Casino Royale (2006)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Verenigde Staten / Duitsland / Bahama's / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

James Bond zijn eerste opdracht als 00 geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet mee opgezet. Maar al snel schaaft hij zijn mening bij: de dame in kwestie, de ravissante Vesper Lynd, bevalt hem zeer. Ondertussen krijgen ze af te reken met een serie aanvallen. Le Chiffre en zijn handlangers zullen niet rusten voor ze Bond onschadelijk hebben gemaakt.

Gijs2
En daniel craig kan weldegelijk fantastisch acteren. In een bond film wordt dit doorgaans niet zo van je vereist alhoewel hij in die martelscene oprecht bang kijkt.

avatar van Vdk_Movie
4.0

Erg goed deel uit de lange Bond reeks, geen moment zitten zuchten. Alleen is Skyfall wel de beste onder Craig als 007.

Daniel Craig is wel een van de beste of zelfs dé beste Bond acteur tot nu toe. Jammer dat hij er mee stopt. Maar ja wie zou er echt geschikt zijn als nieuwe Bond?

Ik zou zeggen doe Matt Damon, die heeft met The Bourne wel laten blijken een echte Bond te kunnen zijn voor de toekomst.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw op bluray gezien.

Jarenlang was GoldenEye mijn nummer 1 Bondfilm, maar toen 10 jaar geleden Casino Royale verscheen en werkelijk ALLES goed deed, heb ik toch Casino Royale geadopteerd als allerbeste Bond film ooit. En sindsdien heb ik de film diverse malen gezien, waaronder dit weekend in mijn actie om alle Bond films opnieuw te kijken en de film blijft nog steeds zwaar indrukwekkend. Fenomenale actiescènes (die free runner scene in het begin behoort gewoon tot 1 van de beste actiemoment ooit gemaakt), een geweldige sfeer, uitmuntend camerawerk, een goede themesong (maar er zijn wel tig betere in de reeks), een geweldige soundtrack, Craig die zeer overtuigend speelt, de altijd sterke Judi Dench, de hilarische en pijnlijke martelscene, de locaties, Eva Green waar je als kijker langzaam verliefd op raakt (ze is 1 van de weinige personages uit de gehele reeks waarbij ik het oprecht jammer vond dat ze dood ging) en zeker ook een erg sterk script, aangepast naar het moderne tijdperk, want ik weet dat het script al heel erg oud is. Een echte review ga ik niet schrijven, want dat heb ik bij deze film al een paar keer gedaan. Heb alles al wel gezegd wat ik kwijt wilde.

De extra's op de bluray zijn trouwens gigantisch uitgebreid. Heb wel zeker 2 uur aan extra's bekeken, met enkele erg fijne docu's over het maken van de film.

5* stonden, blijven staan en de top 10 notering gaat ook zeker niet uit mijn profiel.

avatar van loneranger
De reboot van de James Bond serie, dat was eigenlijk ook wel nodig na 'Die another day'. Op nog meer gadgets en explosies zaten we echt niet te wachten. Daniel Craig maakt van Bond een gedreven en gepassioneerde man die niet vies is van een robbertje vechten en maakt hem tegelijkertijd ook kwetsbaar in zijn verhouding met Vesper. De film opent en eindigt spectaculair en smaakt naar meer. Het acteerwerk van Craig is zondermeer goed en ook de andere rollen van Green, Dench en Mikkelsen worden goed ingevuld. Vier sterren.

avatar van thoyouknow1980
Vermakelijke Bond film
Ik ben geen fan van Daniel Craig, hij heeft niet die Bond charme van Moore of Pierce.
Maar mede dankzij de sterke actie scenes en een spannend verhaal,is dit toch een goede actie/thriller geworden.

avatar van DiamondsRealDeal
Wat een overgewaardeerde rommel. Na de over the top chase scene in het begin vol ongeloofwaardigheden weet je al genoeg. Wat een pulp die 007.

avatar van John Milton
DiamondsRealDeal schreef:
vergeleken met?

avatar van DiamondsRealDeal
John Milton schreef:
vergeleken met?
Met mezelf, de wereld, en Hollywood.

avatar van horizons
Eindelijk de eerste Craig-Bond gezien. Vreemd genoeg ben ik met Skyfall begonnen en in die volgorde (nieuw naar oud) vind ik de films steeds tandje beter worden.

Craig zet hier een goede Bond neer, Green een hele sterke "Bond-girl" en Mikkelsen doet het altijd wel goed dus ook nu weer.

