Thunderball (1965)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Mystery

geregisseerd door Terence Young
met Sean Connery, Claudine Auger en Adolfo Celi

Wanneer een Britse bommenwerper is gestolen met twee atoombommen aan boord, wordt James Bond ingeschakeld om het vliegtuig op te sporen. De daders kondigen aan dat ze het vliegtuig in hun bezit hebben en de bommen zullen gebruiken als ze binnen korte tijd geen 100 miljoen aan geslepen diamanten ontvangen. Terwijl de klok doortikt, vindt Bond een spoor dat leidt naar de Bahama's.

avatar van PaulieWalnuts
Opvallend bij deze film is de extreem slechte voice-dubbing. Waarom viel dat hier zo op en bij de Bondfilms hiervoor niet?

avatar van Spetie
De vierde officiële Bondfilm uit de reeks, maar wel de minste en dat valt extra op, omdat hiervoor het erg goede Goldfinger gemaakt is.

Met deze Bond keert ook regisseur Terence Young weer terug, die de eerste twee Bondfilms ook al voor zijn rekening nam. Thunderball valt vooral op door de mooie en spectaculaire onderwater scènes, die er alleen al voor zorgen dat deze Bond de moeite van het kijken waard is. Sean Connery is wederom prima op dreef als de charmante en zelfverzekerde geheim agent, die het wederom met de misdaadorganisatie Spectre aan de stok krijgt.

De badguy maakt hier echter maar weinig indruk en ook de Bond girl, in de persoon van Claudine Auger is zeker niet de allersterkste. Verder valt de soundtrack ook wat tegen. Tom Jones is op zich wel een goede zanger, maar het nummer dat hij zingt is niet bijster sterk en blijft ook niet lang hangen. Het verhaal is ook wat rommeliger, al zit er wel wat meer actie in, dat er best goed uitziet. Ook de introductie van nieuwe gadgets komen in Thunderball duidelijk naar voren. Die Jetpack is bijzonder leuk gevonden. Dat soort snufjes zijn altijd wel grappig in deze serie.

Thunderball heeft dus een aantal sterke en een aantal zwakke punten. Het vermaakt zeker en het gehele onderwater gebeuren is toch wel erg goed, waardoor de film uiteindelijk net aan de goede kant van de score blijft staan.

Dankzij de prachtige nieuwe Blu-ray box bezig met het op volgorde bekijken van alle James Bond films. Thunderball is een film die ik nog niet eerder had gezien. Gezien de gemengde berichten met enige terughoudendheid deze 4de James Bond bekeken. Dit voorgevoel is helaas bevestigd. Thunderball is niet zoals andere JB-films, een film met weinig uitgesproken sterke eigenschappen. Voor die tijd is alleen het onderwatergevecht bijzonder. Verder is de film gewoon een leuke tussendoorfilm met een lekkere jaren 60 sfeer.

2,5 sterren

avatar van jester
Het enige goede aan deze film zijn de locaties en de muziek, verder is het de matigste Bondfilm die ik gezien heb. Flinterdun verhaal, saaie en ongeloofwaardige ontknoping. Toegegeven, de opening is nog wel leuk, maar zodra Bond in de kliniek terecht komt zakt de film naar een bedenkelijk niveau. Tot de ontknoping dacht ik nog aan 3 sterren, maar dat is verreweg het slechtste deel van de film. Uiteindelijk niet meer dan 2.

avatar van Ceeda7
Van het steengoede Goldfinger helaas een stapje achteruit naar Thunderball.

Extra toevoeging zijn de zogezegde spectaculaire onderwaterscène's, maar zo spectaculair zijn deze niet een generatie verder. De ontknoping van de film is niet erg geslaagd tot saai. Bovendien wordt ik letterlijk zeeziek van die versnelde bootscènes.
Ook het verhaal is bijzonder licht verteerbaar en sluit quasi nergens aan op de eerdere situaties in andere films, erg overbodig dus.

