Thunderball (1965)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Mystery

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Claudine Auger en Adolfo Celi

Wanneer een Britse bommenwerper is gestolen met twee atoombommen aan boord, wordt James Bond ingeschakeld om het vliegtuig op te sporen. De daders kondigen aan dat ze het vliegtuig in hun bezit hebben en de bommen zullen gebruiken als ze binnen korte tijd geen 100 miljoen aan geslepen diamanten ontvangen. Terwijl de klok doortikt, vindt Bond een spoor dat leidt naar de Bahama's.

avatar van xxERWINxx
Saaie Bond film uit de reeks, na het zeer goede You only live twice en Goldfinger vond ik Thunderball echt een minder deel uit de 007 reeks!
Er gebeurd te weinig aan actie, zitten soms wel leuke scsnes tussen, maar veel te langdradig en ook de schurk maakt geen indruk, onder water vond ik het ook niet echt mooi, het eindgevecht kon er nog mee door, maar helaas lang niet zo goed als de vorige films die ik hierboven noemde.

Na Goldfinger had ik de smaak goed te pakken en heb ik direct nummer 4, Thunderball, er maar achteraan geplakt. Misschien had ik ze beter niet direct achter elkaar kunnen kijken, want dat weegt door in de beoordeling. Thunderball is namelijk een stuk minder dan Goldfinger.

Hoe komt dat? Ten eerste vind ik de film te langdradig. Saai is niet het juiste woord, want dat is een Bond-film volgens mij nooit maar veel stukken hadden echt korter of weggelaten kunnen worden. Constante actie kan je niet verwachten en het verhaal heeft aan het begin ook uitleg nodig, maar je kan ook doorslaan.

Dat het nooit saai wordt, is natuurlijk vooral te danken aan 007 zelf. Connery gaat op zo'n heerlijke cheeky manier met de dames om en dat mag ik wel. Daarnaast zitten er ook gewoon hele mooie onderwaterscènes in. Het slotgevecht onder water is interessant en, zeker voor die tijd, knap gemaakt. Bond duikt alleen wel vaak de oceaan in en volgens mij had Young met het beperken hiervan de speelduur een stuk aangenamer kunnen maken. Het ontbreken van echt veel gadgets en bijvoorbeeld de Aston Martin die in het vorige deel echt zijn intrede deed is ook jammer, maar qua muziek en actie zit het hier ook wel oké.

Oké is de beste benaming voor deze film denk ik. Geen hoogvlieger, maar alsnog gewoon vermakelijk dus 3*

avatar van Valii
Thunderball biedt het beste van Bond: Sfeer, prachtige locaties, prima verhaallijn, schone bondgirl en (een goede) Sean Connery,. Zonder twijfel één van de betere.

avatar van de grunt
Valii schreef:
Mooi gesproken.

Thunderball, ja voor mij toch helaas één van de mindere.

avatar van megaman
Zo af en toe draai ik nog eens wat Bond klassiekers achter elkaar. Na het prachtige Skyfall (ben nog steeds onder de indruk van deze episode) en het knullige maar humoristische Diamonds Are Forever (de film heeft wel wat vind ik) was Thunderball aan de beurt: mooie sfeer, prachtige locaties, Connery goed in z'n vel (anders dan in YOLT), geslaagde soundtrack, een nog altijd leuke en spannende onderwater gevecht....geweldige film! Largo is naar mijn mening wat minder memorabel dan Goldfinger, Grant en Dr. No maar verder is de film beter dan alle drie de voorgaande delen.

Wat ik wel heel erg jammer vind is dat de soundtrack van kwaliteit veranderd bij de 50th Anniversary Blu-Ray versie. Met name tijdens het onderwatergevecht klinkt de muziek ineens weer anders als de bekende 007 theme te horen is. Beetje vreemd! Dit had ik niet bij de 20-delige Special Edition DVD reeks.

avatar van John Barry
Klinkt inderdaad vreemd die kwaliteit verandering van de soundtrack. Zelf heb ik niet de Blu-Ray versie. En als ik dit hier lees ga ik hem voorlopig ook niet aanschaffen. Speelt dit fenomeen zich ook af bij andere Bond films ?

avatar van megaman
John Barry schreef:

Nee voor zover ik weet niet. Alleen Thunderball heeft deze issues:

Poor quality Blu Ray Transf...

