Thunderball (1965)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Mystery

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Claudine Auger en Adolfo Celi

Wanneer een Britse bommenwerper is gestolen met twee atoombommen aan boord, wordt James Bond ingeschakeld om het vliegtuig op te sporen. De daders kondigen aan dat ze het vliegtuig in hun bezit hebben en de bommen zullen gebruiken als ze binnen korte tijd geen 100 miljoen aan geslepen diamanten ontvangen. Terwijl de klok doortikt, vindt Bond een spoor dat leidt naar de Bahama's.

avatar van Noodless
Leuke Bondfilm met mooie onderwatermomenten en heel wat aantrekkelijke dames. De muziek is van Tom Jones. Helaas wist me deze song niet echt te bekoren. Heel wat leuke actiescènes die soms het randje af zijn van het lachwekkende. Maar het werkte wel. Minpunt is toch de slotscène met de overdreven versnelling van de boot en een personage die uiteindelijk toch voor de goede kant kiest, maar even later gewoon aan zijn lot wordt overgelaten en niet meer te bespeuren valt. Daarom toch een half puntje er van af. 6,5/10

avatar van Toontje G
Erg traag, veel nep, maar ja kan eigenlijk ook niet anders, meer dan 50 jaar oud. Maar ik heb al betere oude Bond films gezien.

avatar van pierre18
Gisteravond op rtl7 met een belachelijk beeldverhouding waardoor je een belangrijk deel van de scenes niet ziet. Zoals bij de scene dat Bond geen passie heeft voor geweren na de bewering dat dit geweer meer iets is voor een vrouw, valt Claudine buiten beeld. Mwah. Daar draaide deze scene nu ook om. Jammer, maar er waren nog meer scenes die een te klein beeld gaven, dus te weinig lieten zien. Ze waren wel retescherp waardoor ik, na Thunderball 33x gezien te hebben, toch nog nieuwe dingen zag en dan met name op de achtergrond. Waarom 33x kijken naar Thunderball? Het blijft een van mijn lekkerste movies. Tja en Claudine blijft hemels mooi.

avatar van Roger Thornhill
Een drukke James Bond, met van alles wat, veel actie, veel verschillende lokaties, veel prachtige en ruim bemeten dames en iets te veel onderwaterscènes (waardoor Sean Connery veel topless rond moet lopen, ook geen lelijk gezicht). Niet de beste 007 vanwege een matige schurk (Philip Locke als Vargas is wel een mooie creepy rechterhand, maar krijgt te weinig te doen) en een plot dat niet de hele (lange) film door boeit, maar goed vol te houden, en Connery is hier op z'n best.
        Niet iedereen hier is even enthousiast over deze Bondfilm, getuige ook de vrij matige gemiddelde score (op het moment van schrijven 3,21). Maar wat zegt dat? Grappig weetje: een paar jaar geleden was Skyfall zó'n hit dat hij op een gegeven moment op de zevende plaats van de lijst van meest succesvolle films aller tijden stond. Inmiddels is hij daarop echter "afgezakt" naar de vijftiende plaats van die lijst, want niet alleen zijn er sindsdien een aantal nóg succesvollere films verschenen, maar ook zijn de prijzen van de bioscoopkaartjes blijven stijgen, en daar hebben al die nieuwere films van geprofiteerd om hoger in de lijst te komen. Als je daarentegen kijkt naar diezelfde lijst voor de Amerikaanse bioscopen maar dan "adjusted for ticket price inflation", dan staat Thunderball daarin op nummer 30 als de meest succesvolle James Bond-film ooit, met Goldfinger op 44 een goede tweede, en Skyfall nog nèt bij de eerste 200 op plaats 198. Natuurlijk stammen Goldfinger en Thunderball nog uit de tijd waarin films soms nog een tweede of derde maal in roulatie gingen (zoals ikzelf beide films in het begin van de jaren 70 nog in de bioscoop in re-runs heb kunnen zien), maar het geeft wel aan dat al die drukte om het commerciële succes van Skyfall nog eigenlijk niets is vergeleken met de enorme klappers die de vroegste James Bonds moeten zijn geweest.
        O, en Thunderball van Tom Jones is in mijn oren zowel qua compositie als qua (briljante) zang als qua sfeer absoluut het beste titelnummer van welke Bondfilm dan ook.

pierre18 schreef:

Beeldverhouding is vaak wel aan te passen door te kiezen voor volledig beeld. Ik zal er binnenkort op letten nadat ik Goldfinger heb gezien.