Positief zijn de mooie stills, prima goldensixty sfeertje, de mooie vrouwen (Domino is een toetje), en een wederom goede Sean Connery.

avatar van DeCol
Mijn drie sterren blijven staan.

Heerlijke introductie waarin James Bond afrekent met een bad guy en er vandoor gaat met een jet pack. Het enige wat ik me van deze film nog kon herinneren was het geweldige onderwatergevecht, en dat was het nog steeds! Toch wel het hoogtepunt van deze Bond-film. Alle onderwaterscenes zijn overigens prima gedaan. Verder is het verhaal wat matig en gebeurt er niet zo heel veel spannends. De film duurt in zijn geheel ook wat te lang.

Sean Connery doet het weer prima en Claudine Auger is misschien wel de mooiste Bond-girl ooit. De bad guy, in de vorm van Largo, is niet zo bijzonder.

De versnelde bootscene op het einde, die ik me ook nog wel kon herinneren, is vreselijk! Gelukkig kan ik er wel om lachen.

avatar van DiDa
Thunderball zou eigenlijk het eerste boek van Ian Fleming zijn dat verfilmd zou worden. Maar daar een geschil over de rechten en eventuele plagiaat werd Thunderball pas als 4e verfilmd. Later zou Thunderball een remake krijgen in de vorm van Never Say Never Again, waarbij Sean Connery na jaren weer de rol van James Bond op zich neemt. Dit kwam mede doordat de rechten officieel toebehoorden aan Kevin McClory (een oud-assistent van Fleming). Daardoor kon hij een onafhankelijke Bondfilm afleveren. Maar Thunderball blijft absoluut de betere van de 2.

Een Britse bommenwerper met twee atoombommen aan boord wordt gestolen, waarna James Bond wordt ingeschakeld om het vliegtuig op te sporen. SPECTRE kondigt aan dat ze het vliegtuig in hun bezit hebben en de bommen zullen gebruiken tenzij ze voor 100 miljoen aan diamanten ontvangen.

Na een uitstapje in Goldfinger neemt Bond het in Thunderball weer op tegen aartsvijand SPECTRE. Wat mijzelf betreft heeft dit altijd wel een meerwaarde, omdat we dan altijd te maken krijgen met een politiek plot. Dit past altijd iets meer in de spionagewereld waar James Bond zich ook altijd afspeelt. Zoals eerder vermeld was Goldfinger de trendsetter wat betreft de vorm van de Bondfilm. Een fantastiche openingsscène, de openingscredits, de gadgets, de cynische humor, de bondgirls en zeker in Thunderball, de exotische locaties. Alles is wederom aanwezig. Thunderball had dan ook het hoogste budget voor een Bond film tot nu toe. En dat is ook aan de film af te zien. Thunderball bevat prachtige exotische locaties. Denk hierbij aan de villa van Emilio Largo (SPECTRE No. 2), die zelfs een apart zwembad voor haaien bevat. Alles is grootser en spectaculairder aan deze Bond. Maar is alles dan ook beter? Mijn antwoord is “nee”. Thunderball is te lang, bij vlagen saai en weet maar niet echt spannend te worden. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de vele onderwaterscènes. Begrijp me niet verkeerd; de onderwaterscènes zien er goed uit en de gevechtschoreografie is fantastisch maar het duurt allemaal te lang. De sfeer is op-en-top Bond en dat is waar de film punten op scoort. Verder is het ook raar en een beetje flauw dat Bond bij toeval tijdens zijn vakantie op het plan van SPECTRE stuit.

