GoldenEye (1995)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Martin Campbell
met Pierce Brosnan, Sean Bean en Famke Janssen

De Koude Oorlog is voorbij, maar de Russische maffia viert hoogtij en wil de wereld in haar macht krijgen. Gelukkig is er geheim agent 007 om daar een stokje voor te steken. Bond moet samen met Natalya het wereldgevaarlijke wapen Goldeneye uitschakelen.

In 1989 kwam de zestiende Bondfilm uit, Licence To Kill. De laatste film met Timothy Dalton als James Bond, de film die de generatie Bondfilms van in de jaren 60 tot eind jaren 80 afsloot. In 1997 besloten de makers (met aan het roer Martin Campbell) om een nieuwe generatie in Bondfilms te maken. Ze krijgen hulp van iemand die al lang op het lijstje stond om in het nieuwe pak van James Bond te kruipen; Pierce Brosnan. Met de technologie die ze voorheen niet hadden , blazen ze een nieuw leven in het Bondverhaal.

Al vanaf de intro merk je op dat Goldeneye iets helemaal anders is dan de vorige Bondfilms. Eén van die veranderingen is namelijk dat het enorm actiegericht is. Waar Sean Connery, Roger Moore en de rest van de cast de misdaad bestreed met een Walther PPK gebruikt Bond hier voor het eerst (misschien niet voor het eerst maar wel voor een langere tijd) een geweer als een AK47. Er wordt meer aandacht besteed aan het schieten en dat is toch iets dat ik mis in de Bondfilms met Pierce. De oude stijl zal nooit meer teruggevonden worden. Toch is Goldeneye één van de betere ‘shootBonds’. Meer zelfs, het is de beste met Pierce en één van mijn favoriete Bondfilms. Het verschil met de andere films waar Pierce Brosnan de hoofdrol speelt is het feit dat Goldeneye geliktere actie heeft, interessante personages en op sommige momenten enorm spannend is. Denk maar aan de scène waar James Bond met Natalya gevangen zitten in de trein en ze net op het laatste moment ontsnappen.

Voor de rest zitten er scènes in de film die nooit meer herhaald zullen worden in de volgende films. De scène met de tank blijft één van mijn lievelingsscènes van alle Bondfilms. Het is zo heerlijk om Bond te zien rijden in het midden van de straat , zijn oog op de achtervolgde auto maar ook op de andere auto’s. Hij wilt namelijk geen onschuldige mensen plat rijden. Het hele eindgebeuren is zeer flitsend en variërend met schietscènes en handgevechten (ook iets dat minder gebeurt in de volgende drie Bondfilms). De scène in de sauna met Xeina Onatopp is zeer sexy (en zoals ik eerder heb gezegd is Onatopp een zeer memorabel personage). Of wat dacht je van de terugkeer van het Q-lab? De dialogen tussen Bond en Q werken ongelooflijk goed. Q kan in deze film zelfs een aantal keren lachen wat hem een enorm sympathiek personage maakt in deze film. Dit alles wordt begeleid door vreemde muziek van de Sierra. Niets tegen de sentimentele muziek maar de actiescores lijken soms wel alsof er iemand staat te kloppen aan de binnenkant van een vuilnisbak. Ook is de gunbarrel sequence van Goldeneye zeer lelijk. Gelukkig (of juist niet) is het lied van Tina Turner een zeer goede zet en ookal hebben de computerbeelden de mooie sfeer van de vorige films niet, zijn het zeer mooie dingen die je krijgt voorgeschoteld (één van de beste van de serie). Jammer genoeg wordt de titelsong niet herhaalt in de score (net als in Licence To Kill en Thunderball) wat een zeer grote misstap is.

Toch blijf ik erbij dat ik de oude sfeer en klasse die Bond had mis. Het is allemaal zeer nieuw en flitsend en deze film heeft ervoor gezorgd dat James Bond weer een kans kreeg in de filmwereld, maar geef mij maar de klassiekers (en vooral de echte spionagefilms). Ook heeft deze film hetzelfde voor als alle andere Bondfilms; op sommige momenten is het gewoon te langdradig. Maar de twee uur vlogen al bij al zeer snel voorbij. Ik heb er al ergere meegemaakt.