Toontje G schreef:

Traag? Heb je wel naar Thunderball gekeken? Van traagheid absoluut geen sprake of je moet van heel andere soort films houden.

avatar van Boneka
Thunderball wat een heerlijke film is dit toch. Vol actie lekker snel wel wat druk en chaotisch vooral in het begin, maar daarna begint ie pas goed te lopen. Opnieuw leuke snufjes en een mooie bad guy. De onderwaterscene vond ik wel wat te lang duren, maar wel mooi in beeld gebracht. Zag weer wel wat kleine foutjes en dommigheden. Zo mocht de CIA man geen 007 zeggen, maar even later zegt James doodleuk dat zelf terwijl zijn belager half wakker is, tja. Het eind had ook beter gekund. We zien een zeer versnelde bootscene die belachelijk hard over het water gaat. Behoorlijk nep, maar voor de rest een prima Bond film. Ik denk de beste van de jaren 60!

avatar van Phantasm
Een beetje een trage film, valt voor een keertje te doen.

avatar van Mr_Mephisto
Bond herpakt zich.

In Thunderball moet de ongeloofwaardige, bombastische kolder van Goldfinger plaatsmaken voor een zakelijkere stijl. Dat neemt niet weg dat er met wisselend tempo veel verschillende situaties en locaties aan bod komen, wat van Thunderball soms een iets te bont allegaartje maakt. De onderwaterscènes drukken wel hun unieke stempel op deze Bondfilm en verhogen het tijdloze karakter ervan. De op hol geslagen boot op 't eind daarentegen ziet er niet meer uit... Kortom, een Bond om mee te pikken.

avatar van IH88
“Aren't you in the wrong room, Mr. Bond?”
“Not from where I'm standing.”

De vierde Bondfilm en de persoonlijke favoriet van Sean Connery. Thunderball heeft een goed plot, een sterke bad guy in Largo, mooie exotische locaties (Nassau) en schitterende bondgirls (Claudine Auger, Luciana Paluzzi, Martine Beswick…). Eigenlijk alles wat je in een goede Bondfilm wilt zien. Toch heeft de film wel wat minpunten.

Thunderball komt erg traag op gang, en de film heeft problemen om een constant hoog niveau te houden. Het laatste onderwatergevecht is indrukwekkend gedaan, maar echt spannend is het niet. De versnelde beelden op het laatst van de Disco Volante zijn een beetje lachwekkend. Daar staan gelukkig genoeg dingen tegenover die wel werken. Naast Largo, de locaties en de Bondgirls is het interessant om S.P.E.C.T.R.E. in actie te zien, en de scene met alle nummers is goed gedaan. Het is altijd fijn om James Bond echt chemie te zien hebben met de Bondgirls, en Sean Connery is in absolute topvorm.

Gaap Gaap Gaap.
Saaiste bond film ever.
Boring tot en met

avatar van xxERWINxx
Na de goede Goldfinger film is dit weer 1 van de minste Bond film in de reeks.
De film komt nogal rommelig over, van de ene scene in de andere, het was een beetje een chaos.
Het einde was nep met de boot, die kan nooit zo snel.
Ook de schurk vond ik niet echt goed.
De actie scenes die erin zaten waren wel oke, maar echt goed word hij nergens.
Na From Russia with love is dit de slechtste film wat mij betreft.
Maar smaken verschillen

avatar van Kondoro0614
“Do you mind if my friend sits this one out? She's just dead.”

Zoals ik eigenlijk al een jaar geleden aangaf wil ik de hele ‘James Bond’ franchise eens gezien hebben. Ik ken de nieuwere films al wel (beginnend vanaf ‘Casino Royale’) maar ik wou nou wel eens weten hoe de loopbaan van ‘Bond’ was. Dus één jaar geleden met de eerste film en eigenlijk nadat ik ‘Goldfinger’ had gezien lag de serie weer stil. Nu er voor dit jaar wederom een nieuwe ‘Bond’ film gepland staat heb ik mijzelf er toch maar toe gedwongen de serie verder te gaan kijken, dus gisteren het vervolg ‘Thunderball’ opgezet.

De film is inderdaad op alle vlakken erg onrustig. Er zijn (buiten de sexscenes om) bijna geen rustige scenes te bekennen, en hoewel dit niet altijd even nadelig kan zijn omdat de film zijn tempo dan wel kent; het verhaal is hier door soms erg warrig om te volgen. Toch is het vaak genoeg vermakelijk hoor, ik heb namelijk krom gelegen van het lachen toen ik ‘Sean Connery’ er vandoor zag gaan met een ‘Jetpack’...