Hier nog meer over de kleine gebreken van deze uitgave:

Thunderball Blu Ray issues

avatar van Black Math
Na Goldfinger kon deze film eigenlijk alleen maar tegenvallen. De muziek zet de toon, ondanks dat het wel aardig is, mist het de kracht van de soundtrack van Goldfinger. Het verhaal is wel aardig, maar zodra SPECTRE om de hoek komt kijken, voelt alles meteen zo gedateerd aan. Zo'n organisatie doet toch ergens een beetje denken aan de Booswichtenclub uit de Donald Duck qua diepgang.

Visueel weer veel bluescreens, maar ook de versnelde beelden tijdens de boottocht aan het einde film zagen er bijzonder matig uit. De onderwaterscène mag toen wellicht spectaculair hebben geoogd, daar is nu niet veel meer van over, en bovendien lijkt er geen einde aan te komen.

Wat wel leuk is, is dat in dit film het jetpack wordt geïntroduceerd. Jetpacks zijn gewoon altijd cool. En het vrouwelijk schoon mag er, meer nog dan bij Goldfinger, ook zeker wezen, met name Claudine Auger. Jammer dat ze allemaal roken, terwijl dit de eerste film is waar Bond zelf niet rookt (bron: Wikipedia).

Op het vrouwelijk schoon en het jetpack na dus een stapje terug, en dus ook qua waardering: 2*.

mooie dames veel blue screens jetpack mindere muziek spectre booswichtenclub versneld afgespoeld laatste boottocht

avatar van rkdev
Gisteren deze film weer eens gekeken, voor het eerst op blu-ray (uit de box). Het viel me op dat er in enkele scènes duidelijk heel veel vlekken op de camera zaten. Waarom hebben ze dit bij de restauratie die gecorrigeerd ??

avatar van rcuppen79
Thunderball is gebaseerd op het gelijknamige 9e boek rondom de Britse geheimagent James Bond van schrijver Ian Fleming. Oorspronkelijk zou Thunderball als eerste verfilmd worden, in plaats van Dr. No, maar na een dispuut met schrijver Fleming werd hier vanaf gezien. Het is tevens de derde en laatste Bondfilm geregisseerd door Terence Young.

Thunderball is wederom een uitstekende actiefilm met mooie trucages, overgoten met een saus van humor. De onderwaterscènes van Ted Moore zijn om te watertanden (voor die tijd althans). Na het succes van Goldfinger werd het budget flink opgeschroefd (9 miljoen dollar) en dat is ook wel aan de film af te zien. De trucages ogen voor die tijd uiterst fraai en werden bekroond met een oscar. Er werd op locatie gefilmd in Frankrijk, de Bahama’s en Engeland. Het titelnummer werd ingezongen door Tom Jones.

Net als z’n voorgangers werd ook Thunderball een enorme kaskraker. Ondanks dat de film behoorlijk langdradig is, is Thunderball niettemin een uiterst geslaagde Bondfilm die in 1983 een remake kreeg in de vorm van Never Say Never Again (wederom met Sean Connery in de hoofdrol).

Hele saaie Bond.

De slechterik was echt tenenkrommend slecht. Er zijn teveel onderwater-gevechten wat de actie erg traag maakt. Voor de rest gebeurt er vrij weinig.

Toch een 1 voor de bloedgeile dames.

voor mij ook helaas één van de mindere en ook wel de saaiste en langdradige bond film
de laaste 10 minuten op de boot zijn rond uit slecht.
veel te lang en te traag

avatar van FillumGek
Na Goldfinger weer een stap terug. De setting mag er zeker wezen, met veel mooie onderwaterlocaties. Helaas ontbreekt het aan een leuke slechterik, want No. 2 is niet bepaald overtuigend. Wel leuk om te zien waar de Austin Powers films hun kunstjes vandaan haalde. Wat het vrouwelijk schoon betreft is dit deel het beste tot nu toe, chronologisch gezien. Vooral Auger is echt een beauty.

