• 10.595 nieuwsartikelen
  • 161.811 films
  • 10.111 series
  • 29.680 seizoenen
  • 613.471 acteurs
  • 192.977 gebruikers
  • 8.968.377 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dr. No (1962)

Actie / Avontuur | 110 minuten
3,40 1.926 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titels: Ian Fleming's Dr. No / Doctor No / James Bond 007 tegen Dr. No

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terence Young

Met onder meer: Sean Connery, Ursula Andress en Joseph Wiseman

IMDb beoordeling: 7,2 (178.513)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 31 januari 1963

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dr. No

"Now meet the most extraordinary gentleman spy in all fiction!"

De Britse geheim agent James Bond arriveert in Jamaica om de raadselachtige moorden op zijn collega en diens secretaresse te onderzoeken. Geholpen door CIA-agent Felix Leiter en zijn lokale assistent en bootsman Quarrel ontdekt Bond een verband tussen de moorden en de bezoeken aan het geheimzinnige en kunstmatige eiland van Dr. Julius No, Crab Key genaamd. Bond en Quarrel weten onopgemerkt het strand van Crab Key te bereiken en ontmoeten daar de aantrekkelijke schelpenverzamelaarster Honey Rider. Zij vertelt hen over een vuurspuwend monster, dat van tijd tot tijd op Crab Key opdoemt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6793 berichten
  • 2422 stemmen

Zoals iemand hierboven al zegt is het verhaal een beetje vaag. En het is allemaal wat oubollig, maar dat vind ik juist charmant.

Wat ik niet begrijp is waarom Bond die professor nou neerschiet. En waarom de professor niet reageert als Bond zijn pistool niet laat vallen...

Ursula Andress is erg knap, maar haar karakter heeft totaal geen inhoud. Het is gewoon een dom blondje feitelijk

Ze gaat de hele wereld over voor schelpen, ja hoor...

En dan die zogenaamde vuurspuwende draak, haha, wat een ouderwetse special effect! Maar daarom juist ook wel weer charmant.

Die scene dat James in de luchtkoker zit duurt veel te lang. En Dr.No wordt te makkelijk verslagen door James, dat is binnen een minuutje gebeurd.

Maar het meest storende blijft het slappe verhaaltje. Op de achterkant van de DVD staat dat Dr. No het Amerikaanse ruimteprogramma wil vernietigen. Dat komt prima naar voren ja...

Wel leuk dat alle typische Bond-dingetjes (Martini wodka shaken not stirred, het kaarten) naar voren komen.

Veertig jaar geleden had ik deze film waarschijnlijk hoger beoordeeld (hoewel ik er toen nog lang niet was), maar nu blijft hij steken op 2,5 sterren.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

jordybeukeboom schreef:

Ursula Andress is erg knap, maar haar karakter heeft totaal geen inhoud. Het is gewoon een dom blondje feitelijk

Sjonge.

Begrijp je wel iets van de Bond- films. ? Tuurlijk hebben vrouwen geen inhoud aldaar. 't Is een mannenklus die spionage

Ik bedoel dan de boeken van Fleming


avatar van davidov

davidov

  • 3429 berichten
  • 1898 stemmen

de meest voorkomende kritiek op bondfilms is: pfft het draait alleen maar om babes, gadgets, en actie....

en gelijk hebben ze, je houd ervan of niet maar het heeft nog altijd meer kwaliteit dan rambo....

bond was ook altijd vroeger heerlijk politiek oncorrect....helaas zijn ze tegenwoordig soft geworden.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6793 berichten
  • 2422 stemmen

FisherKing schreef:

(quote)
Sjonge.

Begrijp je wel iets van de Bond- films. ? Tuurlijk hebben vrouwen geen inhoud aldaar. 't Is een mannenklus die spionage

Ik bedoel dan de boeken van Fleming

Je hebt deels gelijk FisherKing. Maar er zijn ook Bondgirls met inhoud (zoals wetenschapster Denise Richards in The World Is Not Enough), en er zijn ook Bond-girls die James het leven hebben gered (hoewel dat meer met vechtkunst dan intelligentie te maken heeft )


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5128 stemmen

jordybeukeboom schreef:

Je hebt deels gelijk FisherKing. Maar er zijn ook Bondgirls met inhoud (zoals wetenschapster Denise Richards in The World Is Not Enough)

Er zit 27 jaar verschil tussen The World Is Not Enough en Dr. No, beetje apen met beren vergelijken, zeker op dit punt want de Bond's werden in de loop der jaren steeds 'politiek correcter'.


avatar van davidov

davidov

  • 3429 berichten
  • 1898 stemmen

37


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5128 stemmen

Moeilijk hoor hoofdrekenen.

