The Man with the Golden Gun (1974)

Alternatieve titels: Ian Fleming's The Man with the Golden Gun | De Man met de Gouden Revolver

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Hamilton
met Roger Moore, Christopher Lee en Britt Ekland

Een dodelijke kogel voor James Bond. Geheim agent 007 moet zich dit keer door een tweevoudig probleem worstelen. Hij moet het in de eerste plaats opnemen tegen de aartsschurk Scaramanga (Christopher Lee). Deze heeft de hand weten te leggen op een essentieel onderdeel van een revolutionaire ontdekking met de codenaam Solex. Onder aanvoering van Scaramanga heeft de internationale onderwereld de gevaarlijkste beroepsmoordenaar ter wereld op Bond af gestuurd.

avatar van thunderball
Goodnight zit niet in de vorige of welke andere Bondfilm, hoor! Of bedoel je de sheriff W.J. Pepper?

avatar van Noodless
inderdaad sheriff W.J. Pepper... Mary Goodnight wordt gespeeld door actrice Britt Ekland.

avatar van Woland
Het is al een tijd geleden dat ik een 'klassieke' Bond heb gezien. Een paar van de recente Daniel Craigs die meestal redelijk bevielen, jawel, en daarvoor (lees: een jaar of tien, vijftien terug) heb ik nog een paar van die gedrochten met die waardeloze Pierce Brosnan gezien. Maar hoewel ik eind jaren '80 en met name begin jaren '90 zo'n beetje alle oude Bonds wel gezien heb, kan ik me eigenlijk geen enigzins recente herziening herinneren. Maar nu was het dan zover: The Man with the Golden Gun was op TV, en dat voldeed voor mij en de anderen.

Om eerlijk te zijn: het viel me niet mee, op allerlei vlakken. Natuurlijk is er over-the-top actie, verleidt Bond alle prachtige vrouwen die schijnbaar overal in de geheime dienst/georganiseerde misdaad rondlopen, er is een villain met een onmogelijk omslachtig plan, een geheime basis en een raar maar gevaarlijk hulpje. Dat had ik eigenlijk allemaal wel een beetje verwacht, maar op de meeste fronten viel de uitvoering tegen. Roger Moore vond ik maar zo-zo (ik moet toch maar eens meer Bonds terugkijken, maar in mijn herinnering was Connery toch ruim beter). Die verschrikkelijke Amerikaan slaat compleet de plank mis als comic relief, en de humor was sowieso niet echt raak. Nick Nack, mwah, ik vond hem maar een saai hulpje. De dames waren fraai, dat wel, maar qua rol onzinnig. Maar gelukkig is er altijd nog Christopher Lee. Wat een held. Als Scaramanga zet hij een ijzersterke bad guy neer, zelfs met een dom script als dit. Uiteindelijk overheerst bij mij een gevoel van flauwheid en kazigheid, en ik had toch op meer gehoopt bij het kijken van weer eens een Bond.

avatar van Black Math
Herzien. Geen geweldige film, maar wel aardig voor die tijd. De titelsong is zoals bij meer James Bond films erg sterk, de doorwerking in de rest van de soundtrack is aardig. De antagonist in de film is een wat minder typische James Bond schurk die de hele wereld bedreigd, maar is wel een charismatisch personage, wat natuurlijk ook komt door z'n geweldige vertolker, Christopher Lee.

Het script is niet al te sprankelend, maar zit wel redelijk logisch in elkaar. Een paar kleine kanttekeningen: James Bond die verstand van supergeleiding heeft, vliegtuigen bestuurt, en met auto's stunts uithaalt (een beetje Jumping the Shark momentje, zeker met het geluidje dat ze eronder hebben geplakt), maar die de motor van een speedboot niet aan de praat krijgt, en het personage Goodnight dat veel te dom is om voor de geheime dienst te werken. Verder het eiland dat plichtmatig in de lucht vliegt nadat de vloeibare helium (=heel erg koud) iets te heet wordt (dan moet de lichaamstemperatuur van de man die erin viel wel erg heet geweest zijn, wil iets dat zo koud is zo sterk opwarmen). Het absolute nulpunt kan overigens niet bereikt worden. Maar goed, helemaal logisch zijn de meeste Bond films niet, en over het algemeen vind ik het hier dus nog wel meevallen.

