GoldenEye (1995)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Pierce Brosnan, Sean Bean en Famke Janssen

De Koude Oorlog is voorbij, maar de Russische maffia viert hoogtij en wil de wereld in haar macht krijgen. Gelukkig is er geheim agent 007 om daar een stokje voor te steken. Bond moet samen met Natalya het wereldgevaarlijke wapen Goldeneye uitschakelen.

Dick2008
Ook niet veel over van het karakter waarmee de James Bond-films ooit zijn begonnen. Brosnan is een acteur waar ik snel op uitgekeken ben. Met diens films als James Bond werd er een nog hardere koers ingezet. De charme die Connery en Moore destijds uitstraalden, doet hij toch aanzienlijk minder. Kende deze nog niet, Tomorrow never dies heb ik dan wel, maar ook slechts twee keer gezien.
Van onderhoudende luchtige spionage films met veel actie, zijn het veelal louter harde actiefilms geworden, zie je in deze film ook weer terug. De koude oorlog mag dan wel voorbij zijn, in plaats daarvan zitten we alweer opgescheept met een oorlogszuchtige film, waarin veel mensen zonder pardon worden neergeknald en er van alles kapot wordt gemaakt, om de kijker tevreden te stellen.
En met fantasie en clichérijke actiescènes, die vaak voor geen meter weten te boeien en soms nog gedateerder overkomen dan die oude films, al is deze toch ook al uit 1995. Met die trein en de tank, moest ik meteen denken aan Battle of the bulge. Ook de humor is sporadisch.
Fijn amusement dan ook, dit De keuze van Gottfried John als Rus is dan nog wel goed, maar dat is het zo'n beetje. 2.0

avatar van baspls
"I am invincible!"

Aardige Bond-film. Helaas word Dalton na twee films al op gevolgd door Pierce Brosnan, die net een klein beetje minder is.

Pierce Brosnan is best een goede bond. Toch jammer dat Dalton er geen zin meer in had. Brosnan was in de jaren '80 al de tweede keus voor de rol en nam hem in 95 dan uiteindelijk toch aan. De comedy en actie handelt hij goed af. Al vond ik de klassieke teksten (Bond, James Bond ect.) wat geforceerd overkomen. Sean Bean speelt een goede bad-guy en Nederlandse Famke Janssen deed het ook niet slecht als de Russische sadiste (in de klas moesten we heel hard lachen toen ze haast een orgasme kreeg tijdens het wurgen ). Desmond Llewelyn vertolkt gelukkig opnieuw Q en Judi Dench is een meesterlijke M.

De allereerste bond-film waar gebruik word gemaakt van CGI, gelukkig is daar niet veel van te zien. Tijdens de opening en een paar actiescènes is computer-animatie gebruikt, maar de meeste effecten zijn net als eerst on-camera of met schaalmodellen gedaan. De schaalmodellen en blue-screen scenes zien er erg goed uit. Stunts en sets zijn ook goed gedaan. Al vind ik de aarde in de beelden van de satelliet echt veel te blauw, eerder Neptunus dan de Aarde. Sowieso moet je echt de blue-ray hebben, op de dvd is de kwaliteit wat minder.

De muziek was afwisselend. Eric Serra (bekend van Luc Besson) heeft best een aardige soundtrack gemaakt, jaren '90 synths met klassieke bond-themes ertussen gemixt. Soms word het een beetje cheesy en ik denk dat de regisseur dat ook merkte, in de scene met de tank is de muziek namelijk vervangen door een klassieke score.

Het verhaal voldoet aan de Bond-formule. We hebben deze film op school gekeken in verband met de koude oorlog (ja, slaat eigenlijk nergens op) en de meester legde uit dat omdat deze film is gemaakt toen de koude oorlog al gesust was niet de Russen maar ex-KGB'ers hier de bad-guys zijn. Helaas belabberde dvd en een klas met kwakende pubers, dus zal deze een keer opnieuw moeten kijken om hem echt goed te beoordelen.