Grootste verandering is natuurlijk James Bond zelf en Pierce Brosnan doet het zeer goed. Hij is de Bond waarmee ik ben opgegroeid. Zijn kop staat op veel spelletjes van de geheime Britse agent (Nightfire, Agent Under Fire, Everything Or Nothing). Hij heeft de charme die Dalton niet had weer kunnen bovenhalen maar hij bewijst ook dat hij zijn mannetje kan staan tegen de vijanden. Over vijanden gesproken , Sean Bean is een rivaal die er staat. Prachtig vertolkt door de man en net als Bond een gevaarlijke verleider. Nog iets beter dan de hoofdvijand is Xenia Onatopp. Deze nederlandse actrice haalt het bovenste uit de kan als moordvrouw. Ze speelt een zeer aparte dame die we nog nooit in een eerdere Bondfilm hebben gezien. Ongelooflijke naam trouwens (beetje in de stijl van Pussy Gallore). De Bondgirl zelf is weeral niet één van de beste Bondgirls, maar zonder twijfel de beste in het tijdperk van Pierce Brosnan. De volgende Bondgirls zijn oftewel ongelooflijk stom (Christmas Jones) oftewel niet appeteitelijk om naar te kijken (Chinese in Tomorrow Never Dies). Verder hebben we nog een irritante Boris die de mooiste dood krijgt in de film en generaal Ourumov. Geweldig hoe die gast soms gezichten kan trekken als hij weet waar Bond zich bevindt.

Goldeneye is een goede film die het net niet haalt van toppers als From Russia With Love en Goldfinger. Toch komt deze enorm dicht in de buurt en is de top 5 zeker waard in mijn Bondtop. Een eervolle start voor Pierce Brosnan. Jammer dat zijn leven als Bond per missie minder tot slecht wordt.

Ok, dat moet 1995 zijn Excuses

movie-edje
Een van de heerlijkste Bond-films!

Famke Jansen maakt alles goed in deze deel van 007!

toch wel 1 van de beste Bond-reeks!

avatar van bozzy
Prachtige bondfilm met een heerlijke rol van Famke.
Ja vind dit ook wel een van de betere van de hele reeks.

avatar van Dogie_Hogan
Waar blijft de Blu-ray release?

avatar van AGE-411
Deze middag een half uurtje op deze film zitten kijken en dan gelukkig een excuus gevonden om deze film te verlaten. Ik zou zeggen; "een 0,5*", maar ik ben van mening dat je enkel mag stemmen wanneer je de film volledig ziet.

avatar van Rogyros
Ik ben dan toch wel benieuwd naar je reden waarom je het eerste half uur zo slecht vond, AGE-411.

Rogyros schreef:

ja ik ook, ben wel nieuwschierig, wil niet bot overkomen, maar Goldeneye is toch wel een van de beste Bond films die ooit gemaakt is!

kijk je Goldeneye, dan kijk je pas echt naar een heerlijke 007 film! AGE-411

bozzy schreef:
Prachtige bondfilm met een heerlijke rol van Famke.
Ja vind dit ook wel een van de betere van de hele reeks.

Xenia Onatopp ( Famke Jansen )

De beste evil bond girl

avatar van Beertje45
Heel goede prestatie met Brosnan's eerste optreden als agent 007. De film heeft me geen moment verveeld, spectaculaire aktie, mooie locatie's, goed gekozen geboefte en de settings top. Famke absoluut de max als Xenia, Sean Bean klassewerk als superboef. Bondgirl van dienst, niet erg knap,naar mijn mening, maar staat haar mannetje wel. Verder korte, maar leuke optredens van Coltrane en Joe Don Baker.

Bond's toekomst is verzekerd!

avatar van K. V.
Dit was de eerste James Bond die 'k in de bios had gezien en het is dan ook een toppertje.
Er is wel heel wat veranderd met de vorige: M is nu een vrouw, een nieuwe Moneypenny en een nieuwe Bond. Pierce Brosnan doet dit dan ook met verve is is voor mij zeker een van de betere James Bonds.
De film bevat weer de vertrouwde elementen: snelle wagens, gadgets, veel actie, leuke oneliners en nog eens een goeie titelsong.
Toch wel een van de betere James Bondfilms.

Zeker een goede film van Bond! Soms duurde het wat lang, maar de scenes zijn allemaal aardig uitgepakt, zo ook de tankscene.
Superfilm! Zeker wel *4.0 waard.

avatar van Movie Jim
Ik heb een intressant nieuwtje.
Timothy Dalton zou in Goldeneye James Bond gaan spelen.
Timothy Dalton had een contract getekend voor 3 James Bond films te doen.
Hij wilde Goldeneye niet meer maken omdat hij vond dat de film te laat uitkwam.
Hij zei: in een interview ik heb hier bijna 5 jaar op zitten wachten dus nu wil ik niet meer.
In 1994 voordat ze met Goldeneye begonnen kreeg de hele wereld het teleurstellende
bericht te horen dat Timothy Dalton James Bond niet meer wilde spelen.
Hij had gehoopt dat de film al in 1991 of 1992 zou verschijnen.
En weten jullie waarom Goldeneye zoveel vertraging meebracht? Door de dood van
hun scenarioschrijver Richard Maibaum. En ernstige financiële problemen kon Goldeneye niet uitkomen.

avatar van thunderball
Niet echt nieuw
en de reden dat er na Licence to kill niet snel een nieuwe Bond kwam, was dat Broccoli in de klins lag met de filmmaatschappij, die volgens hem Bond te grabbel wilde gooien, omdat ze er oa een TV-serie van wilden maken en hij vond dat dan Bond niet meer speciaal zou zijn.