Sean Connery duikt voor de 4e keer in het personage James Bond en heeft er zichtbaar nog veel plezier in.
De schurk in kwestie is Emilio Largo (SPECTRE No. 2 gespeeld door Adolfo Celi) die een goede slechterik neerzet. Met zijn voorliefde voor haaien en zijn ooglapje is hij een op-en-top Bond schurk. Zijn schuilplaats betreft een prachtige villa of anders zijn jacht, genaamd de Disco Volante. Daarnaast zien we aan het begin van de film wederom Ernst Stavro Blofeld (SPECTRE No.1 ) die al zijn SPECTRE leden toespreekt in een geheime vergaderzaal. Een leuke scène met een prachtig decor ontworpen door Ken Adams. Largo heeft ook een hulpje genaamd Vargas (Phili Locke), maar deze komt nergens in de buurt van Oddjob in Goldfinger.
De Bondgirls in kwestie zijn Claudine Auger als Domino en Luciana Paluzzi als de slechte Fiona. Beide dames zijn goed gecast en voornamelijk Domino weet sympathie op te wekken als het nichtje van Largo, omdat haar broer door hem is vermoord. Felix Leiter, die tot nu toe in iedere film (behalve From Russia With Love) op kwam draven, wordt deze keer gespeeld door Rik van Nutter.
De rollen van M, Moneypenny en Q worden wederom door de vaste cast vertolkt. Leuk is dat Q deze keer Bond op locatie komt ondersteunen met zijn gadgets.

De Bondsong wordt vertolkt door Tom Jones. Jones is een ietwat aparte keuze voor een Bondsong maar komt er aardig mee weg. Mede doordat het nummer goed gecomponeerd is.

Thunderball is kwalitatief gezien de minste Bond-film tot nu toe maar was wel de meest winstgevende Bondfilm van de jaren 60. Maar hoe je het ook went of keert, wanneer je aan een James Bond film denkt is Thunderball wel een van de films die in je gedachten opkomt. Dat komt voornamelijk door de geweldige exotische locaties en de op-en-top Bond sfeer.

3,5 ster

Tarkus schreef:
Prima Bond film en een van de betere naar mijn mening.
De film komt nu wat traag over, maar dat is met bijna alle filmen uit de jaren 60, dus niet specifiek voor deze film alleen.
Toch altijd weer leuk om eens een film uit de oude doos te bekijken, en als hij dan nog voldoende actie en spanning biedt is dat mooi meegenomen.

Ook deze opnieuw bekeken, en blijf bij mijn eerdere commentaar.
Natuurlijk is de kwaliteit op BD een stuk beter dan eerdere uitgaven.

avatar van martijn011
En dan zijn we alweer aanbeland bij het vierde deel: Thunderball. Ik hoorde hier altijd mindere verhalen over, maar naar mijn mening is dat erg overtrokken.
Vind dit gewoon een prima Bond-film en hij doet zeker niet onder voor zijn drie voorgangers.

Connery is nog steeds prima op dreef als Bond. In die vier films die ik tot nog toe van hem heb gezien kan hij me uitermate bekoren als Bond-figuur. Ben trouwens wel benieuwd hoe zijn opvolgers het doen, maar dat is van later zorg.
De schurk in deze film ziet er schurkerig uit, en zijn haaienzwembad mag er wezen trouwens!
Helaas kwam zijn rol niet helemaal uit de verf want echt onder de indruk was ik niet. Ook zijn hulpje kan niet in de schaduw staan van Oddjob, het geniale personage in Goldfinger.

Toch ziet alles er steeds beter uit. De actiescenes en de special effects komen steeds beter uit de verf. Alleen jammer van de versnelling van de boot, dat was erg nep.
Ook het camerawerk krijgt een compliment. De onderwaterscenes zagen er prima uit!
Thunderball heeft me aangenaam verrast en verdient zeer zeker een ruim voldoende!

avatar van namingway24
Sááái.

Het verhaal is nul. Er gebeurt geen klap gedurende de veel te lange 130 minuten die deze film duurt. Alles is binnen een mum van tijd wel duidelijk maar er wordt erg lang om de hete brij heen gedraaid. Connery als Bond begin ik steeds minder te mogen. Hij is een karikatuur, een soort subtiele serieverkrachter met de ene na de andere belabberde oneliner. Largo is geen imposante verschijning, zelfs met dat coole ooglapje. Hij vormt geen enkele bedreiging, net zoals heel veel schurken in het Connery-tijdperk. Het plot is het meest cliché ding dat je kan bedenken, en er komt nooit iets van spanning bij kijken.