En ik noemde hem al, ‘Sean Connery’ mocht wederom de rol van geheimenagent 007 ‘James Bond’ vervullen, die het echt leuk doet. Ook ‘Claudine Auger’ deed het leuk op veel momenten. En uiteraard de vijand van ‘James Bond’: ‘Adolfo Celi’ deed het leuk.

Ik zelf vond het voor de rest allemaal wat matig in de film. De schurk was wel erg slapjes en snel bedacht, en de uitwerking hiervan had ik toch wat hoger geschat. Ook voor mij was de rechterhand van de schurk; ‘Largo’ interessanter om naar te kijken en te volgen. De onderwaterscene waren allemaal wel leuk gedaan, onder andere het gevecht op het einde vond ik wel erg tof maar het was soms iets te veel van het goede, en misschien is het daarom ook dat de film niet mijn volle aandacht wist te bemachtigen. De film isoleert zich zelf erg makkelijk door onderwaterscenes, en het kan daardoor eentonig en saai worden om naar te kijken.

Het verhaal was wel leuk maar de spanning droop er bepaald niet vanaf. Het concept is herhaald maar zeker niet slecht. Deze derde film met in de hoofdrol ‘Sean Connery’ is voor mij wel de slechte van de drie tot nu toe.. Het is af en toe te chaotisch en helaas mist de film ook de nodige spanning. Wel grappig hoe ‘Sean Connery’ hier als de vrouwenmagnaat weer weg word gezet, en met bijna elke dame die hij ontmoet het bed deelt.

avatar van martijn011
Na zo'n knaller als 'Goldfinger' kan de volgende film in de reeks alleen maar minder zijn. 'Thunderball' is ook een minder goede film, maar het is nog wel steeds een prima film.

Connery is weer in topvorm. Het valt me nu, na een aantal herzieningen van de Bondreeks, pas op hoe goed hij Bond vertolkt. Ben benieuwd hoe hij er op staat als ik alle Bondfilms weer herzien heb, maar dat hij een fantastische acteur is staat buiten kijf.
Er zitten weer een aantal geweldige oneliners in die Connery op meesterlijke wijze ten uitvoer brengt.

Largo is nu de schurk van dienst, de nummer twee van de SPECTRE-organisatie, en een groot liefhebber van vissen. Hij heeft dan ook een groot haaienbassin bij z'n gigantische villa waar natuurlijk het een en ander in afspeelt. Sowieso spelen haaien een grote rol in deze film. Het viel me weer op hoeveel onderwater scènes de film heeft en dat vertraagde behoorlijk . Vooral het einde speelt zich bijna in z'n geheel af onder water, het levert wel een indrukwekkend onderwatergevecht op, maar het duurt wel heel erg lang.

De Bondgirls zijn wederom van grote schoonheid maar doen in deze film meer dan alleen voor eye candy dienen, ze spelen zelfs een sleutelrol in deze film. Verder is natuurlijk de beginscène een hele beroemde doordat Bond ontsnapt met een jetpack. Eén van de beste openingen van een Bondfilm ooit.
3.5* stonden en blijven staan.

avatar van martijn011
Kondoro0614 schreef:

Dit is de 4e film met Connery hoor. Dr No (1), From Russia with Love (2) en Goldfinger (3) gingen deze film voor.

avatar van Kondoro0614
martijn011 schreef:

'Dr. No' helemaal vergeten, stom, bedankt!

goeie Bondfilm, wel een tragere

avatar van Gastel
Weer een prima Bondfilm, met vooral veel spectaculaire onderwaterscenes dit keer.

Ook leuk is het begin, Bond aan het chillen in een soort spa met allerlei rare 60s apparaten.

Doordat de film hier en daar wat langdradig is, en enkele overbodige scenes bevat, komt deze net onder From Russia With Love.

Tussenstand:

1. Goldfinger 4*
2. From Russia With Love 3.5*
3. Thunderball 3.5*
4. Dr. No 3*

avatar van david bohm
Deze Bond film begint op een plek waar James zich als een vis in het water zal voelen, het Engelse platteland. De film ziet er uiterst verzorgd uit met mooie locaties en goed camerawerk.
SPECTRE is een geduchte tegenstander en wat ook een plus is van deze uit de reeks zijn de prachtige dames die op komen draven.
James Bond zwemt wat af en van mij had dat wel wat minder gemogen. Al met al een degelijke Bond die ik op zich wel kan aanraden.