Tevens zat de filmmaatschappij te pushen Dalton te lozen, daar hij vooral in Amerika niet aan leek te slaan als Bond, maar Broccoli is altijd achter hem blijven staan.
Toch is het waarschijnlijker dat Dalton de bui wel voelde hangen dat hij uiteindelijk aan de kant zou worden geschoven en dus toen besloten heeft zelf op te stappen ipv af te wachten of hij nog wel voor een mogelijk nieuwe film zou worden gevraagd.

avatar van Spetie
GoldenEye behoort zeker tot de betere Bondfilms en is zonder twijfel de beste met Pierce Brosnan in de van 007.

Brosnan is wel een verfrissende Bond, die de rol beter invult dan Dalton. Toch blijven Moore en Connery nog wel wat beter. Wat vooral opvalt aan deze Bond, zijn de spectaculaire actiescènes. Vooral die met de tank in St Petersburg, is echt geweldig goed uitgevoerd. En zo zitten er nog wel een aantal leuke actiescènes in. Brosnan legt ook duidelijk wat meer humor in zijn rol als zijn voorganger en dat werkt ook redelijk goed.

Verder is het een typische Bondfilm, die volgens de bekende formule gemaakt is. Een aardig verhaaltje, met daaromheen veel actie, diverse snufjes, Q, M, miss Moneypenny en ga zo maar door. Dat is helemaal niet erg, maar desondanks is het wel begrijpelijk dat men Bond op een gegeven moment wel een beetje zat begon te worden. Daarom probeerde men met Daniel Craig daarna ook weer iets nieuws. Ik ben trouwens stiekem toch wel benieuwd waar men straks weer mee komt.

GoldenEye is inmiddels een echte Bond klassieker. Een leuk verhaal, met sterke actie en aardige humor. Laat ik vooral de titelsong van Tina Turner niet vergeten, die ook tot de besten uit de reeks behoort. Prima Bond dus.

avatar van Sergio Leone
Bond zoals het hoort.

De proloog moet tot de beteren uit de Bondreeks behoren. Het spionagesfeertje zit er meteen in en het is leuk om eens een andere 00-agent te zien. Een eerste climax volgt als 006 neergeschoten wordt.
Nadien ontvouwt het verhaal zich op een rustige manier, evenwel zonder de spanning te verliezen. Want daarin onderscheidt GoldenEye zich van een hoop andere Bondfilms: de volle speelduur blijft een zekere spanning behouden.
Het verhaal is trouwens één van de leukere die ik totnogtoe in een Bondfilm heb zien passeren. De badguy van dienst is niet de zoveelste slungelige vent die de wereld wil veroveren, maar eentje die een motief heeft en een fatsoenlijk uitgewerkt plan om zijn doel te bereiken. Het leukste aan de badguy echter is dat hij Bonds gelijke is. Hij kent Bond en diens omkadering.
Zoals gezegd wordt de spanning zorgvuldig opgebouwd, met een spannend slot tot gevolg, waarin Bond nog eens hard voor de dag komt.

Pierce Brosnan geeft hier een geweldige invulling van de rol. Zijn Bond is behoorlijk hard en ik zou hem zelfs een lichte verbetering ten opzichte van Timothy Dalton willen noemen. Brosnan is misschien net iets minder spion, maar wel meer womanizer en charmeur. Net als bij Dalton echter is ook zijn komische timing niet wat het moet zijn.
Sean Bean steelt de show. De beste man is al geruime tijd één van mijn favoriete acteurs en slaagt er in om een dreigende badguy neer te zetten. Zijn timing is trouwens een pak beter dan die van Brosnan.
Famke Janssen is hier een bloedmooie verschijning, maar net iets te veel van het goede. Haar beestachtige seksuele handelingen zijn wat misplaatst en af en toe is ze wat te veel Lara Croft. Izabelle Scorupco is eveneens een mooie dame en doet het zowaar niet slecht.

