Spectre (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Sam Mendes
met Daniel Craig, Ralph Fiennes en Christoph Waltz

Een cryptische boodschap uit James Bond's verleden brengt hem op het pad van een sinistere organisatie die hij moet zien bloot te leggen. Terwijl M een politieke strijd voert over het voortbestaan van zijn inlichtingendienst, speurt 007 tussen al het bedrog door naar de verschrikkelijke waarheid achter 'SPECTRE’.

Ik ben nooit een fan geweest met James Bond films. Ik heb niet zo veel met overdreven nonchalante, schier onaantastbare macho’s en al evenmin met allerlei hightech fratsen. Het wordt tijd dat Bond, i.c. Daniel Craig, echte emoties toont in plaats van als een soort Madame Tussauds figuur door het beeld te stappen. Léa Seydoux is een prima actrice, maar mist de glamour die ik van een Bond girl verwacht. De vette knipoog waarmee deze uiteraard gelikte film is gemaakt, laat mijn waardering niettemin net aan de positieve kant uitvallen.

avatar van ZenZin
De titel beloofde al niet veel goeds, dat Spectre concept is al lang over de datum. Een aaneensckeling van zo nu en dan wel onderhoudende actie scènes , deze keer wel heel opzichtig totaal ongeloofwaardige wederopstandingen, veel meer is het niet, nee, weinig inspiratie deze keer,heb wel eens een leukere Bond gezien.

avatar van DwarreI
Uit het leven gegrepen! 1,5*

hele goede bond film maar minder dan skyfall.

Ik vind het jammer dat de bond films met Daniel Craig niet als ultimate edition zijn uitgebracht.

avatar van Roger Thornhill
In de bioscoop vond ik dit indertijd maar een matig geheel met veel geschreeuw en weinig wol, maar op m'n gemak voor het televisiescherm gezeten en met meer aandacht voor vertolkingen, tempo en sfeer kan ik de film toch aanzienlijk beter genieten. Daniel Craig heb ik altijd een humorloze kleerkast gevonden, maar na de drie meest recente 007-films te hebben herzien ben ik toch wel op die mening teruggekomen, en hij krijgt hier prima tegenspel van de gladde Christoph Waltz en de uiterst onaangename Dave Bautista – de vechtpartij tussen Bond en Hinx op de trein is hard en grof, en ik kan de klappen bijna lijfelijk navoelen. Erg grappige rol van Ben Whishaw (een ideale Q), en Léa Seydoux ziet er in de restaurantwagen wonderschoon uit in haar crèmekleurige jurk. Minpuntje blijft toch dat Bond zomaar bij Blofeld binnen komt lopen: dat had hij (of beter gezegd : dat hadden de scriptschrijvers) toch wel wat verfijnder mogen aanpakken, en wat hij daarna aldaar moet ondergaan is bijna zijn verdiende loon voor zoveel naïviteit.

weer een goeie bondfilm.heb nu het james bond gevoel weer terug bij deze bondfilm.dat had ik bij skyfall ook al iets meer maar bij die andere 2 bondfilms van craig niet.dus hij doet dat nu dus wel een stuk beter.ben benieuwd naar de volgende bondfilm die er komt word geloof ik wel de laatste met craig.we zien het vanzelf.maar ben wel benieuwd.

avatar van Agent47
Alle elementen zitten erin wat je van James Bond mag verwachten. Uiteraard is het wel op basis van 2015 verfilmd, wat de entourage van de klassieke verwachtingen zich misschien anders laat uiten.

Mooie acteerwerk van Craig wederom, die toch wel in het plaatje past.

Alleen wat jammer van het slechte thema song van Sam Smith...

Geen slechte Bond, maar toch verre van de beste met Craig. Vooral het tweede deel van de film haalt het niveau beduidend omlaag. De opening in Mexico is magistraal. Daarna wordt het ietsje minder maar blijft het allemaal nog leuk. Maar vanaf dat Bond en Madeleine in de basis van Blofeld aankomen stuikt de film wat in elkaar vind ik.

Mijn grootste probleem is dat Blofeld de baas blijkt van alle vorige slechteriken uit de Craig films. Maar nergens krijgen het verhaal en de scenes het gewicht dat er nodig is. Er gaat weinig dreiging uit van Blofeld en het is een oninteressant personage. Ook de geschiedenis tussen Bond en Blofeld zou moeten zorgen voor elektriciteit tussen beide heren, maar dat gebeurt niet. Jammer.