Actie is overal erg goed in beeld gebracht. Dat Bond hier wat minder technische snufjes gebruikt mag de pret niet drukken.

avatar van W.V.
Op dit moment is nog niet echt duidelijk of Craig in de volgende bond verschijnt, maar tot nu toe vind ik dit zijn beste bond film. Hij gaat weer terug naar de rauwe versie van Bond, hard, cynisch en meedogenloos. Craig kan ook met een zeer koude blik iedereen de stuipen op het lijf jagen, waardoor ik hem een zeer goede keuze vind. In deze film wordt krijgt hij prachtig tegenspel van Mikkelsen en goede ondersteuning van Wright en Giannini. De vrouwelijk hoofdrol blijft in mijn ogen zoals zo vaak in een Bond film, onder de maat, zeker een prachtige vrouw maar in deze prent acteert ze onder de maat en dat haalt mijn waardering onderuit anders was het misschien wel een 5 geworden.
Blijft als een paal boven water dat dit een sublieme Bond film is, die steunt op de acteurs en niet op de special effects en de stunts, die laatste zijn trouwens wel adembenemend. Ik bezit de hele Bond collectie, maar dit is toch wel een van mijn favorieten.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, wel een lange zit deze film met 138 minuten.
We zien als de film begint een spectaculaire opening / achtervolging te voet nog wel, daarna redelijke scenes en ook wel vermakelijk, vooral het poker spel met Bond is leuk om naar te kijken.
Ook wel veel gepraat en miste toch wat meer actie, het einde was goed, maar niet zo spectaculair als we meestal gewent zijn aan het einde van de Bond films.
en ik miste de snufjes van Q, jammer dat die er niet waren.
Daarom 3 sterren.

avatar van Fisico
De oude James Bonds zag ik ooit allemaal wel eens, maar van Craig was het mijn eerste (in één geheel). Vanavond kan ik daar waarschijnlijk Quantum of solace aan toevoegen. Casino Royale is een spannende spionagefilm. Toch wel één van de beste James Bonds die ik al zag. Ook totaal met een andere insteek of uitgangspunt. Geen superhero, maar een spion met gebreken en fouten. Ook de keuze van Craig als opvolger van Brosnan kon ik best smaken. Ook de Bondgirl (Eva Green) mocht er best zijn. Er was een duidelijke magie tussen die twee, en voor het eerst kwam de Bondgirl uit de eigen middens.

Geen Q en daaruit volgende special gadgets. Fijn om ook Bond in zijn prille carrière te mogen ontdekken. Nog een simpele wodka-martini (without "the shaken not stirred) of de ontdekking van zijn favoriete wagen: de Aston Martin.
Deze Bond zit uiteraard vol met actie, vooral de achtervolging in Afrika was de moeite. Maar ook de andere actiescènes waren de moeite (Venetië bvb) Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de uitdieping van de film, zit er meer cachette in. Het pokertoernooi is daar een mooi voorbeeldje van om de kwaliteit en de sfeer de hoogte in te jagen. Maar het zou oneer zijn om de prachtige douchescène, de vergiftingsscène en leuke martelscène niet te vermelden. And last but not least: de erg knappe en sfeervolle openingsscène is zwart-wit. Klasse!

wel weer een leuke bondfilm.heb me prima vermaakt.van de nieuwe reeks met craig vind ik skyfall het best.al ben ik eerlijk de oudere reeks zit een leukere en mooiere sfeer in en dat vind ik gewoon leukere bond films.maar ja de tijd is nu ook anders, is dat vreemd nou nee.dus de films worden ook anders.natuurlijk betere special effect nu,dus dat is nu wel weer beter.maar dit is wel een goeie bondfilm.

Vdk_Movie schreef:
4.0

Jesus man!

Craig de beste bond acteur.. echt niet! juist de slechtste
die man heeft helemaal geen charme en straalt ook niks uit, en is ook nog eens veel te klein

heel het imago van James Bond is weg sinds Craig in deze films speelt,
ook zijn de bond films veel te ingewikkeld geworden,te psycologisch met teveel dialogen,

de films van vroeger waren veel leuker om te kijken en zat nog humor in. de beste bond acteur is nog altijd Roger Moore met zijn charme,

tot aan Pierce Brosnan ging het goed met de Bond films maar toen Craig kwam is het helemaal bergafwaards gegaan.

avatar van wihu61

Exactemundo...

