ad

Met onder meer: Daniel Craig, Ralph Fiennes en Christoph Waltz

Releasedatum: 29 oktober 2015

Over Spectre

"A Plan No One Escapes"

Een cryptische boodschap uit James Bond's verleden brengt hem op het pad van een sinistere organisatie die hij moet zien bloot te leggen. Terwijl M een politieke strijd voert over het voortbestaan van zijn inlichtingendienst, speurt 007 tussen al het bedrog door naar de verschrikkelijke waarheid achter 'SPECTRE’.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Max Denbigh / C

Bill Tanner

avatar van Basto

Basto

Net herzien. Blijft een prima Bond met goede actie. Iets te lang wellicht. Het gedoe met Blowfeld is ook niet zo boeiend, maar de openingsscene is prachtig.

Halfje eraf, ruime 4 blijft staan.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Hoe moet dit nou precies gezien worden? Is het vanaf Casino Royale gewoon een reboot van Bond? Want Blofeld kennen we, maar die hele oude films qua verhaal heeft hier niks mee te maken toch?

Ik vraag dit omdat Bond ik deze film op een gegeven moment zegt dat ie zeker weet dat hij hem gezien heeft. Dus moeten we de Connery en Moore bonds qua story er dan wel bijrekenen?

avatar van thunderball

thunderball

Q zegt op een gegeven moment dat Franz Oberhausen dood is, maar Bond weet zeker dat hij hem gezien heeft en dan bedoelt hij tijdens die vergadering, waar hij de voorzitter/ leider was, van de -zo blijkt later- SPECTRE leden in Rome. De oude films moet je even vergeten bij deze Craig Bond tijdslijn.

avatar van david bohm

david bohm

Weer een sterke Bond, deze SPECTRE. Na een fraai begin in Mexico Stad gaat James Bond achter de geheimzinnige organisatie daarbij gesteund door een select gezelschap. Ook treft hij nog wat schitterende vrouwen zoals neergezet door Monica Belluci en Lea Seydoux die wederom indruk maakt als de pittige Madeleine.

Einde is ook leuk gedaan. De films met de heer Craig spreken mij het meeste aan van de reeks ook. Ik zie het als een reboot vanaf Casino Royale. Spectre is daarmee deel vier van de nieuwe reboot reeks.

Nu echt zin in No Time to Die, die aardig wat overloop kent qua cast met deze film.

avatar van RikkieD

RikkieD

Geen Skyfall, maar komt zeker in de buurt. Ik vind de rode draad door de reboot-Craig films er boeiend; en dat komt in deze film samen. Top Bondfilms stuk voor stuk. Het Blofeld stukje had ik liever wat dieper gezien, van de andere kant laat dit ook weer wat over voor toekomstige verhaallijnen. Misschien iets te lang voor een voornamelijke actiefilm, er zit wel ook redelijk wat verhaal weer in deze. Lekker knallen en afwisselend deze Bond. Op naar No time to Die.

avatar van Noodless

Noodless

Herziening !

Mwah, toch iets minder dan ik eigenlijk dacht. Het gevoel was toch dat deze film een top 3 James Bond film zou zijn, maar door alles terug te bekijken ervaar ik dan niet zo meer. Daarom ook een puntje eraf. Je let nu ook meer op details en het personage C vond ik toch wel helemaal uit de lucht komen te vallen. Vanwaar kom die opeens om zo hoge functie te beoefenen? Ja, natuurlijk de organisatie Spectre , maar om dan onmiddellijk die functie te bekleden is toch ongeloofwaardig. Ook het rolletje van Monica Bellucci is wel heel mager. Het slot kon mij ook niet zo beklijven en voor een Bondfilm komt het verhaal zelf wel erg traag op gang.

Christoph Waltz is wel sterk op dreef als slechterik, maar het verhaal is in zijn totaliteit heel ver gezocht.

7/10

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ik vind de kritiek van Brosnan wel redelijk. De film duurt te lang en het verhaal is te mager. Craig is wel gegroeid in zijn rol, hoewel hij nooit mijn favoriete Bondvertolker zal worden.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Eindelijk, een moderne Bondfilm die start met het gekende Bonddeuntje en de gunbarrel zoals het hoort. Dan komt de openingsscene met het carnavalsfeest in Mexico City tijdens het zogenaamde Day of the Dead feest. Na de scene op het dak van het hotel volgt een achtervolging te voet door de straten van Mexico City en dan het gevecht in de helikopter. Een knallende opening! Daniel Craig voelt zich duidelijk lekker zitten in de huid van de bekendste spion van de wereld, maar hij zal nooit een charmante gentleman spy zijn met zijn brute worstelaar-look. Wat hierop volgt is een van de slechtste songs bij een Bondfilm, met het verwijfde kreunende stemmetje van Sam Smith en erg vreemde animatie met een octopus en mensen die onder de zwarte pek zitten. Ze laten tijdens het openingslied ook nog wat beelden zien van de andere Craig films om zo alle films aan elkaar te verbinden, wat heel kunstmatig overkomt.

