The Time Machine (1960)

Sciencefiction

geregisseerd door George Pal
met Rod Taylor, Alan Young en Yvette Mimieux

Een wetenschapper bouwt een tijdmachine. Hij gebruikt deze om een verre toekomst te onderzoeken, waar er twee rassen zijn: een vriendelijk ras, en een kannibalistisch ras dat ondergronds leeft. Zijn tijdmachine wordt gestolen door het laatste ras. Hij moet het gevaar lopen om gevangen en opgegeten te worden om terug te kunnen keren naar zijn eigen tijd. Gebaseerd op het boek van H.G. Wells.

avatar van pygar
Prachtige film.

De remake heeft niets van de originaliteit van deze film.
Misschien nu gedateerd, maar dat maakt mij niets uit.
De documentaire bij de dvd is ook interessant.
Ik heb de film al vaak gezien, maar het blijft een genot om hem opnieuw te bekijken.
Fles wijn erbij en ik ben helemaal gelukkig.

Joop...

avatar van Metalfist
He's got all the time in the world

Normaal gezien was het gisteravond het plan om de documentaire Time Machine: The Journey Back (1993) te zien die als extra op de DVD van deze film te vinden is. Toen ik de DVD in de DVD speler stak, kreeg ik echter opeens zin om eerst de gewone film nog eens te zien. Het leek me tegelijkertijd ook de perfecte inleiding op de documentaire want het was alweer jaren geleden dat ik film nog eens had gezien en zo'n documentaire is altijd leuker als je je de film nog goed voor de geest kunt halen.

The Time Machine is een film die bij mij een hele hoop nostalgie heeft. Niet dat ik de film in de bioscoop heb gezien, het zou nog zo'n 30 jaar duren eer ik geboren werd, maar omdat ik als klein mannetje ooit eens erg vroeg ben opgestaan omdat ze op 2BE (toen nog Kanaal 2) een Oscar dag gaven. De naam zegt het zelf maar dat was dus vanaf 6 uur 's morgens een hoop klassiekers en ik heb toen die dag 3 films meegepikt. De eerste was de Wizard of Oz, de tweede was Dr. Dolittle (waar ik jaren lang de titel van ben kwijt geraakt, wat ook onrechtstreeks de aanleiding was om me op MovieMeter aan te melden) en de derde film was dus deze Time Machine. De film heeft toen een serieuze indruk achter gelaten en ik heb dan ook altijd de opgenomen VHS kopie gekoesterd. Althans tot ik eindelijk de DVD te pakken kreeg. Om een lang verhaal kort te maken: ik krijg altijd een heerlijk gevoel als ik aan de film terug denk. Een gevoel dat gisteravond nog altijd niet verdwenen blijkt te zijn en daar ben ik enorm blij om want George Pal levert hier een sci-fi pareltje af. Niet moeilijk natuurlijk als je het bronmateriaal van HG Wells ter beschikking hebt (en ik ben dan ook nog eens een sci-fi buff) maar dan nog is dit een erg sterke film. Visueel valt dit natuurlijk nergens meer te vergelijken met wat we nu kunnen qua CGI maar dit heeft echter zo'n charme die je gewoonweg niet kunt verbeteren met effects, de remake is daar jammerlijk genoeg een bewijs van.

The Time Machine gebruikt een interessant concept eigenlijk vanwege het stilstaan van de machine in de tijd. Je ziet de tijd rondom je veranderen maar je beweegt zelf niet en dat is een opzet die ik nog niet zo vaak ben tegen gekomen in dit soort films. Er wordt geen poging gedaan om het tijdreizen te verklaren (we moeten het doen met een uitleg over de 4 dimensies) maar dat is ook helemaal niet nodig omdat de film in de eerste plaats je laat nadenken over de gevolgen van tijdreizen, met een vleugje avontuur natuurlijk. Op dat gebied blijft The Time Machine dan ook staan als een huis en is de confrontatie met de Morlocks nog altijd even heerlijk als vroeger. Er vielen me deze keer ook een hele hoop details op (de plaquette 'Manufactered by H.G. Wells' op de tijdmachine zelf, de datum wanneer George in de nieuwe wereld terecht komt is dezelfde datum als de ontdekking van Amerika, ...) waardoor het allemaal nog net iets leuker wordt. Rod Taylor doet dit dan ook erg sterk trouwens. Ik kan me op het eerste zicht geen andere titels voor de geest halen maar dit nodigt in ieder geval uit om eens wat meer van te bekijken. Taylor wordt bijgestaan door Yvette Mimieux die vooral nog erg onervaren overkomt. Toen de opnames begonnen was ze nog geen 18 (haar verjaardag viel tijdens de productie) en ze lijkt pas helemaal op het einde wat in haar rol te komen.