De aparte en onderhoudende formule is finaal om zeep geholpen. Maar zoals ik al eerder suggereerde: men vond het waarschijnlijk "niet meer van deze tijd" of zoiets... altijd een sterk argument

avatar van AJK
AJK
Craig is de beste Bond ooit.
Waren we eindelijk van die schoenenverkoper af.
Casino Royale is de beste Bondfilm ooit.
Door Craig hebben we eindelijk een stoere
Bond met charme en koelheid.
De eersts Bond die zijn haar wel in de war krijgt
als die een koprol maakt
5.0 Vette film.

avatar van des1
Antinous schreef:

Jesus man!

Craig de beste bond acteur.. echt niet! juist de slechtste

heel het imago van James Bond is weg sinds Craig in deze films speelt,

Mee eens! Ik las bij een andere review: we hebben nu Poetin in de rol van 007. Bondfilms zijn nu ordinaire geweldfilms geworden, zonder enige magic en met een vaak nog idiotere dan wel aanstellerige premisse. Dat fake extra touch of drama (de pretentie alleen al) maakt het alleen maar nog onverteerbaarder.

des1 schreef:
Mee eens! Ik las bij een andere review: we hebben nu Poetin in de rol van 007. Bondfilms zijn nu ordinaire geweldfilms geworden, zonder enige magic en met een vaak nog idiotere dan wel aanstellerige premisse. Dat fake extra touch of drama maakt het alleen maar nog onverteerbaarder.

Niet zo vreemd, omdat ze onder Brosnan de laatste films met als ultiem dieptepunt Die Another Day helemaal doorgeschoten waren in over de top gekkigheid wat gewoon niet meer leuk was om te kijken. De serie had hard een reboot nodig en die is perfect uitgevoerd. Casino Royale is zelfs de beste Bondfilm die is gemaakt in al die jaren. Vind ik althans. En de score op IMDB en hier geeft ook aan dat de film heel erg wordt gewaardeerd. Het enige wat ik wel eens ben met je is dat de ''magic'' een beetje weg is, maar dat is een bewuste keuze geweest.

avatar van nathaniel177
Erg vermakelijk. Die oude bond films vind ik niks aan. Goed geacteerd. Constant spanning.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Die gekkigheid houd ik juist nu van en kenmerkt een bond film. ,die another day heeft echt nog het imago en overeenkomsten met bondfilms zoals ze altijd waren. spannende actie met een gestoorde gek waar je om kan lachen in hoe die zich gedraagt en die de wereld ten onder wil brengen en die vaak ook een komische handlanger heeft die hem beschermt. alles op een komische manier ,heerlijk om naar te kijken juist .figuren zoals jaws en Q zag ik ook altijd de humor van in. de films met graig zit niks meer in .die films zijn veel te nuchter geworden .als je dat leuk vind kun je net zo goed niet naar bond films kijken. maar goed jij kijkt liever naar gewone actiefilms ,daarmee zijn de bond films gestorven want er is niks james bond meer aan tegenwoordig. vanavond draait skyfall maar die is ook al niet om aan te kijken.

Antinous schreef:

Ik vind alle soorten James Bond leuk. Een totale gekke film als The Spy Who Loved Me vind ik werkelijk fantastisch, maar ik vind de meer realistische titels van Craig ook erg de moeite. Persoonlijk vind ik dat de film niet door moet slaan naar clownesk, iets waar het Roger Moore tijdperk wel last van kreeg. De man is spion, geen clown.

avatar van Boneka
Heerlijk verfrissend vernieuwend hard romantisch met opnieuw fantastische locaties. Hij is best wel hard geworden. Soms mensonterend. De grapjes zijn verdwenen. Zo kennen we 007 nog niet echt. De warme bruine ogen hebben plaats gemaakt voor ijzig koude blauwe ogen. Dat is wel even wennen.

Toch blijf ik dit een sterke Bond film vinden. Vooral het laatste uur is bloedspannend en prachtig gemaakt. Heb er wel een half puntje vanaf gehaald, want de beste Bond film is dit niet, maar nog zeker de moeite waard.

avatar van Phantasm
Veel gepraat en miste toch wat actie. Leuk om een keer gezien te hebben. Op naar: Quantum of Solace.

avatar van Left4Dead
Half sterretje meer. Absoluut geen fan van James Bond maar met Graig, ook helemaal geen fan van, wel lekkere actie.