The Man with the Golden Gun (1974)

Alternatieve titels: Ian Fleming's The Man with the Golden Gun | De Man met de Gouden Revolver

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Hamilton
met Roger Moore, Christopher Lee en Britt Ekland

Een dodelijke kogel voor James Bond. Geheim agent 007 moet zich dit keer door een tweevoudig probleem worstelen. Hij moet het in de eerste plaats opnemen tegen de aartsschurk Scaramanga (Christopher Lee). Deze heeft de hand weten te leggen op een essentieel onderdeel van een revolutionaire ontdekking met de codenaam Solex. Onder aanvoering van Scaramanga heeft de internationale onderwereld de gevaarlijkste beroepsmoordenaar ter wereld op Bond af gestuurd.

avatar van Pacino88
Die flaws in deze film zijn inderdaad idioot.
Die auto scene met de nichtjes en Hip, is zo apart. Die makers moeten dit wel opgemerkt hebben, en als excuus voor een boot scene wel heel erg slecht!
Tijdnood zal de reden wel zijn geweest.
Toch vind ik dit zeker een van de betere 007's door de fijne locaties, muziek en sfeer.
De climax is wat te lang, na Scaramanga's dood had het wel wat sneller afgelopen kunnen zijn.

jack-sparrow
knappe bond-film.
niet een van mijn favorieten .
maar slecht is hij zeker niet.
ik geef deze een goede 3.5
hij is best goed.

neo (crew)
Zag deze daarstraks voor het eerst in de bioscoop, na ook al in geen jaren meer te hebben gezien. Het is wat toch allemaal wat minder als im mij herinner. Een Bond met relatief weinig actie en niet allemaal even boeiende bijfiguren. maar Lee is natuurlijk nog steeds fantastisch. De charme moet deze toch vooral hebben van het anders dan andere Bond films zijn, en dat op vele manieren. Maar een echte betere film maakt dat het niet.

avatar van megaman
dat is vreemd, op de hoes van de DVD staat 1975. en hier op moviemeter schijnt TMWTGG van 1974 te zijn(?!)

avatar van davidov
megaman schreef:

Ik weet het niet zeker...maar het zou kunnen dat 1975 de NL of Benelux release datum was. Net zoals DAD bij ons in begin 2003 uit kwam en in andere landen eind 2002 (dacht ik)

Een Geweldige James Bond film!!
Dat komt onder andere door Christopher Lee, wat kan hij geweldig acteren.
Ik vind dit een van de beste James Bond films die er zijn.
Als Jaws (Richard Kiel) nou ook nog de huurmoordenaar van Scaramanga zou zijn, dan zou het echt de beste zijn!!
Een grappig stukje was toen Nick Nack met die flessen ging gooien.

avatar van murtcelP
Hele leuke Bondfilm, veel vaart en humor, maar behoort niet tot de betere Bondfilms.
Het is vooral allemaal komisch en niet zo erg doordacht.
De spiral-stunt over de kapotte brug behoort wel tot de hoogtepunten uit de hele serie! Jammer van het cartoon-achtige geluidje erbij, maar de stunt is zo vet dat dat het zelfs niet totaal verpest.
De eilandengroep bij Phuket is één van de mooiste locaties in de serie. De muziek is ook aardig.
Te veel goede dingen in deze wat slechtere Bondfilm om hem helemaal af te kraken. ***1/2

avatar van Tenshinhan
TMWTGG is een snel product, en dat is gedurende de film af en toe toch echt te merken, maar daarom is het zeker geen slechte film. Moore speelt nogmaals Bond op de zelfde en geweldige manier als in LALD en Christopher Lee is mogelijk één van de beste schurken van de gehele Bond reeks. Het etentje dat Bond en Scaramanga aan tafel hebben is dan ook de hoogtepunt van de film. De irritante Goodnight en de wat saaie stukjes zorgen er echter voor dat het algemene niveau van de film daalt.

Desondanks 3.5 sterren.

avatar van SSeagal
Aardig, meer niet. De schurk is enorm goed, alleen de actie is behoorlijk dungezaaid. Jammer. ***

goeie bond film ****

"Mais, monsieu'.."
Gorig gewoon die beteuterde bek erbij.

Deze film is leuk, echt super dingen komen er in voor.

avatar van Mug
Mug
De venijnige, scherpe, intelligente humor ontbreekt totaal in dit deel. Eerder kluchtig, vooral te danken aan Britt Ekland, het proto-type van een dom blondje [diepe zucht], en de terugkeer van die rot-sheriff [diepere zucht]. Niet mijn humor...

