GoldenEye (1995)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Pierce Brosnan, Sean Bean en Famke Janssen

De Koude Oorlog is voorbij, maar de Russische maffia viert hoogtij en wil de wereld in haar macht krijgen. Gelukkig is er geheim agent 007 om daar een stokje voor te steken. Bond moet samen met Natalya het wereldgevaarlijke wapen Goldeneye uitschakelen.

avatar van xxERWINxx
goede actiefilm uit de James bond serie! Toch is dit niet de beste uit de reeks, want Tomorrow never dies vind ik iets mooier en beter kwa actie en avontuur.

avatar van Freud
Ik ben nooit een groot fan geweest van James Bond en had er maar een paar (oudere) films van gezien - de reden dat ik een tijdje terug begonnen ben met een chronologische rit door het hele Bond-universum. Dat valt me niet tegen, nog geen echt meesterwerk gezien maar toch steeds onderhoudend en goed gemaakt. Tot ik bij deze aankwam: je reinste bagger! Wat waren de jaren '90 toch een verschrikkelijk smakeloos decennium... Alle stijl is uit Bond weg, het is enkel nog actie en lelijke special effects. Begint al bij de verschrikkelijke begintitels, maar het loopt helemaal fout bij de actiescenes waar Bond ineens de halve wereld begint uit te moorden, totaal belachelijke stunts uithaalt die enkel bedoeld lijken om een puberpubliek aan het lachen te brengen, en nog fouter bij miss Onatopp, een totale vergissing om gewoon snel te vergeten. Het verhaaltje is niet beter of slechts dan anders, maar het scenario bevat vooral vergissingen en onbedoelde parodieën op waar Bond eigenlijk voor zou moeten staan. Brosnan vind ik de minste Bond tot nu toe, maar dat is niet zo'n enorme ramp, hij kan er nog mee door. Ik vrees echter dat al zijn films zo'n rotzooi gaan zijn als deze...

avatar van PEN15
Die Russen spreken allemaal maar wat graag Engels, het is alleen met wat geslis, klemtonen verlegd en ratelende R. Dit trekt me ineens over de streep om ook eens naar St.Petersburg te reizen..als ze allemaal zo goed Engels geleerd hebben..

vond het verder een actionman James Boom! met een redelijk verhaaltje. Wilde hem graag eens opnieuw zien na die dramatische Johnny English Reborn the hebben bekeken waarin ik herinnerd werd aan die gast in die rolstoel...

avatar van John Barry
In 1995 kwam 6 jaar na Licence To Kill GoldenEye uit. Timothy Dalton word vervangen in deze film door Pierce Brosnan en die speelt de rol van James Bond met overtuiging in deze erg goede Bond film.

Ondanks dat Timothy Dalton aardig was in The Living Daylights sloeg Dalton de plank volledig mis in Licence to Kill en ik ben blij dat in GoldenEye Pierce Brosnan speelt die Dalton eigenlijk in alles overtreft. De Bond van Pierce Brosnan vind ik een soort kruising van hoe Connery en Moore hem gespeelt, hebben maar Brosman weet er voldoende zijn eigen draai aantegeven .Van alle James Bond films waarin Brosman speelt acteert hij in deze film het beste.

In deze film krijgen we voor het eerst een vrouwelijke M, Ik vind zelf de M Judi Dench de beste M. Bernard Lee en Robert Brown deden het zeker niet slecht als M maar Judi Dench is voor mij gewoon de M en ik vind het jammer dat ze in Skyfall eruit is geschreven. Dat we zolang een vrouwelijke M hebben gehad ( van GoldenEye tot skyfall zo 17 jaar ) is voor mij ook een signaal dat de tijd voorbij is dat de Bond meisjes aan het handje van Bond lopen.

Dat de Bondmeisjes niet meer aan het handje van Bond lopen bewijst Izabella Scorupco als Natalya Simonova . Izabella Scorupco acteert goed maar op sommige momenten is haar karakter een beetje irritant maar toch is Natalya Simonova een geslaagd personage .Famke Janssen als Xenia Onatopp doet me denken aan Bárbara Carrera uit Never Say Never Again maar in tegenstelling tot Bárbara Carrera weet Famke Janssen wel hoe je een gestoorde vrouw kan neerzetten.

