• 10.576 nieuwsartikelen

Dr. No (1962)

Actie / Avontuur | 110 minuten
3,40 1.926 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No / Doctor No / James Bond 007 tegen Dr. No

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 31 januari 1963

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Dr. No

"Now meet the most extraordinary gentleman spy in all fiction!"

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Crab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Crab Key opdoemt.

avatar van neo

neo

de eerst een voor mij ook gelijk de beste bond-film.connery speelt een coole bond en andress heeft een 'leuke' bijrol.de special effects zijn natuurlijk niet up to date maar zien er toch nog wel aardig uit.ook de bad guy dr.no is errug cool.4 sterren

avatar van Knoei

Knoei

de eerste van de best bekeken film serie ter wereld. meer hoef ik niet te zeggen.

3.5 sterren

avatar van jeroentje125

jeroentje125

Ik vind Sean Connery de beste Bond. Hoewel ik die het nu doet, Brosnan, ook erg goed vind.

avatar van blair witch

blair witch

gaat wel

avatar van Ralfke

Ralfke

• 2051 stemmen

Aardige Bondfilm, maar zeker niet de beste!

avatar van martinbroertjes

martinbroertjes

Op "Goldfinger" na de beste "James Bond"-film. Mooi acteerwerk van Ursula Andress, Joseph Wiseman en natúúrlijk Sean Connery als 007.

Opgenomen in de Pinewood Studios te Engeland en op Jamaica.

avatar van Sjan

Sjan

Ik hou nu niet zo van Bond, wel aardig, maar nooit echt indrukwekkend, 3*

avatar van chrissie

chrissie

Wat me ongelofelijk opviel, is hoezeer Robbie Williams lijkt op deze jonge Sean Connery, vooral als ie eens een deftig kapsel heeft en zijn meest ernstige gezicht trekt. Dus is er nog hoop voor hem om ooit eens aantrekkelijk te worden (binnen een jaar of dertig). Verder over de film: goed verhaal dat het zonder de spektakulaire stunts van de huidige Bondfilms moet doen en kan doen. Ik vraag me wel af of in die tijd er inderdaad zoveel Chinees geklede vrouwen rond liepen op Jamaica of dat dit enkel in functie van deze film is. (valse dames van de goeie onderscheiden.)

avatar van thio95

thio95

Natuurlijk de eerste Bondfilm, niet slecht, maar later duidelijk overtroffen door onder andere Goldfinger, From Russia with love, The Spy who loved me en For Your eyes only. Het verhaal is een beetje merkwaardig, al dat nucleaire gedoe om een of andere raket te storen, nouja, in ieder geval, t blijft een echte Connery-bond-klassieker, een plezier om naar te kijken. (***)

avatar van bylar

bylar

Een van de beste Bond-films, en niet alleen omdat het de eerste is. ***,5

thio95 schreef:

duidelijk overtroffen? dat je goldfinger en from russia.... , nog aanwijst als beter. maar the spy who loved me en for your eyes only??? i.i.g. niet duidelijk en in mijn mening zeker ook niet overtroffen.

avatar van speedy23

speedy23

mister blonde schreef:

Ik denk dat mister blonde alle Bond-flms nog eens goed moet bekijken...

mister blonde

ik heb alle bonds films gezien (moet overigens nog wel op veel stemmen) dr. no vind ik een van de beste. goldfinger is misschien nog beter, maar verder zou ik het niet weten.

ook staat dr.no hoog aangeschreven als bond film (bekend, nog steeds, als een van de betere) dus de opm dat de genoemde films duidelijk beter zijn is onzin. in mijn mening is het zelfs helemaal niet het geval.

misschien moet jij dr. no anders nog maar eens bekijken....

avatar van EmDee

EmDee

mister blonde schreef:

Dus omdat deze bekender is, zou hij beter zijn dan die andere Bonds?

mister blonde

zucht.... het ging mij om de opmerking DUIDELIJK, van thio95. hij/zij doet net of de genoemde bond films duidelijk beter zijn, terwijl veel mensen dat niet vinden (waardoor hij dus hoog aangeschreven staat), dus sprake van duidelijkheid kan er niet zijn.

Meteen daar achter plaatste ik de opmerking dat voor mij persoonlijk dr. no zelfs de beste bond is. mijn bericht lijkt me nu wel vrij duidelijk...

avatar van EmDee

EmDee

Nu wel ja.

