• 10.576 nieuwsartikelen

Dr. No (1962)

Actie / Avontuur | 110 minuten
3,40 1.926 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No / Doctor No / James Bond 007 tegen Dr. No

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 31 januari 1963

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Dr. No

"Now meet the most extraordinary gentleman spy in all fiction!"

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Crab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Crab Key opdoemt.

avatar van jurriaan15

jurriaan15

Leuk dat het een beetje laat komt Vrijdag

avatar van U-96

U-96

Zeker. Volgens mij zijn dan de reklameblokken korter. Hoe SBS6 het met 20.30-films doet, het haalt je gewoon compleet uit de film.

avatar van Leno

Leno

Toch weer erg lang gelden dat ik deze film voor het laatst zag (voor gisterernacht). De film was zijn tijd toch best ver vooruit op het gebied van pace en actiescenes. Het stramien is nauwelijks veranderd in 40 jaar, alleen een stuk ongeloofwaardigheid is erbij gehaald de laatste jaren.

De Bond girls waren toen ook al niks, maar de settings, actiescenes en humor zijn goed.

Zeker één van de betere Bond films.

avatar van feanaro surion

feanaro surion

Heb hem herzien en hij is beter dan ik dacht maar nog steeds 1 van de slechtere Bond-films. 3*

Film Pegasus (moderator films)

Zoals Leno al zei is deze film z'n tijd nogal vooruit. Gemaakt met een budget van amper een miljoen, met een beginnende Connery, zonder veel voorbeeldfilms. Dit was immers de eerste Bondfilm. Het tempo ligt wat lager dan bij de volgende, maar het was wat zoeken natuurlijk. Dr. No met z'n ijzeren handen is een betere vijand dan vele anderen na hem. En Ursula Andress is dan niet de beste actrice (alhoewel ze toch een Golden Globe won voor haar rol in Dr. No), ze heeft wel DE Bondgirl vertolkt.

Ook de touch van one-liners, actiescenes en stuntwerk hebben er voor gezorgd dat deze film sterk genoeg werd om een hele serie te laten beginnen rond de spion. Het is niet voor niets dat Bondfilms in die tijd nog veel prijzen kregen voor effecten (Oscar voor Thunderball) en geluid (Oscar voor Goldfinger en nominatie voor Diamands Are Forever)

Er zijn zeker beter Bondfilms, maar deze blijft een klassieker in de reeks.

avatar van feanaro surion

feanaro surion

Dat zie ik ook wel, maar dat vind ik geen reden hem een hoger cijfer te geven From Russia With Love en Goldfinger vond ik wel erg goed en daar heb ik het dus wel gedaan...(3.5 en 4*)

avatar van pinhead-fan

pinhead-fan

Niet zo een leuke film als from russia with love maar wel een matig toppertje.Dr no is een goede bad guy en de bond girl is ook lekker.

Conclusie:matige bondfilm.

3 sterren

avatar van Wouter

Wouter

Een matig toppertje...?

avatar van Oddjob

Oddjob

Redelijk, zoals hoe hij die professor neerschoot was erg nep, en Sean Connery moest zijn draai nog 'n beetje vinden. Verder wel aardig om eens te zien.

avatar van pjutter

pjutter

leuk begin van de James Bond serie,

Sean Connery in een stoere rol.

En best nog wel goede film en camera trucks,

(special effects

avatar van Guyke

Guyke

De allereerste Bondfilm en dus zijn we wat milder bij de beoordeling. Het was in deze film nog wat zoeken en tasten naar de juiste formule. Enkele vaste ingrediënten van latere films zijn nog niet aanwezig: Q-branche is nog afwezig, de originele titelsong ontbreekt, geen Aston Martin…

De film kan evenmin verbergen dat hij al meer dan 40 jaar oud is en dus uit de ververvlogen tijd stamt toen men radioactiviteit nog kon afspoelen onder de douche en de “inboorlingen” van Jamaica nog geloofden in draken.

Toch was dr. No indertijd een vernieuwende combinatie van humor, fantasie, actie, spanning en verborgen erotiek. Als je merkt met hoeveel zwier de jonge Connery zijn rol van geheim agent speelt is het niet te verwonderen dat dr. No het begin vormde van een lange reeks.

avatar van dr channard

dr channard

Leuke bondfilm. Wel soms te voorspellend. En wat traag. Wat mij ook irriteerd :the dragon really exist!! Kom nou!!

Dus even wennen deze bond. Voor de rest it is ok

3.0 sterren

thunderball

Dr.No vind ik nog altijd een goed gemaakte en spannende Bondfilm, maar dan meer als een detective of spionageverhaal, qua aktiespektakel is ie natuurlijk met wat we tegenwoordig gewend zijn een stuk minder!

Maar de Flemingsfeer is aldoor vertegenwoordigd (hum! dit klinkt wel erg schoolboek-achtig, die zin heb ik vast ooit uit een of ander boek opgepikt, dat kan niet anders!) en Connery is in z'n eerste Bondoptreden meteen erg goed in z'n rol! Zet 'm meteen op de kaart!

Ursula blijft ondanks non-akteren een icoon met deze rol, vergelijk haar nu eens met Tanya Roberts, die ook niet kon akteren, wat een verschil!!