Erg goed vond ik Sean Bean als Alec Trevelyan Deze man is Bonds beste vriend maar de beste vrienden worden later elkaars tegenstanders Sean Bean zet een van de beste schurken rollen neer uit de reeks.
Robbie Coltrane als Valentin Dmitrov Zukovsky vond ik geweldig zijn scene met Pierce Brosnan vond ik hilarisch. irritant vond ik Alan Cumming als Boris Grishenko , Alan Cumming probeert grappig te zijn maar dat is hij niet. Wel leuk is dan wel weer Gottfried John als General Ourumov.

Het verhaal van de film is erg goed Het verhaal is voor Bond persoonelijk omdat hij tegen zijn (oud) vriend moet strijden en hoewel we nu uit de koude oorlog zijn in deze film hebben ook de Russen een grote rol in de film.

De actie in de film is erg goed in de openings scene krijgen we de bungeejump van Bond van de dam erg indruwekkend die sprong, Ik vind dan alleen de manier hoe Bond ontsnapt aan het eind van de openings scene een beetje ongeloofwaardig.
De beste actie scene zit in het midden van de film Bond rijdt in een tank rond door Sint-Petersburg en zet de hele stad op stelten De finale van de film had van mij nog ietsje spetaculairder gemogen al is het einde van de film zeker niet slecht. Het gevecht tussen Alec Trevelyan en Bond vond ik erg goed

Leuk dat de Aston Martin in deze film terug komt, Bond rijdt in deze film ook in een BNW en die auto heeft weer de gebruikelijke gadgets . Ik vind het jammer dat daar niet zoveel in de film meegedaan is.

De muziek van Eric Serra vindt ik vershikkelijk. Zijn muziek komt niet in de buurt van de kwaliteit van de muziek van John Barry en David Arnold.

Na het tegenvallende Licence To Kill is GoldenEye weer een uitstekende Bond film na GoldenEye werd het allemaal weer een stuk minder.
4,5 sterren voor deze film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Elke Bondacteur legt z'n nieuwe accenten. Waar velen net blij waren met de veel hardere Dalton na de eerder komische en charmante Roger Moore, heb je ook hier veel mensen die de harde Dalton niet konden smaken en de wat speelse en soms gladde Brosnan veel beter vonden.

Ik ben benieuwd wat John Barry van de Bondfilms met Craig gaat vinden, die toch dichter bij de spionagefilms van Dalton en sommige Conneryfilms ligt.

avatar van thunderball
Dalton moest doorgaan voor harder, maar in mijn ogen kwam ie niet verder dan een vrij statige, houterige toneelacteur, die Bond aan het acteren was.
Echt een tough guy was hij natuurlijk totaal niet.
In het echte leven zouden Lazenby en Craig allebei hem met gemak het ziekenhuis in slaan.

avatar van Franza
Leuke bondfilm
Ik moet ook zeggen dat ik veel scènes al kende van het gelijknamige spel.
Maar de film is toch altijd anders.

Dat accent van famke Janssen vond ik echt Russisch klinken btw

avatar van starsky87
Zoals een James Bond moet zijn!

Brosnan doet het goed in deze film

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, vrij goede opening, leuk verhaal met de Tank scene als hoogtepunt en natuurlijk een goed spannend einde!

avatar van Pitakaas
En toen was het effe stil. De laatste twee Bondfilms waren een gemiddeld succes, maar vooral in de Amerikaanse markt boekte men wat tegenvallende resultaten. Toch was de wens om met Dalton nog door te gaan. Maar helaas overleed Richard Maibaum in 1991, de scriptwriter van vrijwel elke Bond film waaronder mijn meest favoriete. Ik ben van mening dat Maibaum wellicht nog een groter aandeel heeft in de populariteit van 007 dan Ian Fleming zelf. Dit groot gemis was lastig om op te vangen.
Daarnaast had de productiemaatschappij nog flinke schulden vanwege ietwat tegenvallende resultaten van de vorige 2 Bondfilms en vooral het dure Moonraker wat miljoenen had gekost. Per slot van rekening kwam er ook nog een flinke ruzie over de rechten van James Bond, wat uiteindelijk er toe leidde dat GoldenEye pas 6 jaar na Licence to Kill zou verschijnen.