Typfoutje, had 'm goed uitgerekend.


avatar van davidov

davidov

  • 3429 berichten
  • 1898 stemmen

hehe kan gebeuren.

Maar je hebt gelijk over het politiek correcte, vroeger maakte bond opmerkingen als daar zou ik mn tanden wel eens in willen zetten....of als de vrouw zei "mn mond is te groot" dan zei bond "neuh ik denk dat hij voor mij presies de juiste maat is"

tegenwoordig heeft bond wel zn hoogte punt bereikt als hij een christmas joke maakt over een vrouw genaamd christmas

(wel erg leuk stukje: im dr.jones, christmas jones....and dont make any jokes i've heard them all (bond with russian accent): i dont know any docter jokes)


avatar van Mrblackwell

Mrblackwell

  • 63 berichten
  • 133 stemmen

Een van de beter bond films. Lekker rol model jaren 50/60 prachtige vrouwen en allemaal lekker rustig. Ik vind hem super


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30414 berichten
  • 5192 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Dacht juist dat de meeste niet-fans OHMSS het beste vonden, terwijl de meeste fans voor Goldfinger gaan.

Goldfinger is algemeen één van de favoriete Bond-films bij de fans. OHMSS is vooral het beste bij de fans die ook de boeken lezen omdat Bond hier terug wat meer naar het boek gaat, in tegenstelling tot pakweg You only live twice & Thunderball.

Sean Connery is gewoonweg de beste Bond, en ook Timothy Dalton is geweldig. Maar die is vooral geliefd opnieuw bij de Bond-fans die ook de boeken lezen, omdat Dalton terug een ruwe Bond neerzette zoals Ian Fleming het bedoelde en geen belachelijk figuur zoals Roger Moore die in mijn ogen nooit Bond had mogen worden...


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik heb de boeken nooit gelezen, maar vond Dalton ook een goede Bond. Lazenby's film heb ik nooit gezien. Mijn favoriet blijft toch Connery.

Toen ik deze ging kijken dacht ik dat het wel een hopeloos verouderde film zou zijn, maar dat viel mee. Hij nog zeer goed kijkbaar.

3 sterren


avatar van zoutzak

zoutzak

  • 924 berichten
  • 6138 stemmen

wat een klassieker, heerlijke bond-sfeer.

4*


avatar van Phx

Phx

  • 5 berichten
  • 1 stemmen

U-96 schreef:

Mee eens. Sean Connery is inderdaad DE BOND, maar ik vind Roger Moore ook echt perfect. Connery en Moore zijn de echte 'agenten'. Pierce Brosnan is net een commando, niet echt de ouderwetse agent. Dat mis ik zo in de nieuwe JamesBond-films.

Wat vinden jullie eigenlijk van George Lazenby uit 'On her majesty's secret Service (1969)?

George vind ik op het eerste zicht niet zo goed, maar de film zelf met zijn spannende scenes maakt al veel goed. Ook al speelde hij maar in 1 bondfilm, hij speelde een sterke rol op het einde van de film.


avatar van Phx

Phx

  • 5 berichten
  • 1 stemmen

U-96 schreef:

Mee eens. Sean Connery is inderdaad DE BOND, maar ik vind Roger Moore ook echt perfect. Connery en Moore zijn de echte 'agenten'. Pierce Brosnan is net een commando, niet echt de ouderwetse agent. Dat mis ik zo in de nieuwe JamesBond-films.

Wat vinden jullie eigenlijk van George Lazenby uit 'On her majesty's secret Service (1969)?

George vind ik op het eerste zicht niet zo goed, maar de film zelf met zijn spannende scenes maakt al veel goed. Ook al speelde hij maar in 1 bondfilm, hij speelde een sterke rol op het einde van de film.


avatar van tims

tims

  • 208 berichten
  • 393 stemmen

De eerste en voor mij nog steeds de beste.


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

U-96 schreef:

Wat vinden jullie eigenlijk van George Lazenby uit 'On her majesty's secret Service (1969)?

Reageren op zo'n oud bericht. Tof zeg.

On Her Majesty's Secret Service wordt door echte kenners nu bezien als één van de beste in de reeks. Dit was niet zo toen de film in '69 verscheen. Hij werd door de critici genadeloos neergesabelt. Op het gebied van acteren moet ik hen groot gelijk geven, want George Lazenvy is de dwerg die de fakkel van Connery moest overnemem. Maar wat betreft de rest van de film (fotografie, actiescène's, plot, enz.) is hij inderdaad één van de betere.


avatar van olivier

olivier

  • 1249 berichten
  • 1577 stemmen

'On her majesty's secret Service (1969)' wordt niet bepaald gezien als de 'beste' bond, maar als de bond met het beste en meest gecompliceerde verhaal. Mag ook wel, want Lazenby -desondanks een degelijk acteur- is een héél slechte bond.