De actie is ver te zoeken. Er zit geen enkele memorabele actiescène in de hele film, en er wordt bespottelijk geknipt zodat elk (semi-) gevecht lachwekkend wordt. En vooral het laatste stuk met het op hol geslagen jacht is om dubbel van te liggen. Het hele onderwater-segment heeft dan weer het tegenovergestelde probleem; onderwater-actie werkt zelden omdat het net slow-motion lijkt, en dan gaat dit gedeelte ook nog eens veel te lang door.

Vrouwelijk schoon is er genoeg, en het is niet moeilijk om te raden waarom de makers de film op de Bahama's wilden draaien. Het oog wil ook wat, zullen we maar zeggen. Er zitten gelukkig wel een paar schaarse hoogtepunten in de film, zoals het haaien-bad, hoewel er van de beesten weinig dreiging uitgaat. Maar het leukste van de film vind ik Q met zijn briljante comebacks op Bond's bijdehante opmerkingen. Helaas is dit maar één scène in een veel te lange, maar vooral langDRADIGE Bond-film, voor mij absoluut de zwakste tot nu toe...

avatar van Redlop
namingway24 schreef:

Connery als Bond begin ik steeds minder te mogen. Hij is een karikatuur, een soort subtiele serieverkrachter met de ene na de andere belabberde oneliner. Largo is geen imposante verschijning, zelfs met dat coole ooglapje. Hij vormt geen enkele bedreiging, net zoals heel veel schurken in het Connery-tijdperk. ...

Probeer films in hun historische context te plaatsen. Je beoordeling zal dan ook meer de tand des tijds doorstaan.

avatar van AGE-411
Redlop schreef:

Moet dat dan? Er zijn zat films uit 1965 (en vroeger) die wel spannend en hoogstaand zijn.

Redelijke film waarin James Bond de opdracht krijgt om op zoek te gaan naar een verloren vliegtuig met twee atoombommen. Het verhaal begint zeker goed, maar weet niet de volledige lengte te boeien. Ook valt de actie wat tegen, vooral omdat de onderwaterscenes gewoon te lang duren. Zeker niet de beste Bondfilm dus, maar wel aardig.

avatar van Redlop
AGE-411 schreef:

Moet dat dan?

Nee moet niet, maar het in de juiste tijdsgeest plaatsen van een oude Bondfilm geeft je waardeoordeel wel meer inhoud.

avatar van AnthonyG.
Op de eindscene(versnelling van het yacht) na is dit toch het toppunt van Bond imo, de sfeer is gewoon onevenaarbaar.

avatar van AGE-411
Redlop schreef:

Ik geef geen troostpunten 'omdat de film al zou oud is'.
Als de film de tand des tijds niet kan doorstaan, dan moet het zijn dat die film niet degelijk genoeg gemaakt is.
Andere films die even oud (of zelfs ouder) zijn, zijn vaak wel nog degelijk.

avatar van Boneka
In de vierde reeks vind ik dit absoluut de beste. Spanning vanaf minuut een. Plot zit goed in elkaar, de locaties zijn prachtig en het slot is geweldig. Vooral het onderwatergevecht is uitstekend in beeld gebracht. Ook het geluid is op blu ray fantastisch. De eerste film met 16;9 verhouding. Ook vond ik deze film een echte Bond sfeer uitstralen. Enig minpuntje vond ik de versnelde boot op het eind. Voor de rest meer dan vermaakt.Chapeau!