Verdere nadelen: geen gadgets en het personage J.W. dat zo uit de Dukes of Hazard serie had kunnen weglopen. De slapstick slaat helaas niet bij mij aan. Daar staat wel tegenover dat het aantal blauwe schermen minder lijkt te zijn. De achtervolging was wel best aardig voor die tijd, en de karatemeisjes waren ook wel grappig, al valt bij dit soort scènes de onbeholpenheid van Bond met martial arts wel op.

Aardig om weer eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat. 2*.

ik vind dit een van de mindere bond films. maar zeker niet de slechtste bond film.vermaak me zeker prima als ik hem weer zie.maar kijk hem toch minder dan bijvoorbeeld for your eyes only.want dat vind ik de beste bond film.en dan zie ik er nog wel een paar wat vaker dan deze bondfilm.maar roger moore zet hier zeker weer een goeie bond neer.maar de film verdiend zeker een voldoende in mijn ogen.

Ik vind dit een van de betere bondfilms van Roger Moore. Roger Moore vindt ik sowieso een mindere Bond dan Craig en Connery. Alhoewel ik wel denk dat de films met Moore een beetje onderschat worden. Zo slecht zijn ze nou ook weer niet. Christopher Lee vindt ik geweldig als Scaramanga en in het algemeen ook een fantastische acteur. Nick Nack was leuk maar droeg verder niet echt bij.

avatar van Duke Nukem
Mark2004 schreef:
Roger Moore vindt ik sowieso een mindere Bond dan Craig en Connery.

Daniel Craig in dezelfde adem als Sean Connery uitspreken is heiligschennis.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, deze film is even goed als Live and let die.
Veel achtervolgingen ook hier weer en leuk dat de dikke Engelsman uit Live and let die nog even meedeed, ook mooie bondgirls, een goede schurk als Scaramanga en de kleine dwerg was ook wel grappig.
Mooie locaties waar James Bond was en ook een goed einde!
Daarom 4 sterren!

avatar van Tommy De Vito
Deze tweede Bond met Roger Moore in hoofdrol is minder dan zijn eerste 007 film 'Live and Let Die'.

Het verhaal vond ik met name aan de dunne kant dit keer. Naar mijn idee had er ook meer uitgepakt mogen worden qua actie. Hier en daar wat schietpartijen en standaard achtervolgingen, maar daar is het eigenlijk wel mee gezegd. Stunt met de auto over het de rivier was wel weer heerlijk!

Gelukkig valt er ook genoeg te genieten. Mooie locaties zoals altijd en beide Bond girls zien er goed uit. Daarnaast zit Lee heerlijk in zijn rol als Scaramanga 'The Man With The Golden Gun'! Vermakelijke film is deze Bond toch wel, maar tot nu toe misschien wel de minste uit de reeks. 3*

avatar van Boneka
Opnieuw zeer vermakelijk met name de laatste 45 minuten. Wel nu een half puntje minder want het verhaal is wat aan de dunne kant. Maar leuk blijft ie wel.

avatar van AJK
AJK
Tja mischien niet de beste Bondfilm met Moore,
maar voor mij wel een klassieker.
Komt denk ik door Christopher Lee.
Ik vind ook dat Moore onderschat is als Bond.
Hij heeft 14 jaar Bond gespeelt als ik me niet vergis.Moore was nog altijd beter als die schoenenverkoper want dat was echt slecht.
3.0

Aardig. Roger Moore had er precies geen zin meer in. Heel serieus en vaak met een frons. Vanaf The Spy Who Loved Me zit hem dan ook echt in het personage die hij wou zijn. De slechterik wordt mooi gespeeld door Christopher Lee en ook Nick Nack is een leuke bonus. Film is voorts wel wat te lang voor zo'n mager plot. 3*

avatar van Phantasm
Niet zo spectaculair als zijn voorganger, maar het valt voor een keertje te doen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, blijft een zeer goede film met Roger Moore, ongeveer even goed als Live and let die, ook in deze film weer veel achtervolgingen en leuk dat de dikke Engelsman uit Live and let nog even meedeed, ook mooie bondgirls, een goede schurk als Scaramanga en de kleine dwerg was ook wel grappig.