In ieder geval vond het het best een sterke bond-film. Tot nu toe een van de betere.

avatar van mjk87
Goed beschouwd slaat die hele openingsscène nergens op. Bond loopt over een dam, in de verte zien we een vrolijk (Zwitsers, al maakt dat in dezen niet uit) dorpje in het warme groen, Bond springt ervan af, landt op wapenfabriek, blijft afdalen en aan het eind zit hij bovenop een berg (of althans, een stuk hoger) midden in een besneeuwd landschap. Ga je die scène analyseren, dan blijft er weinig van over. Maar de film wordt met zulk een vaart en flair gebracht dat je geen tijd hebt daarover na te denken. En dat tempo blijft de hele tijd aanwezig waardoor je één van de plezierigste Bonds hebt naar te kijken.

De eerste Bond dus sinds de val van de muur, en ook de eerste waarin hij duidelijk in Rusland zit (in A View to a Kill ook al, maar dat werd niet bij naam genoemd). Dan mocht Bond wel de Koude Oorlog als oorsprong hebben, het einde daarvan geeft dus ook mogelijkheden om nu eindelijk in Rusland te filmen, want niet alleen die wapenfabriek is het decor, ook St. Petersburg met één van de fijnste scènes uit de hele reeks. Ultiem hoogtepunt heeft te maken met een stropdas en het rechttrekken daarvan.

Verder zijn beide Bond girls mooi (Famke Jansen is nog echt jong en aantrekkelijk hier) en is vooral de schurk sterk ditmaal. Bean is sowieso een fijne karakteracteur, maar hij weet hier iets dreigends mee te geven en een pijn diep van binnen. De beste rol heeft dan weer Judi Dench die een geweldige M neerzet. Ze straalt autoriteit uit, met een enorm schild om haar heen, maar toch een mens daarachter. En dat met slechts enkele minuten film. Het is ook volstrekt begrijpelijk dat zij in latere films een grotere rol kreeg. Brosnan zelf als Bond zit direct goed in zijn rol, met een naturelle uitstraling alsof hij volkomen onbevangen dit project is ingestapt. Zijn Bond is een mix van de harde Dalton, met de charme van Connery (zij het niet zoveel) en de losheid van Moore (zij het gelukkig ook niet zoveel) en daarbij een bepaalde kilheid die goed past bij de eenzame Commander Bond.

Zoals gezegd bevat de film een enorm tempo. Na de sterke theme song (geschreven door Bono en The Edge) direct die wegrace en scène op scène volgt, alle direct van belang voor de plot. Zo krijg je weinig rustmomenten (pas tegen het eind met een beetje aan Caribische sfeerbeelden) maar wordt de film nooit pompeus. De actie is netjes gedoseerd en afwisselend en opwindend genoeg om niet te vervelen. De muziek is goed en zweept soms de sfeer lekker op.

Perfect is de film niet. Boris Grisjenko is vrij vervelend en door het enorme tempo is het soms een wat licht beestje. Maar verder is dit puur jeugdsentiment - geen Bond-film zag ik zo vaak als deze - en allicht de beste van de reeks. 4,0*.

avatar van missl
Vermakelijke 007, met vamp Famke Jansen. Ik weet niet of ik nu tegen de mening in ga van veel Bond fans maar ik vind Brosnan wel een leuke Bond, charismatisch, tikkeltje arrogant, goede one liners. 2 uur lang avontuur en wordt nergens saai.