Dick2008
Ik ga ze niet allemaal herkijken, we zullen wel zien. Zijn al vaak op tv geweest, o.a. bij Veronica met hun zogenaamde James Bond-maand, zucht.
Deze zal wel voor de derde keer zijn nu, maar dan ook meteen de laatste keer. Aanvankelijk vrij sterk begin, maar gaat al heel snel achteruit. Een lenige, voor de dames aantrekkelijke, Connery. Er zijn wat aardige knokscènes en de onderwaterscènes zijn ook spectaculair voor die tijd. Maar nu toch erg matig en ongeloofwaardig ook, zoals met die haaien. Het laatste gedeelte is helemaal belabberd. Kan me nog van From Russia with love herinneren en dat vind ik ook niet zo best, die oorlogsachtige gevechtscènes, die hier dan onder water plaatsvinden, en dat kan me dan ook totaal niet (meer) boeien. Zoals al die oudere Bond-films, niet echt slecht, maar dit is toch wel een mindere. Kan blijven staan op 3.0.

avatar van roeman
Zeker geen slechte James Bond, een Connery die goed op dreef is en voor de tijd (1965) waar hij uitkomt zijn de onderwater scenes spectaculair. Bedenk hierbij dat ze geen CGI, geen computers hadden, alleen de Pinewood Studios en een hele grote bak met water. Knap hoor om dan zo overtuigend over te komen.
De gadget zijn op 1 hand te tellen, de auto is aanwezig, geen Martini, wel een beeldschone Bondgirl en leuke actie. Ook nu weer moet Bond het vooral hebben van gevoel voor humor en de mooie omgeving. Van hoogdravende scripts moet Bond het niet hebben, ook niet van ingewikkelde plotlijnen. Recht zo die gaat. Het is vooral een feest voor het oog om naar Connery te kijken, de man had het gewoon en wat het is moet je zelf maar gaan zien.
3.5* is hier zeker gezien zijn ouderdom op zijn plaats.

avatar van Betamax
Zo zou in mijn ogen een Bond film altijd moeten zijn.
Exotische omgeving en leuke gadgets

avatar van Tommy De Vito
Thunderball

Nu al één van mijn favo Bond films. Ik heb nog een aantal te gaan, maar ben helemaal opnieuw begonnen. Had eigenlijk nooit een Connery Bond echt gezien. Jammer. Want Connery is gewoon één van de beste Bond acteurs.

Wat ik miste uit de vorige drie Bond films, komt hier gelukkig allemaal naar boven. Eindelijk meer actie en voldoende spanning. Het is ook te zien dat er steeds meer geld in de Bond-films werd geinvesteerd. De onderwaterscenes zijn goed gefilmd en zien er daardoor ook heel mooi uit. Enig minpuntje is toch wel de laatste paar minuten, als de boot zo snel gaat varen, dat beeld wat zich op zee afspeelt is gewoon weg lachwekkend, jammer Ondanks dat blijft het een hele goede Bond! You Only Live Twice gaat niet lang op zich laten wachten..

avatar van pierre18
namingway24 schreef:
Sááái.

Er zit geen enkele memorabele actiescène in de hele film, en er wordt bespottelijk geknipt zodat elk (semi-) gevecht lachwekkend wordt. ...

Hier blijkt toch wel weer dat historisch besef en verdieping in de geschiedenis van de film toch wel aan te bevelen is.
Geen memorabele actiescène? Het hele onderwatergebeuren was behoorlijk uniek, gezien het gebruik van de allernieuwste onderwatercamera's met accu waardoor de cameramannen zich zeer vrijelijk konden bewegen onder water. Op deze manier was dit nog nooit eerder vertoond.
Aan het eind van de film is de explosie zo groot dat het mijlenver te horen was. Niks studio, niks computertechnologie. Puur handwerk. Zelfs de achtervolging van Count Lippe op Bond op het circuit en daarbij het opblazen van de auto van Count Lippe is behoorlijk uniek voor die tijd en goed in beeld gebracht voor die tijd.
Trouwens, in elke Bond film van de jaren 60 zitten memorabele scènes. Je kunt van die films zeggen dat ze hun tijd vooruit waren. Daarom werden ze zo populair, je zag namelijk dingen die nooit eerder waren vertoond. Vanaf Diamonds are forever werd dat allemaal voorspelbaarder, niet minder goed, maar er kwamen steeds meer actie films in de bioscoop waardoor het onderscheidend vermogen minder werd.

