Casino Royale (2006)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Verenigde Staten / Duitsland / Bahama's / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

James Bond zijn eerste opdracht als 00 geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet mee opgezet. Maar al snel schaaft hij zijn mening bij: de dame in kwestie, de ravissante Vesper Lynd, bevalt hem zeer. Ondertussen krijgen ze af te reken met een serie aanvallen. Le Chiffre en zijn handlangers zullen niet rusten voor ze Bond onschadelijk hebben gemaakt.

Phantasm schreef:
Veel gepraat en miste toch wat actie. Leuk om een keer gezien te hebben. Op naar: Quantum of Solace.
Grappig, de actie doet me juist weinig in deze film (als je schieten, schoppen, rennen en explosies bedoelt in ieder geval). Dan liever de spanning van de pokertafel.

Beste van craig.
Super zwart witte opening

avatar van deridder
Daniel Graig is tenminste de beste bond omdat hij zijn rol wat minder macho speelt. Maar eigenlijk is zo'n rol niet meer te redden.

avatar van trebremmit
Acht jaar geleden dat ik deze Bond zag, en dat viel me nog meer tegen dan de toen. Wat me nu ook erg stoorde was de opening song van Chris Cornell, zelfs voor zijn doen een vreselijk nummers.
Nee, die films met Craig doen me meer aan Bourne of 24 denken dan aan Bond, alleen bij Spectre gaat het weer de goede kant op.

avatar van Yetico
Behoorlijk tijdloze film, cinematografisch ziet het er nog altijd prachtig uit. Vreemd dat Méheux na deze film eigenlijk alleen maar films over Smurfen en Beverly Hills Chihuahua heeft gemaakt, maar goed.

Flinterdun verhaal met wat ongemakkelijke plottwists, maar met een duistere en realistische Bond. De schurk is ook geniaal, qua looks over-the-top, maar met een redelijk motief. Laten we trouwens vooral eerlijk zijn: deze film kijken we voor twee scènes. De casino-scène blijft geniaal en de martel-scène blijft 'voelbaar'.

Ontzettend leuke film om weer eens op een zondagavond te kijken. Wat mij betreft de beste uit Craigs-Bond catalogus.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, wel een lange zit deze film met 138 minuten.

We zien als de film begint een spectaculaire (lange) opening / achtervolging te voet nog wel, daarna nog wel wat goede scenes zoals nog een achtervolging van een handlanger, maar vooral het poker spel met Bond is leuk en spannend om naar te kijken.

Ook wel veel gepraat en miste toch wat meer actie, het einde was goed, maar niet zo spectaculair als we meestal gewent zijn aan het einde van de Bond films.
en ik miste de snufjes van Q, jammer dat die er niet waren.

Verder best een vermakelijke film al had de actie dan wat meer moeten zijn, had graag wat meer achtervolgingen per auto gezien en meer explosies bijvoorbeeld.

al met al zeker wel een voldoende, deze komt wel op een 3e plaats van de Daniel Craig films.

avatar van umbra
Toegegeven, heb eigenlijk maar weinig bondfilms gezien, GoldenEye in de ciné als kleine gast en voor de rest geen peisk of zitten al ver weg. Dus dit was mijn eerste kijk en best vermakelijk filmpje, goeie actiethriller met Eva Green

avatar van Metalfist
I'm sorry. That last hand... nearly killed me

Nu ik een paar dagen geleden tickets voor de avant-premiere van No Time to Die heb gewonnen, werd het hoog tijd om de volledige Daniel Craig cyclus nog eens te (her)zien. Indertijd ben ik enkel maar tot aan Quantum of Solace geraakt en die viel me eigenlijk zo lelijk tegen dat ik geen zin meer had in Skyfall en Spectre. Dat is echter niet fair ten opzichte van Craig en de zijnen, want Casino Royale was in mijn herinnering nog altijd één van de beste James Bond films in het algemeen.

Nu zitten die andere films sowieso erg ver weg in mijn geheugen (ter info, mijn stem voor Casino Royale dateert uit november 2009 en ik heb sindsdien enkel maar de onofficiële Bond films gezien) maar ik twijfel er niet aan dat dit nog altijd één van de beste films uit de reeks is. Oké, het openingsnummer van Chris Cornell is redelijk waardeloos (nu is "Casino Royale" sowieso wel iets moeilijk om in een nummer te verwerken maar You Know My Name klinkt zo... puberaal?) maar verder is dit over de gehele lijn genieten. Van de vele actiescènes tot het uitstekend uitgewerkte plot met Le Chiffre en Vesper. Ik ben ook enorm blij dat ze het spelletje baccarat uit het originele boek hebben vervangen door een spelletje poker aangezien ik dat één van de minste stukken uit het boek vond. Stevige speelduur ook maar daar is eigenlijk weinig van te merken. Regisseur Martin Campbell (die met GoldenEye ook al zo'n geweldige Bond film neerzette en ook The Foreigner met ex-Bond Pierce Brosnan mag er absoluut wezen) weet het allemaal goed te doseren en maakt er gewoon een heerlijk flitsend en boeiend geheel van. Op zo'n uitstekende manier zelfs dat je hem een aantal andere keuzes gemakkelijk vergeeft. Zo vond ik die opening in het zwartwit maar wat povertjes en geforceerd en stellen de openingscredits op zich ook weinig voor.