Blijft een vermakelijk bond, maar vond de film ietwat goedkoop ogen en echt al gedateerd.

avatar van The_CrY
Ik keek hier echt naar uit. Het was al even geleden dat ik deze gezien had, zoals met de rest, maar overal las ik dat dit een geweldige Bond film was. Sowieso de beste met Brosnan. Was een prima onderhoudende film. Pluspunten Famke Janssen, Sean Bean, Judi Dench, en Samantha Bond. Verder vond ik het plot niet zo heel bijzonder en Brosnan deed het prima, maar excelleert niet wat mij betreft. Apart dan Joe Don Baker, die in The Living Daylights een prominente schurk speelde, hier gewoon aanwezig is als CIA agent. Wat dachten ze? Dat zien ze nooit? Er zijn volgens mij genoeg Amerikanen op de aardbol om zo'n rol te spelen. Maar verder gewoon prima Bondfilm. Geen uitgesproken interessante actie, ofschoon de scène met de tank wel leuk is. Natalya Simonova is een leuke Bondgirl. Eentje die niet alleen maar wat aan Bond hangt, maar die ook wat toevoegt.

avatar van IH88
Heerlijke Bondfilm die niet voor niks in mijn top 5 (nr.2) staat. Brosnan geeft perfect gestalte aan 007 en zit gelijk goed in zijn rol. De actiescenes zijn erg goed gedaan en het verhaal is interessant. Bean is een geweldige bad guy en wordt bijgestaan door een fenomenale Famke Janssen. Natalya Simonova is een erg leuke en verfrissende bondgirl (vooral na de dodelijk saaie bondgirls uit The Living Daylights en Licence to Kill). Judi Dench maakt haar opwachting als M en heeft gelijk een aantal gedenkwaardige dialogen.

avatar van dvdfreak123
Heerlijke bond!! Lang geleden eens terug gezien. Brosnan zijn eerste!! Hij doet het goed vind ik. Actiescenes zijn zalig, leuk verhaal, leuke gadgets weer. De bondsong goldeneye is ook zalig. Famke jansens speelt geweldig als crazy bitch Sean Bean deed het ook goed al bad guy. Het hoogtepunt van de film vind ik zoiezo nog altijd de scene met de tank die is echt zalig. Trouwens mijn eerste film ooit geweest die ik in de cinema zag als ik klein was met mijn ouders. Krijgt van mij een 8/10

avatar van IH88
GoldenEye

Heerlijke Bondfilm! De Koude Oorlog is voorbij en James Bond moet het opnemen tegen één van zijn collega’s en oké, de Russen hebben er ook weer wat mee te maken. Pierce Brosnan geeft perfect gestalte aan 007 en zit gelijk goed in zijn rol. Brosnan is een moderne en hardere Bond die altijd wel een punchline in zijn zak heeft zitten. Charme heeft hij zeker maar hij is geen Sean Connery en heeft (gelukkig) niet de humor van Roger Moore.

De actiescènes zijn voortreffelijk en in de openingsscene wordt gelijk de toon gezet met een skydivende Bond. De tankscene is legendarisch maar ook het gedeelte in een satellietbasis en het laatste gedeelte in Cuba zijn erg knap gedaan. Sean Bean is erg sterk als 006 Alec Trevelyan en een waardige tegenstander voor Bond. Famke Janssen is fenomenaal als Xenia Onatopp met haar imposante, dodelijke dijen. Onatopp is een icoon en past in het rijtje met Oddjob en Jaws. Ze is aantrekkelijk, dodelijk, zo gek als een deur en steelt iedere scene. Izabella Scorupco is als Natalya Simonova een erg leuke en verfrissende Bondgirl en staat haar mannetje. Judi Dench maakt haar opwachting als M en heeft gelijk een aantal gedenkwaardige dialogen. Er zijn wel eens mooiere locaties geweest maar met Cuba, Puerto Rico en Monaco kan het natuurlijk slechter. Regisseur Martin Campbell moest na het geflopte Licence to Kill een nieuwe weg inslaan met Bond en slaagt hier op voortreffelijk wijze in. Het is geen toeval dat Casino Royale en GoldenEye op één en twee staan in mijn top 5 van beste Bondfilms. Beide films moesten Bond weer de goede richting opsturen en het resultaat is in beide gevallen een Bondfilm die fris en geïnspireerd oogt met een nieuwe Bond, een origineel verhaal, kleurrijke bad guys en Bondgirls, Judi Dench en knappe actiescènes. GoldenEye liet in de jaren 90 zien dat 007 nog lang niet met pensioen hoeft te gaan.

