A View to a Kill (1985)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Glen
met Roger Moore, Christopher Walken en Tanya Roberts

Een speciale chip is gestolen van de Russen en is identiek aan een Brits design, die bestand is tegen de straling van een nucleaire ontploffing. De Britse geheime dienst verdenkt Max Zorin van het stelen van de chip. James Bond wordt gestuurd om het uit te zoeken. Hij ontdekt dat Zorin vele chips produceert en een duivels plan heeft bedacht om de totale chipproductie in handen te krijgen.

avatar van Phantasm
Prima vermaak, met Roger Moore in zijn laatste James Bond film, ik vond het altijd wel een goeie acteur.

avatar van Filmkriebel
Zeker niet de beste Bond-aflevering maar met enkele leuke scènes en heel wat humor. Alle gebeurtenissen op die paardenveiling vond ik niet slecht, en ook de eindscène op de Golden Gate Bridge was tof om zien. Walken altijd geslaagd al bad guy. Je hebt snel zin om hem op zijn bek te rammen. Toch geeft deze film me geen voldoening zoals in vele andere Bonds ... deze mist vooral het exotisme van andere afleveringen (weinig verschillende locaties), Grace Jones als May Day wordt plots een bondgenote... had liever een pittig duel gezien. . Dit was het moment dat Bond aan vernieuwing toe was. Maar ze deden dat niet goed: Timothy Dalton, die Moore opvolgde in The Living Daylights, was een miscast en de twee Bondfilms met hem zijn de slechtste uit de hele reeks.

avatar van jono
A View to a Kill is de veertiende film in de James Bond-serie. Het was de zevende en laatste film waarin de rol van agent 007 werd gespeeld door Roger Moore. Moore werd 57 jaar tijdens de opnames en vond zichzelf te oud voor de rol van Bond.

Het verhaaltje is simpel. De miljardair Max Zorin (Christopher Walken) is rijk geworden door de ontwikkeling van een superchip en wil zijn imperium uitbreiden. Hij is daarom van plan om een aardbeving te veroorzaken in de San Andreasbreuklijn bij San Fransisco, om zo Silicon Valley van de kaart te vegen. Zo hoopt hij een monopolie te krijgen op de microchipmarkt. Gelukkig komt Bond daar op tijd achter door zijn samenwerking met de bloedmooie geologe Stacey (Tanya Roberts), die toevallig ook nog een appeltje te schillen heeft met Zorin.

Persoonlijk vind ik A View to a Kill een van de mindere James Bond-films. Roger Moore is duidelijk te oud geworden voor zijn rol en ook het verhaaltje is niet zo best. Ook de chemie tussen Roger Moore en Bondgirl Tanya Roberts vind ik niet heel geweldig. Christopher Walken, die ik overigens een uitstekend acteur vind, is niet echt overtuigend als Bondschurk. Hij speelt veel te ingetogen en ziet er nogal belachelijk uit met zijn geblondeerde haar. Grace Jones is echter wel vermakelijk als de extravagante badgirl. Ze kan natuurlijk voor geen meter acteren, maar is wel een genot om naar haar te kijken.

Overigens eindigt met deze film ook de Bondcarrière van Lois Maxwell, voor iedereen natuurlijk de echte Miss Moneypenny. Ze loopt in deze film al tegen de zestig, dus heel verstandig om na veertien films het stokje over te dragen. 3*

Een van de mindere bondfilms evengoed nog wel vermakelijk,maar na het zeer sterke for your eyes only en octopussy merk je dat de koek een beetje op is.Roger Moore is duidelijk te oud voor de rol hij had na octopussy al moeten stoppen. The living daylights is gelukkig een zeer sterke comeback

IH88 schreef:
A View to a Kill

De laatste Bondfilm met Roger Moore (en Lois Maxwell als Moneypenny). Helaas is het allemaal erg matig en is Moore echt twee films te lang doorgegaan.

Om met de sterke punten te beginnen. Christopher Walken is voortreffelijk als bad guy. Hij speelt Max Zorin met een bepaalde gekte, slimheid en meedogenloosheid die hem een waardige tegenstander van Bond maakt. Grace Jones is ook goed als May Day, de bodyguard van Zorin. De locaties zijn prachtig. Parijs, IJsland, San Francisco worden aangedaan en vooral het laatste gedeelte rond de Golden Gate Bridge is geweldig. Het grootste minpunt is het script en de regie. Het begin in IJsland is nog goed maar na de beginmuziek van Duran Duran wordt het allemaal minder. Zeker de hele verhaallijn rond de paarden is zo taai dat er geen doorkomen aan is. Jammer genoeg is dat wel de helft van de film. Zodra de film zich naar San Francisco verplaatst wordt het iets beter maar niet veel. Het hele plan van Zorin wat zich op Silicon Valley richt is niet bijster interessant. Het gedeelte rond het stadhuis van San Francisco is een beetje saai en de brand en achtervolging per brandweerwagen is leuk maar niet meer dan dat. Het gedeelte in Zorin's mijn is wel prima en zoals ik al aangaf is het einde rond de Golden Gate Bridge geweldig.

Roger Moore is echt te oud en het wordt allemaal een beetje ongeloofwaardig. Zijn charme heeft hij gelukkig nog steeds en het acteren is hij niet verleerd natuurlijk. Wie wel een acteerles nodig heeft is Tanya Roberts. Het is niet storend maar zelfs de meest onoplettende kijker ziet dat er wel wat voor verbetering vatbaar is. Ze is wel mooi en heeft een prachtige hese stem. De 14de Bond heeft over het algemeen sterke acteerprestaties en mooie locaties maar wordt onderuitgehaald door een saai, onsamenhangend verhaal.

Ik had het echt niet beter kunnen omschrijven, het script en de regie laat wat te wensen over precies wat je zegt.Het is een geinige film maar er had veel meer in kunnen zitten de koek lijkt wel op.Zeker na for your eyes only en octopussy die toch allebei even goed zijn in mijn ogen is dit toch wel een van de mindere bond films.

avatar van Movie Jim
Deze film herbekeken
en vond hem bij herziening toch minder
Roger Moore was inderdaad een goeie
James Bond
maar hier is hij duidelijk te oud voor geworden,
dat merk je duidelijk ook aan alle stunts
waar meer stuntman dan acteur het deed
Christopher Walken komt wel erg overtuigend
over als de gestoorde Max Zorin.

avatar van Noodless
Laatste Bond van Roger Moore en ik moet zeggen dat hij mij eigenlijk als Bond toch wist te verrassen. Weinig gezien van Bondfilms met Moore..maar nu na een late inhaalbeweging ze allemaal gezien. Conclusie : vroeger weinig interesse in Bondfilms met Moore..maar dus onterecht. De film zelf is leuk om te volgen met een aardige cast zoals Roberts en vooral Walken als slechterik. Toch krijgt de film een wat matig middenstuk om daarna weer op volle toeren te komen. De actiescène met de zeppelin bij de Golden Bridge is een aardige afsluiter. 6,5/10