Het verhaal was matig, maar misschien dat mensen destijds nog zaten te springen om een gestolen atoombom om de wereld mee op te blazen. Hedendaags is die melkkoe allang uitgeput. Daarbij waren enkele scenes wat langdradig en saai waardoor de film toch net iets te lang duurt.

De actie, vooral wat meleecombat was vermakelijk, maar die versnelde bluescreens waren lachwekkend.

avatar van mjk87
Verrassend sterke en vooral erg leuke Bond, en daarnaast ook gewoon een goede film als je 007 wegdenkt. Sowieso als spionagefilm werkt deze al beter, met net iets meer research die Bond moet verrichten en elkaar logisch opvolgende gebeurtenissen die leiden tot het vangen van de boef. Daarnaast is Connery helemaal in zijn element, niet alleen als charmeur, maar ook als geheim agent - hij acteert soepeler, beweegt naturel door het beeld en lijkt ook training gehad te hebben hoe hij zich in een gevecht moet bewegen en hoe zich te verstoppen als de schurken van dienst langs paraderen; in eerdere Bonds ging dat er net wat knulliger aan toe. Daarnaast is de locatie echt schitterend en je krijgt echt zin om richting Nassau te trekken. Sowieso werkt Technicolor uitstekend hier in dit kleurrijke gebied. Verder groots van opzet met een aantal mooie set-pieces. Enkel het einde sleept wat. Die onderwaterscène duurt gewoon te lang en als die speedboot snelheid maakt ziet het blue screen er echt lelijk en amateuristisch uit. Maar deze is verder boven verwachting goed. Verhoogd naar 4,0*.

avatar van The_CrY
Prima klassieke Bondfilm, maar weinig bijzonder. Gewoon erg degelijk, een leuke Bondgirl, en een toffe schurk. Ik vond alleen de scene waar ze met zn allen onder water spelen een beetje erg lang en saai. Verder prima, maar dit zal niet mijn favoriete zijn.

avatar van pierre18
FillumGek schreef:
... Wat het vrouwelijk schoon betreft is dit deel het beste tot nu toe, chronologisch gezien. Vooral Auger is echt een beauty.

Volledig mee eens. Voor mij de mooiste Bond-girl aller tijden

avatar van IH88
Thunderball

De vierde Bondfilm en de favoriet van Sean Connery. De film heeft een goed plot, een sterke bad guy in Largo, mooie exotische locaties (Nassau!) en schitterende bondgirls (Claudine Auger wauw, Luciana Paluzzi, Martine Beswick, het kan niet op). Eigenlijk alles wat je in een goede Bondfilm wilt zien. Toch heeft de film wel wat minpunten. De film komt erg traag op gang en blijft wat problemen houden om een constant niveau te halen. Het laatste onderwatergevecht is indrukwekkend maar echt spannend is het niet. De versnelde beelden op het laatst van de Disco Volante zijn een beetje lachwekkend.

Daar staan genoeg dingen tegenover die wel geslaagd zijn. Naast Largo, de locaties en de bondgirls is het interessant om SPECTRE bezig te zien en de scene met alle nummers is goed gedaan. Ook is het interessant om alle 00 samen te zien. Het is fijn om James Bond/Sean Connery echt chemie te zien hebben met de bondgirls. In Russia en Goldfinger was dit een beetje afwezig. James Bond in de weer met haaien is altijd een pluspunt.

In Thunderball is Sean Connery in absolute topvorm. Mooi om te zien.

avatar van martijn011
Een prima Bondfilm. Ben bezig met het herzien van alle Bondfilms, in de volgorde die RTL 7 uitzendt. Heb ze een paar jaar geleden allemaal al eens in chronologische volgorde gezien dus het is voor mij nu geen probleem om ze nu in volgorde van populariteit te zien.