avatar van Duke Nukem
Ik vond het oprecht jammer dat Timothy Dalton al na twee Bondfilms afscheid moest nemen van een rol die hij op prachtige wijze had neergezet. Maar toen ik voor de eerste keer GoldenEye had gezien was ik toch aangenaam verrast door de prestatie van Pierce Brosnan die op een wat luchtiger manier gestalte geeft aan James Bond.

De openingsscène op de dam is al meteen heel geslaagd te noemen. Bond die ondersteboven hangend zich in het toilethokje laat afzakken en zegt "Beg your pardon, forgot to knock!" vooraleer de vijand een slag in het gezicht te geven. En dan de sprong van de motor waarna Bond in duikvlucht het neerstortend vliegtuigje nadert en net op tijd het kan besturen om ermee te ontsnappen... wat een opening!

En dan volgt het heel mooie lied gezongen door Tina Turner. Dit is een Bondlied dat zeker in mijn top 5 thuis hoort.

Sean Bean als Alec Trevelyan, ex-006 geheim agent, en Gottfried John als generaal Ourumov zijn goede schurken maar Xenia Onatopp steelt de show als volslagen losgeslagen en dodelijke 'bitch'.

Tijdens een rit in de bergen van Zuid-Frankrijk maken we voor het eerst kennis met Famke Janssen als Xenia Onatopp, die in haar rode Ferrari F355 GTS het tegen de Aston Martin DB5 van James Bond opneemt in een kleine race. Xenia Onatopp, de bad girl die elke keer als ze iemand neerschiet of tussen haar krachtige dijen de adem afsnijdt orgastisch genot ervaart.

Izabella Scorupco als Natalya Simonova is een redelijke Bondgirl. Haar collega de computernerd Boris Grishenko is een heel vervelend ventje, elke keer als hij met zijn pen klikte wou ik ze van hem afnemen en hem ermee doodsteken.

Robbie Coltrane als sympathieke Russische wapenhandelaar Valentin Dmitrovich Zukovsky speelt zijn rol heel goed. Deze keer wordt Moneypenny gespeeld door Samantha Bond (what's in a name?) en voor mij is zij na Lois Maxwell de beste Moneypenny vertolker. Judi Dench wordt geïntroduceerd als de nieuwe M en zij is met haar boze blik en hatelijke opmerkingen heel irritant te noemen. Desmond Llewelyn is weer de vertrouwde Q, en de interacties tussen hem en Bond zijn heel grappig.

De film zit vol actie waardoor het soms meer weg heeft van een actiefilm dan een spionagefilm, maar het verhaal zit goed in elkaar. De scène met de tank in Sint-Petersburg is heel memorabel. Het lied aan het einde van deze film is dan weer ongelooflijk slecht.

GoldenEye is één van mijn favoriete Bondfilms en hoort zeker in mijn top 7 Bondfilms thuis. De film kent vele grappige oneliners en dialogen, waarvan ik hier enkele opnoem.

Bond rijdt rond met de vrouwelijke psycholoog die moet oordelen of hij klaar is voor veldwerk.
Caroline: "I enjoy a spirited ride as much as the next girl but…" (ziet Xenia Onatopp in haar Ferrari voorbij rijden) "Who's that?"
Bond: "The next girl."

M: "You don't like me, Bond. You don't like my methods. You think I'm an accountant, a bean counter more interested in my numbers than your instincts."
Bond: "The thought had occurred to me."
M: "Good, because I think you're a sexist, misogynist dinosaur. A relic of the Cold War, whose boyish charms, though wasted on me, obviously appealed to that young woman I sent out to evaluate you.