Zonder Dalton overigens, die vond het allemaal wat te lang duren en hield de eer voor zichzelf. Zo kwam men uit bij Brosnan. Iedereen heeft z'n eigen favoriete Bond, en het is lastig om niet je oordeel over de films door te spiegelen op Bond zelf, maar Brosnan is mijn favo Bond. Heeft de charisma, looks, talks en alles wat ik van de geheime agent verwacht. Daarnaast spelen nostalgische gevoelens natuurlijk ook wel mee aangezien de Brosnan Bondfilms de films zijn waarmee ik ben opgegroeid.

De film begint prima. Wel mis ik de oorspronkelijke Bond muziek een beetje. John Barry doet inmiddels niet meer mee en Eric Serra neemt hem over. Geen fan van. Er zitten ook allemaal schijt irritante geluidseffectjes door. In de intro zien we Bond met een heuse AK47 aan de slag gaan. Dit zegt veel over de weg waar Bond is ingeslagen. Dikkere actie en meer spectaculaire actiescenes. Minder stealth en handguns dus. De stunt met het vliegtuigje waarmee de intro wordt afgesloten is wel een beetje vergezocht moet ik zeggen, zelfs voor Bond maatstaven.

De intro song is door U2 geschreven en dat zegt al genoeg over de wanstaltige muziek die ze normaliter maken. Gewoon een slechte song, één van de minste uit de reeks. Wel hoog Russisch gehalte in de intro, terwijl dit de eerste film is sinds het IJzeren Gordijn is gevallen. Oh well.

Het verhaal is lekker typisch Bond. Een Russische misdaadorganisatie genaamd Janus jat een high-tech EMP wapen wat ze afvuren op Engeland, secondes nadat ze de bank willen overvallen om alle sporen te wissen. Het is wel typisch dat Bond dit ontdekt omdat hij toevallig even iemand laat checken door MI6. Sowieso wel grappig die intel, MI6 kent de organisatie maar toevallig maar 1 lid... Degene die Bond net ontdekt heeft. Ok...

Het verhaal wordt nog wat leuker na de plottwist, waar we ook meteen in de meest geniale Bond scene ooit komen: de tank achtervolging in Rusland. Holy shit, echt geniaal. De 007 bleef een beetje achterwege in de hele scene, totdat die tank opeens die muur uit komt zetten . Memorabel 007 momentje.

De Bond girl is trouwens best nice, Famke Janssen is helemaal fucking geniaal en Sean Bean doet het ook prima, maar zal niet echt een villain spelen die in je top lijstje komt. De eindscene van GoldenEye is weer traditioneel een spectaculair slotstuk, mooie locatie en ditto actie.

Al met al is GoldenEye best tof. Het zet de wat serieuzere lijn van de Dalton films door, al zitten er wel meer (cheesy) woordgrapjes in die soms een beetje too much worden. Het is jammer dat qua muziek dit gewoon een dikke tegenvaller is, maar verder een film met Brosnan aan het roer dat naar meer smaakt. Ben benieuwd!

Pitakaas schreef:

Het is jammer dat qua muziek dit gewoon een dikke tegenvaller is,

helemaal mee eens.

edje555
Deze Bond-007 film is geniaal

Pierce Brosnan en Famke Janssen.
compleet plaatje.

avatar van Lennon
Pierce is inderdaad een goede Bond. En Famke heeft ook een leuke rol.

begin van de film vond ik wat voorspelbaar en wat traag, maar later wordt t een stuk leuker.

De tank scène is erg grappig.

