Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)

Alternatieve titels: Nosferatu, a Symphony of Horror | Terror of Dracula | Nosferatu | Nosferatu, a Symphony of Terror

Duitsland
Fantasy / Horror

geregisseerd door F.W. Murnau
met Max Schreck, Gustav von Wangenheim en Greta Schröder

Vampier Graaf Orlok verhuist na een bezoek van Thomas Hutter van zijn kasteel naar de stad Wisborg. Eenmaal daar aangekomen raakt hij verwikkeld met Thomas' verloofde Ellen. Zij is de enige die de macht heeft hem te vernietigen.

avatar van Erick1985
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat de nieuw opgenomen soundtrack score (voor de 2005 gerestaureerde versie) echt ONGELOOFLIJK FANTASTISCH en zeer indrukwekkend is, zeker prachtig mooi in 5.1 tijdens het kijken van de film. Nogmaals; genieten!!

avatar van John Milton
Net op het grote scherm herzien in het muziekgebouw aan het ij, met de live score van Obst gespeeld door het Insomnio ensemble. Niet helemaal een onverdeeld succesvolle filmervaring. Hoewel goed gespeeld, was het een bij vlagen toch een iets te experimentele soundtrack naar onze smaak, al was de begeleiding bij sommige scènes dan wel weer erg super.

Er was gekozen geen Nederlandse ondertiteling te gebruiken voor de title cards. Nu is mijn Duits (hoewel wat roestig) vrij prima, maar die zwierige kriebels en dat Gotisch schrift is af en toe gewoon niet te ontcijferen. De nuances van het verhaal schoten er daardoor wat bij in.

Toch fijn om een keer groot te hebben gezien.

Nosferatu met Live Score

Tickets liggen al klaar, kwestie van op tijd te zijn.

avatar van Boeikens
Na Nosferatu uit 1979 heb ik me toch maar eens aan dit origineel gewaagd.

Bram Stoker's verhaal heeft me altijd kunnen bekoren dus moet het met deze eerste (niet officiële, verboden, licht aangepaste...) verfilming wel goed zitten

Met een blik vanuit de huidige tijd wordt deze kijkbeurt een ramp dus maar verstand op nul en trachten in te leven in de toenmalige tijd.
Het lezen van die textborden was eerder storend en ook de beeldkwaliteit niet echt fris maar algemeen was het een redelijk leuke kijkervaring.
De film wordt gedragen door een sterke Max Schreck die mede een prachtig licht en schaduwgebruik een goed dreigende gestalte neerzet die toch anders is dan alle nakomende vampiers. Buiten deze prachtige schaduwscènes heerst er wel heel wat traagheid en kwamen mijn lachspieren (vooral door de grootse overacting) toch wel af en toe in werking in plaats van dat er een spanningsgevoel opkwam (misschien toch niet genoeg ingeleefd?

avatar van joolstein
De derde keer dat ik deze film uit het tijdperk van het Duits expressionisme, van regisseur Friedrich Wilhelm Murnau kijk. En wederom verbaasd het me hoe eng Max Schreck in de rol van Graaf Orlok,is. Nu ben ik natuurlijk heel wat gewend maar ik vind de manier waarop Dracula/ Nosferatu wordt uitgebeeld super scary. Ik merkte nu pas op dat de vampier uit Salem`s Lot hier vermoedelijk op gebaseerd was. Prachtige film, ondanks dat deze al bijna honderd jaar oud is.

avatar van Brix
joolstein

Misschien is het aardig om deze film ook eens te bekijken : Shadow of the Vampire (2000)

(als je hem nog niet gezien zou hebben)

Deze zet alle latere vampierenfilms meteen in de schaduw (sic).

avatar van Flavio
Mooie vroege horrorfilm jaagt de moderne kijker misschien niet al te veel schrik meer aan, voor een publiek in 1922 moet dat toch wel anders zijn geweest. Om het beschaafd te houden zijn de aanvallen off screen, al is de suggestie van de aanval, met de naderende schaduw van Graaf Orlok, wellicht nog indringender. En hoewel de pest in 1922 geen reëele dreiging vormde, heerste enkele jaren daarvoor de Spaanse Griep, dus de angst voor een dodelijk virus was nog erg actueel.

Nosferatu is echter een film die ook zonder de horror-elementen overeind blijft - overigens is Max Schreck nog altijd een griezelige Graaf Orlok. De film is erg sfeervol, kent enkele iconische shots en experimenteert met vroege special effects als versneld afspelen, stop motion en het oplossen van Orlok als hij wordt geraakt door de zonnestralen. Niet zo geslaagd was de soms te nadrukkelijk aanwezige experimentele soundtrack van Art Zoyd, ik had hem liever gezien met een neutraler geluid.

dimi303 schreef:
Nosferatu met Live Score

Tickets liggen al klaar, kwestie van op tijd te zijn.

Dit weekend is het eindelijk zover, ben heel benieuwd wat Buscemi en het Michel Bisceglia Ensemble ervan gaan maken.

Voor een film die eigenlijk niet mocht blijven bestaan.

F.W. Mureau's meesterwerk, of beter gezegd één van zijn meesterwerken, zaterdag avond live mogen zien. De muziek, soms echte breakbeats, een vleugje techno of een streepje drum & bass van de hand van Buscemi verweven met de geluiden van een vleugelpiano, contrabas, bariton sax, clarinet tot zelfs accordeon ( het werk van het Michel Bisceglia Ensemble ) werkten wonderwel fantastisch. Hoewel de film één van mijn favorieten is uit het silent movie aanbod zaten bepaalde scènes heel ver weg. Max Schreck is een God, of beter een duivel, als Count Orlok. De man schreef filmgeschiedenis met zijn vertolking.