Bond: "Point taken."

Bond: "Are these pictures live?"

M: "Unlike the American government, we prefer not to get our bad news from CNN."

Q: "Need I remind you 007, that you have a licence to kill, not to break the traffic laws!"
Bond: "I wouldn’t think of it."

Q: "A typical leather belt, male size 34, buckle notch…"
Bond: "Q, I am familiar with that device."

Jack Wade: "Jack Wade, CIA."

Bond: "James Bond, stiff-ass Brit."

avatar van des1
De betere Bond. Famke Janssen fantastisch. "Georgian accent?" Welnee, en niet eens noticeable Dutch. Opvallend is dat het jonkie karakter van Brosnan er snel af was in erop volgende Bonds. In m'n cd speler wordt de titel track van Golden Eye wel altijd overgeslagen. Wat een k.t song. Sorry Bono.

avatar van Snape
Jammer dat er niet een hele serie over 006 is gemaakt. Pracht acteur, Sean Bean.

avatar van Ajax&Litmanen1

No, for me!

avatar van hijman1946
zonder commentaar : topper een van de beste Bonds

avatar van otherfool
De charmante Brosnan lijkt de rol voor Bond gegoten, en GoldenEye is meteen een topper in de reeks. Bean is een goede bad guy met iets van een interessante geschiedenis, Famke is perfect als schmierende Russin met dodelijke dijen en Scorupco eyecandy eerste klas.

Maar bovenal is de lol weer wat terug. Begrijp me goed, de twee films met Dalton vond ik erg, erg goed, maar als Bond vind ik Brosnan beter. Helaas kreeg hij na Goldeneye niet echt geweldig materiaal om mee te werken, maar hier is alles aanwezig: beetje dramatiek, beetje romantiek, een hoop actie (de tank!), ja al met al een lekkere Bondfilm.

avatar van blurp194
Indertijd viel het me niet zo op, maar nu wel - wat is Brosnan jong. Te jong om de wereldwijze en cynische Bond te spelen eigenlijk.

Verder is dat wel het enige dat er op de film aan te merken is. Het begint al leuk met een volslagen onwaarschijnlijke stunt, en daarna krijgen we te maken met de personages van Famke Janssen en Izabella Scorupco. Met de ernst van de Bond van Connery, maar ook de humor van het tijdperk van Roger Moore. Zonder de slapstick. En gelukkig ook zonder de onhandigheid en de ongeleide overdrijving van het Dalton-tijdperk, en daarmee echt een verademing. Misschien niet echt een Bond die boven elke kritiek verheven is, zoals Connery misschien zou kunnen zijn, maar dan toch tenminste een die voldoet. Dat was al best lang geleden.

Verder is de film eigenlijk best geweldig. De opening zet de toon al, dan komt daarna nog veel meer moois - de rit met de tank, de trein, en het gedoetje rond Arecibo. En het mooiste eigenlijk wel, de kreet 'I am invincible!'. Die is nog wel ietwat blijven hangen over de afgelopen twintig jaar.

Voor mij de eerste echte bondfilm die ik toen der tijd heb gezien en zal het een vorm van nostalgie zijn dat deze zo hoog in het vaandel staat bij mij.

rayman
blurp194 schreef:

Valt wel mee hoor, hij was 42 toen deze film gemaakt werd.
Sean Connery was 32 in zijn eerste Bond film Dr. No.
Roger Moore was 46 in zijn eerste Bond film (toen al ouder dan Connery die er mee stopte)
Timothy Dalton 43 en Daniel Craig 38

avatar van martijn011
Ook deze Bond maar eens herzien. Goldeneye staat toch wel bekend als een van de beste Bondfilms. Ik sta daar iets genuanceerder in, maar het is zeker weten een prima Bondfilm.

