een goeie bond neer.maar de film verdiend zeker een voldoende in mijn ogen.

Ik vind dit een van de betere bondfilms van Roger Moore. Roger Moore vindt ik sowieso een mindere Bond dan Craig en Connery. Alhoewel ik wel denk dat de films met Moore een beetje onderschat worden. Zo slecht zijn ze nou ook weer niet. Christopher Lee vindt ik geweldig als Scaramanga en in het algemeen ook een fantastische acteur. Nick Nack was leuk maar droeg verder niet echt bij.

avatar van Duke Nukem
Mark2004 schreef:
Roger Moore vindt ik sowieso een mindere Bond dan Craig en Connery.

Daniel Craig in dezelfde adem als Sean Connery uitspreken is heiligschennis.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze film is even goed als Live and let die.
Veel achtervolgingen ook hier weer en leuk dat de dikke Engelsman uit Live and let die nog even meedeed, ook mooie bondgirls, een goede schurk als Scaramanga en de kleine dwerg was ook wel grappig.
Mooie locaties waar James Bond was en ook een goed einde!
Daarom 4 sterren!

avatar van Tommy De Vito
Deze tweede Bond met Roger Moore in hoofdrol is minder dan zijn eerste 007 film 'Live and Let Die'.

Het verhaal vond ik met name aan de dunne kant dit keer. Naar mijn idee had er ook meer uitgepakt mogen worden qua actie. Hier en daar wat schietpartijen en standaard achtervolgingen, maar daar is het eigenlijk wel mee gezegd. Stunt met de auto over het de rivier was wel weer heerlijk!

Gelukkig valt er ook genoeg te genieten. Mooie locaties zoals altijd en beide Bond girls zien er goed uit. Daarnaast zit Lee heerlijk in zijn rol als Scaramanga 'The Man With The Golden Gun'! Vermakelijke film is deze Bond toch wel, maar tot nu toe misschien wel de minste uit de reeks. 3*

avatar van Boneka
Opnieuw zeer vermakelijk met name de laatste 45 minuten. Wel nu een half puntje minder want het verhaal is wat aan de dunne kant. Maar leuk blijft ie wel.

avatar van AJK
AJK
Tja mischien niet de beste Bondfilm met Moore,
maar voor mij wel een klassieker.
Komt denk ik door Christopher Lee.
Ik vind ook dat Moore onderschat is als Bond.
Hij heeft 14 jaar Bond gespeelt als ik me niet vergis.Moore was nog altijd beter als die schoenenverkoper want dat was echt slecht.
3.0

Aardig. Roger Moore had er precies geen zin meer in. Heel serieus en vaak met een frons. Vanaf The Spy Who Loved Me zit hem dan ook echt in het personage die hij wou zijn. De slechterik wordt mooi gespeeld door Christopher Lee en ook Nick Nack is een leuke bonus. Film is voorts wel wat te lang voor zo'n mager plot. 3*