Mooi om te zien dat de film nog altijd niets van zijn charme heeft verloren. Rod Taylor is erg sterk als de tijdreiziger maar het is vooral het design (zeker van de machine zelf) die dit zijn terechte status geeft. Ik twijfel er niet aan dat deze film toch zeker de kiemen heeft gelegd voor mijn latere fascinatie met tijdreizen.

avatar van weide1
Deze film viel mij ook zeker niet tegen. Zat lekker veel vaart in. Nergens langdradige scènes.
Soms inderdaad wat knullig met special effects. Die ontploffing van de atoombom.
Maar dat stoorde mij zeker niet.
Mijn fascinatie voor tijdreizen is zeker van invloed geweest op mijn interesse voor deze film.

avatar van witboek
Een leuke verrassing. Was zeker aangenaam om te zien. Natuurlijk niet te vergelijken met de speciale effecten van deze tijd, maar toch zeer goed gemaakt.

avatar van Awasiku
Zag 'm toevallig in de DVD budget bak voor €2,50 en heb deze altijd al willen zien .
The Time Machine uit 2002 oogt natuurlijk veel mooier qua SFX/VXF , maar is vele malen minder dan deze originele versie . De vriendschap tussen George Wells ( Rod Taylor ) en David Filby ( Alan Young ) alleen al is de moeite waard om te zien .
Het Verhaal is eigenlijk hetzelfde , de ontwerp van de tijdmachine blijft nog steeds simpel mooi en de SFX/VFX lijkt gezien de leeftijd van de film z'n charme niet te hebben verloren .
Interessant op de DVD is de extra ; de documentaire ime Machine the journey back met een bepaalde ( laatste ) scene dat mooi aansluit op de film .

Een prachtige film

avatar van Metalfist
Awasiku schreef:

Die staat trouwens op de site:
Time Machine: The Journey Back (1993)

avatar van HarmJanStegenga
Mijn verwachtingen van deze 'Time Machine' lagen toch redelijk hoog. Echter viel het allemaal wat tegen aan het einde van de rit. Vond de film ietwat teleurstellend. Het begin is goed, sfeervol en vol verwachting wat er gaat komen met dat karretje van 'm. Qua tijdsprongen belanden we een paar keer in een leuk moment, maar vanaf het punt dat Wells in de verre toekomst bij de Eloi's en de Morlocks aankomt dondert de film als een kaarthuis in elkaar. Het hele gebeuren voelt zinloos, is zo plat als wat en gaat nergens over. Met als fundament erg gedateerde effecten die nu toch redelijk op je lachspieren werken. Nou wil ik niet te negatief zijn, de film heeft me verder regelmatig prima vermaakt, maar al met al had ik meer verwacht.

avatar van alexspyforever
Nu goed visueel is het nog wel aardig, maar wat een suf verhaal was me dat toch. Ik ben bereid om logica in sci-fi films met een korreltje zout te nemen, maar dit was toch te gek voor woorden soms. Vulkanen in Londen, sure! Een of ander volk van monsterlijke kannibalen die nog primitiever lijken dan de neanderthalers kunnen even de moderne mens, die heel toevallig allemaal blond zijn, gaan domineren. De tijdmachine zou niet van plaats veranderen als George deze gebruikt, maar is die dan onvernietigbaar en niemand die er ooit interesse voor toont?
Ik kan nog wel even door gaan met al die onlogische dingen. Als het verhaal nu nog een beetje interessanter was geweest, had die misschien nog wel een voldoende gekregen maar dit was gewoon vreselijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
Schrik een beetje van de (serieuze) praise voor deze film. Charmante en über oubollige sci-fi kaas met hier en daar nog een treffende 'steek' richting de toekomst, maar dat is dan vooral inhoudelijk (zo is het 'de volgende generatie is lui en doet niks' gelul dus écht van alle tijden ). Damn millenials! Verder iets te belabberd geacteerd en niet ongeremd genoeg om te overtuigen.