Het is de eerste Bondfilm van Brosnan en hij doet het niet verkeerd. Charme heeft hij genoeg, het neigt naar arrogantie zelfs. In actiescenes overtuigt hij ook. Alleen in het aspect humor vind ik hem minder. Moore steekt daar toch ver boven de rest uit.

De film kent een duidelijk verhaal met goede schurken. Leuk om onze eigen Famke Janssen hier een geweldige schurkenrol te zien spelen. Ook Bean is perfect als badguy. Judi Dench als M wordt waarschijnlijk nooit meer overtroffen.

Mijn beoordeling van drieënhalve ster blijft staan. Deze film behoort zeker tot de subtop maar staat nog ver onder Goldfinger en Casino Royale. Daarvoor kent de film te weinig speciale momenten.

Dick2008 schreef:

Ben het met je eens dat dit helaas totaal anders is dan de Connery en Moore films, echter is dit wel de koers die men voor Bond heeft ingezet vanaf deze film. Als liefhebber van de Connery en Moore films kan ik deze moderne films dan wel allemaal met een onvoldoende gaan beoordelen maar ik denk dat het wijs is om niet teveel terug te kijken en te vergelijken.

Goldeneye zit eigenlijk gewoon goed in elkaar met een goed verhaal en sterke acteurs en actrices, waaronder ons eigen bloedmooie Famke Janssen. Pierce Brosnan weet mij nog niet te overtuigen en staat voorlopig onderaan mijn lijst met favoriete Bond acteurs. Misschien moet hij nog in de rol groeien, maar ik mis gewoon de charme en humor die Connery en Moore wel hadden.

avatar van Roger Thornhill
Eigenlijk teleurstellend : in de loop der jaren heb ik alle Bonds gezien, maar wat er van al die films is blijven hangen zijn eigenlijk maar vier momenten. Nee, niet Ursula Andress die uit de zee oprijst, en ook niet Shirley Eaton in de grondverf, dat zijn natuurlijk klassieke scènes, maar ik ken ze omdat ik er over heb gelezen en gehoord (en omdat ik Dr No en Goldfinger recent weer heb gezien), niet omdat ik me ze nog "van toen" herinner. (Dan praten we ook over films die ik omstreeks 1970 nog aan de hand van mijn vader heb gezien!) Die vier momenten zijn Sean Connery die bijna door een laserstraal doormidden wordt gezaagd (en dat zal me wel zijn bijgebleven vanwege de plek waar die straal zijn lichaam zou zijn binnengekomen...), het bizarre beeld van een clown die in het begin van een film tussen de bomen van een bos vlucht (Octopussy?), Roger Moore die de "elektronische" arm van een tegenstander uitschakelt door met een nagelschaartje de draden daarvan door te knippen (die moest ik even opzoeken, maar dat blijkt Live and let die te zijn), en Pierce Brosnan die na met een tank een halve stad in puin te hebben gelegd even achteloos zijn das rechttrekt.
        Nu dan weer eens GoldenEye herzien, en opééns herinnerde ik me weer hoeveel plezier ik twintig jaar geleden in de bioscoop had: o ja, zo geweldig bleek Pierce Brosnan na die saaie Timothy Dalton te zijn, wat een geweldige tegenstandster is Femke Janssen met die blik vol lust bij elke suggestie van geweld (zelfs als het haarzelf dreigt te treffen), wat een briljante sprong maakt Bond daar aan het begin èn aan het einde van de pre-credits-sequence, wat dendert het verhaal heerlijk door, en kijk – daar is de das! Sterker nog, na decennia te hebben geroepen dat Sean Connery de beste Bond is herzie en herroep ik nu mijn mening: Brosnan is energieker en katachtiger, als hij vecht is hij ook ècht met zijn tegenstander bezig, hij is net zo goed als (zo net beter dan) Connery als het aankomt op one-liners, en zijn screen presence is ideaal voor de rol. (Zijn enige nadeel is eigenlijk dat hij me wederom doet beseffen wat een armzalig stuk sacherijn zijn opvolger in deze rol is.)
        Ook genoeg humor: een paar geweldige grappen bij Q, de gebruikelijke one-liners van Bond, en Robbie Coltrane die een geweldige mix van dreiging en potsierlijkheid neerzet. Ook altijd leuk als de schurk niet alleen maar hautain vanuit de luie stoel zijn plans for world domination and/or destruction uitlegt maar ook zelf aan het knokken slaat – en dan heb je hier dus vechtpartijen met twéé geweldige tegenstanders! Het enige minpuntje is de casting van Izabella Scorupco : die is net geen fantastische Bondgirl, zonder dat ik precies kan verklaren waarom ze nèt de X-factor mist (maar daar staat dan weer tegenover dat Famke Janssen hier niet alleen grappig en gewelddadig is maar ook nog uit al haar poriën erotiek ademt). Voor de rest wat mij betreft de perfecte Bondfilm zonder zwakke scènes.