Overigens Jordybeukenboom over voorbeeld Bondgirl met inhoud: Denise Richards in TWINE!

Hahahahahahahahahahaa!!!!!!!!

Wat een goede grap!!

Haar casten in die rol is toch alles behalve geloofwaardig? Ik vind dat juist de grootste grap van heel TWINE! Dat geloof je toch helemaal niet??!!

Joseph Wiseman als Dr.No zet ook een ijzersterke schurk neer, echt een voorbeeld aan alle akteurs in een schurkenrol in de rest vd serie. Ik vind daar bij vergeleken in de Brosnanfilms de schurken echte watjes, hoewel die van DAD wel weer z'n best deed om er nog wat van te maken.

Dr.No was een ijzersterk begin voor een fantastische, voor toen zeker, baanbrekende serie!

4 sterren

avatar van forelli

forelli

De eerste Bond-film, ik vond het een mooie film, sterk verhaal en goed geacteerd, Sean doet het goed als Bond.

avatar van Werwolf

Werwolf

Mooie eerste bond film, met een fijne Ursula Andress.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Nog altijd m'n fav Bondfilm. Ook de 1e film, die ik ooit in de bios gezien heb.

Sorry Halle Berry, maar zoals Ursula uit dat water komt...

Voor z'n tijd ijzersterk en een baanbrekende start van een serie. Derhalve een welverdiende 4*.

avatar van ap1947

ap1947

In 1962-63 in de bios gezien en vond het gelijk een voltreffer. Daarna nog minstens 10x in de bios gezien. Het blijft een van mijn favoriete bondfilms.

avatar van U-96

U-96

Dr. No is een Bondfilm die ik in vergelijking met de rest niet vaak gezien heb. Gisteren op een suffe late avond aangezet en in een keer schiet de meesterlijk Bondsfeer van het beeldscherm af. Lekker ouderwets, mooie lokaties en erg vermakelijk. Sean Connery zette met zijn geweldige uitstraling voor het eerst de norm voor James Bond neer.

Jammer dat de villain maar weinig plaats heeft gekregen in de film en dat daardoor zijn karakter wat snel wordt uitgediept. Dr. No (zowel de film als het karakter) is toch wel een van de betere uit de gehele reeks.

avatar van Sneakerjeans29

Sneakerjeans29

Mooi, dat 1e openingsstuk, was nog anders dan de nakomers.

avatar van jack-sparrow

jack-sparrow

al is deze film een klassieker hij blijft even goed .

en vooral omdat dit de eerste is uit de volledige james bond collectie.

echt een leuk verhaal

ik geef 4.0

avatar van megaman

megaman

deze film ademt een wat meer Adventure/Thriller sfeer in. ook het spionage aspect is hier meer aanwezig dan in de opvolgers. de film komt heel mysterieus over en zelfs wat sinister. tegelijkertijd ook spannend en sfeervol.

het eerste openingsstuk is hier inderdaad anders dan later in de opvolgers. From Russia (2e film) was de eerste die het openingsstuk had zoals we het kennen. verder vind ik Dr.No niet de beste Bond film maar hij heeft wel wat unieks. zowieso omdat het de eerste is en ook omdat...(lees bovenaan bij mij tekst).

avatar van Sneakerjeans29

Sneakerjeans29

Hier is Blofeld ook al te horen, zeker weer Spoiler. Go to that cage, pick it up!!

thunderball

nee,hoor! dat is niet Blofeld, maar Dr. NO!

thunderball schreef:

nee,hoor! dat is niet Blofeld, maar Dr. NO!

Alhoewel Dr. No weldegelijk voor Blofeld werkte.

thunderball

en Wiseman schijnt ook zijn stem te hebben ingesproken, dus allemaal lekker verwarrend! hahaha!

thunderball schreef:

Dr. No werkt voor Spectre onder leiding van Blofeld. In de eerste film kwam Blofeld enkel ter sprake. In From Russia with love is hij vaag te zien. Daar zie je de handen van Anthony Dawson (speelde Professor Dent in Dr. No) en de stem van Eric Pohlmann. In Thunderball zien we hem opnieuw vaag. Dit keer terug de handen van Anthony Dawson en dan met de stem van Joseph Wiseman (die de rol van Dr. No speelde in Dr. No)

Dr. No werkte origineel trouwens niet voor Blofeld, dat is aangepast voor de film...

thunderball

ja dus wat is je punt.....?

want het is dus gewoon Dr.No die je hoort zeggen dat ie naar die kooi moet lopen met die spin er in en NIET Blofeld!

thunderball schreef:

ja dus wat is je punt.....?

Dat men toen blijkbaar al met het idee van de organisatie SPECTRE zat. Dr. No handelt in opdracht van Blofeld. 't Zal enkele films duren voor hij zelf het heft in handen neemt.

thunderball

ja, maar ik reageerde op Sneakerjeans die beweerde dat het de stem van Blofeld was en da's niet zo.

Wat jij vertelt klopt verder wel (en is niks nieuws), maar daar gaat het nu niet om.

avatar van jack-sparrow

jack-sparrow

deze film is absoluut goed vooral omdat Sean Connery mijn favoriete bond is.