Een ieder mag een film saai vinden of niet interessant genoeg, maar graag wel in een juiste verhouding blijven zien. Zo vind ik de films van Lord of the Rings totaal niet interessant, maar begrijp donders goed dat er hier o.a. wel sprake is van een cult-film.

avatar van dave
De jaren zestig: 'The Beatles en James Bond'

'Thunderball' draagt de titel van meest succesvolle Bondfilm uit de jaren zestig, hoewel dat te betwisten valt. Aan spektakel nochtans geen gebrek. Het budget druipt er dan ook vanaf. Talloze ontploffingen, stunts, special effects en in het bijzonder de eveneens ontelbare onderwaterscènes komen zeer overtuigend over. Slechts enkele malen doken nogal potsierlijke taferelen op, denk bijvoorbeeld aan het haast hilarische jetpack ergens in het begin. Mijn mond viel compleet open toen bleek dat datzelfde jetpack of 'raketpak' volledig authentiek was en zowaar gepland was voor militaristische doeleinden. Zie je al zo'n zwerm soldaten aanvliegen in archiefbeelden van de koude oorlog?

Nog absurder is die eindeloze slachtpartij onderwater tussen oranjevesten en zwartpakken.
Op een van de beelden die hieraan voorafging was duidelijk te zien dat Largo hooguit tien
of twaalf handlangers had, doch tijdens het grootschalig gevecht zijn er uit het niets tientallen vijanden bijgekomen.

Zoals met vrijwel elke Bondfilm verveelde ik me nooit. De 'originele' Bond, Connery, houdt je zonder veel moeite vast met een innemende, charmante en komische acteerprestatie. Zijn omgang met de vrouwtjes is niet veranderd en zijn kenmerkende grijns staat nog steeds op zijn smoel gegraveerd.

Het zonnige eiland staat ook centraal en zorgt voor een ontspannen sfeer. De opzwepende muziek biedt hier en daar een passend contrast.

Goed.

3.00 (3.25)

Net herbekeken en verhoog het met een halfje. Geen Bond dat je twee keer op een jaar kan zien, maar als je weer zin hebt om te kijken wel één van de betere is. Ja het is langzaam, maar de onderwaterbeelden zijn zeer mooi, de sfeer die de film uitstraalt (doormiddel van de exotische locatie) is ongelooflijk. Sean Connery speelt goed, er zitten mooie dames in, een leuke villain (en leuke momenten met nummer 1), de titelsong is minder, maar de soundtrack is wel geweldig en past bij de onderwaterbeelden (lekker bombastisch).

Het einde met de disco volante is wel wat overdreven, maar ik snap wel dat ze op naar het einde toe spektakel wilden maken. Het eindgevecht onder water is schitterend.

Al bij al is Thunderball een film die zeker in de top 10 mag staan, al is het maar omdat ik gefascineerd ben door de onderwaterwereld.

avatar van frolunda
Niet één van de beste Bond films maar toch nog erg genietbaar.Minpunten zijn het wat vlakke verhaal,een niet echt overtuigende schurk en de te lange onderwaterscenes (die er overigens wel prachtig uit zien).Gelukkig heb je daar tegenover de wonderschone locaties op de Bahamas en natuurlijk Connery die toch weer een goede Bond neer zet.Komt nog bij dat de aktie ook in orde is zodat er in totaal toch nog een ruime voldoende uitkomt.