Toch nog een zeer aardige Bond film.

avatar van Gang_Star
Goldeneye was als ik mij niet vergis mijn eerste Bondfilm die ik van allemaal heb gezien. Nu jaren later vooralsnog één van de betere films tot dusver. De actie is qua aanpak wel veranderd in opzichte met de vorige films (het wordt allemaal groter qua opzet en spectaculairder) maar zorgt voor mij voor nog meer vermaak. Vol met fijne actiescènes, ontploffingen en goede rollen van onder andere Pierce Brosnan en Famke Janssen is Goldeneye puur entertainment voor de actieliefhebber.

avatar van royals
Ik ben geen fan van Brosnan maar het is weer een afwisselende en avontuurlijke Bond film.

mottsluhrev schreef:
Goeie film, maar Pierce Brosnan is toch een ietwat suffe bond... Hij doet het niet slecht, maar Connery en Moore zijn duidelijk een niveau hoger.

Ik vond Roger Moore juist een soort karikatuur maken van James Bond, charmant doen terwijl hij dat juist niet is, geen actie held. Voor mij de slechtste JB maar dat is mijn mening....

avatar van frolunda
Afgezien van het 'zwitserse kaas' scenario en de matige titel song een vermakelijke film.Brosnan doet het goed in zijn eerste optreden als James Bond en de actie is lekker over-de-top.Verder een Bond girl die me wel kon bekoren en ook een goede rol van de onder meer uit Tatort bekende John als Generaal Ourumov.Dat beloofde veel voor de toekomst,maar de latere films met Brosnan waren helaas niet of nauwelijks beter.

Dit is de allerbeste Bond film voor mij ! mijn absolute nummer 1 !!! deze film is van het begin tot het eind een topper !!!

Omdat het al zo lang geleden was ("Dr. No", "Goldfinger"...) dacht ik nog eens een Bond-filmpje mee te pikken.
Eigenlijk hoefde het niet...

avatar van tbouwh
Helemaal geen onaardige Bond-film, die hier op MM heel aardig scoort ( voor een Bond-film ).
Geslaagd debuut van Brosnan, die eigenlijk direct op het niveau zit dat hij in de twee Bondfilms daarna ook haalt.
Het begint al met een geslaagde openingsscene, waarin dubbelagent Sean Bean geintroduceerd wordt. Geslaagde maskerade, waarbij Bean zogenaamd gedood wordt, maar later weer opduikt als Bond´s tegenstander. Ik vond dit oprecht een verrassing. Bean is een goed acteur en zal later nog meer naam maken in oa Game of Thrones en LOTR.
dat Bond echter van de berg afspringt en precies in het vliegtuig terechtkomt... tsja...
Het personage Simonova is mij iets te standaard, al ziet ze er zeker niet verkeerd uit.
Rondom het Russische station vinden een aantal scenes plaats met een lekker mysterieus sfeertje.
Later gaat de focus meer naar de actie, met de Tankachtervolging als absoluut hoogtepunt. Komisch en spectaculair tegelijk. Famke Janssen zet het typetje van gestoorde vrouw goed neer, als is dat typetje behoorlijk irritant. Het einde is redelijk gemakkelijk; een storend kenmerk van Bond-films is dat de badguy niet doodt als daarvoor de kans schoon is, maar in plaats daarvan zijn idealen uit de doeken doet en daar een showtje van maakt. Later gaat de schurk dan zelf wel ten onder. Dat gebeurt hier ook.
Over het algemeen genomen is GoldenEye vermakelijk, maar voorspelbaar.
deze film verveelt nergens en is zodoende misschien niet een van de beste Bondfilms, maar zeker een van de leukere.

EDIT: de acteur die Q vertolkt in het Brosnan-tijdperk is absoluut geweldig!

avatar van Ajax&Litmanen1
tbouwh schreef:
EDIT: de acteur die Q vertolkt in het Brosnan-tijdperk is absoluut geweldig!