Mooie locaties waar James Bond was en het einde was ook wel geslaagd.
Op naar The Spy who loved me!

avatar van thunderball
Die "dikke Engelsman" is een Amerikaanse sheriff.

Dit is de eerste film die ik mij kan herinneren van James Bond. Ik dacht vlak voor Skyfall nog dat dit Pierce Brosnan was en dat hij nog steeds James Bond speelde. Verder heeft James een geweldige scene met de sheriff. Clifton James wat een held zeg.

avatar van martijn011
Na het zien van deze film heb ik altijd het idee dat er meer uitgehaald had kunnen worden. Het plot is best aardig bedacht, nu is niet de mensheid in gevaar, maar Bond zelf. Na een dreigbrief met een gouden kogel erin gaat hij op zoek naar Scaramanga, gespeeld door Christopher Lee.
Diezelfde Scaramanga heeft in de openingsscène, een hele goede opening trouwens, al iemand met een gouden kogel om het leven gebracht in een duel waar hij een spelletje van maakt. Zijn assistent Nick Nack, een dwerg, zit aan de knoppen.

Dit schurkenduo had veel meer potentie dan wat we voorgeschoteld krijgen. Lee is natuurlijk een geweldig acteur, maar zijn rol komt maar niet uit de verf. Nick Nack zorgt voornamelijk voor de komische noot, maar kan ook erg gevaarlijk zijn. Beiden hebben te maken met een script wat niet goed uitgewerkt is.

Wat me bij Moore vooral opviel was de hardheid die hij toonde in de gevechten. Hij geeft zelfs een vrouw een beste klap in haar gezicht. Heel veel memorabele scènes heeft deze film niet, behalve dan de sprong met de auto over de rivier. Jammer dat dit hoogtepunt vergezeld is met een vreselijk kinderachtig melodietje.
Net aan een voldoende voor deze film. 3*

avatar van Graaf Machine
Zal vast een hele goede film zijn, maar met de huidige Bond, die ik fantastisch vind, heeft dit net zo veel te maken als een huiskat met een sabeltandtijger.

Met Moore begon gewoon de lange tijd van kinderachtige Bondfilms.

avatar van Shadowed
The man who also directed Goldfinger.

Dat was van de eerste drie toch echt wel de leukste. Nu, met hem terug in de regiestoel, is deze film ook gelijk wel wat leuker geworden. Heb nog wel wat andere films met Moore gezien, die ik niet zo goed meer herinner, maar diegene die ik wel herinner moet ik mee concluderen dat Moore echt de beste Bond was.

Wellicht niet zo charmant als Connery, maar ik vind Moore de leukste van allemaal. Wellicht iets kinderachtiger, maar wel iets grappiger waardoor de films wel beter uit te zitten zijn. Dat maakt Moore wel een leuke Bond moet ik zeggen.

De actie is zo best leuk. Niet altijd even memorabel, maar een aantal scenes zijn toch best wel leuk. Zoiets als die autoflip bijvoorbeeld. Beetje lompe stunts, maar toch wel geinig. Bovendien ook niet te lomp, want het blijft wel James Bond waar we naar kijken.

Vooral de Fantasy Island-achtige omgeving na enige tijd doet het goed. Met Lee en zelfs Villechaize die ten tonele verschijnen is er toch wel een feestje aanwezig. Maar uiteindelijk is de actie zelf wel braaf en mis ik bij de actiescènes ook wel een beetje creativiteit, buiten enkele aardige stunts.

De film kent ook een iets te lange speelduur die zeker in het eerste deel niet altijd even goed weet te boeien. Maar toch heeft het zijn charmes. Hamilton heeft er toch wel een aantal leuke op zijn naam staan moet ik zeggen.

avatar van Kondoro0614
“I am now aiming precisely at your groin. So speak or forever hold your piece.”