De periode tussen Licence To Kill en GoldenEye heeft de Bondreeks duidelijk goed gedaan. Zowat alles voelt hernieuwd en fris aan. De gehele sfeer die deze film uitademt doet terug denken aan de beginperiode van de filmreeks. Ondertussen ziet GoldenEye er lichtjes gedateerd uit, maar de Bondsfeer die het uitademt mag niet geminimaliseerd worden.
De alombekende titelsong van Tina Turner vind ik wat minder. Het is een lied dat zeker blijft hangen, maar echt genieten kan ik er niet van - ondanks dat ik Tina Turner best wel kan waarderen als zangeres.
GoldenEye had nóg beter geweest als enkele flauwe passages en one-liners geschrapt waren geweest, maar goed, je kan niet alles hebben.
From Russia With Love blijft mijn favoriete Bondfilm, maar deze komt stevig op plaats 2 te staan.

"Why can't you just be a good boy and die?"

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondertussen ziet GoldenEye er lichtjes gedateerd uit

Op welk vlak? Ik vind het er nog steeds erg overtuigend uit zien.

avatar van Sergio Leone
Ajax&Litmanen1 schreef:

Op welk vlak? Ik vind het er nog steeds erg overtuigend uit zien.

Ik vind het er ook erg overtuigend uitzien, maar de algemene look doet erg nineties aan. Niet dat dat erg is, natuurlijk.

James Bond is terug en hoe na licence to kill was het 6 jaar wachten tot james bond weer op het witte doek verscheen, wat ik heel bijzonder vind is dat de james bond films door de jaren heen alleen maar beter en beter werden. Dat kom je weinig tegen en al helemaal niet na zoveel films.Goldeneye vind ik sowieso naast the world is not enough de beste james bond film met Pierce Brosnan. Geweldige actie weer zoals gewoonlijk, veel spanning goed verhaal en een bijzondere vrouwelijke schurk. Gelijk een van Famke Janssen haar beste rollen als gestoorde die met haar dijen moord. Goede climax op het eind. 3,5 ster.

avatar van JohnWilliams
Famke speelt hier op haar best, ze zet inderdaad een perfecte rol neer net zoals Brosnan. Ben 't ook zeker eens met wood23 dat deze samen met TWINE de beste Bond films zijn van Brosnan. Helaas ging het een beetje mis met Die Another Day maar daar kan Brosnan niets aan doen

avatar van ArjanB1
Vermakelijk, maar het heeft niet echt goed de tand des tijds doorstaan; het zag er nogal gedateerd/90ies uit; en hoe vaak had de bad guy James Bond wel niet gewoon kunnen killen? Desalniettemin wel vermakelijk!

avatar van SnakeDoc
Dit is toch een beetje mijn beste herinnering aan de James Bond reeks.

Brosnan is de bond van mijn generatie, en deze film zit bordenvol keiharde lompe actie en prachtige dames.

Snel weer eens bekijken!

avatar van Filmkriebel
Niet mijn favoriete aflevering. Na Skyfall had ik wel zin in nog een Bondfilm. Het was weeral lang geleden dat ik GoldenEye had gezien. Eigenlijk niet meer sinds de bioscooprelease destijds, wat vliegt de tijd toch. Maar deze eerste film met Brosnan werd bij mij geen favoriet. Het Koude Oorlog verhaal is wel typisch, maar heel wat elementen kon ik niet smaken zoals die computer geek en de Bond girls. Ook Sean Bean vond ik geen bijster goede badguy. Positief waren dan weer die tank scène en de finale. Dat maakt van GoldenEye uiteraard ook geen slechte film, verre van, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar The World is Not Enough.

avatar van TomPSV
Deze James Bond-film heb ik nog nooit gezien en dus werd het tijd om deze eens te gaan bekijken. Daar heb ik geen spijt van, want het is gewoon een hele goede film. Het begint al met de mooie openingsscène waardoor je meteen ontzettend veel zin krijgt in de rest van de film. Als ik een hoogtepunt moet aanwijzen is het toch wel het stuk met die tank in St. Petersburg met daaronder de herkenbare Bond-muziek. Wat werd dat mooi in beeld gebracht zeg. Heel spectaculair.

Verder is Pierce Brosnan een prima Bond. Onlangs ook Casino Royale met Daniel Craig gezien en dus was dit zeker even wennen. Beide acteurs zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Brosnan doet het op zijn manier prima. Zijn charisma is een van zijn sterke punten wat mij betreft. Wel vond ik de bondgirl ietwat tegenvallen. Ze was continu aan het zeuren en dat was nogal irritant. Famke Janssen daarentegen speelde een geweldige rol. Leuk om een Nederlandse actrice zo te zien schitteren in een reeks als James Bond. Tenslotte zette ook schurk Sean Bean zijn rol op een goede manier neer.