GOLDENEYE

MENING: Fantastisch Goede Film
MUZIEK: Goed

Ja, gewoon de allerbeste Bond film voor mij, zo jammer dat de huidige Bond
films niet meer in deze stijl zijn ! ! !

Dit is de tweede Bond film die ik ooit gezien heb, en was gelijk al verkocht !
wat een fantastisch goede film zeg, een betere James Bond film als deze zal
er nooit komen.

Verhaal is van het begin tot het einde geweldig, alles is goed aan deze 17e Bond film,
verveeld geen moment en blijft prachtig !

Brosnan is mijn persoonlijke tweede favoriete Bond vertolker, en dan natuurlijk
Xenia Onnatop die fantastisch gespeelt werd door onze eigen Famke Janssen, die
de rol van Russin erg goed speelde, haha wat een kreng ! ! !

Nummer van Tina Turner is ook goed tedoen.

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 10 op nummer 1 bij mij.

Ik heb er niet veel verstand van ,maar dit lijkt mij 1 van de betere Bondfilms. Brosnan doet het aardig maar hij heeft niet the class van Roger Moore. Famke Janssen prima. Er lijkt mij minder humor in te zitten en meer geweld. Volgens mij vielen er in eerdere Bondfilms nooit doden. Men is meer op de harde toer, ..ach de tijdgeest....Vind twee uur wel langggggggggggggg. Op een bepaald moment heb je het wel gezien. 3 sterren....

Dick2008
frans123 schreef:
Ik heb er niet veel verstand van Volgens mij vielen er in eerdere Bondfilms nooit doden. Vind twee uur wel langggggggggggggg. Op een bepaald moment heb je het wel gezien. 3 sterren....

Nee dat blijkt. Al in de eerste film Dr. No vallen er doden. James Bondfilms zijn lange films, dat klopt. (Een groot nadeel).

avatar van Roger Thornhill
Google eens op "afbeelding movie death shirley eaton" en je krijgt een ikonische filmdode uit 1964 waarvan ik dacht dat die qua bekendheid de 007-fanbase ruimschoots ontstegen was.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een goede Bondfilm met een van de leukste Bondgirls ooit: Famke Janssen als de sfinxachtige Xenia Onatopp (geniaal bedacht trouwens die naam), die tijdens de seks mannen wurgt met haar dodelijke dijbenen, iets wat haar duidelijk veel plezier verschaft: YES! YES! YES! Ook James Bond zelf moet er op een gegeven moment aan geloven, letterlijk dus een Bondage.

avatar van Ajax&Litmanen1

Opnieuw gekeken op bluray. GoldenEye is eigenlijk het beginpunt geweest voor mijn liefde voor deze franchise. En dan niet alleen de film, maar ook de Nintendo 64 game erbij. Het zorgde ervoor dat ik elk personage en elke scene al zo vaak heb gezien. De film blinkt gewoon van de opening tot de eindcredits uit met waanzinnige stunts, geweldige personages aan de goede en slechte kant en een enorm boeiend verhaal dat je naar heel wat diverse locaties brengt. En de themesong van Tina Turner bevalt ook wel goed, al kent de serie absoluut betere nummers. De GoldenEye themesong zelf horen we trouwens wel regelmatig in de film, fijn deuntje. Al had ik ook wel liever wat vaker de Bond tune willen horen.