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6630 berichten
  • 2177 stemmen

George was ten eerste geen acteur.

Brocolli had hem gewoon in een kapsalon gezien en deed hem aan bond denken.

OHMS was zeer een hele goeie Bondfilm maar met Connery had hij zeker 10X beter geweest


avatar van Wouter

Wouter

  • 18636 berichten
  • 2991 stemmen

olivier schreef:

'On her majesty's secret Service (1969)' wordt niet bepaald gezien als de 'beste' bond, maar als de bond met het beste en meest gecompliceerde verhaal. Mag ook wel, want Lazenby -desondanks een degelijk acteur- is een héél slechte bond.

En allesbehalve een degelijke acteur.


avatar van dray

dray

  • 192 berichten
  • 783 stemmen

Pieter Montana schreef:

..

OHMS was zeer een hele goeie Bondfilm maar met Connery had hij zeker 10X beter geweest

Helemaal mee eens.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30414 berichten
  • 5192 stemmen

Een zeer goeie film, vooral dan voor die tijd. Je beseft maar eerst hoe oud de film is als je kijkt welke klassiekers uit die tijd dateren:

Lawrence of Arrabia (1962)

West Side Story (1961)

Psycho (1960)

Zelfs My fair lady en Dr. Strangelove uit 1964 zijn moderner.

Voor een film van 43 jaar oud, is dit dus zeker een klassieker onder de actiefilms.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

Dit bericht gelt eigenlijk voor alle bond films.

Ik vind Dat de bond films onderling , moeilijk te vergelijken zijn , omdat er toch een hele generatie tussenzit.

Toch heb ik dit gedaan en heb de meeste tussen de 3 en 4 sterren gegeven.

Ik ben helemaal geen bond-Fan ofzo , Mar wat ik zo goed vind aa nde Bond films is dat het over toch een gewaagd onderwerp gaat , Snelle Auto's , Mooie Vrouwen etc.

En dat flopt nog wel eens.

Nij bond is dit onderwerp aanwezig maar niet overdreven.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10188 berichten
  • 8375 stemmen

mikoz schreef:

Mar wat ik zo goed vind aa nde Bond films is dat het over toch een gewaagd onderwerp gaat , Snelle Auto's , Mooie Vrouwen etc.

En dat flopt nog wel eens.

Waar slaat dit nou op?


avatar van davidov

davidov

  • 3429 berichten
  • 1898 stemmen

alhoewel snelle vrouwen, veel auto's en lekkere actie zoiezo wel een succesfilm opleveren... denk ik dat hij probeerde te zeggen dat ze zelden serieus genomen worden en dat 007 hier een beetje apart is...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10188 berichten
  • 8375 stemmen

Bond films zijn altijd alles behalve gewaagd.


avatar van dray

dray

  • 192 berichten
  • 783 stemmen

Quentin schreef:

Bond films zijn altijd alles behalve gewaagd.

In de jaren zestig waren de Bond films toch echt wel gewaagd èn vernieuwend..


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

Laat ik het zo zeggen

Het onderwerp , Vrouwen , Snelle auto's etc , word in veel films nog al eens t overdeven gedaan , in bond vind ik de combinatie van verhaal , spanning , en wat genot voor het oog heel goed gedaan.


avatar van silhoupin

silhoupin

  • 238 berichten
  • 213 stemmen

Een leuke en gezellige film, het heeft iets origineels omdat het de eerste is uit zijn reeks. er hangt ook zo een hitchcocksfeertje aan wat bijzonder leuk is. 3.5 sterren.


avatar van Youri

Youri

  • 197 berichten
  • 34 stemmen

Waarom blijft dit nou nog steeds de allerbeste Bond film? Misschien omdat het de eerste is, of dat Sean Connery nog gevormd moet worden als James Bond. De vrouwen, auto's het verhaal? Ik weet het niet maar blijft voor mij de beste ondanks de film ver voor mijn geboorte is gemaakt. Naast Dr. No zijn Goldfinger, Die another day, Viem to A Kill en Golden Eye voor mij de beste bond films allertijden.


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6630 berichten
  • 2177 stemmen

De eerste 4 van Connery zijn gewoon fantastisch.De enigste die daaraan kunnen tippen zijn Goldeneye en Live And Let Die.