De film start erg goed, met veel actie, wat humor en weinig geleuter dat doorgaans bij de Craig films lijkt te horen. Ralph Fiennes is een goede nieuwe M. Hij heeft dan ook de presence van een voormalig geheim agent. Ook Naomie Harris is terug als de jonge, zwarte Moneypenny. En Ben Whishaw als de piepjonge, nerdy Q. Q krijgt in deze film veel meer screentijd en gaat zelfs even met de badguys in de clinch, god mag weten waarom. Het enige wat hij uiteindelijk doet is weglopen. Dave Bautista als de zwijgzame krachtpatser Hinx is een indrukwekkende henchman. Jammer genoeg verdwijnt hij na het geweldige gevecht op de trein van het scherm. De enige vijand die dan nog overblijft (behalve de verwaarloosbare Max), is Christoph Waltz als Ernst Stavro Blofeld. Hoewel Waltz een sterke baddy neerzette in Tarantino's Inglourious Basterds (2009), is hij weinig indrukwekkend in deze film met zijn "cuckoo" en zijn loafers. Dan was Javier Bardem uit Skyfall toch nog beter gecast, hij straalde meer gevaar uit. Zelfs Le Chiffre uit Casino Royale (2006) was als ballenmepper beter dan deze zwakke Blofeld.

Ook de knappe Monica Bellucci is maar kort aanwezig, terwijl zij toch een lust voor het oog is. Wat een verspilling van haar talenten. Lea Seydoux, de dochter van Mr. White en love interest van Bond is dan weer een saaie trien met een 'attitude problem' (En ja, zij zal ook in No Time to Die (2021) weer meespelen want deze films moeten zo nodig aan elkaar gelinkt worden). Als On Her Majesty's Secret Service ons iets heeft geleerd, is het wel dat een Bond die verliefd wordt en een serieuze relatie met een vrouw begint een big no-no is. Er is ook het leeftijdsverschil van 17 jaar tussen Lea en Daniel, maar dat is niet zo vreemd bij James Bond. Ze valt wel heel plotseling voor zijn charmes, een beetje ongeloofwaardig die ommezwaai in haar gedrag. En wat nog belachelijker is, is het gegeven dat Bond aan het einde van de film (alweer) zijn hele carrière uit het raam wil gooien voor een vrouw.

Spectre heeft meer het Bondgevoel dan de andere films met Craig. En het begint allemaal goed maar eens we in de schuilplaats van Blofeld in Marokko terechtkomen, wordt het allemaal veel minder. De foltering van Bond met de naalden in het brein die uiteindelijk geen gevolgen lijkt te hebben, en de ontsnapping die wel heel gemakkelijk verloopt en aan een videospelletje doet denken. De schuilplaats van Blofeld ontploft dan ook helemaal zonder enige aanleiding. Madeleine (Lea Seydoux) gaat dan ineens op haar eentje weg, een mooie aanleiding voor nog een spannende finale waarbij Bond haar natuurlijk moet redden.

De geforceerde band tussen Blofeld en Bond is totaal onnodig, waarom moet tegenwoordig iedereen met elkaar verbonden zijn of een geschiedenis met elkaar delen? En wat vreemd dat we hier de oorsprong van Blofeld's verwondingen aan het gezicht te zien krijgen, wat dus het begin van de rivaliteit tussen hem en Bond moet voorstellen, terwijl Bond hier al heel oud is en binnenkort dus door een jongere acteur zal moeten worden vervangen. Beginnen we dan weer van voor af aan, of moet men dan persé deze films opvolgen? Wat handig ook (om aan deze film een vervolg te kunnen breien) dat Bond zomaar besluit om zijn aartsrivaal niet uit te schakelen want hij heeft "iets beters te doen" (huh?).