Lea Seydoux zie ik doorgaans graag spelen, maar helaas vind ik ze in Spectre één van de mindere Bond-meisjes.

avatar van SSeagal
Toffe bondfilm met een klassieke climax en geweldige schurk 4*

avatar van Fisico
Voila, alle films van Sam Mendes zijn eindelijk afgevinkt met zijn 2 Bondfilms. Jammer genoeg vond ik deze Spectre niet het niveau halen van Skyfall. Zoals steeds begint het goed met dit keer een knaller op de viering van de Mexicaanse feestdag Día de Muertos. Terug in Londen wordt het plot via een geheime cyberboodschap gelinkt aan de vorige films met Craig in de hoofdrol.
De schurkenrol wordt dit keer toebedeeld aan Christopher Waltz, een op het eerste zicht perfecte casting. De geheimzinnige Oberhauser wordt langzaam en mysterieus geïntroduceerd. Alleen jammer dat zijn personage vrij oppervlakkig blijft. De uitleg dat hij zowat de baas is van alle voorgaande slechteriken slaat bij mij niet echt aan. Ralph Fiennes is echter gegroeid in zijn rol en kan nog wel een aantal films mee. En de krachtpatser Hinx kan de vergelijking perfect doorstaan met de legendarische Jaws. Geweldige brute gevechtscène in de trein overigens. Tot slot ook een dikke pluim voor de verrukkelijke Léa Seydoux!

De Bondfilms met Craig bevatten wat meer persoonlijke drama en emoties in de karakters. Ook deze weer waaruit blijkt dat Bonds (stief)broer de opperschurk blijkt. Jammer dat het einde overigens vrij flauwtjes was en niet zo spectaculair was zoals we gewend zijn. De duurste Bondfilm ooit zo blijkt, jammer genoeg is dat niet recht evenredig met de beste Bondfilm ooit. Degelijk, maar ook niet meer dan dat. Over de titelsong van Sam Smith wil ik het geeneens hebben... Als pure Bondfilm misschien een goede film, maar in het algemeen iets te matig. 3,0*!

avatar van Boneka
Half puntje eraf bij deze laatste film van James Bond. Hij begint spectaculair en met prachtige beelden, maar daarna krijgen we een nogal vlak vaag stuk zoals wel vaker met besloten gemeenschappen met codes en alles wat daarbij hoort. Richting het eind wordt hij wel wat beter, maar echt top wordt ie nooit ondanks de rol van Waltz die ik altijd wel sterk vind acteren. Bond vrouw vond ik ook wat magertjes en ja Q heeft hier helemaal niks te zoeken. Ben blij dat er een nieuwe lichting aan komt met een nieuwe Bond film begin 2019 en met een nieuwe regisseur.

Heb ze nu allemaal weer bekeken en er blijven er bij mij drie toppers over en drie flops

Beste Bond films
1) License to Kill
2) Sky fall
3) On her Majesty's secret Service

Slechtste Bond films
1) Daimonds are Forever
2) Quantum of Solace
3) GoldenEye (Behalve Tina Turner)

avatar van GuidO96
Na een paar keer bekijken valt deze mij beter te pruimen dan Skyfall. Mooiere locaties, een bondgirl wat langer mee doet dan een paar tellen en een veel ouderwetser sfeertje. Film duurt echter te lang en het wordt veel te persoonlijk, iets wat veel meer past bij Jason Bourne.

avatar van Phantasm
Paar jaar terug in de bioscoop gezien en nu op d.v.d. De film had inderdaad wel wat korter gekund nu na de 2-de kijkbeurt. Het zal nu wel eventjes wachten worden op de volgende James Bond, want waar ze mee zouden beginnen hebben ze de regisseur de laan uitgestuurd, had ik vandaag toevallig net gelezen.

avatar van loneranger
Gisteravond nog eens bekeken. Hoe vaker ik hem zie hoe beter ik hem vind. Een halfje erbij.

avatar van de grunt
Dat dit alweer drie jaar geleden is. De tijd gaat snel!

avatar van Lovelyboy
Bijzonder matige Bond-film, de slechtste van de Craig reeks wat mij betreft tot nu toe, en dat terwijl die eer toch voor Quantum of Solace leek weggelegd te zijn. QofS komt nu opeens nog redelijk over, redelijk plotloos maar niet te lang en nog wat geloofwaardige actie.

Terug naar Spectre, waar ik vond dat de Bond-films met Casino Royale en Skyfall het Bond personage naar een nieuw geheel getild had, dat wil zeggen niet meer die jongensachtige agent die overal doorheen rolt, geen emoties heeft of toont en die onnozele snufjes altijd, maar een wat serieuzere, rauwe en realistischere aanpak, een Bond bovendien die in fysieke en emotionele zin schade en emotie toont, wordt dat in een ook nog eens veel te lange 2,5 uur van Spectre ongedaan gemaakt. Het uitgediepte karakter uit de vorige films is weer vlak, emotieloos en één diminsionaal, het verhaal en bepaalde gebeurtenissen zijn bijzonder matig, het Spectre verhaal is gewoon mager, hoe Bond zomaar bij Blofeld naar binnen wandelt en relatief eenvoudig zijn basis opblaast, de over the top marteling die ook nog eens geen effect blijkt te hebben dan de over de top actie met die helikopter, hoe hij drie auto's schept met dat vliegtuig in het bos vind ik ronduit bespottelijk, de gadgets vallen gelukkig nog mee, en dan vervolgens dat uitgerekte gebeuren met dat opblazen van dat gebouw. In ieder geval leeft Blofeld nog dus ik hoop dat hij in de volgende weer de schurk is en dat we dan een betere film krijgen.

Erg jammer, gemiste kans, had er hoge verwachtingen van.