De film kent een uitstekende schurk en een redelijk verhaal. De scènes onder water konden me het minst bekoren dus de finale was wat mij betreft minder. Maar de aanwezigheid van mooie Bondgirls, haaien en gadgets heeft me daadwerkelijk van deze film laten genieten.
Ook na herziening ruim voldoende.

avatar van Duke Nukem
Tijdens mijn zoveelste herziening van alle Bondfilms ben ik bij Thunderball beland. De openingscène met de jetpack en de Aston Martin DB5 is heel geslaagd. Dan komt het krachtige lied van Tom Jones en de mood is gezet voor deze vierde Bondfilm met een geweldige Sean Connery in de titelrol.

Met Thunderball heb ik altijd een haat-liefde verhouding gehad. Soms vind ik het een langdradige, saaie film met veel te veel onderwatergeplons en andere keren vind ik het samen met From Russia With Love en Goldfinger tot de top 3 Bondfilms behoren vanwege het goede acteerwerk van Connery, de mooie locaties en de hardheid van het verhaal (in tegenstelling tot de meer komische richting van latere Bondfilms).

Sean Connery speelt zijn Bond zoals steeds als een meedogenloze killer en succesvolle vrouwenversierder. De vrouwen die hij in deze film versierd zijn dan ook een lust voor het oog.

Claudine auger als Domino is één van de mooiste Bondgirls. En Fiona Volpe, gespeeld door Luciana Paluzzi, is een sterke tegenstander van Bond (met een prachtige voorgevel). Ze spelt zelfs Largo de les door te zeggen dat als hij Bond te snel doodt de Britse geheime dienst met zekerheid te weten zal komen dat de bommen daar zijn, waaraan ze nog toevoegt dat hij op de gepaste tijd door haar zal gedood worden. Ze ziet er heel sexy uit als ze in een zwart leren pak op haar motor Bond redt door Count Lippe dood te schieten.

De briefing van M in de vergaderzaal met alle 00’s is uniek. M maakt trouwens een snedige opmerking als James Bond als laatste 00 de kamer binnen komt door te zeggen: "And now that we're all here..."

Adolfo Celi als Largo, de number 2 van de Spectre organisatie, zet met zijn ooglapje een leuke Bondvijand neer. Aan het begin van de film verschijnt hij op een vergadering van Spectre waar het gezicht van Blofeld zoals in alle Bondfilms tot dan toe niet zichtbaar is, wat een zekere spanning en geheimzinnigheid schept. Heel vreemd is dat de rol van Blofeld in de Bondfilms door verschillende acteurs en stemacteurs neergezet werd, soms met een volle haardos en soms helemaal kaal.

Ook deze Bondfilm zit weer vol met grappige oneliners en dialogen:

Fiona Volpe in bed met Bond: "Do you like wild things, Mr Bond, James Bond?"
Bond: "Wild? You should be locked up in a cage!"

Bond: "Most girls just paddle around... you swim like a man."
Domino: "So do you!"

Domino: "How do you know my friends call me Domino?"
Bond: "It’s on the bracelet on your ankle."
Domino: "So, what sharp little eyes you got!"
Bond: "Wait till you get to my teeth."

Bond in het kuuroord: "Do i seem healthy?"
Meisje dat in het kuuroord werkt: "Too healthy by far! Take of your bathrobe please."
Bond: "You never say that as if you meant it!"

De film is dus zeker niet slecht, alleen voelt hij erg traag aan. De laatste 20 minuten met het grote gevecht onder water tussen de mannen in het zwart en de mannen in het rood konden mij absoluut niet boeien. En het eindgevecht op de boot van Largo met de versnelde beelden doet de film bijna de das om. Na een inspiratieloos gevecht tussen Bond en Largo springen Bond en Domino van boord, samen met de man die Domino hielp ontsnappen. De man kan niet zwemmen en wordt niet door hen gered. Ze klimmen op hun opblaasbaar bootje en van de man is niets meer te zien. Een beetje een vreemd einde van een film die bij mij altijd gemengde gevoelens heeft opgewekt en waarschijnlijk ook zal blijven opwekken.

avatar van otherfool
Na het geniale Goldfinger een stevige stap terug, al heeft de film is toch nog wel zijn vermakelijke kant, wat vooral komt door een goede Bondgirl in Fiona, een leuke evil mastermind in Largo en een Connery in topvorm. Helaas komt er echter nooit een lekker ritme in de film; de start in het sanatorium is al niet geweldig en de onderwaterscenes in het laatste uur zijn veel en veel te lang. En het einde met de versnelde beelden en de plotselinge opkomst en ondergang van de wetenschapper is natuurlijk niet al te best.