De volgende in de wachtrij van mijn ‘James Bond’-marathon is de tweede film met ‘Roger Moore’ en het was helaas een wat mindere zit. Het vorige deel waar de introductie van ‘Roger Moore’ bij zat wist me in ieder geval toch wat meer te vermaken, ik denk omdat de regisseur bij die film een hele andere weg in sloeg dan de voorgangers, iets vernieuwend en dat was namelijk: ‘horror’. Maar natuurlijk niet echt pure horror zoals we gewend zijn, het was meer gericht qua ‘Voodoo’ en veel ‘enge’ wezens zoals exotische dieren. De film was daardoor wat aantrekkelijker en ging een andere route in.

‘Guy Hamilton’ houdt voornamelijk zijn oude vertrouwde boekje open die hij ook gebruikte met ‘Goldfinger’. Daar waar ‘Sean Connery’ nog de seksbom was en onverslaanbaar moest nu ‘Roger Moore’ de rol invullen en hij deed het uitstekend. Maar er is weinig ruimte voor echte spanning, het ging hier weer van bil naar bil en aardig wat actie scenes waarop lijkt dat ‘James Bond’ onraakbaar is en wel de ‘Terminator’ lijkt te zijn.

De cast was wel aardig. De dames waren weer eens van ouds mooi maar, zeker niet de beste die de serie kent. Ook ‘Roger Moore’ vertolkt hier zijn ‘007’ rol erg goed en laat weer eens zien de geschikte persoon te zijn om ‘James Bond’ te spelen’. De schurk vond ik echter wat magertjes en zeker niet de beste in de reeks tot zoverre.

Ook kwam er een ‘oude’ personage in terug, namelijk de politiechef uit het vorige deel. Vrij irritante personage waar duidelijk heel veel ‘grappige’ teksten in hoorde te zitten alleen sloeg dit nergens aan, het was meer storend. Het verhaal was redelijk, al vond ik de schurk in dit deel wel erg tegenvallen. ‘Scaramanga’ heeft wel een heel leuk achtergrond verhaal, de personage zelf weet geen spanning uit te stralen of te creëren en die derde tepel was meer storend als ‘eng’ of ‘stoer’.

Al om al, redelijke bond film maar op veel vlakken sloeg hij de plak ontzettend mis. Ik heb zo nu en dan zeker vermakelijk gekeken, maar het was meer een leuke popcorn zit dan dat hij iets wist te bieden.

avatar van Gastel
De tweede Roger Moore, The Man With The Golden Gun, gaat door op de met Live And Let Die ingeslagen weg. Bond de wereld over laten reizen en hem een bonte stoet van badguys laten verslaan. Ondertussen krijgt hij de hulp van kleurrijke figuren en schaakt hij de mooiste chicks. Zeer formulematig allemaal dus.

Wat is goed? De film kijkt lekker weg, de twee uur vliegen voorbij. Vooral het eerste deel bekijk je constant met een glimlach (voor de film echt uit de bocht vliegt).
Roger Moore draagt de film weer met verve, ook de schurk Scaramanga is prima. Het duel tussen de twee is dan ook uitstekend.

Wat is slecht? Het gebrek aan een goed scenario is ook hier weer duidelijk, het is feitelijk een aaneenschakeling van dan weer grappig bedoelde, dan weer spannend bedoelde scènes.
Roger Moore verdient zo langzamerhand een betere film.
De terugkeer van sheriff J.W. Pepper is mijn grootste bezwaar. Zelden zo'n vervelend karakter gezien. Zijn terugkeer is niet alleen compleet ridicuul, het duurt ook nog eens vreselijk lang. Bijna twintig minuten moeten we tegen hem aankijken. De aanwezigheid van dit slapstick karakter verleidt de regisseur ook om een soort Benny Hill fluitje te monteren wanneer er met een auto over water gesprongen wordt. Tenenkrommend.
Dit alles levert een halve punt aftrek op.

Tussenstand:

7. Diamonds Are Forever (1971) 3*
8. You Only Live Twice (1967) 3*
9. The Man With The Golden Gun (1974) 2.5*

avatar van david bohm
De film begint gelijk goed op het eiland van Scaramanga, mooie locatie trouwens. Mooie locaties, zoals sight seeing in Hong Kong, luxueuze hotelkamers en mooie dames. Goodnight is wel echt een karikatuur maar met Scaramanga heeft James een mooie antagonist. Ook de finale is leuk vooral het gevecht met Nick Nack.
Aanrader als je trek hebt in een Bond film.