Ik was nog net iets te jong om echt de hype van een nieuwe James Bond volledig mee te hebben, maar Daniel Craig was wel de eerste die ik bewust van in het begin meemaakte. Ik zal daardoor altijd wel wat een zwak voor hem hebben, maar eerlijk is eerlijk: dit doet hij ook gewoon uitstekend. Qua uiterlijk inderdaad niet helemaal hetgeen zoals Fleming het indertijd neerpende maar wat maakt dat uit als de rol hem verder zo als gegoten zit. Met Eva Green krijg je een geweldige Vesper voorgeschoteld (die scène wanneer ze voor het eerst iemand heeft zien sterven en verdwaasd met haar kleren aan in de douche zit..) en dan kan je ook nog eens op een geweldige Mads Mikkelsen rekenen als Le Chiffre. Ook iemand die in de verste verte zelfs niet op zijn papieren counterpart lijkt maar wat doet Mikkelsen dit uitstekend. Verder nog een aantal erg fijne bijrollen met Jeffrey Wright (Felix Leiter), Giancarlo Giannini (Mathis) en Judi Dench (M) op kop.

Terug naar de essentie van Bond en eigenlijk is dit gewoon een uitstekend beginpunt voor eenieder die ooit eens iets van de franchise gezien wilt hebben. Ik hoop dat Quantum of Solace niet een al te grote teleurstelling zal worden, al hebben we daar natuurlijk nog altijd Craig ter beschikking. Die film zal gelukkig ook nooit afbreuk doen aan de degelijke film die Campbell en co hier voorgeschoteld hebben. Zou hij met de volgende Bond cyclus ook nog eens een deeltje voor zijn rekening nemen? Ik zou het niet erg vinden.

Dikke 4*

avatar van Shadowed
Bijna de beste Bond.

Heb er nog niet veel gezien, maar deze is qua regie wel de beste Bond die er tot nu toe is. Alhoewel ik nog twijfel tussen de regie van deze Casino Royale of de regie van Skyfall door Mendes. Ik denk dat ik toch meer naar Skyfall neig, alhoewel deze misschien net wat beter uit te kijken is.

Vooral verrassend dat het door Campbell is gemaakt. Dit moet wel zijn strakst geregisseerde film tot nu toe zijn. Heerlijk snelle actie en boeiende montage. Vooral de vaart in de opening is heerlijk, en blijft er bijna de gehele 144 minuten weer inzitten. Zo moet een actiefilm eigenlijk zijn.

Blijft echter wel wat braaf, maar ja, het blijft een Bond film. Craig vond ik toch wel een degelijke introductie aan het James Bond zijn. Wellicht iets te statisch qua uitdrukkingen, maar hier is hij nog wat frisser en daarmee ook nog best leuk zo.

Exotisch sfeertje en een zeer vlot tempo maken Casino Royale geen moeilijke opgave ondanks de pittige speelduur van 144 minuten. De actie blijft vlot, snel en best gaaf. Heel erg over-the-top gaat het gelukkig ook niet. Eigenlijk heb ik de Bond-films het liefst zoals Casino Royale denk ik zo.

Paar spannende momenten, maar vooral gewoon een vermakelijke Bond-film met best flitsende regie. Zo zie ik ze graag nog wel een keertje.

Ik weet nog goed hoe ik aan het genieten was in de bios in 2006. Samen met broer erheen. De zwart witte intro, super tof. Die geweldige achtervolgingscene direct na de intro, echt top. Ik accepteerde Craig eerlijk gezegd zeer snel als Bond, heel tof gewoon.

De film heeft ook echt van alles te bieden....

Spanning (toffe action scenes, maar ook zeker bepaalde dingen tijdens het Poker tournament)

Menselijkheid (hoevaak hebben we Bond zo kwetsbaar gezien? Tot 2x aan toe in deze film. Daarnaast de reactie van Vesper in de badkamer op alles wat er had plaatsgevonden, geloofwaardig!

Allemaal dingen die we niet gewend waren voorheen. In vorige Bond movies was het echt meer popcorn Hollywood en klaar, op sommige oudere Bond films na dan.