Na de zeer sterke Dr. No en Goldfinger, en ook zeer vermakelijke From Russia With Love, nu een minder deel. Ik had niet gedacht dat dit moment zou komen maar het is dus toch mogelijk om een Sean Connery Bond dusdanig te vernaggelen dat deze tot een onvoldoende leidt. Openingsscene was sterk, evenals de intro, en het begin van het verhaal. Daarna kakt het volledig in tot een moment dat ik momenten heb dat ik in slaap ben gevallen. Het wordt op een gegeven moment allemaal veel te langdradig en oninteressant. Ook mis ik de humor uit de vorige delen. Daarnaast kwam het einde erg afgeraffeld over. Eerst kijken we veel te lang naar een oninteressant onderwater gevecht en van het een op het andere moment ligt Bond op een bootje en worden we voorgeschoteld met "The End".

Zware teleurstelling.

Bij nader inzien maak ik er toch een kleine voldoende van; er zaten wel een paar humoristische momenten in welke mij even waren ontgaan.

Largo: Someone had to lose.
Bond: Yes, I thought I saw a SPECTRE at your side.

Bond: It's your SPECTRE against mine.
Largo: You wish to put the evil eye on me.

Fiona: Since you're here, would you mind giving me something to put on?
[Bond casually hands Fiona her shoes]

MaartenTuinstra
Erg leuke bond met magische bondgirl en goede actie.

Thunderball is wellicht iets minder dan de voorgaande twee delen, maar absoluut een erg leuke bondfilm. Het verhaal is interessant (en zoals gewoonlijk wat voorspelbaar), de actie is goed en Connery is opnieuw op dreef. Het camerawerk valt op, want dat ziet er zowel boven als onder water piekfijn uit. De onderwatergevecht waren echt te lang en de bootscene op het eind werd soms onrealistisch versneld, zonde. Badguy Largo speelt goed, maar kan niet tippen aan Goldfinger. Bondgirl Domino, gespeeld door Claudine Auger, is magisch. Waarschijnlijk met Andress de mooiste bondgirl ooit. Bovendien speelt ze uitstekend, al kan ik dat misschien niet geheel objectief beoordelen .

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vierde Bond-film heeft twee pluspunten: Fiona Volpe en Domino, twee van de mooiste Bondgirls uit de hele serie. Maar ook zij kunnen de film niet naar een hoger plan brengen. Thunderball is namelijk vrij saai. De openings-sequentie is al vrij tam vergeleken met andere delen, met een direct vergeten liedje van Tom Jones. Ook is het vaak belabberd gesteld met het o zo geheime genootschap van SPECTRE: om een voorbeeld te noemen, hun leden dragen openlijk de SPECTRE-ringen waardoor het een koud kunstje is ze te ontmaskeren. En de eerste aanslag op Bond's leven door een rek en strek machine op volle kracht te zetten was zelfs voor Bond-begrippen te belachelijk. Staat een beetje in schril contrast tot de zeer gedegen voorbereiding om de plaats in te nemen van een NAVO-piloot. Misschien gemiereneuk maar ik vind de Bond films vaak matig geschreven, terwijl ik had gehoopt dat de oudere delen juist uitblonken door een goed script.

De schurk Largo heeft minder karakter dan andere Bond-schurken en heeft maar weinig goede teksten- die hele woordenwisseling tussen Bond en Largo in het casino leek wel een persiflage. Bond zegt eigenlijk: Ik weet dat je lid van SPECTRE bent. Largo, wiens meest in het oog springende uiterlijke kenmerk zijn ooglapje is begint over the evil eye. Tsja. Erg fantasieloos dialoogje.

