Thunderball (1965)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Mystery

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Claudine Auger en Adolfo Celi

Wanneer een Britse bommenwerper is gestolen met twee atoombommen aan boord, wordt James Bond ingeschakeld om het vliegtuig op te sporen. De daders kondigen aan dat ze het vliegtuig in hun bezit hebben en de bommen zullen gebruiken als ze binnen korte tijd geen 100 miljoen aan geslepen diamanten ontvangen. Terwijl de klok doortikt, vindt Bond een spoor dat leidt naar de Bahama's.

avatar van Noodless
Leuke Bondfilm met mooie onderwatermomenten en heel wat aantrekkelijke dames. De muziek is van Tom Jones. Helaas wist me deze song niet echt te bekoren. Heel wat leuke actiescènes die soms het randje af zijn van het lachwekkende. Maar het werkte wel. Minpunt is toch de slotscène met de overdreven versnelling van de boot en een personage die uiteindelijk toch voor de goede kant kiest, maar even later gewoon aan zijn lot wordt overgelaten en niet meer te bespeuren valt. Daarom toch een half puntje er van af. 6,5/10

avatar van Toontje G
Erg traag, veel nep, maar ja kan eigenlijk ook niet anders, meer dan 50 jaar oud. Maar ik heb al betere oude Bond films gezien.

avatar van pierre18
Gisteravond op rtl7 met een belachelijk beeldverhouding waardoor je een belangrijk deel van de scenes niet ziet. Zoals bij de scene dat Bond geen passie heeft voor geweren na de bewering dat dit geweer meer iets is voor een vrouw, valt Claudine buiten beeld. Mwah. Daar draaide deze scene nu ook om. Jammer, maar er waren nog meer scenes die een te klein beeld gaven, dus te weinig lieten zien. Ze waren wel retescherp waardoor ik, na Thunderball 33x gezien te hebben, toch nog nieuwe dingen zag en dan met name op de achtergrond. Waarom 33x kijken naar Thunderball? Het blijft een van mijn lekkerste movies. Tja en Claudine blijft hemels mooi.

avatar van Roger Thornhill
Een drukke James Bond, met van alles wat, veel actie, veel verschillende lokaties, veel prachtige en ruim bemeten dames en iets te veel onderwaterscènes (waardoor Sean Connery veel topless rond moet lopen, ook geen lelijk gezicht). Niet de beste 007 vanwege een matige schurk (Philip Locke als Vargas is wel een mooie creepy rechterhand, maar krijgt te weinig te doen) en een plot dat niet de hele (lange) film door boeit, maar goed vol te houden, en Connery is hier op z'n best.
        Niet iedereen hier is even enthousiast over deze Bondfilm, getuige ook de vrij matige gemiddelde score (op het moment van schrijven 3,21). Maar wat zegt dat? Grappig weetje: een paar jaar geleden was Skyfall zó'n hit dat hij op een gegeven moment op de zevende plaats van de lijst van meest succesvolle films aller tijden stond. Inmiddels is hij daarop echter "afgezakt" naar de vijftiende plaats van die lijst, want niet alleen zijn er sindsdien een aantal nóg succesvollere films verschenen, maar ook zijn de prijzen van de bioscoopkaartjes blijven stijgen, en daar hebben al die nieuwere films van geprofiteerd om hoger in de lijst te komen. Als je daarentegen kijkt naar diezelfde lijst voor de Amerikaanse bioscopen maar dan "adjusted for ticket price inflation", dan staat Thunderball daarin op nummer 30 als de meest succesvolle James Bond-film ooit, met Goldfinger op 44 een goede tweede, en Skyfall nog nèt bij de eerste 200 op plaats 198. Natuurlijk stammen Goldfinger en Thunderball nog uit de tijd waarin films soms nog een tweede of derde maal in roulatie gingen (zoals ikzelf beide films in het begin van de jaren 70 nog in de bioscoop in re-runs heb kunnen zien), maar het geeft wel aan dat al die drukte om het commerciële succes van Skyfall nog eigenlijk niets is vergeleken met de enorme klappers die de vroegste James Bonds moeten zijn geweest.
        O, en Thunderball van Tom Jones is in mijn oren zowel qua compositie als qua (briljante) zang als qua sfeer absoluut het beste titelnummer van welke Bondfilm dan ook.

pierre18 schreef:

Beeldverhouding is vaak wel aan te passen door te kiezen voor volledig beeld. Ik zal er binnenkort op letten nadat ik Goldfinger heb gezien.

Toontje G schreef:

Traag? Heb je wel naar Thunderball gekeken? Van traagheid absoluut geen sprake of je moet van heel andere soort films houden.

avatar van Boneka
Thunderball wat een heerlijke film is dit toch. Vol actie lekker snel wel wat druk en chaotisch vooral in het begin, maar daarna begint ie pas goed te lopen. Opnieuw leuke snufjes en een mooie bad guy. De onderwaterscene vond ik wel wat te lang duren, maar wel mooi in beeld gebracht. Zag weer wel wat kleine foutjes en dommigheden. Zo mocht de CIA man geen 007 zeggen, maar even later zegt James doodleuk dat zelf terwijl zijn belager half wakker is, tja. Het eind had ook beter gekund. We zien een zeer versnelde bootscene die belachelijk hard over het water gaat. Behoorlijk nep, maar voor de rest een prima Bond film. Ik denk de beste van de jaren 60!

avatar van Phantasm
Een beetje een trage film, valt voor een keertje te doen.