Wat nog leuker is is dat degene die mee geweest zijn en de film totaal niet kende deze ook konden appreciëren.

avatar van Woland
Jaaaren geleden gezien, en nu tijd voor een herziening. Nosferatu is 95 jaar oud, maar staat nog steeds. De film is visueel beter dan ik me kon herinneren, met een hoop fraaie, scherpe beelden van jaren '20 Centraal-Europa. Natuurlijk is het wel wat traag en echt expliciet wordt het natuurlijk niet, maar ik verbaasde me (net als Joolstein) toch nog steeds wel over hoe overtuigend naar en griezelig Count Orlok is. Sommige van de filmexperimentjes werkten wat minder, zoals sommige stop-motion effecten en ook het einde was een beetje slap, maar door de beugel genomen is Nosferatu nog steeds een bijzonder sfeervol klassiekertje.

avatar van DVD-T
Children of the night.

Altijd lastig om een silent met een grote historische waarde te beoordelen. Maar het draait uiteindelijk altijd uit op 1 ding. Of je het kunt waarderen, of niet. Voor mij is het het laatste. Nosferatu wist me nergens te boeien, te imponeren. Geen enkel moment heb ik een ongemakkelijk gevoel gekregen van Graf Orlok. Grootste probleem is dat je door de title cards ontzettend vaak uit de film wordt gehaald. Erg jammer, daar je niet in de flow van de film komt. Ook maakt dat de film toch te lang. Daarnaast helpt het acteerwerk ook niet echt mee om een geloofwaardig iets te creëren. Vaak had ik het idee naar een stel acterende kinderen te kijken die voor school een toneelstuk hebben opgevoerd. Het is natuurlijk iets wat in die tijd in films werd gedaan. Dat theatrale acteerwerk is natuurlijk iets wat in de silent films veel gedaan werd, maar er zijn ook films die bewijzen dat wat subtieler acteerwerk beter werkt.

Af en toe zit er nog een aardig moment in, waarin ik vooral het spel met schaduwen kon waarderen. Verder zit er bar weinig in deze film wat ik kan waarderen.

avatar van baspls
DVD-T schreef:

Je kunt moeilijk een film uit 1920 beoordelen op moderne standaarden. Ik vind title cards ook niets, heb liever dat er ondertitels zouden staan, maar dit was toendertijd de enige manier om dialoog te geven. En het acteerwerk is expressionistisch, het is immers een expressionistische film. Geloofwaardigheid was toen helemaal niet aan de orde, het doel was een emotie over te brengen en zodoende komt het allemaal vrij theatraal over. Als je daar niet doorheen kan kijken dan zijn silents niet echt aan je besteed.

avatar van DVD-T
baspls schreef:

Je hebt gelijk. Dat is ook meteen wat het beoordelen ook zo moeilijk maakt. Kan je er doorheen prikken, of niet. Ik erger me er al vrij snel aan. De reden dat ik de silents kijk, is dan ook vooral om hun historische waarde. Al zitten er af en toe wel aangename verassingen tussen. En ook dat is een reden waarom ik er zo heel af en toe eentje kijk.

avatar van John Milton
Jammer man, dat je er zo weinig lol aan had.

Moet je misschien een beetje liggen, die silent horrors...? Dit was zeker niet een van de mindere...

avatar van Fisico
Dit moet zowat de oudste film zijn die ik al zag. Een horrorprent dan nog wel. Al is horror relatief natuurlijk: 100 jaar geleden zal men Nosferatu best eng gevonden hebben. Nu vond ik het vooral erg grappig en aandoenlijk. Toch gezien zijn tijdsgeest moet dit een knappe film geweest zijn. Die tekstpamfletten halen de vaart uit de film, maar het blijft wel iets hebben die stomme films met ondersteunende bombastische klassieke muziek.

Explicitiet wordt het nooit, maar dat is maar logisch. Des te indringender vond ik echter de schaduwen die prachtig zijn weergegeven. De sfeer, angst en het mysterieuze wordt zo meesterlijk gecreëerd waardoor de film aan kwaliteit wint. Max Schreck als graaf Orlok was geweldig: mooie grime met die ogen, haakse neus, spitsoren en vooral die lange nagels. Nosferatu is een klassieker die als voorbeeld gold voor latere vampierenfilms en dat is een heus compliment.

Fijn om eens gezien te hebben. Visueel was het allemaal wat aanpassen met die bruine beelden of ronde beelden, maar ook dat is net de nostalgie van een film uit de jaren 20.

Ik kan deze blijven bekijken. Vorige maand had ik de gelegenheid om dat kasteel te bezoeken, en uiteraard heb ik deze kans niet laten liggen. Schitterend! 4*

avatar van IH88
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

Ontzettend knap gemaakte ‘stomme’ horrorfilm. Nosferatu heeft echt een fantastische score, en door de muziek word je langzaam de film ingetrokken. Het zorgt voor een bijna ongeëvenaarde sfeer. Knap voor een film uit 1922. Naargeestig en ongemakkelijk, maar ook sfeervol en schitterend gecomponeerd. Het ziet er allemaal wat gedateerd uit, maar het is knap dat het soms spannender en enger is dan sommige hedendaagse horrorfilms. Ook door het uitstekende acteerspel van de acteurs.

avatar van Phantasm
Voor een film uit 1922 is dit prima gemaakt, goed te volgen met de tussentitels.