Maar ja, de actie, lokaties, muziek, bijzondere dingetjes, dat was weer tip-top in orde. Daar ligt het vermaak bij dit Bond-deel.

avatar van Wembleyfever
Mug schreef:

Teleurstellende 3 sterren.

Zeker niet het sterkste deel, maar om Sheriff J.W. Pepper heb ik me een breuk gelachen (net als in Live and Let Die trouwens). Andere elementen aan deze film waren okay, hoewel de manier waarop Scaramanga eindigt wel een beetje kort door de bocht is.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Herkeken en verhoogd van 2.5* naar 3*. Ik vind dit nog steeds één van de minste Bonds, maar heb me dit keer beter vermaakt, ondanks best wel veel domme stukjes.

avatar van tukkerstein
Weinig tot geen humor, maar toch een goede bondfilm. De scenes met die spiegels waren vreemd maar wel goed verzonnen. De film heeft een soort sfeer en een aparte stijl. Die Engelse man die bij Bond in de auto zit begint bij de botenrace een beetje vervelen, maar wordt in de autorit weer grappig. Goede actie. Toch 3,5*

avatar van feanaro surion
Mug schreef:

Teleurstellende 3 sterren.

Wat vind je van Christopher Lee dan?

avatar van Mug
Mug
Samen met partner in crime Nick Nack (dat 'kereltje' van Fantasy Island) portretteert Christopher Lee als Scaramanga een volwaardige Bond-schurk. Met een geweldig wapen natuurlijk. Maar goed, dit schaarde ik onder het kopje 'bijzondere dingetjes'. Hoofdpunt van de kleine recensie was toch de stompzinnige humor die de film geen gouden status gaf.

Wel goede bond film maar je zit als LALD in 73 is gemaakt en dees in 74 dat het allemaal te overhaastig in elkaar is gezet , maar wel een aardige film met leuke locaties en Scaramanga en NickNack als goede Schurken 3,5*

avatar van AGE-411
Zulk films een score geven van 3,5 of hoger getuigt van goede smaak.

Dat doe ik dus ook ...

Na maten hem nog een keer gezien te hebben , heb ik toch gewoon het gevoel van dit is een echte bond film dus een 5,0 ook in mijn top 10 op 10.

avatar van U-96
Gisteren weer gezien. Blijft toch echt een persoonlijke favoriet. Christopher Lee is meesterlijk.

avatar van Ché Cliché
Max77 schreef:

Jij geeft bijna overal een 5 voor, dus daar ben ik niet zo van onder de indruk.

Ik heb deze film net gezien. Ooit heb ik deze al bekeken en na de herziening moet ik toch 0,5 meer geven en verhogen naar 3,5. Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze Bond weer. Moore is beter, maar alles en iedereen wordt overklast door Lee. Ik ben tevreden. Niet de beste, maar zeker ook niet de minste.

De eerste helft is erg leuk.

De tweede helft is ontsettend saai.

sakiefg7
Ik heb deze film net nog gekeken en het is en blijft echt een geweldige film naar mijn mening, Moore deed het echt geweldig in deze film , Lee kan ook echt gewelig slechterik spelen, ik vondt Britt Ekland eigenlijk wel meevallen sterker nog ik vond het best wel een goede bondgirl alleen wel vervelend dat ze zo dom deed typich een dom blondje alleen die bikini was wel leuk . J.W Pepper en die nick nack waren wel heel grappig! alleen ben ik het er wel mee eens dat J.W pepper niet echt in deze film paste. De soundtrack was wel redelijk goed en natuurlijk die stunt met die auto blijft briljant.

Dit is misschien niet de beste Bondfilm, maar het is wel mijn lievelingsfilm van de hele Bondreeks. Om te beginnen met de muziek alleen al, zo fantastisch. En de acteurs zijn allemaal op ware grootte gekozen (de één al wat kleiner als de andere). Het verhaal is misschien wel een beetje ongeloofwaardig, maar de actie maakt veel goed. Kortom: mijn lievelingsBondfilm

Barrie vd Laan
De minste bondfilm samen met dr No. Daar zat toch te weinig actie in. Deze werd wat voorspelbaar. Geef mij dan maar Moonraker. Ik vind dit de enige film van Moore die niet goed is. Een fantastisch acteur met veel humor.

ik vind het een van de leukste bond films 4,0**** niet meer, niet minder.

Dirigentenleven
Best goed James Bond deel, het verhaal is goed bedacht en mooi in elkaar gesteelt ik ben absoluut geen grote fan van James Bond maar voor een keertje hem te zien is hij best leuk!

* * * *

Dirigent
Best goede James Bond film moet ik zeggen het is niet dat ik zeg WAUW! Maar over het algemeen vind ik dit toch best een goede film met veel actie (wat bij James Bond absoluut moet kunnen!)

* * * *