Maar ik ben t er nog steeds niet mee eens.

avatar van sn@ke

sn@ke

• 2077 berichten

De allereerste en ook een zeer goede bond. De exotische sfeer van de film is erg goed en "dr no" is infeite een spannend avontuur doorspekt met actie en exotische locaties. In deze bond was de bond film nog een echte thriller en ligt de nadruk op bond zelf in de plaats van de actie. De actie is hier minimaal maar de sfeer van deze film is wel erg goed mede door de mooie locaties op jamaica. Sean Connery zet natuurlijk een erg goede bond neer. Geloofwaardig en scherp van humor. 4,5* voor dit in mijn ogen meesterwerk. Toen de bondformule nog in zijn wortels zat werden waarschijnlijk ook de beste bonds gemaakt.

U-96

Ben het met Snake eens; één van de mooiste Bondfilms. Hier speelt de aktie niet een primaire rol, maar echt het verhaal. Sean Connery is echt een uitstekende James Bond.

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

U-96 schreef:

Sean Connery is echt een uitstekende James Bond.

Sterker nog, Connery is 'DE' Bond, hij speelde dit personage in de eerste James Bond film (deze dus ).

U-96

Mee eens. Sean Connery is inderdaad DE BOND, maar ik vind Roger Moore ook echt perfect. Connery en Moore zijn de echte 'agenten'. Pierce Brosnan is net een commando, niet echt de ouderwetse agent. Dat mis ik zo in de nieuwe JamesBond-films.

Wat vinden jullie eigenlijk van George Lazenby uit 'On her majesty's secret Service (1969)?

avatar van Mischa

Mischa

Moore een echte agent? Die man zijn haar raakt niet eens in de war!!! Doe me alsjeblieft een lol, zeg!

Voor een gewezen fotomodel deed Lazenby het trouwens best okee. Was leuk geweest als we hem in de rol hadden kunnen zien groeien.

U-96

Moore is samen met Sean Connery de allerbeste akteurs voor James Bond.

avatar van Purmerend

Purmerend

Heerlijke film. Met een prachtige bond girl. Vooral de senes aan het strand zijn mooi en goed.

avatar van Ron74

Ron74

U-96 schreef:

George Lazenby is de slechste James Bond. Trouwens, de film was ook niet best. Ik denk dat geen enkele acteur als Bond het had gemaakt.

avatar van Wouter

Wouter

grappig. Veel fans vinden dat juist de beste Bond. Ondanks Lazenby...

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Dacht juist dat de meeste niet-fans OHMSS het beste vonden, terwijl de meeste fans voor Goldfinger gaan.

avatar van Wouter

Wouter

Geloof niet dat er veel fans het eens zijn over wat de beste is. Maar veel van hen kiezen echt OHMSS.

Ook al zijn vriend en vijand het er wel over eens dat Lazenby niet echt voldoet.

avatar van davidov

davidov

ik ben een bondfan en via een forum ken ik er nog een aantal en veel vinden idd OHMSS de beste 007 film ja.....zelf heb ik geen hekel aan lazenby, ik kan ook niet echt veel over hem zeggen als bond gezien hij er maar 1 heeft gedaan waar anderen er 2,4,6 of zelfs 7 gemaakt hebben...slecht vind ik hem iig niet, tis gewoon even wennen....ook de film is niet eens zo slecht maar er zit voor mij iets teveel romance/drama in waardoor de film soms even tot stilstand komt waarmee je je afvraagt of je wel de goede zender hebt opgezet.

maargoed over Dr.no.... in vergelijking met nu stelt hij niet meer zoveel voor maar in die tijd was het nog revolutionair....de vrouwen, de locaties, de actie, de spanning en sensatie, schieten, ontploffingen, enge villains, excositische locaties...deze film heeft een heel nieuw genre geschapen en tegenwoordig is naar mijn idee 25% van hollywood continue bezig graantjes mee te pikken van deze leuke wereld die begonnen is met 007.

mister blonde

vind dit nog steeds de beste bond.....

avatar van speedy23

speedy23

mister blonde schreef:

vind dit nog steeds de beste bond.....

Hij heeft wel het voordeel van de eerste te zijn...