Brosnan heeft zijn eigen identiteit aan het personage James Bond gegeven. Qua charme en stijl benadert hij Sean Connery en na de bloedserieuze (maar wel hele sterke) Dalton is nu ook weer de humor terug. Brosnan is de ideale mix van alle voorgangers. Dalton miste humor, Moore miste bruut geweld en Brosnan bezit alles. Alleen al de hilarische ''forgot to knock'' scene in het begin, heerlijk. En vergeet ook niet zijn coole tankrit, waarbij hij even zijn das nog goed trekt. Zulke details zijn erg leuk. De tankrit is misschien wel de beste actiescène uit de hele filmreeks. Puur genot.

Het is een film waarbij alles van hoog niveau is. Dat merkte ik ook met het bekijken van de extra's op de disc. Volgens mij moet het echt afzien zijn geweest om te werken met Martin Campbell, een enorm extreme perfectionist. Maar hij levert wel 1 van de beste delen van de franchise af. Alleen Casino Royale sla ik nog iets hoger aan (maar die ga ik binnenkort eens opnieuw zien), niet toevallig ook een deel die door Campbell is gemaakt. Hij heeft James Bond twee maal op briljante wijze gereboot. In GoldenEye wordt wel duidelijk dat men een 007 in nieuwe stijl heeft geïntroduceerd.

Ook Judi Dench als de nieuwe M is een geweldige versterking voor de reeks. Ben echt fan van haar stijl. Ze laat duidelijk merken dat ze Bond ouderwets en achterhaald vind, maar bouwt uiteindelijk wel op zijn ingevingen. En Sean Bean is ook superieur, 1 van de beste tegenstanders die Bond had, aangezien hij hem door en door kent als oud collega. Had graag meer van 006 in de reeks willen zien, maar zijn einde was gelukkig wel memorabel. Famke Janssen is weer wisselvallig. Best wel cool, maar wel op het randje tussen dat en veel te overdreven. Haar dood had boeiender gekund. Izabella Scorupco is trouwens een fijne Bond girl. Leuk personage en ze is best charmant met haar looks en accent.

4,5* stonden en blijven staan.

Stiekem nog even goed over denken waarom ik die 5* er eigenlijk niet voor wil geven...

avatar van thoyouknow1980
Uiteraard heb ik de oude nintendo 64 game versie helemaal kapot gespeeld
En dan de film,samen met Moonraker vind ik dit toch de beste bond film.
Een totaal pakket aan actie,gadgets en prachtige locaties dus dat zit wel snor.
Kijken die hap

avatar van loneranger
In 1995 voor het eerst gezien in de bioscoop en destijds moest ik erg wennen aan Pierce Brosnan als James Bond. Ik vond hem een stuk gladder overkomen dan Timothy Dalton. Maar nu, na meer dan twintig jaar, vind ik elke keer als ik 'Goldeneye' kijk hem beter worden. Ik vind 'Goldeneye' nu in elk geval de beste Bondfilm van Brosnan en zelfs wel een van de betere Bondfilms. Er is ook genoeg reden daarvoor. Sean Bean speelt een lekkere maniakale schurk, Janssen is fantastisch om te zien en Scorupco zet een vaardige Bondgirl neer. Daarnaast zien de stunts er goed uit al is het allemaal niet even geloofwaardig en heeft de film lekker veel vaart. Brosnan vind ik nog steeds glad maar als gentleman spion vind ik hem dan toch beter in die rol passen dan Daniel Craig. Die zou niet misstaan als schurk van de Russische maffia.