Kortom een heerlijke film. Ik heb nog veel Bond-films niet gezien, dus ik ben van plan om de hele reeks nog maar eens te gaan bekijken. Te beginnen met Dr. No dus, zodat ik alle Bond-films ook hier op MM een beoordeling kan geven.

GoldenEye krijgt van mij 4 sterren. Ik heb genoten.

avatar van nairobi
ArjanB1 schreef:

niet zo gek, de film is uit 1995......

Tarkus schreef:
Eerste Bond film met Pierce Brosnan, die meteen bewijst dat hij een juiste keuze was als Bond acteur.
Prima verhaal met uitstekende special effects.
Goede rol ook van de Nederlandse Famke Janssen.
Ik vind dit een van de beter geslaagde filmen uit de reeks, mede door Pierce Brosnan.

Heb eigenlijk weinig of niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar, alleen dat het geluid van deze film op blu-ray fenomenaal is.

avatar van martijn011
De eerste Bond-film met Brosnan en meteen een prima binnenkomer! Na Goldfinger is dit denk ik de beste tot nu toe. Een goed verhaal met een aantal uitstekende actiescenes en een prima schurk in de persoon van Bean.
Leuk om de Nederlandse Famke Janssen een bitch te zien spelen. Prima rol hoor, alleen haar geschreeuw vond ik soms hinderlijk.

Brosnan lijkt een prima Bond te zijn. Er volgen er natuurlijk nog een aantal met hem, zodat er beter beoordeeld kan worden, maar de eerste indruk is meteen een positieve.
Je kunt trouwens wel goed vernemen dat het zes jaar geleden is dat er een Bond-film gemaakt is. Er kan steeds meer nadruk gelegd worden op de actie omdat de CGI steeds beter is.
Ruim voldoende, maar dicht tegen de vier sterren aan!

avatar van roeman
De eerste met Brosnan en dat viel op zich niet tegen, maar toch vond ik dat Famke Jansen de show heeft gestolen. Het plezier straalde van het doek, ze deed het uitstekend naast grote namen.
De schurk vond ik niet echt overtuigen en de actie was redelijk over de top. Ook het meisje in nood kon mij niet bekoren, eigenlijk vond ik daar maar een huilbaby, vooral toen ze gered werd uit de helicopter en ze toen Bond begon te slaan en schoppen, sorry waar sloeg dat op?
Maar goed al met al niet slecht voor een first timer en ik vond de nieuwe M en de nieuwe Moneypenny ook erg goed gevonden. Een soort frisse wind zeg maar.

avatar van Boneka
Ik heb me altijd afgevraagd waarom deze Bond film zo hoog werd gewaardeerd. Nu ik de hele cyclus aan het bekijken ben, blijf ik erbij dat dit een aardige Bond film is, maar zeker niet boven gemiddeld. De 6 jaar die er tussen zitten, heeft zijn sporen zeker nagelaten. Het begint bij een nieuwe regiseur waar ik geen fan van ben. Martin Campbell pfff wat een grote overgang met John Glenn die ik een stuk beter vond. Gelukkig hebben we wel een goede Bond en wat was Femke Janssen goed wow!!! Toppertje en zeker voor Nederlandse begrippen. Perfect neergezet.

De credits beginnen aardig, maar slaan wel behoorlijk door. De stunt vanaf de dam is verpletterend, maar daarna van een rots duiken om precies in dat vliegtuig te belanden en dan nog op tijd rechttrekken heb ik tenenkrommend zitten te bekijken. Mooie actie dat wel, maar in veel momenten vond ik deze Bond film too much. Tussen overdrijven en overdrijven zit een groot verschil. Maar wat ik vooral weer zo jammer vind, is het thema. Opnieuw terug naar Rusland. De hele film is dan ook grauw en donker. Miste in deze film ook een echte schurk. Femke was daarin dan de perfecte vrouw.

Anyway Golden Eye is zeker niet de beste Bond film van Pierce Brosnan, die komt wat later dus die houd ik nog te goed. Mooie rol in deze film vind ik wel van Judi Dench die nu M speelt en deYes! I am invincible! Alan Cumming. Grappige rol!

Uitstekende film waarin een geheim wapen in de handen komt van een Russische generaal. Na een afwezigheid van zes jaar blaast Martin Campell nieuw leven in de Bond-reeks, en gooit het deels ook over een andere boeg. Wat mij betreft één van de meest spectaculaire Bonds. Pierce Brosnan stelt niet teleur en Famke Janssen (in haar doorbraakrol hier) zet haar personage lekker speels neer.