Pork Chop Hill (1959)

Oorlog

geregisseerd door Lewis Milestone
met Gregory Peck, George Peppard en Rip Torn

Kort voordat de oorlog in Korea wordt beëindigd krijgt luitenant Clemons de opdracht de strategisch onbelangrijke heuvel Pork Chop te veroveren. Dit lukt hem maar hij lijdt grote verliezen. Als Clemons versterking vraagt om zijn positie te behouden, krijgt hij het bevel de helft van zijn mannen terug te sturen.

avatar van Wembleyfever
Redelijk vroege oorlogsfilm, maar aan sfeer ontbreekt het niet. Peck lijkt geïnspireerd en in de bijrollen verschijnen veel latere sterren. Zo komt George Peppard voorbij (later Hannibal in The A-Team) en duikt ook Robert Blake op (Baretta).

Van in het begin zitten we in het oorlogsgeweld, in strijd met vele andere, gelijkaardige films, waar er een lange aanloop is vooraleer het geweld losbarst.
Goede film welsiwaar met de onvermijdelijke hulde aan de Amerikaanse soldaten, maar vermits gebaseerd op waar gebeurde feiten, terecht.
Gregory Peck, één van de absolute toppers uit die periode, zet gewoontegetrouw een goede act neer en ook meerdere medespelers presteren goed.
Knap camerawerk en een merkwaardig beeld van die Chinese omroeper (Knap dat hij "Autumn in New York" liggen had).

Matige oorlogsfilm, en ik denk de slechtste rol ooit van Gregory Peck.
Heb al betere dingen gezien dan deze film hoor.
Wel veel actie, maar een ongeloofwaardig verhaal, al zou het echt gebeurd zijn.

avatar van Querelle
Die oude Hollywood films blijven toch vaak wel indruk maken vanwege hun doelgerichtheid.
Langzaam verdween in de Amerikaanse oorlogsfilm de heroïek en broederschap, om plaats te maken voor kritiek en het benadrukken van de zinloosheid. Dat laatste doet in het bijzonder bij deze film best een beetje pijn: Een waardeloos stuk grond wordt de inzet van vredesbesprekingen waardoor talloze soldaten aan beide zijden worden opgeofferd. Dit wordt vooral duidelijk gemaakt door middel van de dialogen, wat soms jammer is omdat het daardoor net iets te toneelmatig wordt. Maar de boodschap wordt goed overgebracht en de film heeft een fijne structuur en een aantal beklijvende scenes.