Dat een actiefilm uit de jaren 60 er vandaag hopeloos gedateerd uit ziet, dat zie ik graag door de vingers. Maar ook in de jaren 60 moeten die scenes in die boot er enorm knullig hebben uitgezien, hilarisch slecht. Ook de dubbing en de geluidseffecten waren extreem slecht, terwijl andere films uit die tijd dat blijkbaar wel fatsoenlijk voor elkaar kregen;

En het verhaal... flinterdun en nauwelijks spanning.

De minste james bond die ik al heb gezien.

avatar van John Barry
Deze vierde James Bond film is een bijzondere omdat ongeveer 1/3 van de film onderwater afspeelt, de onder water scenes zijn spectaculair maar zorgen er ook voor dat de film wat te langdradig is. Van deze film is ook een remake gemaakt Never say Never Again en van de twee films is deze de beste

De openingscene vind ik heel goed James bond heeft een groot gevecht met kolonel Jacques Bouvar tijdens het gevecht blijft niets in de kamer heel Bond ontsnapt aan het eind van de scene met een jetspak

Sean Connery acteert goed maar ik vind Claudine Auger die Domino speelt niet goed overkomen. ook Adolfo Celi als Largo vind ik niet zo goed overkomen. Largo komt in de film niet zo dreigent over, iemand die wel erg goed overkomt in de film is Luciana Paluzzi als Fiona Volpe. Fiona Volpe is de vrouwelijke slechterik Luciana Paluzzi speelt de rol onzettend goed en Fiona Volpe. komt ook op een leuke manier aan haar einde.

De scenes onder water zijn erg spectaculiar aan het eind van de film is er een grote onderwater slag en er zijn nog meer leuke scenes onder water, ondanks de onderwater scenes leuk en spectaculair zijn, zijn er toch in de film te veel scenes onder water het word toch te veel van het zelfde op een gegeven moment en het maakt dat de film wat te langdradig word

Dan nog even iets over het einde ik vond de manier hoe Bond en Domino uit het water werden gered belachelijk. het was een heel raar gezicht om ze aan een touw vast aan een vliegtuig de lucht in zien trekken en ze daar in de lucht te zien vliegen .

Thunderball is beter dan zijn remake Never Say Never Again en ik wil een paar redenen opnoemen.

- in Thunderball acteert ook niet iedereen goed maar in Never say never Again acteert naast Sean Connery eigenlijk helemaal niemand goed.
- de Muziek in Thunderball is goed en in Never Say Never Again niet.
- ook al heeft Never say never Again minder onderwater Scenes de film is een stuk langdradiger dan Thunderball.
- Never say Never Again ontbreekt het aan spektakel wat er in Thunderball wel is.

Thunderbal is weer een leuke James bond film niet iedereen acteert even goed. de vele onderwater scenes maken de film wat langdradig. maar deze film is toch de moeite waard 3,5 sterren

avatar van de grunt
samslam schreef:
En het verhaal... flinterdun en nauwelijks spanning. De minste james bond die ik al heb gezien.

verhaal flinterdun? en waarom toch altijd op zoek naar die spanning en sensatie.

Hele mooie mystery Bond dit!

Qua sfeer misschien wel de allerbeste..

Sean Connery blijft voor mij toch de enige echte James Bond, maar de eerlijk gebiedt dat dat waarschijnlijk komt omdat hij de eerste was (een soort van jeugdsentiment).
Om het interessante en spannende verhaal van 'Thunderball' te kunnen vertellen waren de 130 minuten speelduur absoluut geen overbodige luxe. (Het hoe en waarom van) de personages kregen zo de noodzakelijke aandacht. De onderwater actie was spectaculair en adembenemend. Rest de ijzersterkte titelsong van Tom Jones.

avatar van Gang_Star
Na het vrij sterke Goldfinger is Thunderball toch een kleine achteruitgang. Gelukkig is het qua niveau nog goed genoeg om te vermaken, maar desondanks is het net allemaal een stuk minder. Het einde scoort wel hoog bij mij, waar het laatste gevecht voor flink wat entertainment zorgde.