De boodschap ivm 'total surveillance' is in deze tijd waarin de overheid als een Big Brother ons allemaal in de gaten houdt, dan weer erg relevant. Maar de informatie-oorlog is een flauw gegeven voor een Bondfilm. Het valt niet echt te vergelijken met een dreigende atoomoorlog of iets dergelijks. Ook de strijdvraag of 'agents in the field' nog nodig zijn of tot de oudheid behoren, is al eens eerder behandeld in zowat elke spionagefilm. De overleving van MI6 staat nog maar eens op het spel.

Onbegrijpelijk dat men na deze film nog een Bondfilm heeft gemaakt met Craig, die met zijn 53 jaar toch te oud begint te worden voor deze rol. 148 minuten is ook te lang voor een Bondfilm. Behalve Quantum of Solace (2008) zijn alle Craig Bondfilms veel te lang. Ik ben het verder volledig eens met JOOSTlikesMOVIES, die een heel uitgebreide review bij deze film schreef (zie pagina 15). Enkele highlights:

JOOSTlikesMOVIES schreef:

Wat een teleurstelling. De eerste helft is nog best goed, maar vanaf het moment na het gevecht in de trein zakt het in.

Zoals ik al zei was de eerste helft nog best vermakelijk, maar wat erg slecht is van de film is dat ze het MI6 verhaal van Skyfall gewoon over hebben gedaan. Terwijl dat al afgerond was! In Skyfall werd MI6 onderdrukt waardoor Bond minder gadgets mocht, nu in SPECTRE gebeurt er precies hetzelfde alleen dan met Moriarty -_-"

Tot en met het gececht in de trein was het nog wel leuk. Het gevecht in de trein werd alleen verpest tot de slechte poging tot humor door de slechterik 'shit' te laten zeggen voordat hij de trein uit vloog. De film weet niet altijd een goede balans te vinden tussen de serieuzere toon en humor. Maar daarna werd het langdradig.

Ik had hoge verwachtingen van de Spectre organisatie en de slechterik Blofeld, gespeeld door die imponerende Duitser van Inglorious Basterds! Helaas was dit het slechtste aspect van de film. Blofeld was geen enkel moment intimiderend. Alleen toen hij geintroduceerd was een beetje. Maar voor de rest slappe hap. Zijn gewauwel over die meteoriet en zijn 'geniale' plan van evil surveillance boeide absoluut niet. Het was ook heel voorspelbaar dat Moriarty eigenlijk slecht was -_- Ook zonder kennis van zijn bekendste rol in Sherlock. En zijn achtergrond was zo kinderachtig! Hij was jaloers omdat Bond blijkbaar een soort broer van hem is en Blofeld te weinig aandacht kreeg van zijn ouders.... Huilebalk. Die onthulling kwam ook helemaal niet aan. James Bond was geen enkel moment geshockeerd bij de aanwezigheid van Blofeld en bij wat hij allemaal zei. Ik was mede daardoor ook niet onder de indruk. Het ergste was dat ze retcons hebben toegepast! Je kan achteraf wel leuk beweren dat Blofeld achter alle Craig gebeurtenissen zat, maar zonder dat het ergens op slaat of laten zien wordt kom het natuurlijk niet aan! De slechterik van Skyfall was helemaal niet bedoeld als een S.P.E.C.T.R.E handlanger! Hij was zelfs een ex MI6 spion die alleen maar wraak op Judi Dench wilde! En om Blofeld de ultieme aardsvijand van Bond te maken hebben ze hem maar gwn laten zeggen dat die slechterik van Skyfall voor hem werkte -_-" Jahoor het was állemaal Blofeld. Triest hoor. Echt een wanhopige poging om al die Craig films aan elkaar te koppelen.

En het oude Mi6 gebouw werd alweer opgeblazen! WAT AL IN SKYFALL WAS GEDAAN! Wat ontzettend dom om een opgeblazen ruine een film verder... wait for it... op te blazen! En de bondgirl die anti-gun was maar wel een gun-badass moest voorstellen ofzo, wilde ineens niet meer met Bond en M mee puur omdat ze een damsel in distress moest worden!

Het einde was echt een aangeplakt zoetsappig zooitje! Bond kondigt ineens zijn impulsieve pacifisme aan! Hij voelt zich ineens te goed om gewoon te zijn wie hij hoort te zijn, namelijk James Bond, en hij kiest voor het knullige leven met zijn nieuwe geliefde... BLEEHHHHH!!!! Het was zo'n anticlimax hoe Bond (niet) afhandelde met Blofeld. Tjongejonge wat een gezeik!