Dat heeft de beste man een klein 40 jaar gedaan hoor, ook voor het Brosnan tijdperk Tot aan zijn dood dmv een auto ongeluk, toen hij geloof ik 88 of 89 jaar oud was.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Weet ik, ik heb alleen de films tussen the Spy Who Loved Me en GoldenEye ( nog ) niet gezien. Vandaar dat dit de eerste maal was dat ik deze acteur in actie zag.

avatar van Beertje45
Desmond verscheen nochtans voor het eerst in From Russia With Love, beste tbouwh.

Beertje45 schreef:

Dan was dit de eerste keer dat ik hem bewust in actie zag:)

avatar van Lennert
Brosnan zal nooit een favoriete Bond worden, maar hij heeft het voordeel dat hij in het tijdperk is gekomen waarin Bondfilms als actiefilms in ieder geval serieus te nemen zijn. De Dalton era luidde het al in, maar met de ingang van de jaren '90 werd het allemaal toch nog net ietsjes beter. Ook de badguys zijn ineens een stukje serieuzer in plaats van cartoonesque idioten die onderwaterlaboratoria hebben. Sean Bean is fanastisch en heeft ook meteen een van de gaafste deathscenes uit de hele reeks (en zijn eigen carriere). Famke Janssen steelt daarnaast ook de show als femme fatale. Brosnan zelf heeft verder niet de kracht van mijn favoriet Dalton, maar is in ieder geval niet zo'n softy als Moore, waardoor het verder allemaal goed uit te zitten is.

De film lijdt bij vlagen onder de saaie achtergronden. Niet dat ik iets tegen sneeuw heb, maar het zorgt voor weinig afwisseling en houdt de aandacht in vergelijking met de eerdere meer exotische locaties niet heel erg lang vast. Maar goed, de actie is in ieder geval erg goed en Judi Dench is een welkome aanvulling voor de serie, dat ik me hier ook weer niet te druk om wil maken. Een erg leuke film die terecht voor een wederopleving van de films zorgde. Toch jammer dat het niet met Dalton was.

Lennert schreef:

Voor die tijd waren de Bondfilms ook serieus te nemen op actie gebied. In de jaren 60 bijvoorbeeld was zo actie spektakel als Goldfinger nog niet eerder vertoond. De bondfilms liepen in de jaren 60 voorop op actie gebied. Terwijl je dat niet echt kan zeggen van de Bondfilms van de jaren 90.

avatar van Lennert
Prima, maar die films houden vandaag de dag alsnog moeilijk stand. Ik zou de Connery's allemaal nog moeten herzien, want die heb ik onlangs gemist, maar je kunt me toch moeilijk vertellen dat de Moore films voor het gros van de tijd vooral cartoonesque zijn? The Living Daylights en vooral License To Kill werden voor het eerst weer eens wat rauwer.

avatar van John Barry
De meningen over de Moore films zijn verdeeld. Die films waren niet al te serieus bedoeld. Maar de Moore films waren over het algemeen wel erg actievol. Op actie gebied werden in de Moore films een paar knappe dingen gepresteerd. ( bijvoorbeeld een ski/ parachute sprong van een berg ). En sommige actie scènes in de Moore films vind ik eerlijk gezegd een stuk beter dan die in de Brosman films.

De oudere Bondfilms komen wat gedateerd over, wat natuurlijk niet raar is vanwege de leeftijd van die films. Zoals ze het vroeger deden zullen ze het nu niet meer doen. Maar ik denk dat over een jaar of 30 GoldenEye en de andere Bondfilms uit de jaren 90 evengoed gedateerd over zullen komen.

avatar van de grunt
Wat doen die rare accenten toch afbreuk aan deze film.

avatar van Queno
Legendarische OST van Tina Turner met Pierce Brosnan als uitstekende 007 (Moore is toch te glad) en de onschendbaarheid van het personage Bond maakt het toch altijd wel saaier. De pertinent vriendelijke man die in pak de wereld redt tegen de boze Russen. Met de meest fenomenale achtervolging van Brosnan in de tank die door alles heenramt in de Russische straten en het bronsgroene beeld meesleept en achtervolging op een vliegveld met een lesvliegtuig. James Bond is cool en hilarisch.