En dan de onderwater scene, al vaak aangehaald hier. Kennelijk waren de makers zo verheugd over wat ze allemaal konden doen, dat ze te trots waren om behoorlijk te editen. Want het ging maar door, die scene duurde wel 20 minuten terwijl ik het na 5 minuten wel had gezien. En dan dat rare einde waarbij de wetenschapper opeens berouw krijgt, Domino helpt en ten slotte verdrinkt, terwijl Bond en Domino op wat bizarre wijze uit het water worden opgepikt. Alsof iedereen na die ellenlange onderwaterscene zoiets had van: nou jongens even de film afmaken, we hebben nog 5 minuten.

Nee, op het vrouwelijk schoon na is er weinig positiefs te melden over Thunderball. Twee sterren.

THUNDERBALL

MENING: Vermakelijke film
MUZIEK: Goed

De minste van Sean Connery, verhaal is goed, maar de film zelf... nee dit is er één die mij nooit veel heeft aangetrokken.

Film begint erg goed ! maar de rest is wat langdradig, vooral de onderwater scenes zijn onduidelijk en rommelig. het einde van de film is gewoon jammer, zo nep en versneld afgespeelt.

maar vergeet natuurlijk niet dat het dan ook eentje is uit 1965, voor die tijd was het heel spectaculair en fantastisch !

De muziek vondt ik wel goed, Thunderball gezongen door Tom Jones.

Van de 24 officiele Bond films staat deze op 23 bij mij. Maar begrijp me niet verkeerd, alle James Bond films zijn geweldig ! alleen de één scoort nou eenmaal hoger dan een andere.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien, ditmaal op bluray, wat wederom een beste verbetering is.

Inhoudelijk gezien haalt Thunderball het niet bij de voorganger Goldfinger. Daarvoor is het verhaal te rommelig, weet de film niet de volle speelduur te boeien (en de film is met een dikke 2 uur wat aan de te lange kant) en zijn de personages niet allemaal even interessant.

Gelukkig zitten er genoeg pluspunten aan de film vast. Sean Connery laat voor de vierde keer op rij zien dat hij de ultieme 007 is. Hij blijft zo charmant, geestig en cool. See you later... alligator Ik ging stuk toen hij die oneliner maakte. Verder is Claudine Auger 1 van de meest sexy Bondgirls uit de serie. Wat een lichaam en wat een uitstraling!

De actie is talrijk, maar ook weer niet heel bijzonder. De onderwatermomenten zijn een fijne afwisseling, maar tegelijk ook wat onoverzichtelijk. Overigens wel gelachen om de jetpack en om de marteling in het kuuroord. Zo heerlijk over het randje en cheesy!

Verder nog 2 plussen voor de lekkere themesong en de scene met alle 00-agenten. Dat was leuk.
Thunderball mag er best wezen, al zal de film niet in mijn top 10 of zelfs 15 van beste Bond films eindigen vermoed ik.

3,5* (was 4*)

avatar van FunkStarr
Aardige Bond, maar ook wel een klein beetje saai en langdradig. Connery zoals altijd gewoon weer goed (de enige echte Bond voor mij). Onderwatergevechten zijn mooi gefilmd en er zitten wel meerdere mooie scenes in deze film. Vrouwen zien er ook goed uit. Maar over het algemeen een wat gemiddelde Bond.

Na het superieure Goldfinger was dit toch wel een flinke tegenvaller in de reeks, één van de mindere uit deze serie. Vond Connery zelf waarschijnlijk ook, anders had hij zich een kleine twintig jaar later met `never say never again' niet aan een iets betere remake gewaagd.
Film is te lang, actie(onder water) weing verheffend en de plot erg simpel voor een spionagefilm. Pluspunten voor mij de behoorlijke schurkenrol van Celi, een paar fraaie dames en een sterke openingsscène.

avatar van loneranger
Deze film heeft de neiging te kraken onder zijn eigen gewicht. Hij is te log en te lang, vooral de onder water scenes gaan mij gauw vervelen. Connery speelt wederom goed, Celi is een redelijke badguy en ook de dames zien er goed uit. Desondanks vind ik dit toch een van de mindere Connery Bonds.