En dan die Vesper hé, ze speelde het behoorlijk geloofwaardig, zij samen met Bond. Blijkt ze toch gewoon fake te zijn hé. Dat had ik in 2006 niet door toen.

Ik heb nu nog QoS, Skyfall en Spectre te gaan, maar ik weet zeker dat Casino Royale echt één van mijn favorieten blijft, misschien wel favoriete.

avatar van Roger Thornhill
Heel begrijpelijk waarom dit de op MovieMeter hoogst gewaardeerde Bondfilm is: een fris begin, een stoere hoofdrolspeler, stevige actie, grimmig, een paar uitstekende twists, mooie lokaties, strak geregisseerd, een superacteur als tegenstander... Dat ik zelf toch niet hoger kom dan 3½* ligt aan mijn persoonlijke voorkeur: fijn dat de film niet meer zo melig is als ten tijde van Roger Moore maar zelf was ik ook heel tevreden met de toon van de Brosnan-films, Daniel Craig doet het prima maar is niet een acteur met wie ik met plezier meeleef, en een pokerpartij als centraal plotelement vind ik persoonlijk niet erg bloedstollend, zeker niet in vergelijking met die fabuleuze achtervolging van aan het begin. Dus met plezier bekeken, maar voor mij niet een topper in de reeks.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had in 2006 al een recensie geschreven hier die veel te lang was met daarna nog eens veel te veel berichten. Als Bondfan (vroeger nog meer) was het vooral een passie om op elk detail in te gaan en te gaan analyseren. Tijd voor herziening, zeker nu Craig aan de vooravond van zijn laatste Bondfilm staat.

Ik ben opgegroeid met de Bondfilms. De eerste Bondfilm in de bioscoop was wel pas in de jaren '90 met GoldenEye in de nieuwe Gaumont cinema (ondertussen UGC) in Antwerpen. De film ervoor was Licence to Kill in 1989 en toen was ik met mijn 11 jaar nog wat te jong voor deze films. GoldenEye was ook van regisseur Martin Campbell die toen nieuwe 007 Pierce Brosnan mocht introduceren. Ik was vooral fan van Connery, wat minder van Moore en eigenlijk vielen Lazenby en Dalton best wel mee. Maar over het algemeen waren dit geweldige films met telkens de gekende formule. De ene film wat meer humor, dan wat serieuzer, wat meer of minder gadgets. Maar toch herkenbaar.

Dat herkenbare is ook met Casino Royale niet vergeten. Maar terwijl vroeger eerst de blauwdruk van de Bondfilm op tafel werd gelegd, om dan hier en daar bij te schaven voor de nieuwe film, ging men bij Casino Royale back to basis. Naar de boeken van Ian Fleming. En moet Bond naast de nodige actie ook niet terug wat meer spion zijn? Zijn alle gekende elementen wel noodzakelijk? Zo zijn M en Leiter er al bij, maar ontbreken Q en Monneypenny nog.

Die aanpak heeft geloond. Casino Royale heeft het beste verhaal alvast van de hele franchise en één van de betere uitwerkingen van de karakters. De jonge Bond die nog de 007 uit de franchise moet worden. M die het ongeleide projectiel Bond probeert te sturen, maar tegelijk weet dat hij de beste spion uit haar dienst is. En Vesper die de beste Bondgirl ooit neerzet. Ook Mikkelsen speelt een Bondvijand die niet compleet geschift is om op zijn gemak alle plannen te vertellen aan Bond voor hij van plan is die dood te schieten (zoals in de meeste andere films).

Casino Royale is wat mij betreft de beste Bondfilm die zowel actie, spanning, sfeer en een deftig verhaal brengt. From Russia With Love komt in de buurt, maar ondertussen is de serie gegroeid en CR heeft duidelijk bijgeleerd. Niets mis met de luchtige films van Moore en Brosnan, maar met Craig kregen we een wat meer duistere Bond te zien (wat volgens mij beter past bij een spion) zonder de gekende elementen van Bondgirls, vijanden en nodige actie te vergeten. Het blijft een heerlijke actiefilm.

avatar van david bohm
Wat een vette Bond. Mooi gefilmd, sterke cast, tof verhaal. Daniel Craig is een echte acteur en geen poseur en zet een rauwe James neer met een klein hartje. In zekere zin een breuk met het verleden van de voortgaande films, dit is dan ook een reboot waarbij een nieuwe 007 wordt voorgesteld.
Zeer overtuigend en een absolute aanrader.

Dit is de beste bond ooit

avatar van Grindhouse62
Ik heb vanavond Casino Royal na zo'n 10 jaar herzien en heeft mij weer prima geamuseerd, maar dat pokerspel blijft een te lang iets.